Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Afgelopen zomer moest ik ook een restitutieverzoek indienen bij de ÖBB, omdat de Nightjet niet reed en ik dus de slaaprijtuig-toeslagen terug moest vorderen. Dat heeft toen ook 40 dagen geduurd voordat ik te horen kreeg dat het verzoek was goedgekeurd, het geld zelf volgde toen een paar dagen later.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Contact opnemen met de Agentur für Passagier- und Fahrgastrechte in Wenen kan ook helpen, zo heeft een kennis van mij een dossier bij de ÖBB rechtgetrokken gekregen: www.apf.gv.at
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Casper »

trolly schreef: zo 06 feb 2022, 05:52 Dat lijkt me toch wel?
Het is ook wel zo, maar met dit soort verordeningen is dat vaak pas de deelconclusie. Je kan natuurlijk altijd bij de ÖBB aankloppen en zeggen dat ze te laat zijn met de schadevergoeding per verordening EG/1371/07, artikel 17 lid 2. Als ze dan meteen het geld overmaken is dat heel fijn, maar als dat niet gebeurt komen de vervolgvragen tevoorschijn: heb je recht op de hele ticketprijs als de verordening een minimum van 50% hanteert, krijg je extra als ze te laat zijn, waar moet je je recht halen als de vervoerder niet meewerkt (in Nederland ziet de ILT toe op naleving van deze verordening, in Oostenrijk een andere instantie), enzovoort. Ik wou na vijf minuten onderzoek op EUR-Lex liever niet te stellig overkomen.

Haalt natuurlijk niet weg dat ze hier gewoon te laat zijn, dus een vriendelijk mailtje en anders een klacht bij de APF zou wel resultaat moeten boeken.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Ja ja nee nee, en lastig, maar... Timon91 heeft niet alleen een claim ingediend, maar deze is schriftelijk toegewezen:
Timon91 schreef: za 05 feb 2022, 19:09 Na ongeveer een maand kreeg ik een mail, waarin stond wat ik vergoed ging krijgen (75% van de ritprijs plus alle extra gemaakte kosten).
Daarmee is dit dus niet meer of minder dan een invorderingskwestie, en heeft de ÖBB er reeds mee ingestemd dat dat feestje op haar kosten plaats mag vinden. Ik zeg: ga los.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Casper schreef: zo 06 feb 2022, 13:48
trolly schreef: zo 06 feb 2022, 05:52 Dat lijkt me toch wel?
Het is ook wel zo, maar met dit soort verordeningen is dat vaak pas de deelconclusie. Je kan natuurlijk altijd bij de ÖBB aankloppen en zeggen dat ze te laat zijn met de schadevergoeding per verordening EG/1371/07, artikel 17 lid 2. Als ze dan meteen het geld overmaken is dat heel fijn, maar als dat niet gebeurt komen de vervolgvragen tevoorschijn: heb je recht op de hele ticketprijs als de verordening een minimum van 50% hanteert, krijg je extra als ze te laat zijn, waar moet je je recht halen als de vervoerder niet meewerkt (in Nederland ziet de ILT toe op naleving van deze verordening, in Oostenrijk een andere instantie), enzovoort. Ik wou na vijf minuten onderzoek op EUR-Lex liever niet te stellig overkomen.

Haalt natuurlijk niet weg dat ze hier gewoon te laat zijn, dus een vriendelijk mailtje en anders een klacht bij de APF zou wel resultaat moeten boeken.
Hier zit ik dus ook een beetje mee, ik vind de tip van Suus om contact op te nemen met de APF geen verkeerde. De ÖBB zelf is behoorlijk onbereikbaar, want op hun website staan alleen een postadres en een telefoonnummer. Het is dat ik via de mail een reactie op mijn claim heb gehad, anders had ik het mailadres ook niet gehad. Via de telefoon krijg ik alleen onvriendelijke medewerkers te spreken en te horen dat ze "echt niets kunnen doen omdat de boekhouding het erg druk heeft" en dat ik beter nog een mailtje kan sturen - waar na 4 weken alleen een generiek antwoord zonder echte antwoorden op terugkomt. Nog even afwachten of ik nog een reactie krijg op m'n laatste mail, anders is de stap naar de APF geen slechte optie.
Mijn Flickr account.
henrivanderweijden
Berichten: 737
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

ICE 121 moest linkerspoor rijden Tussen Empel-Rees en Mehrhoog. Onbekend waarom maar dit geeft wel ongeveer +10.
In Empel-Rees ook een goederentrein in de wacht op spoor 3 (?) Ri het zuiden.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Komende zaterdag rijden de ICE’s tussen Amsterdam en Frankfurt via Venlo, maar ze stoppen ook niet in Keulen Hbf. In plaats daarvan wordt er gehalteerd op station Keulen Ehrenfelt. Iemand enig idee welke route tussen Ehrenfelt en Frankfurt wordt gebruikt, aangezien dit blijkbaar niet via Keulen hbf is?
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Ongetwijfeld via Köln West en de Südbrücke.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Dank! En dan via Koln businesspark of Gremberg Nord?
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Geen idee eerlijk gezegd.

Ik dacht, ik kijk wel even op het kaartje op Bahn.de. Alleen die geeft een route met kopmaken in Mönchengladbach, Neuss en Köln-Ehrenfeld :')

Afbeelding
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

Na de Südbrücke gaat het Noordwaarts richting Humboldt / Köln Trimbornstraße, en daar de normale route weer. Het gaat niet via/langs het goederenemplacement Gremberg.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Om 19:05 was het plan om vanuit Venlo met de RE13 richting Duitsland te vertrekken, helaas... Dat werd bijna +12. Mijn overstap in Viersen van 5 minuten op de RE42 (van vanaf Duisburg Hbf verder met tramlijn 903) kon ik natuurlijk vergeten. Dan toch maar verder naar Düsseldorf en 20 minuten wachten op de U79.. Uiteindelijk kwam ik in Düsseldorf Hbf op het U-Bahnperron en kwam er nog een U79 een kwartier eerder en zo was ik dus een kwartier eerder thuis dan gepland, door een vertraagde trein. _O-
Laatst gewijzigd door Stefan op za 12 feb 2022, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Ik denk dat je de RE13 bedoelt als je vanuit Venlo vertrok, de RE19 rijdt vanuit Arnhem naar Düsseldorf ;)
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Eeeeuh uiteraard. Heb het even aangepast. Was lang op pad vandaag geweest. :@ :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Geen lokwissel in Bad Bentheim: de IC Berlijn is naar de eindbestemming getrokken door een NS Vectron. Beeld op Twitter.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Dat moet de 141 geweest zijn en die is blijkbaar op tijd aangekomen dus die moet ook 200 gereden hebben.
Wat was de reden dat er geen lokwissel gedaan is?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Het was een test, om te kijken hoe goed een doorgekoppelde Vectron het zou doen in de commerciële dienst in de IC Berlijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bemined »

Zal het wegvallen van die locwissel, mocht men besluiten dit vaker te gaan doen, ook een verdere versnelling tot gevolg kunnen hebben? In dezelfde vorm als nu, dus enkele treinen per dag versneld ten koste van een goederenpad, want de hele dag een snelle IC Berlijn zit er voorlopig niet in. Op het eerste oog zou je de IC Berlijn vanaf Amersfoort in het pad van de 1700 kunnen laten rijden met net als vroeger een aansluitende pendel naar Enschede. Dan zou je om :24 aankomen in Bad Bentheim i.p.v. om :16.

Dat kan dus alleen op momenten dat het goederenpad niet gebruikt wordt, want :24 is ook de aankomsttijd van het goederenpad Kijfhoek - Gouda - Bad Bentheim. Maar dat pad wordt nu dus ook al gebruikt om de 143 te versnellen, dus voor die trein zou het een optie kunnen zijn. Vraag is wat je dan richting Amsterdam doet, vertrek je vanaf Amsterdam Zuid in het pad van de 11600 of ga je proberen een extra trein ertussen te proppen vanaf Amsterdam Centraal?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Een versnelde trein vanaf Amsterdam ongeveer een kwartier verschoven zou toch moeten kunnen? Er is nu ook het pad waarin de 241 zit, tien minuten later uit Amsterdam en dan net voor de 11600 in Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bemined »

Dat is hetzelfde pad als met de 143 (alleen slaat de 241 Apeldoorn over en de 143 niet, maar tussen Amsterdam en Amersfoort hebben ze hetzelfde pad). Idealiter zou je echter 3 minuten achter de 11600 willen zitten, dan sluit je in Amersfoort perfect aan op het pad van de 1700. Alleen zit de 15800 daarvoor in de weg, en straks daarachter zit weer de 4900 en daarachter de 1500 dus daar valt weinig aan te schuiven.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Niet alleen in ons land heeft Eunice goed huisgehouden, ook in Duitsland. Sinds vandaag is Hamburg weer per IC(E) te bereiken, ten noorden van Berlin en Hamburg rijden nu nog steeds geen IC-treinen. De 140-serie rijdt niet op het gehele traject.
Ook heel veel andere IC(E)'s vallen uit, als ik de actuele vertrektijden mag geloven is het een goede warboel. Op Drehscheibe lees ik verhalen van mensen die al twee dagen gestrand zijn...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Eunice heette in Duitsland Zeynep. Gelukkig zijn de Duitse spoorwegen nu alvast in de paniekmodus geschoven voor de nieuwe storm Antonia, dat gaat weer een nieuwe ronde chaos geven *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dennenboom »

De tijden van "Alle reden vom Wetter, wir nicht" en " Wir fahren immer" lijken definitief voorbij.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Omdat ze het motief - de leeuw als wapendier van Baden-Württemberg - zo mooi vond, knipte een vrouw op de route tussen Mannheim en Heilbronn spontaan enkele leeuwen met een nagelschaartje uit de stoelbekleding.... _O-

https://www.msn.com/de-de/nachrichten/p ... d=msedgntp
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

ZSSK wil zijn medewerkers niet aan gevaar blootstellen en heeft het treinverkeer tussen Slowakije en Oekraïne stilgelegd. Ze zijn wel in overleg met Oekraïne om mee te helpen met eventuele evacuatietreinen, mochten die nodig gaan zijn.

Edit: en ook ČD heeft via het Tsjechische ministerie aangeboden om materieel voor evacuatietreinen te verzorgen; naar eigen zeggen hebben ze genoeg materieel om meer dan 6000 mensen te kunnen vervoeren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten