Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door iamthedutchdude »

Etienne schreef: di 26 sep 2023, 07:20 Volgens de Deutsche Bahn een grote bovenleidingstoring in de regio Hannover. De 141 en 143 zijn alvast opgeheven tussen Bad Bentheim en Berlin, de 242 moet daar beginnen en de 245 zal omgeleid worden via Bremen. :o
Ook de 147 reed enkel tussen Amsterdam en Bad Bentheim, met vervangend materieel. In die trein had er overigens ook wel in het Frans omgeroepen mogen worden, want die vier Fransen in de vierzits naast mij kregen pas tussen Deventer en Almelo door dat er na Bad Bentheim geen stations meer op de OBIS-schermen stonden. Dit terwijl al vanaf Amsterdam Centraal de eindbestemming Bad Bentheim op de schermen (zowel OBIS als TBP) stond en dat ook bij vertrek van elk station in het Nederlands, Duits en Engels omgeroepen werd.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door erjeebee »

En die 4 Hongaren, 5 Grieken en 9 Bulgaren die ook in de trein zaten dan?
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

In León, Spanje, wilde een zekere Alberto Zapata (Albert Zool, zeg maar) met de trein naar Madrid. Aan het perron stonden twee treinen, een richting Madrid en een de andere kant op. Hij stapte in de verkeerde trein, die een eind richting de Noordkust reed en toen in een lange nieuwe tunnel tot stilstand kwam. Er volgde een geplande ontruimingsoefening door alle 227 figuranten aan boord - plus een verbijsterde passagier, die ongewild de eerste "betalende" reiziger op de nieuwe lijn door de pas van Pajares is geweest.

Uiteindelijk mocht hij mee met dezelfde trein, waarin de 227 hulptroepen terug naar Madrid werden gebracht.
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef: wo 27 sep 2023, 17:57
henrivanderweijden schreef: wo 27 sep 2023, 16:39Ik zou het echter wel aanraden, dan weet je zeker dat je een stoel hebt.
Nee hoor, afgelopen augustus nog op de vloer gezeten met m'n verplichte reservering. Tegen een missend stel helpen reserveringen niet.
De 154 rijdt maar met 1 stel, dus als dat ene stel mist rijdt ie niet.
En dan heb je inderdaad kans dat de volgende overvol is.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Hij had het dan ook over de 225/105 die standaard met twee stellen hoort te rijden
Laatst gewijzigd door cassie127 op vr 29 sep 2023, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

255 toch niet ?
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Groeten uit EC 171. Ik dacht na Ústí nad Labem in het restauratierijtuig te kunnen ontbijten, maar het zat er nogal vol (al bleek op de terugweg met mijn kopje koffie opeens een vierzitter vrij te zijn gekomen) en het personeel zag er compleet moegestreden uit, dus dat heb ik maar gelaten. Sowieso is de trein belachelijk vol, met staande mensen op de balkons; reden te meer om naar mijn koffer terug te keren.

Als het in Duitsland niet zo duur was, was ik op weg naar Dresden wel wat gaan eten. Maar de combi 2de klas, koffer, volle trein, in je eentje reizen en goedkoop ontbijten in het restauratierijtuig heb ik nog niet goed onder de knie.

Ik heb zelf vannacht nog een van de laatste zitplaatsen gereserveerd en dat was absoluut geen overbodige luxe, want het Duitse personeel krijgt die reserveringsschermpjes nooit aan de praat; die werken pas vanaf de grens. Als je op tijd bent kun je wel een van de zitplaatsen claimen die niet gereserveerd kunnen worden (als je van tevoren checkt welke dat zijn), maar ik had maar 5 minuten over op Berlin Hbf dus dat was geen optie. :@ En zoals gezegd, de trein was bijna helemaal volgeboekt. Wordt echt tijd voor een uurdienst op deze route. Ben inmiddels wel al 3x gecontroleerd en in Dresden-Neustadt waren we zowaar 9 minuten te vroeg. :shock:
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Mijn ervaring is dat je nog kans maakt op een plaatsje als je meteen na Bad Schandau het restauratierijtuig opzoekt, anders zit het al heel snel vol.

Volgende maand mag ik een keer op zondagmiddag met de 172 mee vanaf Usti, nu al zin in. :')
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

iamthedutchdude schreef: wo 27 sep 2023, 22:07In die trein had er overigens ook wel in het Frans omgeroepen mogen worden, want die vier Fransen in de vierzits naast mij kregen pas tussen Deventer en Almelo door dat er na Bad Bentheim geen stations meer op de OBIS-schermen stonden. Dit terwijl al vanaf Amsterdam Centraal de eindbestemming Bad Bentheim op de schermen (zowel OBIS als TBP) stond en dat ook bij vertrek van elk station in het Nederlands, Duits en Engels omgeroepen werd.
Dat er enkele Fransen in een trein zitten is toch nog lang geen reden om omroepen in het Frans te maken terwijl de trein Frankrijk helemaal niet raakt.... En dat de reizigers niet begrijpen wat er op de schermen staat dat gebeurt ook regelmatig met ingezetenen. ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Tom024 schreef: vr 29 sep 2023, 11:28 Mijn ervaring is dat je nog kans maakt op een plaatsje als je meteen na Bad Schandau het restauratierijtuig opzoekt, anders zit het al heel snel vol.

Volgende maand mag ik een keer op zondagmiddag met de 172 mee vanaf Usti, nu al zin in. :')
Klinkt logisch, maar ik vind het dan weer niet zo prettig om mijn koffer onbeheerd achter te laten als de trein nog stopt onderweg, in dit geval in Děčín. En in zo’n volle trein ben je dan ook je plek kwijt. Wachten ze dan trouwens met de bestelling opnemen totdat ze Děčín voorbij zijn, of moet je daar alsnog mee uitkijken?

Ja, de Hungaria, altijd leuk. Ik hoop dat hij op tijd is. :') Zelf ook maar eens kijken waar ik mee terug ga dinsdag, want dat zit ook allemaal al goed vol. -0-
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DingeZ »

Groetjes uit EC 49. De rit is tot nu toe ondanks wat vertragingen wel goed gegaan. IC 141 vertrok met +10 uit Amsterdam wegens een ‘klein logistiek probleempje’ (mijn vrouw denkt dat de machinist naar de wc moest). Dat was er in Apd weer uit gereden, maar eenmaal in Duitsland liep de vertraging langzaamaan op richting een kwartier. Onze aansluitende ICE 545 stond voor Hannover al achter ons te wachten en we vertrokken ook daar met +15. De voorgaande ICE 855 had door ‘Reparatur am Zug‘ ca. +90 gekregen en daardoor kreeg onze EC 49 in Berlin gelijk al +10. Nu maar hopen dat we onze 6 minuten overstap in Poznań op IC 8306 nog halen.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

umbusko schreef: vr 29 sep 2023, 11:18 Groeten uit EC 171. Ik dacht na Ústí nad Labem in het restauratierijtuig te kunnen ontbijten, maar het zat er nogal vol (al bleek op de terugweg met mijn kopje koffie opeens een vierzitter vrij te zijn gekomen) en het personeel zag er compleet moegestreden uit, dus dat heb ik maar gelaten. Sowieso is de trein belachelijk vol, met staande mensen op de balkons; reden te meer om naar mijn koffer terug te keren.

Als het in Duitsland niet zo duur was, was ik op weg naar Dresden wel wat gaan eten. Maar de combi 2de klas, koffer, volle trein, in je eentje reizen en goedkoop ontbijten in het restauratierijtuig heb ik nog niet goed onder de knie.

Ik heb zelf vannacht nog een van de laatste zitplaatsen gereserveerd en dat was absoluut geen overbodige luxe, want het Duitse personeel krijgt die reserveringsschermpjes nooit aan de praat; die werken pas vanaf de grens. Als je op tijd bent kun je wel een van de zitplaatsen claimen die niet gereserveerd kunnen worden (als je van tevoren checkt welke dat zijn), maar ik had maar 5 minuten over op Berlin Hbf dus dat was geen optie. :@ En zoals gezegd, de trein was bijna helemaal volgeboekt. Wordt echt tijd voor een uurdienst op deze route. Ben inmiddels wel al 3x gecontroleerd en in Dresden-Neustadt waren we zowaar 9 minuten te vroeg. :shock:
Als het goed is gaan over enkele jaren negendelige ComfortJet-treinstammen rijden tussen Hamburg en Praha en tussen Praha en Budapest en dus wordt de capaciteit op beide routes zo opgeschroefd. Uursdienst zou wellicht niet passen want tussen Usti nad Labem en Praha rijdt op de uren dat de EC uit Berlin/Hamburg niet rijdt een sneltrein uit Chomutov en tussen Berlin en Dresden rijdt Deutsche Bahn met vierdelige Kiss-treinstellen op de uren dat de EC Hamburg-Praha niet rijdt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Sam.h »

Nu in de stoptrein van Oslo naar Gotenburg. Zal erg blij dat deze dus vaker gaat rijden vanaf 20 december. 14:00 vertrek als laatste vanuit Oslo is toch wel erg vroeg.

Dubbele tractie en in Noorwegen redelijk druk en zeker een stuk fijner dan bus die ook nog een paar keer dat gaat. Vooral bijzonder dat voor iedere bewaakte en/of onbewaakte overweg stevig getoeterd wordt
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Een stoptrein van Oslo naar Göteborg ? Die stoppen overal?
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

Tussen Oslo en Moss is de trein (RE 20) naar Gothenburg een sneltrein, vanaf Moss stopt ie tot in Halden op alle stations. In Zweden is de RE 20 ook een sneltrein.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DingeZ »

Nou de kleine +5 van EC 49 werd in Rzepin ongeveer +30 en later nog iets meer. Daar moest namelijk van loc gewisseld worden, ondanks de geplande stop van slechts 3 minuten. De Vectron had technisch gezien er prima voor kunnen blijven en aan het lange verhaal van de conducteur over een andere 'Berlin-Warszawa-Express' denk ik dat de tegentrein een loc had die Duitsland niet in kon en ze daarom maar moesten wisselen. Vanaf Poznań maar verder gegaan met IC 56102. Die kwam met +3 aan vertrok met +37, als ik de brakke vertaling goed begrijp door een seinstoring. Uiteindelijk ca +90 in Wrocław, maar dat mag de pret niet drukken.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Nitein-Repart schreef: vr 29 sep 2023, 15:12 Als het goed is gaan over enkele jaren negendelige ComfortJet-treinstammen rijden tussen Hamburg en Praha en tussen Praha en Budapest en dus wordt de capaciteit op beide routes zo opgeschroefd. Uursdienst zou wellicht niet passen want tussen Usti nad Labem en Praha rijdt op de uren dat de EC uit Berlin/Hamburg niet rijdt een sneltrein uit Chomutov en tussen Berlin en Dresden rijdt Deutsche Bahn met vierdelige Kiss-treinstellen op de uren dat de EC Hamburg-Praha niet rijdt.
Dat is geen argument, die Kiss-treinstellen kunnen best op een andere verbinding rijden en voor die treinen uit Cheb zal vlak ervoor of vlak erna ook nog wel ruimte zijn. Voor die Kiss trouwens ook, denk ik, mocht je daar toch mee willen blijven rijden.

Bovendien was mijn trein vanochtend al 8 rijtuigen lang, en er rijden er ook met 9. Die ComfortJet gaat echt niet veel plaatsen toevoegen. In de zomer was het zelfs zo erg dat er ook extra snelbussen werden ingezet. Er is dus gewoon veel meer capaciteit nodig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Limiterende factor is vooral de spoorlijn in het Elbedal, dat is de enige geëlektrificeerde spoorlijn naar Tsjechië en daardoor een grote parade van goederentreinen. Tsjechië wil heel graag een HSL bouwen van Dresden naar Usti, de Duitsers ook wel maar wanneer dat af is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

En daarmee verdwijnt dan alle charme van de verbinding. Maar goed, als dat nodig is. Overvolle treinen om 7 uur ‘s ochtends zijn ook niet de oplossing.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

De RegionalBahn en S-Bahn Dresden blijven wel rijden over het oude traject. Volgens mij is ook nergens een spoorlijn gesloten als parallel erlangs een HSL wordt geopend, want de lokale dorpen en kleine stadjes aan de oude spoorlijn moeten wel bediend blijven. Alleen langeafstandsverbindingen gaan dan over de HSL rijden, regionale treinen blijven over de oude spoorlijn rijden.

Een HSL Dresden-Usti nad Labem maakt wellicht mogelijk dat de ICE Wiesbaden-Frankfurt-Dresden doorgetrokken kan worden naar Praha. CD kan op die verbinding de SC Pendolino inzetten. Dan heb je wel een versnelling van de treindienst tussen West-Duitsland en Praha.

Idealiter komen er ook HSL-lijnen tussen Nürnberg en Plzen langs de A6/E50 en tussen Praha en Brno langs de A1/E50. Dan krijg je echt een mooi spoornetwerk in Centraal-Europa.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Je bent nog nooit in Spanje geweest vermoed ik?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Spanje en Duitsland zijn wat mij betreft niet met elkaar te vergelijken. In Spanje hebben ze in het wilde weg LAV's gebouwd omdat deze tegelijkertijd ook het verschil tussen het normaalspoor op de hogesnelheidslijnen en het breedspoor op de reguliere lijnen wegnemen voor internationaal verkeer. Spanje maakt er op dezelfde manier ook van de gelegenheid gebruik om op de LAV's ook goederentreinen te laten rijden. Dat lijkt mij bij de geplande HSL om het Elbedal te omzeilen ook een uitgelezen kans.

Oh, en als ik toch aan het mierenneuken ben, de prefix voor de Tsjechische autosnelwegen is niet A, maar D, van Dálnice. ;)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Met S-Bahn en RB kun je vandaag de dag ook reizen. Dan vermijd je de drukte, maar duurt het ook heel lang.

Puur vanuit mezelf gedacht ben ik voorstander van HSL’s op landschappelijk saaie trajecten, en langs mooie routes kwalitatieve treinen met wat catering die er best wel iets langer over mogen doen. Dan gaat het goederenverkeer maar over een betonnen HSL.

En iedereen mag van mij in een mooi stijlvol huis in het centrum wonen.

Dat dat noch realistisch, noch praktisch, noch überhaupt mogelijk is weet ik ook wel.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

In Duitsland hebben ze een nieuwe stap gezet in het sneller be- en ontladen van de autotransportwagens aan nachttreinen. UEX239 nam de verlaadwagon uit Düsseldorf mee en pas in Keulen viel dit op.

https://twitter.com/lokfuehrer_tim/stat ... 3722747216

Wagon is ongeremd, zal nooit voor 160 km/h toegelaten zijn geweest en zal in het algemeen niet bepaald rijvaardig geweest zijn. Die heeft een leuk ritje gehad. :D
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

De DB Bingo wordt vandaag gespeeld in EC 9.
1. Omleiding vanwege werkzaamheden tussen Dortmund en Düsseldorf +5.
2. Wachten op andere treinen in Düsseldorf +5.
3. Onbevoegde personen op het spoor tussen Düsseldorf en Köln, omleiding via Opladen +20.
4. Reizigers op spoor 7 in Köln, de trein op spoor 8 +5
5. Politieinzet in Koblenz +5
6. Medische verzorging voor een passagier in Mannheim +15.
7. Vanwege de vertraging accepteert de SBB de trein niet meer en wordt opgeheven in Basel SBB.

Ik vraag me af wanneer ik een volle kaart heb.

IC 2013 die vanaf Köln voor ons reed hadden we in Remagen ingehaald maar inmiddels heeft ie de EC9 in Mannheim weer ingehaald.

Met +56 verlaten we Mannheim.
Laatst gewijzigd door henrivanderweijden op ma 02 okt 2023, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten