Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Citaat van bahn.de (https://www.bahn.de/angebot/sparpreis-f ... /flexpreis => Häufig gestellte Fragen zum Flexpreis => Mit welchen Zügen kann ich reisen?:

"Mit dem Flexpreis haben Sie keine Zugbindung. Mit einer Fahrkarte für einen ICE oder einen anderen Fernverkehrszug der Produktklasse ICE können Sie auf der gebuchten Strecke und am gebuchten Tag alle Fernverkehrszüge (z. B. ICE, RJ, RJX, IC/EC) und Züge des Nahverkehrs (z. B. IRE, RE, RB, S-Bahn) nutzen.Mit einer Fahrkarte der Produktklasse IC/EC können Sie auf der gebuchten Strecke und am gebuchten Tag alle IC/EC und Züge des Nahverkehrs (z. B. IRE, RE, RB, S-Bahn) nutzen.

Hinweis: Wenn Sie mit Ihrer IC/EC Fahrkarte einen ICE Zug nutzen, müssen Sie einen sogenannten Produktübergang zahlen. Dafür berechnen wir die Differenz zwischen dem IC/EC- und dem ICE-Preisniveau für die Strecke Ihrer Fahrkarte."


Met een IC/EC-Ticket in ICE zonder bijbetalen mag dus alleen bij vertraging (min. 20 min. verwachte vertraging op eindbestemming).
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

In de praktijk lijkt het me ter bepaling van de conducteur.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Karl schreef: wo 11 okt 2023, 22:58 Over dupe gesproken...

Na het boeken van een ticket met treinbinding via bepaalde grenstariefpunten, kreeg ik onlangs:

"Zugbindung aufgehoben. Sie können Ihr Ticket jetzt auch für andere Züge nutzen – ohne Extra-Kosten."

Mag je dan met de ICE via Arnhem ipv de oorspronkelijk geplande boemel via Venlo? En gaat NS dan nog moeilijk doen onderweg?.
Ik heb volgende week een soortgelijke situatie. Geboekt was een Sparpreis naar Budapest. Paar maanden terug al een mail van DB dat de Zugbindung opgeheven was, dat kont door uitval van een RJ tussen München en Salzburg. Mijn plan is nu om te reizen via Passau, wat bij mijn weten gewoon mag omdat het oorspronkelijke ticket ook gewoon door Duitsland en Oostenrijk gaat.

Voor het geval ik niet op tijd kan vertrekken heb ik een tijd geleden al wel een reservering gemaakt voor de nacbt-IC vanaf Stuttgart, maar dat heeft zeker niet mijn voorkeur.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Karl »

ICE11 schreef: vr 13 okt 2023, 15:35 Als je geen Zugbindung meer hebt mag je alle gelijkwaardige of minderwaardige treinen gebruiken. Dus om met de ICE mee te mogen moet je een ICE-Ticket hebben en met een IC/EC-Ticket mag je maximaal IC/EC gebruiken.
Het punt is dat op de route zoals het ticket aangeeft tussen twee punten geen treinen, maar bussen rijden. Dat geeft in de planners een omreisroute die een meer dan twintig minuten langere reistijd reist.

Mijn idee is dus om zowel van de "verplichte reisroute" af te wijken en op de alternatieve route gebruik te maken van een ICE. Op het ticket komt overigens wel een ICE voor, maar niet op het alternatieve trajectdeel.
Het is een spectrum.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

ICE11 schreef: vr 13 okt 2023, 18:16 Citaat van bahn.de (https://www.bahn.de/angebot/sparpreis-f ... /flexpreis => Häufig gestellte Fragen zum Flexpreis => Mit welchen Zügen kann ich reisen?:

"Mit dem Flexpreis haben Sie keine Zugbindung. Mit einer Fahrkarte für einen ICE oder einen anderen Fernverkehrszug der Produktklasse ICE können Sie auf der gebuchten Strecke und am gebuchten Tag alle Fernverkehrszüge (z. B. ICE, RJ, RJX, IC/EC) und Züge des Nahverkehrs (z. B. IRE, RE, RB, S-Bahn) nutzen.Mit einer Fahrkarte der Produktklasse IC/EC können Sie auf der gebuchten Strecke und am gebuchten Tag alle IC/EC und Züge des Nahverkehrs (z. B. IRE, RE, RB, S-Bahn) nutzen.

Hinweis: Wenn Sie mit Ihrer IC/EC Fahrkarte einen ICE Zug nutzen, müssen Sie einen sogenannten Produktübergang zahlen. Dafür berechnen wir die Differenz zwischen dem IC/EC- und dem ICE-Preisniveau für die Strecke Ihrer Fahrkarte."


Met een IC/EC-Ticket in ICE zonder bijbetalen mag dus alleen bij vertraging (min. 20 min. verwachte vertraging op eindbestemming).
Dit gaat over kaartjes tegen Flexpreis-tarief: daar geldt dat inderdaad voor, omdat je de hele dag alle treinen (van maximaal jouw categorie) mag gebruiken. Dan is de verwachting dat je zelf maar een trein moet kiezen die wel rijdt. Bij een opgeheven Zugbindung geldt echter iets anders: je mag dan met alle niet-reserveringsplichtige treinen en vervoerders die deelnemen aan het Deutschland-Tarif reizen, ook met een ICE als jouw kaartje oorspronkelijk maar voor IC/EC geldig is. Zie bijvoorbeeld ook dit draadje op ICE-Treff. (Ik heb geen zin om alle voorwaarden na te pluizen, maar als iemand nuttige passages vindt houd ik me aanbevolen. (A) )

Ik had laatst ook een keer een IC-ticket van Berlijn naar Hamburg. Toen deze IC uitviel, was het absoluut geen probleem om met de volgende ICE te reizen: dat werd me bij het infopunt aangeraden (daar hoefde ik eigenlijk niet langs, maar ik had toch niks te doen :mrgreen: ) en ook de conducteur deed absoluut niet moeilijk.
Karl schreef: vr 13 okt 2023, 19:44 Het punt is dat op de route zoals het ticket aangeeft tussen twee punten geen treinen, maar bussen rijden. Dat geeft in de planners een omreisroute die een meer dan twintig minuten langere reistijd reist.

Mijn idee is dus om zowel van de "verplichte reisroute" af te wijken en op de alternatieve route gebruik te maken van een ICE. Op het ticket komt overigens wel een ICE voor, maar niet op het alternatieve trajectdeel.
Dit kan sowieso, want a) je mag van de route afwijken want verwachte vertraging, b) je hebt een ICE-ticket. In het bovengenoemde draadje op ICE-Treff lees ik trouwens wel dat een internationale verwachte vertraging minimaal 60 minuten dient te zijn (al heb ik dat nooit eerder gehoord of gehandhaafd zien worden); kom je daar ook boven?
Tom024 schreef: vr 13 okt 2023, 19:14 Geboekt was een Sparpreis naar Budapest. Paar maanden terug al een mail van DB dat de Zugbindung opgeheven was, dat kont door uitval van een RJ tussen München en Salzburg. Mijn plan is nu om te reizen via Passau, wat bij mijn weten gewoon mag omdat het oorspronkelijke ticket ook gewoon door Duitsland en Oostenrijk gaat.
Mij lijkt inderdaad dat dat gewoon mag.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Karl »

Voor wat betreft de vertraging van 60 minuten: ja.

A. De originele vertrektijd was 10:53, de alternatieve vertrektijd is 11:45. Dankzij de andere reisroute die meer dan acht minuten langer is, zit je al snel aan 60 minuten.

B. Als ik met een via-station een vertrektijd van 10:53 "forceer", dan is de verwachte aankomsttijd 72 minuten later dan origineel gepland.
Het is een spectrum.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Tom024 schreef: vr 13 okt 2023, 19:14
Karl schreef: wo 11 okt 2023, 22:58 Over dupe gesproken...

Na het boeken van een ticket met treinbinding via bepaalde grenstariefpunten, kreeg ik onlangs:

"Zugbindung aufgehoben. Sie können Ihr Ticket jetzt auch für andere Züge nutzen – ohne Extra-Kosten."

Mag je dan met de ICE via Arnhem ipv de oorspronkelijk geplande boemel via Venlo? En gaat NS dan nog moeilijk doen onderweg?.
Ik heb volgende week een soortgelijke situatie. Geboekt was een Sparpreis naar Budapest. Paar maanden terug al een mail van DB dat de Zugbindung opgeheven was, dat kont door uitval van een RJ tussen München en Salzburg. Mijn plan is nu om te reizen via Passau, wat bij mijn weten gewoon mag omdat het oorspronkelijke ticket ook gewoon door Duitsland en Oostenrijk gaat.

Voor het geval ik niet op tijd kan vertrekken heb ik een tijd geleden al wel een reservering gemaakt voor de nacbt-IC vanaf Stuttgart, maar dat heeft zeker niet mijn voorkeur.
Reis je in één dag van Nederland naar Budapest of heb je ergens de reis gesplist? Als je in één dag van Nederland naar Budapest reist dan moet je al om 6 uur of zelfs om 5 uur al op het station staan en ben je om half elf 's avonds in Budapest, tenminste als je geen last heb van Deutsche Pünktlichkeit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Dat is wel wat overdreven, bij een steekproef voor komende dinsdag hoef je voor aankomst om 22:02 in Boedapest pas om 8:34 in Utrecht de ICE te hebben. Als je die van 7:06 haalt ben je er al een uurtje eerder.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb in het verleden een slechte reis gehad van Asd naar Berlijn met de IC Berlin. Door een storing aan de trein deed bijna niks het: toiletten, omroep, reserveringsschermpjes, verlichting. Enige wat ie deed was: rijden.

Dus kwam de trainmanager rond Apeldoorn persoonlijk langs om te vertellen dat de trein tot Deventer zou rijden. Vanaf daar werden er touringcars ingezet die tot Hannover gingen. Voor Berlijn moesten we daar alsnog op de volgende IC uit Amsterdam( van 2 uur later), of op de ICE uit het Ruhrgebiet. De IC was wat vertraagd dus de ICE kwam eerder en volgens klantenservice van DB mocht ik ook gewoon met de ICE naar Berlijn (waardoor ik net geen 2 uur vertraging had bij aankomst).
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

DDietzen schreef: vr 13 okt 2023, 21:20 Dat is wel wat overdreven, bij een steekproef voor komende dinsdag hoef je voor aankomst om 22:02 in Boedapest pas om 8:34 in Utrecht de ICE te hebben. Als je die van 7:06 haalt ben je er al een uurtje eerder.
Ik vraag mij af hoe duur die Sparpreisen wel niet zijn om met de ICE105/ICE27 naar Wien te reizen (met een overstap van 10 minuten in Frankfurt Flughafen), of met de ICE121/ICE621/ICE115/RJX165 (met overstappen van 15 minuten in Frankfurt Flughafen en 11 minuten in München) naar Wien te reizen. Die Sparpreisen kosten echt geen € 30, eerder € 130. Interrail zou wel lonend zijn op dat traject.

Ik zie wel dat je de tijden bij Kelenföld rekent en niet de tijden bij Keleti. Dat maakt toch 17 minuten verschil. Bij Kelenföld zitten wel een aantal goede en betaalbare hotels dus dat is wel fijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Naar mijn indruk van vijf dagen Boedapest ligt Keleti iets dichter bij het centrum dan Kelenföld maar wordt dat verschil vereffend doordat het rondje om de stad naar Keleti nogal wat tijd kost, zeker omdat je eerst een heel stuk naar het oosten boemelt en daarna weer terug naar het westen. Mijn hostel lag destijds in Pest, dus aan de Keleti-kant van de Donau, en op enige afstand van de rivier, maar desondanks was opstappen in Kelenföld een heel stuk sneller voor mij.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Wat het opheven van de Zugbindung betreft dacht ik tot nu toe dat er ook nog een verschil is tussen als er "plots" iets gebeurt waardoor de trein te laat is of als dit al dagen voor begin van de reis bekend is (bij voorbeeld door werken welke bij aankoop van het ticket nog niet bekend waren). Zie ook https://www.bahn.de/hilfe/view/pk/de/zugbindung.shtml Weer iets geleerd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik zat eens te kijken bij de dienstregelingen van Flixtrain en blijkbaar verkoopt Flixtrain tegenwoordig ook kaartjes met "partnervervoerders" waarbij je ook met het Regionalverkehr mee mag. Deze kaartjes zijn dan de hele dag geldig op specifieke lijnen (in aansluiting op je Flixtrain uiteraard, maar zonder Zugbindung). Ik vind de volgende trajecten die je in aansluiting op een Flixtrain kunt boeken:
  • Stuttgart - Esslingen - Reutlingen - Tübingen met de SWEG (MEX12, MEX18, IRE6 of RB18), in aansluiting op FLX10 en FLX15.
  • Osnabrück - Oldenburg - Wilhelmshaven met NordWestBahn (RE18), in aansluiting op FLX20.
  • Essen - Wuppertal met DB Regio (S9 of RE 49), in aansluiting op FLX20 en FLX30.
  • Hamm - Münster met Eurobahn (RB69, RB89 of RE7), in aansluiting op FLX30 (maar niet in aansluiting op FLX20).
Afbeelding

Lijnennet FlixTrain:
  • FLX10 = Berlin-Halle-Erfurt-Frankfurt-Stuttgart/Basel
  • FLX15 = Hamburg-Hannover-Kassel-Frankfurt-Stuttgart
  • FLX20 = Köln-Essen-Dortmund-Münster-Osnabrück-Hamburg
  • FLX30 = Aachen-Köln-Essen-Dortmund-Hamm-Hannover-Berlin-Dresden
  • (FLX 35 = Berlin-Leipzig)
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

ICE11 schreef: vr 13 okt 2023, 18:16
Met een IC/EC-Ticket in ICE zonder bijbetalen mag dus alleen bij vertraging (min. 20 min. verwachte vertraging op eindbestemming).
Daar gaat het hem juist om. Met een Flexticket mag je alle treinen tot de maximale categorie van je kaartje gebruiken, met Zugbindung mag je alleen de voorgeschreven treinen van het Fernverkehr gebruiken. Dat staat niet ter discussie.

Maar als je verwacht minstens 20 minuten vertraging te krijgen mag je elke (niet reserveringsplichtige) trein gebruiken, ook een ICE als je een IC/EC flexticket hebt.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

En zelfs die reserveringsplichtige mag je gebruiken mits je een reservering kunt regelen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Nitein-Repart schreef: vr 13 okt 2023, 21:45
DDietzen schreef: vr 13 okt 2023, 21:20 Dat is wel wat overdreven, bij een steekproef voor komende dinsdag hoef je voor aankomst om 22:02 in Boedapest pas om 8:34 in Utrecht de ICE te hebben. Als je die van 7:06 haalt ben je er al een uurtje eerder.
Ik vraag mij af hoe duur die Sparpreisen wel niet zijn om met de ICE105/ICE27 naar Wien te reizen (met een overstap van 10 minuten in Frankfurt Flughafen), of met de ICE121/ICE621/ICE115/RJX165 (met overstappen van 15 minuten in Frankfurt Flughafen en 11 minuten in München) naar Wien te reizen. Die Sparpreisen kosten echt geen € 30, eerder € 130. Interrail zou wel lonend zijn op dat traject.

Ik zie wel dat je de tijden bij Kelenföld rekent en niet de tijden bij Keleti. Dat maakt toch 17 minuten verschil. Bij Kelenföld zitten wel een aantal goede en betaalbare hotels dus dat is wel fijn.
Sparpreisen voor 30€ naar Budapest heb ik nog nooit gezien, tot Breclav voor dat bedrag is me al meermaals gelukt. Maar 72 euro voor Nederland-Budapest in 1e klasse vind ik nog steeds prima.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Ik moest even het slaapzand uit mijn ogen wrijven, maar ik zag het toch echt goed: bij Haldern ligt er al een stuk van het derde spoor! :shock: :shock:
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

En volgens mij zag ik ook een 2e perron in Dinslaken. Weliswaar nog niet gereed.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

^^ er liggen inderdaad 2 perrons in Dinslaken.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Gelukkig zijn er ook nog genoeg plekken waar niets gebeurd is, dus er is nog volop perspectief dat ook 2030 niet gehaald gaat worden :mrgreen:

Vrijdag anderhalve week terug was ik nog in Düsseldorf en heb daar voor het eerst gezien dat de volledige linkerhelft van het vertrekscherm bestond uit treinen die al weg hadden moeten zijn :') De RE19 was al voor 75% gevuld bij vertrek uit Arnhem (!) en had slechts +15 bij aankomst in Düsseldorf, dus dat was nog behoorlijk op tijd. Door verdere Verzögerungen uiteindelijk met +50 aangekomen op het vliegveld in Köln, maar aangezien we met 2 uur vertraging hadden gerekend was er nog wel wat tijd over :')
Mijn Flickr account.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Ik hoor de laatste tijd vaak dat de RE 19 uit Arnhem (ook zonder uitval) al zitvol vertrekt. Je zou eigenlijk zeggen dat over een paar jaar een FLIRT-5 tekort is voor het reizigersaanbod en je een FLIRT-6 of iets zoals een Desiro HC/Kiss nodig hebt als de aantallen bijven toenemen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jultar »

Het onmogelijke is vandaag gebeurd. Ik zat in een ICE van Amsterdam naar Frankfurt en deze kwam zowaar te vroeg (!!) aan.
De aansluitende ICE was uiteraard wel weer traditioneel vertraagd, maar zowaar viel het mee en kwam ik slechts een kwartiertje te laat aan op mijn eindbestemming.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

Typische gevalletje van ‘If you build it, they will come’.

Edit: ik bedoelde de RE 19, ook al geldt voor ICE/hogesnelheidstreinen eigenlijk hetzelfde voor
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op zo 15 okt 2023, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Mijn ervaring met de RE19 is heel wisselend. Wel eens gehad dat we met staanplaatsen in Arnhem aankwamen maar 2 weken geleden vertrokken uit Ah met amper 20 reizigers aan boord midden in de ochtendspits. Bij aankomst in Düsseldorf nog niet eens voor de helft gevuld.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Zelfde ervaringen, maar ik reis enkel in de weekenden. Vanochtend nagenoeg leeg (v 8.45 uit Arnhem Centraal). Terugweg (v. 15.50 uit Oberhausen Hbf) net geen staanplaatsen. In Wesel liep het nog verder vol. Overigens de +8 bij vertrek er probleemloos uitgereden.

Bij de RE13 uit Venlo is het eigenlijk de hele dag goed bezet in beide richtingen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten