Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Verderop in het artikel claimt Infrabel dat er "met zekerheid" niet door rood is gereden. Ik vraag me ook af hoe de treindienstleider de trein heeft tegengehouden in Opzullik, dat zal toch ook met een rood sein gebeurd moeten zijn want ik zie daar in de buurt geen doodlopende sporen, dus dàt rode licht heeft de machinist dan tenminste wel gehoorzaamd. Wellicht zijn er onwelgevoeglijke woorden gewisseld tussen machinist en tdl?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

De treindienstleider heeft dat niet gedaan. Het artikel heeft het over de treinbegeleider — NMBS-koeterwaals voor conducteur. Omdat deze van het vrouwelijk geslacht lijkt te zijn, zou ik heel ouderwetsch geneigd zijn de term conductrice te gebruiken, maar foei. En qua techniek heb ik zo'n vermoeden dat ze aan de noodrem heeft gehangen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DovaModaal »

trolly schreef: zo 19 nov 2023, 14:30 ... treinbegeleider — NMBS-koeterwaals voor conducteur.
Nee, "treinbegeleider" is geen koeterwaals. Het is integendeel de betekenis van "conducteur" die (internationaal) problematisch is, en het is dat laatste woord dat je als "koeterwaals" kunt zien (vreemd gebruik van Franse woorden).
Conduire is het Franse woord voor besturen, rijden.
"Un conducteur" betekent een (trein)bestuurder.in het Frans, de machinist dus.
Verwarring zaaien wordt terecht niet getolereerd in de spoorwegwereld met een strenge veiligheidscultuur, en een verkeerd begrepen boodschap kan bijdragen aan een ongeval.
Ook op de internationale treinen van NS en Eurostar wordt het verwarrende en mogelijk gevaarlijke (en voor Franstaligen belachelijke) gebruik van het woord conducteur vervangen door "train manager".
Laatst gewijzigd door DovaModaal op di 20 feb 2024, 17:50, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

_O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3260
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

Toch leuk, dat moppen tappen op een druilerige zondagmiddag :')
🗣
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

@trolly: ik bedoelde zeker niet de conductrice/treinbegeleider, maar wel degelijk degene die namens Infrabel de treinenloop regelt en seinen kan aansturen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3260
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

Ja, maar er is nu toch verduidelijking in die Babylonische spraakverwarring gebracht?
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Er zit hier in de railjet tussen Dresden en Berlijn een reiziger met een Deutschlandticket in de veronderstelling dat dat geldig is: immers, niet geldig in ICE en EC/IC, maar dit is een RJ. Helaas, zo te horen een eerlijke maar dure fout. Maar jeetje, wat is de Duitse conductrice bot en verwijtend. :X Echt, wat een land… _O-
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Ik kom graag in Duitsland, omdat er in recreatieve omstandigheden meestal wel een gezellige sfeer hangt, maar in sommige dingen zijn Duitsers enorm conservatief en behoorlijk koppig daarin (Ordnung muss sein). Dat brengen ze soms erg direct en dat kan niet iedereen hebben. Dit uit zich ook in het volgende: Hoewel ik vandaag niet in Duitsland ben geweest, hebben ze mij nogal verbaasd met een algehele sluiting van alles op volgende week zondag. Dat blijkt Totensonntag, een christelijke gedenkdag, te zijn waarop geen of zeer beperkt commerciële activiteiten of feestelijkheden plaats morgen vinden. Voor een land dat in hetzelfde tempo als Nederland ontkerkelijkt vind ik de mate waarin het christendom, en dan vooral de beperkingen die de religieuze feestdagen opleggen, nog altijd een grote rol speelt in het dagelijks leven best stuitend om te zien, hoewel ik het idee van een zondagsrust in beginsel niet eens zo verkeerd vind.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7655
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Ik kende het niet eens als gedenkdag, maar het is met name een protestantse aangelegenheid.
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DovaModaal »

gpvos schreef: zo 19 nov 2023, 13:50 Verderop in het artikel claimt Infrabel dat er "met zekerheid" niet door rood is gereden. Ik vraag me ook af hoe de treindienstleider de trein heeft tegengehouden in Opzullik, dat zal toch ook met een rood sein gebeurd moeten zijn want ik zie daar in de buurt geen doodlopende sporen, dus dàt rode licht heeft de machinist dan tenminste wel gehoorzaamd. Wellicht zijn er onwelgevoeglijke woorden gewisseld tussen machinist en tdl?
Volgens insiders klopt de versie van Het Laatste Nieuws (sensatiekrant met als bijnaam Het Nieuws Het Laatst) helemaal niet, vandaar dat het ook niet te vinden is in serieuzere media.
En ik las nog dit:
Slilly, na nodige navraag bij collega’s blijkt daar een sein halfweg perron te staan, dus elke trein die in dat station stopt en bijgevolg voorbij dat sein tot stilstand komt doet het sein rood worden. Als je dan als TBG uit het laatste rijtuig stapt zie je effectief dat rood sein.
T-hijs
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Brabants Dagblad heeft er een item over:

https://www.bd.nl/buitenland/dronken-en ... ~a31295b9/
F.k.a. Bollenstad
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DovaModaal »

T-hijs schreef: ma 20 nov 2023, 08:37 Brabants Dagblad heeft er een item over:
Veel van de kranten van DPG (De Persgroep) nemen elkaars artikels over, en hebben ook bijna dezelfde layout van hun website.
MaartenD
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

umbusko schreef: zo 19 nov 2023, 20:54 Er zit hier in de railjet tussen Dresden en Berlijn een reiziger met een Deutschlandticket in de veronderstelling dat dat geldig is: immers, niet geldig in ICE en EC/IC, maar dit is een RJ. Helaas, zo te horen een eerlijke maar dure fout. Maar jeetje, wat is de Duitse conductrice bot en verwijtend. :X Echt, wat een land… _O-
Eerlijke fout? Gewoon de voorwaarden niet gelezen of zich dom voor willen doen. Bij de Deutsche Bahn is een pagina waar het geldig is en daar staat heel duidelijk "öffentlichen Nahverkehrs" en "Bitte beachten Sie jedoch, dass das Deutschland-Ticket grundsätzlich nicht in Zügen, die durch die DB Fernverkehr AG oder anderer Fernverkehrsanbieter wie z.B. FlixTrain betrieben werden." Als de RJ al door DB wordt uitgebaat dan door DB Fernverkehr.

Verder is er nog een PDF waar het ticket geldig is en daar wordt de ÖBB alleen genoemd voor het traject Freilassing - Salzuburg (met Nahverkehr) maar de Railjet zelf wordt nergens genoemd.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

umbusko schreef: zo 19 nov 2023, 20:54 Er zit hier in de railjet tussen Dresden en Berlijn een reiziger met een Deutschlandticket in de veronderstelling dat dat geldig is: immers, niet geldig in ICE en EC/IC, maar dit is een RJ. Helaas, zo te horen een eerlijke maar dure fout. Maar jeetje, wat is de Duitse conductrice bot en verwijtend. :X Echt, wat een land… _O-
Het is ook wel apart dat RB en RE wel mogen maar RJ niet :lol:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Ik kan mij voorstellen dat mensen bij de Railjet denken dat het een stoptrein is, omdat de treincategorie begint met de R van Regionaal.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DovaModaal »

DovaModaal schreef: ma 20 nov 2023, 07:45 Volgens insiders klopt de versie van Het Laatste Nieuws (sensatiekrant met als bijnaam Het Nieuws Het Laatst) helemaal niet, vandaar dat het ook niet te vinden is in serieuzere media.
Wie graag in het Frans de ware toedracht leest:
https://lpost.be/2023/11/19/incident-a- ... feu-rouge/
Kort samengevat: er was geen rood sein overschreden (het sein halfweg het perron stond wel op rood na aankomst van de trein aan het perron), een ongegronde beschuldiging van de treinbegeleidster aan haar collega treinbestuurder/machinist (conducteur in het Frans), en die was niet dronken. Zijn versie is dat hij aangedaan door de beschuldiging zijn permanentie belde met de boodschap dat hij zijn dienst niet kon verderzetten.

Dat verklaart misschien waarom de TBG haar reizigers trakteerde op koekjes.
Er schijnt een voorgeschiedenis te zijn van incidenten tussen de TBG en andere collega's.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op ma 20 nov 2023, 14:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3260
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

Ik wil best wat meer over de ware toedracht te weten komen. Maar 1: mijn Frans is niet al te best (en dat zal voor meer mensen hier gelden, vrees ik) en 2: linken naar de homepagina (sorry erjeebee) vind ik in combinatie met punt 1 wel wat gemakzuchtig.

Wellicht dus een korte vertaling van wat dat Franstalige artikel vermeldt - en wellicht een directe link voor degenen die het Frans wél voldoende machtig zijn?
🗣
T-hijs
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Ik heb Google Translate er even op losgelaten, voor zover het artikel niet achter de betaalmuur zit:

INCIDENT IN STATION SILLY: DE MACHINIST VAN DE NMBS-TREIN WAS NIET DRONKEN EN REED NIET DOOR ROOD
Gepubliceerd op zondag 19 november 2023 om 23:39 | Geschatte leestijd: 3 min.

De eerste elementen van het onderzoek bevestigen dat de machinist niet door rood was gereden en ook niet dronken was. De veiligheid van de reizigers was daardoor niet in gevaar.

Donderdag 16 november 2023 omstreeks 22.00 uur werd een laatste trein definitief gestopt op station Silly, waarbij de begeleider beweerde dat de machinist door rood was gereden en dronken was. Direct gevolg: geïrriteerd door de beschuldigingen weigerde de machinist zijn reis richting Sint-Niklaas voort te zetten en verliet het konvooi. Maar de waarheid is duidelijk totaal anders. De eerste elementen van het door de verschillende diensten uitgevoerde onderzoek en de bevindingen waarvan wij op de hoogte zijn, geven aan dat de verklaringen van de begeleider ongegrond waren. Ze zou de bestuurder ten onrechte hebben beschuldigd. Deze laatste reed niet door rood en was ook niet dronken. De vraag is waarom de begeleider zo handelde. Het onderzoek zal moeten doorgaan met het vaststellen van de drijfveren van de treinconducteur.

Komende vanuit Kortrijk passeerde de laatste trein richting Sint-Niklaas, een Siemens Vectron 18 locomotief en dubbeldeksrijtuigen, tijdens zijn hele traject geen rood licht. Hij komt inderdaad aan op Silly-station dat een bijzonderheid vertoont: een ongecontroleerd automatisch sein dat zich in het midden van het perron bevindt en dat aangeeft of het volgende gedeelte bezet is of niet.

De machinist, geïrriteerd door de beschuldigende houding en volgens hem ongegrond, verliet vervolgens de trein en liep weg, waarbij hij zijn standplaats liet weten dat hij zijn dienst stopzette.
F.k.a. Bollenstad
DDietzen
Berichten: 1323
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Bij de zuiderburen van Het Groot Belgisch TreinenForum schrijft een machinist het volgende:
Steven (HGBTF) schreef: De treinbegeleidster in kwestie heeft een vrij negatieve reputatie bij een hele hoop personeel. Het is niet de eerste keer dat ze gratuite mededelingen doet die niet stroken met de waarheid. Er zijn al verschillende machinisten die niet meer met haar willen samenwerken. Ze heeft zelfs al klachten ingediend in het verleden over ongewenste intimiteiten die totaal niet bleken te kloppen. Van haar loopbaan valt naar het schijnt een boek te schrijven, de vraag is dan of het een comedie, een drama of satire zou zijn. Dat die machinist dus niet gediend zou zijn met haar uitlatingen en de trein laat voor wat het was zal op dat moment een impulsieve beslissing van de man in kwestie geweest zijn. Iedereen zijn emmer loopt wel eens over dus ik begrijp de collega. Ter info de trein stond in Slilly, na nodige navraag bij collega’s blijkt daar een sein halfweg perron te staan, dus elke trein die in dat station stopt en bijgevolg voorbij dat sein tot stilstand komt doet het sein rood worden. Als je dan als TBG uit het laatste rijtuig stapt zie je effectief dat rood sein maar dat wil totaal niet zeggen dat de trein door het rood is gereden.

Ter aanvulling zowel TB als TBG komen uit depot Dendermonde. Het betrof trein 3221. Infrabel was snel om te bevestigen dat er op vlak van seinen niets fout is voorgevallen. Als nu nog uit onderzoek zou blijken dat de TB niet dronken was loopt zij nog het risico om een klacht aan haar been te krijgen. Valse verklaringen maken is nu eenmaal niet echt correct laat staan collegiaal.
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

MaartenD schreef: ma 20 nov 2023, 11:53
umbusko schreef: zo 19 nov 2023, 20:54 Er zit hier in de railjet tussen Dresden en Berlijn een reiziger met een Deutschlandticket in de veronderstelling dat dat geldig is: immers, niet geldig in ICE en EC/IC, maar dit is een RJ. Helaas, zo te horen een eerlijke maar dure fout. Maar jeetje, wat is de Duitse conductrice bot en verwijtend. :X Echt, wat een land… _O-
Eerlijke fout? Gewoon de voorwaarden niet gelezen of zich dom voor willen doen.
Ja, je kunt natuurlijk net zo zuur en belerend doen als dat personeel... ;) (inderdaad, het gaat om een trein van DB Fernverkehr) ...of samen met mij aannemen dat niet iedereen op een OV-forum rondhangt en in een uitgebreid systeem wel eens door de bomen het bos niet meer kan zien, en dan een fout kan maken. Iedereen die het systeem ook maar een beetje kent, weet drommels goed dat géén controle tussen Dresden en Berlin een absolute zeldzaamheid is en dat met een Deutschlandticket reizen en dan maar gaan acteren een vrijwel kansloze onderneming is.

Maar goed, eerlijke fout of niet, dat maakt me niet eens zoveel uit. Het ging me er meer om dat zo'n situatie ook op een vriendelijke manier opgelost kan worden. De reiziger bleef heel rustig en het DB-personeel stond er een beetje als aasgieren omheen. :N
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2853
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

In de S-Bahn-tunnel in München is vannacht een trein gedeeltelijk ontspoord. https://www.br.de/nachrichten/bayern/mu ... rt,TwQ9Og8 Treinverkeer is helemaal ontregeld omdat de tunnel dicht is.
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

umbusko schreef: zo 19 nov 2023, 20:54 Er zit hier in de railjet tussen Dresden en Berlijn een reiziger met een Deutschlandticket in de veronderstelling dat dat geldig is: immers, niet geldig in ICE en EC/IC, maar dit is een RJ. Helaas, zo te horen een eerlijke maar dure fout. Maar jeetje, wat is de Duitse conductrice bot en verwijtend. :X Echt, wat een land… _O-
Is dit niet zelfs de RE27 volgens de DB app?
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dat kan ik nergens zo terugvinden, maar wie weet staat of stond dat inderdaad ergens zo. In de nieuwe DB Navigator heeft deze trein hetzelfde zwarte icoontje als een ICE, dat is dus nog een niveau hoger dan het donkergrijze icoontje van de IC/EC. (En daarmee ook fout denk ik? Of krijg je bij het boeken van een reis met de Railjet bij DB een ICE-kaartje?)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten