Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Op de spoorlijnen in en rond Glasgow komt het behoorlijk vaak voor dat een Class 318 en 320 gecombineerd rijden. Ik weet alleen niet waarom.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

Omdat dat technish gezien kan. Het maakt het voor Scotrail makkelijker dat er in inzet weinig verschil is.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

En ook vandaag weer klassiekje 655 in de S41 naar Aken.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Vanwege een ingestortte brug bij Ottersberg was de spoorlijn tussen Bremen en Hamburg de hele dag gestremd: https://www.butenunbinnen.de/nachrichte ... g-100.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

JordiBrabant schreef: do 14 dec 2023, 09:19 Omdat dat technish gezien kan. Het maakt het voor Scotrail makkelijker dat er in inzet weinig verschil is.
Maar doen ze dat dan om te voorkomen dat er treinen zijn die uitsluitend uit Class 318 bestaan? En zo ja, waarom?
Tevens heb ik op één dag in alle elektrische treintypes* van ScotRail gezeten. :trein:
*Class 318, 320, 334, 380 en 385.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

Afgaande op eerste Google resultaten ziet Scotrail het als één vloot, dus lijkt het me niet dat bewust geen 318en alleen rijden, bijvoorbeeld.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef: do 14 dec 2023, 20:47Maar doen ze dat dan om te voorkomen dat er treinen zijn die uitsluitend uit Class 318 bestaan?
Nee hoor, twee stellen van hetzelfde type mag ook, bijv:
2x318 https://www.realtimetrains.co.uk/servic ... #allox_id=
2x320 https://www.realtimetrains.co.uk/servic ... allox_id=0
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

2x 320 had ik inderdaad wel gezien, maar 2x 318 niet. Ik dacht even dat dat was wegens toegankelijkheid ofzo, maar een 320 is niet beter toegankelijk dan een 318.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

MaartenD schreef: do 14 dec 2023, 10:11 En ook vandaag weer klassiekje 655 in de S41 naar Aken.
Het is toch de bedoeling om de omschakelbare bovenleidingleiding in Aachen te vervangen door een spanningssluis ergens in de buurt van Hergenrath? Als deze werkzaamheden beginnen kunnen de Klassieke Motorstellen echt niet meer ingezet kunnen worden op het traject tussen Welkenraedt en Aachen. Ik verwacht dat er nog wel eens een Break of Desiro ingezet gaat worden tussen Liège en Welkenraedt (S41), omdat een HLE18+I11-combinatie het laat afweten. Tussen Welkenraedt en Aachen zou dan één bus ingezet moeten worden in plaats van een trein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door reisthijs »

Als de omschakelbare bovenleiding verdwijnt kan een HLE18 ook niet meer in Aachen komen. Die werkzaamheden moeten wachten tot de HLE17 (Traxx, vanaf 2026 geleverd) in dienst komt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Of tot de MW41-dieseltjes een toelating krijgen tot Aken, waar ze volledig beveiligd heen kunnen rijden, maar daar zullen ze vast niet aan beginnen :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik was toevallig 8 minuten voor vertrek van de European Sleeper op Berlin Hbf, dus ik dacht, laat ik eens een kijkje nemen; ik had dat ding namelijk nog niet in het echt gezien.

Ze beginnen al 5 minuten voor vertrek om te roepen “bitte steigen Sie ein” (en de deuren handmatig dicht te doen :') ), dus het is raadzaam om op tijd te zijn. Komen er op vertrektijd opeens twee mensen aanrennen die een rugzak proberen aan te geven door een raam, en bij de realisatie dat het naar binnen halen niet gaat lukken met de al versnellende trein mee moeten rennen om hem weer terug te krijgen. _O- Daar ging iets niet helemaal goed geloof ik. :')
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom roept men in Duitsland altijd "Bitte steigen Sie ein" om als de trein bijna gaat vertrekken? Klinkt in mijn ogen niet logisch.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

DDietzen schreef: do 14 dec 2023, 22:53 Of tot de MW41-dieseltjes een toelating krijgen tot Aken, waar ze volledig beveiligd heen kunnen rijden, maar daar zullen ze vast niet aan beginnen :')
MW41 rijdt op dit moment niet vanuit depot Kinkempois. Dat betekent dat je een eilandbedrijf krijgt waarbij de treinstellen over het gehele traject dieselen onder de draad. Voor die paar jaar tot de HLE17 komt zie ik zelfs NMBS geen toelating regelen en personeel opleiden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Er moet ergens in de opmerking van DDietzen iets staan waardoor jij denkt dat ie er welllicht iets serieus mee bedoelt. Ik zie alleen niet waar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Nitein-Repart schreef: do 14 dec 2023, 22:19 Het is toch de bedoeling om de omschakelbare bovenleidingleiding in Aachen te vervangen door een spanningssluis ergens in de buurt van Hergenrath? Als deze werkzaamheden beginnen kunnen de Klassieke Motorstellen echt niet meer ingezet kunnen worden op het traject tussen Welkenraedt en Aachen. Ik verwacht dat er nog wel eens een Break of Desiro ingezet gaat worden tussen Liège en Welkenraedt (S41), omdat een HLE18+I11-combinatie het laat afweten. Tussen Welkenraedt en Aachen zou dan één bus ingezet moeten worden in plaats van een trein.
Inderdaad wil men alleen maar nog een spanningssluis waar de lijn uit Aachen in de HSL overgaat en de klassieke lijn naar Welkenraedt aftakt. Dus 15kV tot de splitsing en van daar dan 25kv of 3kv, dat de treinen alleen maar nog een keer moeten omschakelen. En wat de dieseltreinstellen betreft dat is niet helemaal absurd want in de jaren 80 had men dit voor een tijd lang tussen Welkenraedt en Aachen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Precies. En een paar jaar daarvoor stoom.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

En dáárvoor moest je gewoon laufen! *O*
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Nitein-Repart schreef: vr 15 dec 2023, 06:09 Waarom roept men in Duitsland altijd "Bitte steigen Sie ein" om als de trein bijna gaat vertrekken? Klinkt in mijn ogen niet logisch.
Misschien omdat ze graag willen dat je in de trein zit als die vertrekt in plaats van erbuiten? :') Het is gewoon een aanvulling op het fluitje, dat op grote stations met lange treinen toch al niet ideaal is, en net iets eerder zodat je ook daadwerkelijk nog de trein in kunt springen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Nitein-Repart schreef: vr 15 dec 2023, 06:09 Waarom roept men in Duitsland altijd "Bitte steigen Sie ein" om als de trein bijna gaat vertrekken? Klinkt in mijn ogen niet logisch.
In Berlijn roept men altijd "Zurückbleiben bitte." Zou men soms liever hebben dat je niet instapt? :')
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door nvdw »

Dat kan natuurlijk ook een aansporing zijn voor reizigers die al in de trein staan ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Het “Bitte steigen Sie ein” is een onderdeel van de procedure waarbij de machinist met lichtseinen wordt geïnformeerd over het vertrekgereed zijn van de treinen en niet zelden begeleid door een stationsmedewerker (wat je in Nederland een PLP zou noemen). Je hoort het daarom vooral op grote knooppuntstations.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Bij Amtrak is het All Aboard. :D
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Ik woon ondertussen alweer drie maanden in de prachtige stad Hamburg en het toeval wil dat ik volgende week een vakantie gepland heb in Oostenrijk :)

Ik heb al een tijdje geleden een kaartje gekocht voor de nieuwe NightJet in zo een pod. Ik hoor alleen recent verhalen over veel uitval. Iemand die daar meer over weet en hoe het zit vanaf Hamburg? Ik vertrek deze dinsdag naar Wörgl.
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Tom024 schreef: vr 15 dec 2023, 13:31
Nitein-Repart schreef: vr 15 dec 2023, 06:09 Waarom roept men in Duitsland altijd "Bitte steigen Sie ein" om als de trein bijna gaat vertrekken? Klinkt in mijn ogen niet logisch.
In Berlijn roept men altijd "Zurückbleiben bitte." Zou men soms liever hebben dat je niet instapt? :')
Dat is niet het hele riedeltje he?
Er wordt/werd daarvoor geroepen: für ...... ,einsteigen bitte. Op het moment van deuren sluiten kwam dan het zurückbleiben bitte.
Overigens hebben we het hier over de S-bahn, niet over Fernverkehr.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten