Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

jjasloot schreef: do 04 jan 2024, 09:45 Ik had altijd wat "klachten" over de regionale dienstregelingen in Frankrijk, maar voor een vakantie dit jaar eens naar Spanje gekeken en het kan echt erger..
En de treinen die er rijden zitten bijgevolg ook nog goed vol ook.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Dan lijkt het me toch vrij logisch om meer treinen te gaan rijden? Ik heb zelf ook weleens met verbazing zitten kijken naar de frequenties in Spanje, ook van regionale treinen. (En ook rond Madrid zijn er wat dingen waarvan de bereikbaarheid per openbaar vervoer dramatisch is.)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Is er al iets duidelijk over stakingen in Duitsland? Ik begreep dat er vanaf 7 januari gestaakt zou kunnen gaan worden, maar de laatste twee weken heb ik er niet veel meer over gelezen.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Aanstaande maandag en dinsdag wordt er niet gestaakt, omdat dan in Keulen de jaarvergadering van de vereniging van Duitse ambtenaren wordt gehouden. De GDL is aangesloten bij deze vereniging. Na dinsdag is de situatie onzeker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

In plaats van de GDL moet je in Duitsland wel vanaf maandag rekening houden met uitgebreide protesten van boeren. ;)
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ThatPCDude »

De DB laat zich weer van zijn meest competente kant zien in de IC 142. Allereerst is het rijtuig waar ik in zou ziyten geruild met een ander rijtuig waardoor de vierzits die ik met mn reisgenoten had gereserveerd veranderd is in twee tweezits die met hun rug tegen elkaar aan zitten. Ook is welgeteld één derde van de rijtuigen (de voorste drie) afgesloten vanwege een defecte klimaanlage, waardoor het in de andere rijtuigen zo onhoudbaar druk is geworden dat de bistropoint niet open kan...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Gisteren werd weer een klassiekje gespot op de RE29 naar Aachen!
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door IIVQ »

Ik moest vandaag buslijn 24 van Namur naar Vedrin hebben, de TEC-app laat een buslijn zien van een halte pal vóór het station van quai E, westwaarts, dan kerend en dan via de oostkant van het station het spoor overstekend (ondertussen volgens die routeplanner nog anderhalf rondje tegen het verkeer in over het verkeersplein rijdend...)

Bij station Namur aangekomen zijn de haltes op de plek van de kaart duidelijk niet in gebruik, dus maar naar het busstation op het dak, daar waren alléén genummerde perrons.
Ik vroeg aan een beveiliger waar ik moest zijn en die legde me uit dat ik rechts voorbij de C&A moest zijn. Ik had nog 10mn, ik liep naar de Avenue de la Gare maar geen halte E noch een halte met lijn 24. Ik heb een andere bus tot stoppen gedwongen en het aan een chauffeur gevraagd, die legde uit dat ik helemaal vooraan de Rue Borgnet moest zijn. Ik liep daarheen en zie als ik de hoek om kom net een bus wegrijden. Helemaal aan het eind van die straat staat een noodhaltebordje met lijn 24, 50 en 89, maar geen "E" erop.

Na 10mn kwam er een volgende bus die er 20mn "Pas en service" staat te zijn en pas 1mn voor vertrek idd lijn 24 wordt en de deur opent voor de kleumende en vanwege de inmiddels vallende regen onder een erker wachtende reizigers. (Ik snap dat je als chauffeur recht hebt op pauze, maar er is meer dan zat buffer rond het station, doe dat dan niet zo in het zo in het zicht van je reizigers)

Ok, als ik de meldingen goed had gelezen, had ik kunnen zien dat de bus daar vertrok. Maar het kaartje toonde voor het station dus daar ging ik van uit.
Nou begrijp ik dat het moeilijk is dagelijks reisinfo aan te passen, deze wijziging is pas vanaf 27 augustus 2023 "voor onbepaalde duur". -0-

Overigens kwam ik later langs een halte van lijn 32 waar op de HVS trots een rode sticker zat "Valable dès de 01/09/2015". Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de HVS-papieren en -kastjes van de TEC, want in Nederland is een vergeten, 3 jaar oude HVS van Cxx al vrijwel niet meer leesbaar, en die zijn dan nog geplastificeerd ook!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Inmiddels heeft de GDL aangekondigd in het personenvervoer vanaf woensdagochtend voor drie dragen te staken, in het goederenvervoer al vanaf dinsdagavond. https://www.focus.de/finanzen/news/warn ... 20889.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De staking die je wist dat zou komen is hier: woensdag tot en met vrijdag staking bij treinmachinisten van DB:

https://bahnblogstelle.com/210737/lokfu ... s-freitag/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DPDelft »

Heeft iemand toevallig een overzicht van de trajecten die vorige keer helemaal niet reden? Ik heb vrijdag gepland van Erfurt terug naar Nederland te reizen. Kan nog geen inschatting maken of dat überhaupt een kans van slagen heeft :X .
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

ICE International en IC Berlijn reden de vorige keren in ieder geval niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

DPDelft schreef:Heeft iemand toevallig een overzicht van de trajecten die vorige keer helemaal niet reden? Ik heb vrijdag gepland van Erfurt terug naar Nederland te reizen. Kan nog geen inschatting maken of dat überhaupt een kans van slagen heeft :X .
Er zijn in Thüringen ook redelijk wat DB Regio machinisten lid van een andere vakbond. Als de RE2 rijdt, zou ik die nemen naar Leinefelde, dan met de RE9 naar Kassel, RE11 naar Duisburg of Düsseldorf voor een trein naar Nederland.

Anders RB20 naar Eisenach, RB6 naar Bebra, RB5 naar Kassel-Wilhelmshöhe, RE11 naar Duisburg of Düsseldorf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DPDelft »

Dank! Dan kan ik toch nog een paar dagen Duitsland toevoegen aan mijn vakantie. Met de hoop vrijdag gewoon terug te kunnen reizen ;) .
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Maar als ergens in een seinhuis een GDL-lid zit dan kunnen ook de treinen van andere vervoerders niet rijden....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Hoewel die er wel zijn, is dat vrij beperkt omdat de GDL lange tijd alleen openstond voor rijdend personeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door jjasloot »

Hmmmm, ik heb 18 t/m 22 januari een tripje Wenen staan.. Dat wordt nog even afwachten
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

Ow jee... 12 jan onderweg naar Hamburg voor de NJ-Vectrain :N :N .
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Twee daagjes door Duitsland gereisd en geen noemenswaardige vertragingen gehad. *O* Het was geen Fernverkehr en voornamelijk niet-DB, dat zal gescheeld hebben.

Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden. :evil:
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik ben in drie lange ritten met DB Fernverkehr dit jaar al op minstens 5 stations te vroeg aangekomen, variërend van 5 tot 15 minuten, en nergens noemenswaardig te laat. :o
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

Hoe kan men een dienstregeling ontwerpen, waarbij je -15 kan aankomen, dan doet men volgens mij ook iets niet helemaal goed.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Of juist wel, buffer bij een geplande omleiding of werkzaamheden. Zelf een keer meegemaakt bij een ICE naar Berlin die via de Aussenring moest, doordat het allemaal gewoon vlot verliep met -10 ofzo op Hbf.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

MetroRET schreef: ma 08 jan 2024, 05:12 Hoe kan men een dienstregeling ontwerpen, waarbij je -15 kan aankomen, dan doet men volgens mij ook iets niet helemaal goed.
Toevallig gisteren een Youtube filmpje gezien van een ICE van Fulda naar Würzburg. Normale Vmax is 250 maar hij reed op lange stukken onder de 200 en reed er toch vertraging uit.
Ja, zo kun je de dienstregeling ook stabiel maken. :')
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

ICE 880 was gisteren ook zeer punctueel en vooral vaak te vroeg
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Tijdens de GDL-staking rijdt SBB met eigen materieel regionale treinen tussen Freiburg en Basel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten