Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Ik ben onderweg met Leo Express en maak gebruik van een interrail. Je moet dan wel een plaats reserveren, maar de reis is (net als de reservering) gratis. Nu heeft niemand me naar mijn interrail gevraagd. Kennelijk is het dus allemaal prima zolang je maar op je gereserveerde stoel zit.
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik reisde laatst 4 uur met RegioJet en ook daar geen controle, al geloof ik dat men wel een scherm heeft waarop men kan zien welke stoelen bezet horen te zijn. En in nachttreinen gebeurt het ook wel vaker dat men niet geïnteresseerd is in je interrail maar alleen in je reservering.

Leo Express staat nog altijd op mijn lijstje trouwens om een keer te doen. Ik ken iemand die 1x/week pendelt tussen Praag en Olomouc en bij voorkeur Leo gebruikt, dus ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Ik heb al vaker met Leo gereisd en ben er best tevreden over. Economy is nogal krap en vaak vol. In Economy Plus en Business heb je beiden dezelfde stoelen, het verschil zit 'm geloof ik enkel in de keuzes qua eten en drinken die inclusief zijn. Je kunt ook (magnetron)maaltijden bestellen. Stoelen hebben wel veel slijtage, ben benieuwd of er nog plannen zijn om de vloot te vernieuwen of uit te breiden.


Voor een reis van Praag naar Olomouc of Ostrava prima, maar de nachttrein naar Kosice rijden ze ook met dit materieel, die sla ik even over. Iets van 10 uur in een GTW. :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: za 13 apr 2024, 13:09 En in nachttreinen gebeurt het ook wel vaker dat men niet geïnteresseerd is in je interrail maar alleen in je reservering.
Check voor wat betreft Nightjet, zelfde trouwens voor de Thalys. En op Paris Est kwam ik zelfs door de ingangscontrole bij het perron met alleen een reservering.
Bij treinen die gezamenlijk met NS gereden worden is het dan weer andersom: wel de reservering verplichten maar vervolgens niet controleren :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jelle
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 12:29
Locatie: Twente

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jelle »

In Zweedse nachttreinen en hogesnelheidstreinen net zo, in de nachttrein naar Boden werd alleen naar mijn reservering gevraagd, in de SJ Snabbtåg-treinen kan men zien welke stoelen bezet horen te zijn en komen ze als je op je gereserveerde plek zit niet langs.

Ik had per ongeluk de nachttrein van Stockholm naar Boden niet ingevoerd in de Interrail-app, dus dat leverde me een extra reisdag op *O*
henrivanderweijden
Berichten: 742
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

In de nachttrein Malmö-Stockholm was ingangscontrole op Malmö C en werd mij zowel Interrail als Reservering gevraagd.
Samen met de controleur hebben we uitgebreid mijn reservering bekeken maar een datum stond er niet op.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Goed bedacht van die Zweden! Wel zo handig om voor de komende jaren een vaste reservering te hebben :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Tussen Duisburg en Düsseldorf is men goed druk met het vernieuwen van de westelijke sporen. Zo te zien wordt na 20 jaar ook het oude station van Kalkum nu opgeruimd. De RE19 rijdt wel langs Düsseldorf Flughafen, maar stopt er niet. Vast om ruimte te houden voor meer treinen die nu allemaal over de oostelijke sporen moeten worden geperst. In noordelijke richting wordt volgens dienstregeling ook niet in Duisburg en Oberhausen gestopt, maar in werkelijkheid gebeurt dat wel gewoon.
Ik doe ook maar wat
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Er lijkt een boom op het spoor te liggen bij Dinslaken. ICE122 gaat daarom omgeleid worden met stop in Herzogenrath. Bijzonder dat er een machinist op zit die daar bekendheid heeft.

Voor het Regionalverkehr rijden er twee bussen tussen Wesel en Sterkrade. Geen zin om me daarin te moeten proppen, dus dan maar via Kleve en dan met de bus. Dan wordt het wel een stuk later, maar dan weet ik in ieder geval wanneer ik thuis ben.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door verfmeer »

Is er een reden waarom er niet over de standaard omleidingsroute via Mönchengladbach gereden wordt?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Dat vroeg ik me ook af, maar ik zie nu dat er SEV rijdt tussen Mönchengladbach en Venlo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ja, er zijn twee weken werkzaamheden tussen Venlo en Viersen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Ik ga ook een plan bedenken om thuis te komen, werd door vriendlief op de bomen gewezen. Zit nu in Witten, auto staat in Emmerich.

Edit: volgens de vertrektijden op de app van de Bahn is er niet zo veel aan de hand..
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Welkom bij een nieuwe aflevering van Ardan met pech in Duitsland. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Ik ben allang blij dat ik niet toch met de trein vanaf huis ben gegaan maar de auto de grens over heb getild :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Uiteindelijk toch nog per SEV van Wesel naar Emmerich moeten reizen, na een half uur in Wesel te hebben stilgestaan en duidelijk werd dat we toch niet verder konden. SEV kwam vlot met twee gelede bussen. Goed opgelost.
In Emmerich zag ik nog een bus staan, met Busreisen Milo op de lijnfilm, een Duits kenteken, en R-Net kleurstelling.. vreemd. Maar ach, ik kom thuis.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Die bus die je in Emmerich zag is een van de Solarissen die voorheen in Amstel-Meerlanden reed maar inmiddels vervangen zijn door elektrische bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Klopt verschillende busboeren in NRW hebben zo'n gelede Solaris ex-AML bus o.a. Quecke Reisen uit Schwerte, Milo Reisen uit Moers, Husmann Reisen uit Neuenkirchen (nu wit) en Henneke Touristik uit Arnsberg.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Heel soms duiken deze bussen ook in Nederland op als er vanaf Arnhem Centraal SEV wordt gereden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5274
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Lijn 45 »

Er zijn ook een paar Duitse bedrijven die CapaCity's uit Amstelland-Meerlanden voor SEV gebruiken.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2852
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Bij voorbeeld de Fa. Höninger uit Waldfeucht (onderaannemer van de ASEAG) heeft een ex-R-Net CapaCity. Deze rijdt echter niet in lijndienst, alleen voor SEV of speciale vervoer voor bij voorbeeld voetbalwedstrijden of het grote paardentoernooi met tienduizenden bezoekers in Aachen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik stond net in Frankfurt (Oder) op het perron toen er een vriendelijke conducteur van Polregio aankwam om te zeggen dat er geen trein was, maar dat we met de bus moesten. :')

Van de 25 minuten overstap in Rzepin bleven er 2 over, maar de trein was gebeld en na een flinke slalom om een gebouw, door een tunnel, weer terug en over een spoorwegovergang zowaar gehaald ook. Scheelt toch weer 2 uur, want ik wil ook nog terug vandaag. (A)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

De stoptreinen naar Rzepin vallen volgens mij standaard uit wegens geen materieel/personeel. De grensovergang bij Guben staat ook nog op mijn lijstje, maar ik ben een beetje huiverig dat daar hetzelfde speelt.
henrivanderweijden
Berichten: 742
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

De DB geeft aan : storing aan de trein.
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ja, vandaag wel. Gisteren gaven ze helemaal niets aan: sterker nog, de trein stond gewoon op het perron aangekondigd en werd ook omgeroepen. ;)

In Rzepin stond oude meuk klaar voor het vervolg, en die oude meuk zal dan wel Duitsland niet in mogen neem ik aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten