Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dat is wel heel utopisch gedacht, om Groesbeek buitenland te noemen. (A) _O-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

JothamvW schreef:Weet niet of het bij buitenland of Arnhem-Nijmegen hoort, maar ik zag maandag een bus van de NIAG (waarschijnlijk LOOK) als LM richting Nijmegen/Wyler door Groesbeek komen *bus* , uit de richting van De Horst/Frasselt.
Groesbeekdraadje dan maar?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JothamvW
Berichten: 1225
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JothamvW »

Het was waarschijnlijk een matrit naar Wyler Schulweg/Altes Zollamt, dus dan is het een interne rit in Duitsland, die dan toevallig even door Nederland komt. *O*
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50889
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Iemand heeft maar liefst negen minuten rijtijd ingepland voor de RE19 tussen Oberhausen Hbf en Oberhausen-Sterkrade. Dat kan ook wel in vijf minuten.

In ander nieuws, Oberhausen-Sterkrade heeft hoge metalen perrons gekregen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Gegeven het feit dat de RE5 diezelfde afstand in 4 minuten aflegt vandaag, kan ik me voorstellen dat het een inplanningsdingetje is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2832
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Brand in een RE5 in Dinslaken enkele uren geleden: https://www.waz.de/staedte/dinslaken-hu ... 16139.html
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door OV-Hobbyist »

Suus schreef:In ander nieuws, Oberhausen-Sterkrade heeft hoge metalen perrons gekregen.
Die liggen er al een maand of drie. Zo'n zelfde constructie ligt ook in Friedrichsfeld.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Net als in Nederland wordt ook in Frankrijk morgen veel overlast verwacht door de zware storm, voor het hele noordoosten van het land is voor morgen code oranje uitgegeven voor sterke wind. Maar de SNCF zou de SNCF niet zijn als dat voor idiote maatregelen zorgt:
Afbeelding

De eerste treinen van Transilien-lijn P naar Parijs worden morgen zonder reizigers gereden, om het spoor te kunnen schouwen. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Groot voordeel van in Hong Kong wonen is dat je voor niet bijster veel geld ook de rest van Azië kan zien, dus ik zit momenteel met een vriendin in Taiwan! Begonnen in het noorden, in Taipei, en zondag vliegen we terug vanuit Kaohsiung in het zuiden.

Verreweg het grootste deel van de Taiwanese bevolking leeft aan de westkust, in een lange strook tussen de bergen en de kust. Dat heeft zo z'n voordelen qua vervoer, en een daarvan is dat je aan 1 HSL eigenlijk wel genoeg hebt om bijna alles af te dekken. Vandaag ben ik dan ook daarmee van Taipei naar Taichung, de tweede stad van het land, gereisd.

(Extra feitje: Taipei en Taichung, en Tainan overigens, betekenen niets meer dan noord/centraal/zuid-Tai(wan). Pei/bei en nan zijn dan ook te herkennen in Beijing/Peking en Nanjing/Nanking in China, 'noordelijke/zuidelijke hoofdstad'.)

Een ticket kost nou niet heel veel: we kochten op het station zelf een vrij ticket (zonder reservering, niet gebonden aan een bepaalde trein), en waren zo'n 20 euro (675 NTD) p.p. kwijt. Als je ~3 dagen van te voren boekt kan je al snel 35% vroegboek-korting krijgen, dus dan is het al helemaal goed te betalen.

Het ritje zelf was zo'n drie kwartier voor ~150 kilometer, wat neerkomt op een gemiddelde 200 km/h. Het eiland is niet bijster groot en er zijn toch wat stops onderweg, dus de massale snelheden van bijvoorbeeld China of Japan kunnen niet echt gehaald worden, maar dit is nog steeds zeker respectabel. De trein was minder luxe dan ik gewend was in de Japanse Shinkanssn, maar zeker niet slecht, vooral omdat je dus niet heel veel betaalt.

Omdat het allemaal op een lijn ligt, is het mooie vooral dat er elke ~10 minuten een trein vertrekt. Concurrentie is er dan ook niet veel: de auto doet er veel langer over en is nou ook niet echt heel goedkoop op deze afstanden, de normale trein duurt minstens dubbel zo lang en het vliegtuig is niet heel praktisch vergeleken met ritten van 0:45-1:30 uur.

Grootste nadeel is wat je volgens mij ook in Frankrijk hebt: speciale HSL-stations op een flinke afstand van het stadscentrum. In veel steden worden er momenteel metro's aangelegd die o.a. die afstanden overbruggen en tot die tijd kan je met bussen of soms stoptreinen, maar het doet toch wat af aan de ervaring. In Taipei zelf overigens rijden alle treinen wel langs het CS, maar dat vereiste dan ook een enorme tunnel onder een groot deel van de stad door.

Ik zou nu wat foto's plaatsen, maar helaas heb ik weinig dat de moeite waard is tot nu toe: treinen in tunnels laten zich nou eenmaal lastig fotograferen, al helemaal als je alleen een slechte telefooncamera tot je beschikking hebt. Voor de liefhebbers toch wat sfeeropnames in de spoiler:
Spoiler: show
Afbeelding Het kaartje naar Taichung. Gelukkig is Engels is gelukkig relatief wijdverspreid in het land, met mijn 3 woorden en 2 tekens Chinees kom je niet ver...
Afbeelding De binnenkant van de trein zelf. De laatste coupe's, 10-12, waren voor 'non-reserved' passengers zoals wij; halverwege gooiden ze een extra coupe erbij, mogelijk omdat er niet genoeg reserveringen waren om de rest op te vullen.
Afbeelding
Een foto van Taipei Main Station, weliswaar op maandag rond 3 uur. Alhoewel de metro's zelf niet heel leeg waren, kan er duidelijk een stuk meer bij, en zowel op de stations als algemeen op straat vond ik het verbazingwekkend rustig. Ik ben ondertussen Hong Kong gewend, misschien heeft dat mijn standaarden iets veranderd.
Afbeelding
Een snelle foto van de Taoyuan Airport MRT. Dit is een metrolijn van het hoofdvliegveld naar CS, zo'n 60 kilometer verderop. Het is de bedoeling dat deze lijn het begin vormt van de Taoyuan MRT, een voorstad van Taipei die er ondertussen zelf ook wel mag zijn. Het voelde een beetje alsof er een metro Amsterdam-Lelystad Airport-Lelystad lag, die dan ook het begin moet vormen voor een metro in Almere.
Dit is veel langer geworden dan bedoeld, maar ach.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2832
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Vandaag rijden geen treinen meer in geheel Nordrhein-Westfalen vanwege stormschade op diverse plekken.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Durashift »

Cas schreef:Groot voordeel van in Hong Kong wonen is dat je voor niet bijster veel geld ook de rest van Azië kan zien, (..)
Dit is veel langer geworden dan bedoeld, maar ach.
Leuk om te lezen / bekijken. :pos:
cassie127
Berichten: 6581
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

ICE11 schreef:Vandaag rijden geen treinen meer in geheel Nordrhein-Westfalen vanwege stormschade op diverse plekken.
Geheel Duitsland heeft last van Storm Eberhard, ook in de andere regio's zijn er veel versperringen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6581
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

DB gaat (na de ICE) eindelijk haar Intercity materieel uitrusten met WiFi.
https://inside.bahn.de/wlan-intercity/d ... ssion=true
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

Sinds gisterenavond rijden er geen Eurostar treinen (en Southeastern High Speed services) van en naar Londen vanwege een man die boven het spoor staat op een gebouw/brug vlak buiten St Pancras met de Engelse vlag om zich heen gedrapeerd. Een éénmans pro-Brexit manifestatie na de derde nederlaag op rij voor Theresa May haar deal in het parlement?
https://www.standard.co.uk/news/london/ ... 04966.html
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Vandaag naar Lille gegaan. Met Eurostar naar Brussel Zuid. Veel en vriendelijk personeel in mijn 1e klasse rijtuig. Daarna vanaf Brussel Noord met flixbus naar Lille. De Franstalige chauffeur vroeg niet naar identiteitsbewijzen. In Lille Flandres een speciale voetbal-TGV uit Krimmerie-Meinau gezien, bestond uit 2 stellen. Zat vol met fans van Racing Strasbourg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Niet zo verwonderlijk, het stadion van Straatsburg staat direct naast station Krimmeri-Meinau. De wedstrijd is trouwens de finale van de Franse beker, tegen Guingamp.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Voor de terugreis uit Lille had ik voor een tientje een busreis met Ouibus geboekt naar Amsterdam Sloterdijk. Het was mijn eerste keer met Ouibus maar het werd geen goede ervaring. Ik zou om 11.10 vertrekken maar ik kreeg bericht dat het 13.10 zou worden. De bus kwam om 13.15 en vertrok weer om 13.20 om een paar minuten later weer te stoppen op een tankstation ergens in Lille. Na een minuut of 20 vertrok de bus weer. Vlak voor de Nederlandse grens volgde een 2e lange stop bij een tankstation. Hier maakten een medewerker en een chauffeuse van een Nederlands taxibusje ruzie met elkaar over een kapot voorlicht op het busje. Bij Utrecht nog in een behoorlijke file terecht gekomen en uiteindelijk 2u50m later aangekomen op Sloterdijk.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Durashift »

Klinkt als dat de chauffeur eerst 15 minuten pauze en daarna 30 minuten pauze heeft moeten nemen ivm maximale rijtijd van 4,5 uur.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ja klopt. De bus kwam uit Parijs als ik het goed heb. Was trouwens een oude witte bus met Ouibus stickers erop en de wifi werkte voor geen meter. Ook vreemd het plaatsen toewijzen: pas een uur voor vertrek krijg je een email met daarop je stoelnummer. Ik had nummer 14 maar in die bus was er geen stoelnummer 14 dus koos ik de eerste de beste plek uit. Bij de bushaltes in Lille liepen trouwens politie-agenten rond die bussen ingingen voor controles. Ik zag dat een reiziger meegenomen werd door twee agenten.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Ik heb een tijd geleden Breda-Rennes over Parijs gedaan met Eurolines en Ouibus, en toen was de Ouibus Parijs<->Rennes juist vele malen comfortabeler dan de Eurolines-bus, inclusief vriendelijker personeel. Jammer dat het dus lang niet altijd zo goed gaat.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50889
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Zojuist passeerden drie nieuwe LINT-treinstellen van de Bentheimer Eisenbahn in Minden/Westfalen, richting Löhne. Ben benieuwd of ik ze later vandaag nog een keer zal zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Ik verwacht van niet: er waren nog maar twee stellen afgeleverd dus deze drie komen vanaf de fabriek richting Nordhorn Süd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50889
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Heb ze nog een keer gezien. Ze stonden op het emplacement van Bad Bentheim met RB56 op de film. Helaas op een plek waar ik ze niet op de foto krijg :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Na Vicki en Geoff ben ook ik alsnog op mijn adoptiestationnetje van All The Stations Ireland geweest. :mrgreen:
Afbeelding

En de eerste serie DART'jes klinken als Plan V, daar wordt ik heel erg vrolijk van. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

Hoe was het aldaar? En hoe was de reis ernaartoe? Toch wel per trein en RailSail de overtocht gemaakt hè? ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten