Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Conclusie: het wordt tijd dat er eens een winnaar gekozen wordt voor het contract voor nieuwe rijtuigen dat de DSB heeft lopen. Dan kan de dienstregeling ten minste uitgebreid worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Rijden er niet tussen Hamburg en Kolding nog een serie goederentreinen die samen met het enkelspoor tussen Tinglev en Padborg alsmede de vijf regionale treinen per uur samen met wat Fernverkehr en goederentreinen tussen Elmshorn en Hamburg het onmogelijk maken om de dienstregeling uit te bereiden? En investeren op Hamburg-Kolding lijkt mij vrij zinloos want als de Fehrmarnbelttunnel klaar is komt er een hoop capaciteit vrij op Hamburg-Kolding. Het is te hopen dat de Fehrmarnbelttunnel redelijk snel in gebruik genomen kan worden en tot die tijd is het even behelpen voor de reizigers tussen Duitsland en Denemarken/Zweden. En anders bestaan er ook nog vliegtuigen en boten die reizigers van Denemarken/Zweden naar Duitsland kunnen vervoeren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Er is nog wel ruimte op het bestaande spoor, en met extra materieel kan je de bestaande treinen bovendien verlengen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Daarnet de Eurobahn tussen Bad Bentheim en Hengelo. De conducteur loopt door de trein mijn kant op. Maar in plaats van naar mijn kaartje te vragen, vraagt hij of ik 50 euro kan wisselen naar kleinere biljetten. Als ik negatief antwoord, maakt hij aanstalten verder te lopen. Op de vraag of hij mijn vervoerbewijs niet wil zien komt het antwoord: Hmm, dat moest ik ook nog doen inderdaad :')

Eerder had ik al een conductrice in de Westfalenbahn die beweerde mij vandaag al eerder gecontroleerd te hebben aan de hand van een andere tangafdruk op mijn kaartje. Geen idee waar, of ze moet ook voor Metronom of Erixx werken...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Nitein-Repart schreef:En anders bestaan er ook nog vliegtuigen en boten die reizigers van Denemarken/Zweden naar Duitsland kunnen vervoeren.
Als ik me niet vergis was de veronderstelling die aanleiding gaf tot deze discussie over capaciteit, nou juist dat de grotere vraag werd veroorzaakt door zgn. vliegschaamte. Dat lijkt mij op gespannen voet te staan met een deel van de door je aangedragen alternatieven.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De Stena Line Kiel - Göteborg v.v. heeft over het algemeen niet te klagen over gebrek aan interesse. Logisch, want bijvoorbeeld voor autoreizen tussen bijvoorbeeld Nederland en Zweden/Zuidoost-Noorwegen de manier om een overnachting in het notoir dure Denemarken te voorkomen, plus dat de tol voor de Øresundsbron ook behoorlijk heftig is. Dat veer is overigens ook interessant voor treinreizigers. Kiel is vanuit Nederland prima in één dag te doen (tussen de 6:00 en 6:30 vanaf Utrecht Centraal), de terminal ligt in Kiel op tien minuten lopen van het station (de terminal voor de Color Line naar Oslo is dankzij een voetgangersbrug nog net iets sneller te bereiken), in Göteborg is de terminal goed te bereiken vanaf de tramhalte Chapmans Torg (Stena zelf zegt Jaegerdorffsplatsen, maar dat is een veel onveiligere route), de lijnen 3 en 9 die daar langskomen gaan allebei naar het station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE105 »

@onveilig, is Göteborg lokaal zo onguur dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Bij de route via Jaegerdorffsplatsen loop je langs de opstelplaatsen voor vrachtwagens, dat wil nog wel eens ongure types aantrekken. Daar wordt bij de recensies op internet voor gewaarschuwd. Vanaf Chapmans Torg is er een loopbrug direct naar de terminal over de opstelplaatsen heen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

ICE105 schreef:@onveilig, is Göteborg lokaal zo onguur dan?
Heb daar weinig van gemerkt tijdens de paar keer dat ik er was. Heb er zelfs een keer s'nachts een wandeling gemaakt van de veerboot naar het centraal station en het meest schokkende was een dronken Zweedse kerel.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Of je je daar veilig voelt zal ook deels liggen aan wat je zelf bent.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Nitein-Repart schreef:
Suus schreef:Volgens mij rijden er zowel dit jaar als volgend jaar 4 treinen per dag in de winter. Wat er in de zomer gaat rijden weet nog niet, maar vleugelen in Frederica met een trein van/naar Århus lijkt mij een reële optie.
Kun je beter splitsen en combineren in Kolding. Frederica is omrijden voor Hamburg-Kopenhagen.
DSB voert bijna alle splits- en combinatieacties op het vasteland uit in Frederica, niet in Kolding, en het omreizen is slechts heel beperkt. Daarnaast zou men kunnen besluiten om (je hebt geen onbeperkte hoeveelheid paden op Fyn namelijk) een treindeel achteraan los te koppelen van de IC naar Aarhus, om vervolgens het treindeel voorop een trein uit Aarhus te plaatsen. Zo hoeft niemand over te stappen en blijven de bestaande verbindingen ook behouden. Vergeet niet dat DSB de kampioen splitsen en combineren van Europa is :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Een illegaal meegesleept gasfornuis oorzaak van brand in Pakistaanse trein, waarbij ruim 70 slachtoffers zijn te betreuren.
https://nos.nl/artikel/2308401-zeker-71 ... trein.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Peuter (2) raakt zwaargewond: passagier gooit drankfles uit Duitse trein

Bericht door Wannes »

In Duitsland is een 2-jarig meisje zwaargewond geraakt toen ze een drankfles op haar hoofd kreeg die uit een voorbijrazende 'feesttrein' werd gegooid. Dat gebeurde gisterochtend op het station in Kamen, ten noordoosten van Dortmund.

https://nos.nl/artikel/2308700-peuter-2 ... trein.html

Nu hopen dat ze bij de Duitse veiligheidsjihad niet opeens de ramen gaan afsluiten. Zou toch erg jammer zijn.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Zijn er dan reguliere reizigerstreinen waarvan de ramen open kunnen? Het ging om een partyzug met oude rijtuigen die waarschijnlijk van centralbahn gehuurd waren. Jammer dat de dader niet gepakt is. Er zullen in die trein best wel mensen zijn die weten wie het is maar dat verzwijgen.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Peuter (2) raakt zwaargewond: passagier gooit drankfles uit Duitse trein

Bericht door Nitein-Repart »

traibergen schreef:In Duitsland is een 2-jarig meisje zwaargewond geraakt toen ze een drankfles op haar hoofd kreeg die uit een voorbijrazende 'feesttrein' werd gegooid. Dat gebeurde gisterochtend op het station in Kamen, ten noordoosten van Dortmund.

https://nos.nl/artikel/2308700-peuter-2 ... trein.html

Nu hopen dat ze bij de Duitse veiligheidsjihad niet opeens de ramen gaan afsluiten. Zou toch erg jammer zijn.
Volgens mij rijden er in Duitsland nog maar best weinig treinen meer met schuiframen. Wel de Alex-Nord en Alex-Süd en wellicht nog wat Flixtrain-spul, maar voor de rest. Daarnaast vind ik raamhangen toch nog best gevaarlijk. Snap wel dat de spoorwegen schuiframen willen ontmoedigen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Wat is best weinig? Ik heb letterlijk vorige week nog in een trein van DB Fernverkehr gezeten met schuiframen.

En de ramen zelf zijn niet gevaarlijk, het gedrag van de mensen die er gekke dingen mee doen kan gevaarlijk zijn. Dat is een risico dat de spoorwegen kan ondervangen, maar de vraag is: is er sprake van een trend die aangepakt moet worden? Opengaande ramen waren bijna 170 jaar de norm, de SGM'en hebben zelfs bij hun renovatie (laatste stellen zijn 10 jaar geleden aangepakt) geen airco gekregen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Openstaande ramen waren vroeger heel normaal. En je kon inderdaad met je gezicht naar buiten leunen. Door de jaren heen is dat geleidelijk afgeschaft. Ik denk omdat er airconditioning is maar ook wel vanwege asociaal gedrag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Airco heeft weinig zin als mensen vervolgens de ramen open gooien. Daarom zitten er tegenwoordig bijna altijd slotjes op de ramen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Willem »

En je kunt daardoor geen dingen meer uit het raam gooien. Dat gebeurde soms.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef: En de ramen zelf zijn niet gevaarlijk, het gedrag van de mensen die er gekke dingen mee doen kan gevaarlijk zijn. Dat is een risico dat de spoorwegen kan ondervangen, maar de vraag is: is er sprake van een trend die aangepakt moet worden?
In mijn ogen komt dat neer op een beredering die erg lijkt op het wapenbezit in de Verenigde Staten (wapens doden geen mensen, mensen doden mensen). Als je door het afsluiten van schuiframen het aantal incidenten rond het spoor kan verminderen, moet je dat vooral doen. Ieder incident dat voorkomen had kunnen worden, is er één te veel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Daar zit mijner ogen toch wel een verschil in: Wapens zijn per definitie bedoeld om mensen mee te verwonden, dat zijn ramen niet. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Wat ook zal meespelen is dat er veel conflicten ontstonden tussen reizigers over het al dan niet opendoen van de ramen in een rijdende trein.
unimproved
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 28 okt 2019, 05:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door unimproved »

Dezelfde ruzie die nu ontstaat bij de thermostaat, vooral in nachttreinen.

Het is vooral de verantwoording bij een eventueel ongeluk willen vermijden, en met airco zijn ze niet meer noodzakelijk. Want zodra er iemand per ongeluk een paal kopt heerst er meteen de vraag "Waarom heeft DB die ramen niet afgesloten? ONVEILIG".
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 03 nov 2019, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Hetgeen DB uiteindelijk de kop gaat kosten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Nitein-Repart schreef:In mijn ogen komt dat neer op een beredering die erg lijkt op het wapenbezit in de Verenigde Staten (wapens doden geen mensen, mensen doden mensen). Als je door het afsluiten van schuiframen het aantal incidenten rond het spoor kan verminderen, moet je dat vooral doen. Ieder incident dat voorkomen had kunnen worden, is er één te veel.
Precies! De tientallen dodelijke slachtoffers per jaar gerelateerd aan schuifraammisbruik dwingen tot ingrijpende maatregelen :X
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten