Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Gisteren een dagje Niedersachsen Ticket gedaan vanuit Hengelo. De RB61 reed keurig op tijd maar die kaartautomaten in de trein zijn echte ondingen. In Bad Bentheim zijn ze nog steeds aan het verbouwen, dat was in maart ook al het geval. Ik deed een driehoekje Osnabrück-Oldenburg-Bremen. Met de RE18 van Nordwest Bahn van Osnabrück naar Oldenburg. Een aantal stations heeft best wel mooi gerenoveerde stationsgebouwen. Met name Quackenbrück is wel opvallend, evenals de vele overblijfselen van wat ooit een groot emplacement was.

In Oldenburg zag ik op het stationsplein een gigantische mensenmassa waaronder veel politie. Het bleek een protestmars te zijn tegen de omstreden politieke partij AfD. Het weerhield me er niet van om even in het stadscentrum rond te kijken. Daarna ging ik weer verder. Ik zou de RE1 van 14.35 naar Bremen nemen. Het werd echter een trein eerder, de IC2431 van 13.35 die +45 had. Deze dubbeldeks IC was zeer matig bezet. In Bremen ook een behoorlijke mensenmassa op de been. Er bleek een of ander oktoberfest te zijn en ik zag veel mensen in lederhosen, trachten en carnavals-uitdossing. Met de tram naar het centrum was lastig aangezien vanwege dat evenement veel tramsporen in het centrum afgesloten waren.

Daarna de terugreis naar huis. Met de RE9 van 17.07 naar Osnabrück. In Kirchweye staat een prachtige stoomlocomotief van de serie 50 met wat historische rijtuigen erachter. Maar plotseling was het schluss in Lemförde! De conductrice en de machinist deelden mee dat de trein niet verder ging vanwege een streckensperrung en dat de RE9 weer terug ging naar Bremen! De ferngleise waren niet gesperrt aangezien ik tijdens het wachten drie IC's voorbij zag razen. Na 1u 15m kwam dan eindelijk een andere RE9 waardoor ik uiteindelijk een uur later in Hengelo terug kwam.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dylanwild94 »

Net deze aansluiting gehaald. *O* *trein* *O* Afbeelding
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door SLToilet »

Gisteren de trein Tegal Bahari gepakt tussen Jakarta en Cirebon. Nog best comfortabel voor een economische klasse, al komt mijn beenlengte wel ten goede. Onderweg zijn veel wijzigingen gaande. Vanuit station Gambir kom je al voor het passeren van Manggarai langs een tweede spoorviaduct: deze loopt vervolgens door dat station die een hevige renovatie ondergaat om als belangrijk langeafstandsknooppunt te fungeren, en vervolgens eindigt de viaduct bij Jatinegara. Daar worden trappen geïnstalleerd zodat het gelijkvloers kruisen van de sporen tot het verleden behoort. Tot aan Bekasi wordt het spoedig viersporig, maar tot nog voorbij Cikarang worden stations met vier sporen uitgerust. Diezelfde stations worden flink onder handen genomen. Elektrische treinen rijden sinds enkele maanden tot aan Cikarang in plaats van Bekasi, sinds de bovenleiding is verlengd (de masten stonden in 2016 al zonder draad).

Tot aan Cirebon wordt her en der gewerkt aan de sporen maar dat betreft vooral onderhoud. De staven zijn vaak nog niet aan elkaar gelast waardoor het grootste deel van de rit een nostalgisch kedeng-kedeng-geluid kende. Je voelt écht dat je in de trein zit *trein* . Na drie uur en drie tussenstops was het voorbij. Cirebon is de eindbestemming. Het belangrijkste station wordt ook wel 'Kejaksan' genoemd en is qua aantal treinen het drukste Indonesische station voor langeafstandstreinen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door SLToilet »

Momenteel onderweg in de Ranggajati, een trein (eksekutif-klasse) tussen Cirebon en Jember op Java, ons einddoel is Yogyakarta. Het is nog erg vroeg en binnen is het ijskoud (buiten is het warm), maar slapen? Nee, het is veel te mooi, de bergen achter de sawa's, een rokende vulkaan in de verte, de traditionele huizen, een fenomenaal uitzicht *trein*

De trein zal dadelijk nog langs vele kilometers aan werkzaamheden komen, waaronder spoorverdubbeling tussen Purwokerto en Kroya waar ook nieuwe tunnels komen en het spoor deels wordt rechtgetrokken.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Waar zijn de foto's dan? (A)
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door koekje »

In Duitsland rijdt in de FLIXtrain een ex-NS wagon:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Dat is voormalig ICK, aangekocht door Hector Rail en terecht gekomen bij Locomore. Ze dragen de registratie A-RAILE dacht ik maar ik weet zo niet welke firma daar achter zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door SLToilet »

Aking schreef:Waar zijn de foto's dan? (A)
Die ga ik uploaden als ik tijd kan vinden op een plaats met WiFi. De hele reis hebben we volgeladen met activiteiten en ik slaap bij verre familieleden. Die hebben niet altijd zomaar WiFi, voor sommigen is het al heel wat dát ze bereikbaar zijn voor €6 per maand. Beste kans is waarschijnlijk overmorgen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Afgelopen donderdag de Desiro HC voor de Rhein-Ruhr-Express uitgeprobeerd tussen Hamm en Hofgeismar. Ten oosten van Hamm wordt maar met één treinstel gereden, het splitsen en combineren gebeurt tijdens het kopmaken in Hamm.

Ja, het is een verbetering ten opzichte van de oudere 425’s die op de RE11 reden, maar de trein is nog steeds krap voor de reizigersvraag.

De lounges op de bovenverdieping zijn erg krap, reizigers kunnen er amper langs als er reizigers met bagage zitten. De ruimte tussen de stoelen is ook te krap om de grote bagage van Duitsers kwijt te kunnen. Zitcomfort is prima, bij het raam boven wel wat minder hoofdruimte. De trein rijdt in de dubbeldeksdelen extreem stil, in de kopbakken klinkt het meer als de Belgische Desiro’s.

Dan het informatiesysteem. De omroep probeerde de hele tijd aandacht te vragen met een gong, maar de conducteur probeerde heel hard haar het zwijgen op te leggen. Twee keer ging het toch mis, toen riep ze heel traag om en bij Warburg riep ze Willebadessen om. Na Willebadessen stopte de informatieschermen er ook maar mee, werden soms zelfs zwart. Het puntje WC verscheen nog wel. De overstapinformatie werd in dusdanig kleine letters getoond dat het niet te lezen was.

Later op de avond kwam ik in Kassel ook nog een Desiro HC tegen met “Gruss Gott” op de informatieschermen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Hainje »

SLToilet schreef:een rokende vulkaan in de verte
Het zijn wel boeven daar in de tabaksindustrie, als ze zelfs een vulkaan nog verslaafd kunnen krijgen....
Manmanmanman.... -o-
🍉
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Ik heb afgelopen week van de nieuwe koersrijtuigen Berlin-Przemyśl gebruikt gemaakt, die aan de NightJet Berlin-Wien en de Poolse nachttrein "Przemyślanin" Świnoujście-Przemyśl hangen. Een paar bevindingen:
- Op de heenweg op tijd vertrek uit Berlin, aankomst in Jarosław (laatste stad voor Przemyśl) met +83;
- De koersrijtuigengroep bestaat uit een slaaprijtuig en twee 2e klas zitrijtuigen, allemaal van de PKP;
- Op de heenweg hadden we een slaaprijtuig wat vroeger in de Kiepura (Amsterdam-Warszawa) gebruikt werd. Die heeft een smal gangpad en daardoor wat langere bedden;
- Op de terugweg hadden we een "gewoon" gemoderniseerd PKP slaaprijtuig, maar wel met ramen die open kunnen. De temperatuur laat zich hierin helaas lastig regelen;
- Terug vertrok de trein met +25 uit Jarosław, aankomst Berlin met +37 (bij vertrek uit Kraków nog +50);
- Formeel zijn er gescheiden slaapcoupés voor mannen en vrouwen. Ik reisde samen met mijn vriendin en op het ticket stond inderdaad "T3 Herr", maar ik had het duidelijk bij de koop aangegeven dus heb er verder geen aandacht aan geschonken. Op de heenweg werd er niets van gezegd, op de terugweg zei de provodnik dat als de derde persoon het niet fijn vond om met een dame een coupé te delen, mijn vriendin naar het zitrijtuig zou moeten. Gelukkig was het een chille Aussie en was er weinig aan de hand, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Of dit altijd al zo geweest is of dat het een verzinsel is van de conservatieve tyfusbende van PiS weet ik niet, ik heb in ieder geval wel vaker slaapcoupés met dames gedeeld in Polen;
- De beste stukken spoor zijn Berlin-Zielona Góra, Wrocław-Opole en Bochnia-Przemyśl, maar helaas slaap je daarvan alleen tijdens het middelste stuk. Voor de rest verkeert het spoor in een deplorabele staat, met name op de bekende Langsamstrecke Katowice-Kraków (77 km, op de heenweg in 2:01, terug in 2:20). Op een rustige nacht hoef je niet te rekenen ;)
- Ondanks dat de trein nieuw is en het slaaprijtuig pas vanaf begin december te boeken is was het goed druk. Op de heenweg waren de zitrijtuigen zelfs helemaal gereserveerd en ik had de indruk dat het slaaprijtuig dat ook was. Op de terugweg iets minder druk, maar nog steeds goed gevuld;
- De tickets voor het slaaprijtuig waren zoals gezegd en eerder geschreven lastig te krijgen, online zijn ze niet te boeken. Uiteindelijk heb ik het via Bahnagentur Schöneberg in Berlin weten te boeken.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door SLToilet »

Hainje schreef:
SLToilet schreef:een rokende vulkaan in de verte
Het zijn wel boeven daar in de tabaksindustrie, als ze zelfs een vulkaan nog verslaafd kunnen krijgen....
Manmanmanman.... -o-
Ik zou je haast gelijk geven met al die Djarums :mrgreen:

Vandaag alweer de derde trein van de reis: de Malioboro-Ekspres, een lange reis van Yogyakarta naar Malang via de zuidkust. De Malioboro-Ekspres leidt langs Solo/Surakarta, Kertosono en Blitar. Tot aan Solo is het bestaande dubbelspoor waardoor hier bijna ieder uur een lokale trein rijdt. Vanaf Solo is dubbelspoor deels klaar, deels nog in aanleg als ik de bronnen geloof, ik zal het uitvinden waar het precies operationeel is. Daar waar het wél is, is het exact op tijd voor de oplevering vóór 2019, de rest is te laat :Y

Vanaf Kertosono is het wat avontuurlijker, waar veel enkelspoor is, en het is ook wat bochtig (al is het minder dan het schilderachtige stuk tussen Bandung en Kroya. Inmiddels lijkt het er trouwens op dat na Nederland, ik in Indonesië zowel relatief het grootste deel van het netwerk als de langste tijd heb gereisd per trein.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Afgelopen week in Duitsland en Zwitserland geweest. Hier wat indrukken:

Ik reisde met een Super Sparpreis EU van de DB naar Chur. Ik heb de indruk dat er tegenwoordig ook zugbindung in Zwitserland is. Achter Via stonden ook de treinnummers van de IC's Basel-Chur en Chur-Basel plus plaatsreservering boven in een dubbeldekker. In Frankfurt (Main) Hbf werd mijn Super Sparpreis in de 1e klasse niet geaccepteerd in de DB Lounge.

Basel SBB is gedeeltelijk afgesloten vanwege een verbouwing. De Franse sporen zijn alleen via de straat te bereiken. Dit zal tot begin 2021 duren.

Ik heb een rondje gedaan met de Rhätische Bahn: Chur-Filisur-Davos-Landquart-Chur waarbij ik tussen Landquart en Chur gebruik maakte van de S-Bahn van SBB. Tussen Landquart en Chur rijdt ook een S-Bahn van de Rhätische Bahn. Bij de Rhätische Bahn rijden de sneltreinen met gemengd materiaal die uit modern maar ook oud materiaal bestaat. Zo is het heel normaal een zeer nieuw treinstel te zien die achter stokoude versterkingsrijtuigen meeneemt. Mijn trein van Chur naar Filisur en verder naar St.Moritz had ook een oude blauwe restauratierijtuig die zeker opviel tussen al die rode rijtuigen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

en-es schreef:In Frankfurt (Main) Hbf werd mijn Super Sparpreis in de 1e klasse niet geaccepteerd in de DB Lounge.
Die is dan ook nadrukkelijk uitgesloten *O*
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ja, daar ben ik inmiddels al achter :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

en-es schreef:Ik reisde met een Super Sparpreis EU van de DB naar Chur. Ik heb de indruk dat er tegenwoordig ook zugbindung in Zwitserland is. Achter Via stonden ook de treinnummers van de IC's Basel-Chur en Chur-Basel plus plaatsreservering boven in een dubbeldekker.
Staat in de voorwaarden: "Das Ticket gilt nur für die Fernverkehrszüge (ICE, EC/IC, IR, RJ, RJX, TGV INOUI, E) und Tage, die auf Ihrer Fahrkarte angegeben sind. Dies gilt für den deutschen und den schweizerischen Streckenteil. Auch, wenn die aufgedruckten Züge nur innerhalb der Schweiz genutzt werden."
In Frankfurt (Main) Hbf werd mijn Super Sparpreis in de 1e klasse niet geaccepteerd in de DB Lounge.
Staat ook in de voorwaarden: "DB Lounge: Kein Zugang"

https://www.bahn.de/p/view/angebot/spar ... weiz.shtml

Er is overigens een oplossing: als je een internationaal SuperSparPreis-ticket hebt kom je er met een kaart met verhoogd statuut van een Railteam-partner ook in. Bijvoorbeeld met... Thalys The Card Gold of Platinum (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Vast niet met Silver he? :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Nee, niet met Silver.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door SLToilet »

De reis gaat weer eens verder per trein! Was het eerst nog een bus tussen Malang en Surabaya, die vanaf Pandaan gebruik kon maken van een relatief nieuwe tolweg en daarover verder kon tot nabij het busstation Bungurasih/Purabaya, vandaag is het de Argo Bromo Anggrek, tussen Surabaya en Cirebon. De Indonesische spoorwegen geven een aantal Eksekutif-treinen de naam 'Argo' mee, welke de snelste (en vaak ook meest luxueuze) treinen betreft. De Agro Bromo Anggrek doet 9 uur over Jakarta-Surabaya, nog niet zo lang geleden was dit nog 14-16 uur. In 2014 was de gehele lijn verdubbeld, waardoor inhalen tot het verleden behoort (in 1993 was alles nog, inclusief net ten oosten het drukke Jakarta, enkelspoor, om even te vergelijken). Het stuk tussen Semarang en Surabaya is ook de snelste: treinen mogen hier 120 kilometer per uur rijden (op 1067mm-smalspoor). Verder is het traject niet heel spectaculair, al kun je tussen Semarang en Pekalongan genieten van uitzicht op zee.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door erjeebee »

Nog steeds geen fatsoenlijke Wifi tegengekomen om wat mooie plaatjes te opladen?
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik was zaterdag en zondag in Londen. Ik had de vliegtuig naar Southend genomen. Het treinstation van Southend Airport heeft geen loket meer en er staan nu poortjes. Verder ook het geheel gerenoveerde station London Bridge bekeken. Wat een verschil met vroeger. Zondagavond had de IC Schiphol-Enschede van 22.36 slechts 3 bakken en het was best wel druk.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

en-es schreef:Het treinstation van Southend Airport heeft geen loket meer en er staan nu poortjes.
Volgens National Rail is er nog een ticket office in de centrale 'booking hall' en is die open tussen 06:00 en 23:00.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Die info kan best achterhaald zijn, de lokale concessiehouder (NS Abellio) heeft aangekondigd dat zij de meeste loketten willen sluiten in Greater Anglia.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

Tot september was er nog gewoon een geopende loker.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Op de plek waar dat loket zich bevond is geen loket meer. Die plek bevindt zich ook in het gebied binnen de poortjes. Bij mijn laatste bezoek in januari 2018 was dat loket er nog en waren ze al bezig met het plaatsen van de poortjes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten