Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door April064 »

Gisteren heb ik met een buitenforumse vriend een rondje Rotterdam-Antwerpen-Ieper-Roeselare-Brugge-Gent-Antwerpen gedaan. Het ging bijna allemaal goed, alleen de grens over was moeilijk. De 9216 sprong tijdens het wachten opeens met +15 op de CTA. Irritant en mild zorgwekkend, onze overstap te Antwerpen was 20 minuten. Gelukkig hebben wij die op Antwerpen-Berchem op het nippertje nog kunnen halen.

De terugreis naar Nederland ging slechter. Vanuit Brugge namen wij een vertraagde trein naar Gent om daar over te stappen naar Antwerpen, maar omdat onze trein +7 had, ging de overstap helaas niet, dus stonden wij een half uur op Gent om op de volgende trein die kant op te wachten.

Aangekomen in Antwerpen kwamen wij erachter dat we een overstap hadden van 50 minuten, dus zijn wij maar wat gaan eten bij de Five Guys vederop. Wij waren wat lang weg en dus konden wij de overstap niet meer halen, totdat wij zagen dat de 9255 +20 had. Dus gingen we terug naar het station, maar bleek de trein al weg te zijn....., de vertraging bleek een fout in treinposities/de NS app. Dus moesten wij weer 50 minuten wachten op de trein naar Rotterdam. Wij dachten nog om via Essen te gaan, en hadden bijna het kaartje daarheen gekocht, maar ook die route kon niet want de IC was zo vertraagd dat wij dan een overstap van 58 minuten op Essen zouden hebben...

Na aankomst in Rtd was de 9259 die wij hadden nog defect gegaan, maar dat was niet meer ons probleem, wij stonden toen al op de trein naar huis te wachten.
zij/haar/hen/hun
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

April064 schreef: za 06 apr 2024, 15:00 een overstap van 58 minuten op Essen zouden hebben...
Dat is echt voor niemand leuk nee. Zeker 's avonds niet.

Vroegah (nog in de BBA-tijd) had je nog belbus lijn 35 vanaf Essen Grens naar Roosendaal.

Ik heb vandaag nog eens in een good old DB 628 gezeten, die worden ook langzaamaan zeldzaam. En gelijk de grensovergang Simbach - Braunau af kunnen strepen. Als alles goed gaat komende maandag alle Oostenrijkse grensovergangen per trein bereisd. *O*
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

^^ klinkt goed
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Nederlanders die in de spits in Duisburg in de RE19 stappen en aan elkaar vragen 'Wat zullen we doen?'

Blij zijn dat je überhaupt in de trein past! :')

Wel vandaag drie Lieblingsgastchocolaatjes gekregen. *O*
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Mr-W »

Recordaantal boetes voor chauffeurs van De Lijn: "Te weinig tijd om van A naar B te rijden door strikte dienstregeling"
De chauffeurs van de Lijn hebben vorig jaar een recordaantal boetes gekregen. Dat meldt De Tijd. Het gaat om ruim 2.500 verkeersovertredingen. De Lijn zelf wijst onder meer naar het stijgende aantal politiecontroles, maar de vakbonden zeggen dat de druk rond stiptheid te hoog is.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/10 ... jn-record/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Gisteren was ik wandelen langs spoorlijn 130A in België, van Thuin naar Erquelinnes. Zowel heen en terug via Essen en Charleroi-Centraal gereisd. Een paar dingen die opvielen:

* Op de heenreis de gehele 141 minuten in de trein van Essen naar Charleroi geen controle gehad.
* De bomen in de snelwegdriehoek achter Charleroi-Central zijn sinds 14 februari allemaal gekapt en het terrein helemaal omgewoeld.
* De S64 naar Couvin vertrok een paar minuten te laat waardoor wij met de S63 er een paar minuten lang naast reden tot de splitsing van de lijnen bij La Sambre.

Prachtige wandeling gemaakt, alleen Thuin zelf kan ik al aanbevelen. Bij Merbes-la-Château ligt er nog een oude boogbrug van de Buurtspoorwegen over de Samber. Betreden is verboden, het beton verkeert zichtbaar in zeer slechte staat.

*In Erquelinnes naar opties met een bus van de TEC gekeken, maar werd er niet enthousiast van. De app van de TEC opent trouwens steeds met een pushbericht om de officiële app te gebruiken voor betrouwbare informatie van de TEC.
* Langs het perron in Erquelinnes stond de S63 naar Charleroi al klaar, een dieseltrein met draaiende motoren gedurende de gehele 50 minuten lange kering.
* Voertaal in de trein naar Charleroi was op een gegeven moment Vlaams, zoveel dagjesmensen zaten er in de trein.
* De trein van Charleroi naar Essen was drukker dan de heenweg. Twee keer controle gehad. Na Mechelen werden we naar lijn 27 gestuurd vanwege een defecte trein bij Sint-Katelijne-Waver maar we liepen geen merkbare vertraging op.
*In Roosendaal had ik nog een 16 minuten vertraagde intercity naar Rotterdam kunnen halen, maar ik laste een eetpauze in, en zat daardoor uiteindelijk in de geplande trein van 19:00.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 742
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

IC2832 is al een paar dagen niet reserveerbaar. Net (9.00 uur) een last-minute reservering geprobeert maar ook dat kan niet.
Ben benieuwd wat voor chaos dit in de trein gaat geven en of de originele reserveringen van de 144 worden overgenomen.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

De 140 rijdt al anderhalve week onder een ander nummer, de reserveringen van de 140 worden gewoon over genomen dus maak je geen zorgen.
henrivanderweijden
Berichten: 742
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Ik maak me meer zorgen over t feit dat ik juist niet kan reserveren ;)
Maar dat was niet nodig. Voldoende niet gereserveerde stoelen.
Trein is überhaupt tot aan Hannover hbf vrij leeg (weinig reserveringen), ik ben de enige in rijtuig 32 tot nu toe ( of er zou in de laatste 7 minuten voor vertrek een ware stormloop aan reizigers moeten komen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

henrivanderweijden schreef: do 11 apr 2024, 10:15 Voldoende niet gereserveerde stoelen.
Logisch, gezien je niet kon reserveren :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

henrivanderweijden schreef: do 11 apr 2024, 09:10 IC2832 is al een paar dagen niet reserveerbaar.
Wat is de IC2832? Google geeft deze trein als suggestie, maar volgens mij kun je in Belgische treinen überhaupt niet reserveren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Milco »

Omdat de 140 en 240 tijdelijk naar Berlin-Lichtenberg rijden is de nummering aangepast naar de 28xx-serie. Plan maar een reis van Amsterdam naar Berlin-Lichtenberg in de reisplanner van de DB, dan zie je meteen de gewijzigde treinnummering.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
henrivanderweijden
Berichten: 742
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Meltrain schreef: do 11 apr 2024, 12:13
henrivanderweijden schreef: do 11 apr 2024, 09:10 IC2832 is al een paar dagen niet reserveerbaar.
Wat is de IC2832? Google geeft deze trein als suggestie, maar volgens mij kun je in Belgische treinen überhaupt niet reserveren.
In mijn originele bericht staat al het originele nummer 144 vermeld.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door nvdw »

Suus schreef: do 11 apr 2024, 08:19* Voertaal in de trein naar Charleroi was op een gegeven moment Vlaams, zoveel dagjesmensen zaten er in de trein.
PARLEMENTAIRE VRAGEN!!1
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

henrivanderweijden schreef: do 11 apr 2024, 13:56
Meltrain schreef: do 11 apr 2024, 12:13
henrivanderweijden schreef: do 11 apr 2024, 09:10 IC2832 is al een paar dagen niet reserveerbaar.
Wat is de IC2832? Google geeft deze trein als suggestie, maar volgens mij kun je in Belgische treinen überhaupt niet reserveren.
In mijn originele bericht staat al het originele nummer 144 vermeld.
Ik kon via ÖBB wel reserveren (daar staan die nummers in de 2800 serie ook niet op de website).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Sinds wanneer kan de ÖBB dan losse reserveringen voor de IC Berlijn verkopen? Via ÖBB lukte dat mij altijd alleen voor een ICE van/naar Nederland.
Bij DB gaat het ook nooit als een trein reserveringsplicht heeft (reserveren tegelijk met een ticket kopen lukt dan, maar alleen reserveren niet), maar las laatst dat het via NSI dan weer wel kan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 742
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Het is ook niet te geloven!!
Dit is de 4e keer dit jaar dat ik via Bentheim de grens over wil.
De eerste keer brak de stroomafnemer van de Flirt af tussen Hgl en Odz. Na ruim een uur wachten in Odz met Blauwnet terug naar Hgl, na nog ruim een uur maar weer naar huis.
De tweede keer kwam de Flirt Hgl niet eens uit vanwege een aanrijding bij Odz, toen maar via Gronau gegaan.
De derde keer vanwege mogelijke stakingen maar de KLM genomen van Kopenhagen naar Nederland.
Vandaag is de 4e keer en liep IC 2832 (IC 144) vlak voor Osnabrück een kwartier vertraging op vanwege een gestoorde baanovergang en staan we nu wortel te schieten in Bad Bentheim vanwege een defecte goederentrein op de grens.
Leve de Deutsche Bahn !!

Update: we rijden met +30. Goederentrein blijkbaar gerepareerd want rechterspoor richting Hgl.
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Daniel schreef: do 11 apr 2024, 16:06 Sinds wanneer kan de ÖBB dan losse reserveringen voor de IC Berlijn verkopen? Via ÖBB lukte dat mij altijd alleen voor een ICE van/naar Nederland.
Bij DB gaat het ook nooit als een trein reserveringsplicht heeft (reserveren tegelijk met een ticket kopen lukt dan, maar alleen reserveren niet), maar las laatst dat het via NSI dan weer wel kan.
Als je vanuit Utrecht reserveert lukt het :Y als je dan pas in Deventer of Hengelo wil instappen vul je een via in met een stop van minimaal 5 minuten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3823
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

Enkeltje 241 Amsterdam-Hannover is me ook gewoon probleemloos gelukt.

Het grootste probleem waar ik tegenaan liep, was de EC45 naar Warschau, om daar dus een losse reservering voor te scoren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef: do 11 apr 2024, 18:06 Als je vanuit Utrecht reserveert lukt het :Y
Ah, dus alleen naar ICE-stations en niet noodzakelijk met een ICE wou ik bijna reageren...

Maar ik zie nu net dat er blijkbaar iets bij de OeBB gewijzigd is want ik kan voor morgen ook gewoon een reservering Amersfoort Centraal - Hannover boeken. Toen ik vorig jaar op een resterende Interrail-dag Münster - Amersfoort voor de terugreis wilde reserveren ging dat alleen via DB (een stuk duurder, want op de heenweg had ik een 1e klas ICE-reservering voor 0 euro via de OeBB)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Ik betaal bijna nooit voor 1e klas reserveringen bij ÖBB. In de meeste gevallen staat er +(-€3,00) als ik 1e klas aanklik.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Jup, maar dan moet je de trein natuurlijk wel kunnen reserveren ;)

Ik vind zelf de OeBB wat dat betreft een ideale route voor reserveringen, ook gezien ze daar wel losse reserveringen kunnen verkopen (en dan nog gratis ook) voor reserveringsplichtige treinen. Dat was afgelopen jaar ideaal met de ICEs van/naar Nederland.
Al moest ik toen wel weer in twee delen reserveren want OeBB kon de EC8 niet los reserveren en DB de ICE 122 niet. Internationaal treinreizen blijft ingewikkeld zo af en toe, tenzij je er inmiddels wat ervaring mee hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: do 11 apr 2024, 08:19 * Langs het perron in Erquelinnes stond de S63 naar Charleroi al klaar, een dieseltrein met draaiende motoren gedurende de gehele 50 minuten lange kering.
Waarom rijdt daar een dieseltrein? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6046
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ZO6176 »

Ik denk dat het materieel over is. De lijnen naar Hamont en mol-hasselt zijn ook geëlektrificeerd maat ook daar rijdt reeks 41 nog volop rond.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Yup. Naast de S64 waar ze wel moeten rijden, rijden de dieselstellen van Charleroi ook op de binnenlandse omlopen van de S63 en op de S62, daar gemengd met klassiekjes. Op de internationale omloop van de S63 rijdt uiteraard MS96.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten