Pagina 42 van 205

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 00:35
door Aking
Ik ben al vanaf 22:30 op de CAB-rondom, dus helaas...

Maar als je wilt hebben we koud hier *O*

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: za 29 feb 2020, 01:26
door Ardan
Ziehier, testritten van de nieuwe S-Bahntreinen van Berlijn. Ik word er nog niet heel warm van eigenlijk. Ze schijnen bouwtechnisch van de Flirt afgeleid te zijn, maar in het geluid hoor je wel duidelijk de duikbrillen terug :)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: zo 01 mar 2020, 10:51
door en-es
Gisteren een dagje NRW gedaan die in het teken stond van de wintersporttrein Winterberg-Oberhausen. De dag begon in Arnhem met de Abellio-trein van 9.45 naar Düsseldorf. De trein kwam pas een paar minuten voor vertrek het perron op aangezien eerst de trein van 9.35 naar Winterswijk moest vertrekken. Het viel me op dat de Abellio-trein matig bezet was, normaal gesproken wordt het na Emmerich behoorlijk druk. In Oberhausen overgestapt op de Eurobahn naar Dortmund die wel behoorlijk druk was. Ook met geel-zwart volk aangezien Borussia Dortmund thuis speelde. Ik keek rond in de stad en kwam er vele voetbalfans tegen, ook de bezoekende fans van SC Freiburg.

Op spoor 4 in Dortmund Hbf stond een dubbele talent van 13.41 uit de serie 644 klaar. Voorste deel naar Winterberg en achterste deel naar Brilon Stadt. Vreemd genoeg geen stop aan het stadion. Waardoor de trein matig bezet was. Vlak voor vertrek zag ik een bijzondere trein binnenrijden in Dortmund Hbf: Een prachtig gerestaureerde blauwe bundesbahnlocomotief uit de serie 110 met silberlingen van DB Regio en National Express erachter. Ik had tot Winterberg een 4-zitter voor me alleen. In Bestwig werden beide talenten gesplitst. Na Bestwig reed de trein door een gedeeltelijk besneeuwd landschap en na Seidlinghausen in een geheel besneeuwd landschap. Bij aankomst in Winterberg stond de wintersporttrein al klaar. Het was ruim anderhalf uur van te voren maar er zaten al reizigers in! Ik ging het stadje in en zag veel auto's met Nederlandse kentekens. Ik was in 1993 voor het laatst in Winterberg maar zag dat het stationsgebouw dat er toen nog stond weg is. Er staat nu een modern gebouw waarin het VVV-kantoor gevestigd is.

Om 16.45 stapte ik in de wintersporttrein. Een dieselloc uit de serie 218 met erachter een silberling van DB Regio plus drie coupérijtuigen van Centralbahn. Dit bleken voormalige 1e klasse rijtuigen van de voormalige bundesbahn te zijn. Een reis terug in de tijd. Vertrek om 16.57 op tijd. De trein was zeer matig bezet, veel lege coupé's. Moet ook zeggen dat de coupérijtuigen er nogal gedateerd uit zien. Het was een mooie rit maar een absoluut minpunt was wel dat de dienstregeling niet betrouwbaar was. Na Bestwig 4 minuten vertraging, na Schwerte 6 minuten, na Witten 16 minuten, na Essen 21 minuten en aankomst Oberhausen met 24 minuten vertraging! Er werd onderweg vaak abrupt geremd, stil gestaan en langzaam gereden. Daardoor miste ik mijn aansluiting naar Arnhem en was een uur later thuis. Bij aankomst in Arnhem om 22.15 reed de trein tot aan het uiteinde van het perron waardoor reizigers een flink eind naar de uitgang moesten lopen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: zo 01 mar 2020, 11:29
door ov'tje
De serie 110 met silberlingen van DB Regio en National Express was een voetbaltrein met Dortmundsupporters en was afkomstig uit Hamm

In de wintersporttrein vanuit Winterberg zat een rijtuig dat luchtlekkage in het remsysteem had. Hierdoor kwam de trein onderweg een keer of 7 abrupt tot stilstand. Het comfort en de rijtuigen van Centralbahn was wel prima :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: zo 01 mar 2020, 23:05
door Sam.h
Ik ben recentelijk verhuisd naar de UK. Het is wel even wennen, geen OV-chip, geneuzel met ticket collection en veel vervoerders op dezelfde lijn, geen vaste takt.

Vandaag met TransPennineExpress van Edinburgh naar York. Mooie route langs de kust in een snel ogende Class 802. Alleen bijna alles op diesel, ondanks de aanwezigheid van een waslijn, iemand enig idee waarom. Is verder het omgrenzingsprofiel in de UK enorm anders dan in de rest van Europa? Alle treinen lijken vrij laag, en tegelijkertijd hoog op de wielen te staan.

Wel een nette service, geen vertraging, zat ruimte. Morgen misschien maar even naar het train museum, lijkt redelijk uitgestrekt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: ma 02 mar 2020, 06:38
door ArrivaBas
Het Britse omgrenzingsprofiel is vooral smaller dan het West-Europese profiel. Verder is elektrificatie nog weinig van de grond gekomen in Groot-Brittannië, waardoor het spoornet nog veel met dieseltreinen wordt geëxploiteerd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 03 mar 2020, 19:13
door Ardan
Na een leuk dagje NDS/Bremen kom ik rond 18:50 op het Bremische Hauptbahnhof. Even eten halen voor onderweg en dan de trein van 19:07 halen naar Osnabrück. Door de slechte aansluitingen overal is dat zo vroeg al de laatste trein om mee thuis te komen. Hij stond echter met maar liefst +30 aangekondigd. Geen man overboord, want de overstap is Osnabrück is maar liefst drie kwartier. Een omroepbericht had het over politie-inzet eerder op het traject.
Ik besloot dan nog maar een eindje te gaan wandelen. Op de eerste straathoek zei IETS in mij alleen dat ik toch terug moest. Stel dat die +30 een prognose was door die politie-inzet? Stel dat hij toch eerder komt, dan kan ik maar beter op het station blijven.
En verrek dat het niet waar is: terug op het station was het nog maar +5 en stond de trein er zelfs al :') Ben ik even mooi aan een taxi ontsnapt!
Spoiler: show
We gaan toch wel vertraging krijgen omdat dit niet het oorspronkelijke treinstel is. De machinist moet alleen wél van de oorspronkelijke trein af komen en wordt met +15 à +20 verwacht. Maar ik zit er in ieder geval in :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 15:29
door reisthijs
Sam.h schreef:Alleen bijna alles op diesel, ondanks de aanwezigheid van een waslijn, iemand enig idee waarom.
De nieuwe hybride treinen mogen nog niet overal waar een waslijn hangt elektrisch rijden: omdat er niet genoeg stroom geleverd kan worden, of omdat het te veel storingen veroorzaakt.
ArrivaBas schreef:Het Britse omgrenzingsprofiel is vooral smaller dan het West-Europese profiel.
Veel lager ook, daarom bestaan er geen Britse dubbeldekstreinen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 18:13
door julsteren
Groetjes vanuit een M7 rijtuig van de NMBS *O* en straks vanuit een hotel in Maastricht want ik wil wel een beetje nachtrust :P het was gister ook een lange dag (5.22 weg 21.52 weer)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 18:38
door Aking
Ja? Mis je je laatste aansluiting? *O*

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 18:59
door PHS
Ardan schreef:
Ziehier, testritten van de nieuwe S-Bahntreinen van Berlijn. Ik word er nog niet heel warm van eigenlijk. Ze schijnen bouwtechnisch van de Flirt afgeleid te zijn, maar in het geluid hoor je wel duidelijk de duikbrillen terug :)
Vandaag in Minden een nieuwe S-Bahntrein van Berlijn gespot, was ongetwijfeld daar naartoe onderweg. Foto:

Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 05 mar 2020, 09:34
door Chrysa
Ik snap niks van de prijzen van de railcatering van Railjet.

Espresso 1.20
0.5 liter bier 1.50
0.25 liter thee 3.00

Ik ben geen koffiefan, dus zit nu serieus te overwegen om maar aan het bier te gaan. :')

Edit: Afbeelding
Ik was ook lang niet de enige. :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 05 mar 2020, 10:07
door marvinkok
TGV ontspoord bij Straatsburg.
Aldus de NOS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 05 mar 2020, 10:32
door Suus
Dat lijkt mij niet echt alledaags, maar het bewijst opnieuw dat de constructie van een TGV zeer veilig is, waardoor zelfs bij een ontsporing op hoge snelheid de reizigers eigenlijk niets overkomt (hooguit wat kneuzingen).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 05 mar 2020, 20:35
door Durashift
Gezien de laatste regels in het NOS artikel, over de TGV ontsporing in 2015, is het wel van belang om de hogere snelheid op een toegestaan traject te rijden. Machinist is wel zwaargewond geraakt..

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 05 mar 2020, 20:53
door Z2N
De ontsporing van 14 november 2015 valt niet te vergelijken met dit ongeval. Toen ontspoorde de trein door een veel te hoge snelheid, tijdens een testrit waarbij de beveiligingssystemen uit stonden, in de bocht die vanaf de HSL naar het gewone spoorwegnet draait. Dit was een ongeluk op de vrije baan, die veroorzaakt werd door een object op het spoor.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 05 mar 2020, 21:13
door Daniel
Geen object, maar een berg aarde van de dijk langs de spoorlijn. Zie de foto bij het artikel van de NOS.

En zo te zien is er trouwens wat meer gaan schuiven dan alleen die aarde, want het spoor ligt ook niet bepaald recht meer op de foto. Daar zit een forse slinger in.

Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 05 mar 2020, 21:41
door Suus
Die slingers zijn volgens mij de plek waar de trein uit het spoor is “gesprongen”, die waren er dus niet voordat de trein door de aardverschuiving uit evenwicht raakte.

Overigens botste 4 jaar geleden een Eurostar met 300 km/uur op een blok beton in België, toen ontspoorde de trein niet en raakte geen van de 520 inzittenden gewond. En ook bij eerdere ontsporingen (behalve die in 2015) zijn er hooguit gewonden gevallen, soms buiten de trein door opspattend gesteente.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 05 mar 2020, 21:56
door Z2N
Daniel schreef:Geen object, maar een berg aarde van de dijk langs de spoorlijn. Zie de foto bij het artikel van de NOS.
Ik weet het, een hoop aarde is ook een object op het spoor. (A)

Opvallend genoeg is het ook niet de eerste trein van de dag geweest maar de zesde, dus de landverschuiving moet vrij plots zijn gebeurd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 06 mar 2020, 21:40
door Aking
Groetjes uit IC 2215 die met +41 onderweg is. Het wordt dus hartstikkuh Spann0nd of ik mijn aansluiting in Koblenz ga halen, of dat ik aldaar de DB information op mag gaan zoeken :o

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 06 mar 2020, 21:48
door T-hijs
Voor weer een gratis hotelovernachting? #kudtdb?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 06 mar 2020, 21:50
door Suus
Aking schreef:Groetjes uit IC 2215 die met +41 onderweg is. Het wordt dus hartstikkuh Spann0nd of ik mijn aansluiting in Koblenz ga halen, of dat ik aldaar de DB information op mag gaan zoeken :o
Kans is groot dat als je blijft zitten tot Frankfurt Flughafen dat je de NightJet (ik vermoed dat het daar om gaat) wel haalt, want de Nightjet heeft maar liefst 39 minuten nodig om van Mainz op Regionalbahnhof te komen terwijl de IC in 17 minuten van Mainz naar Fernbahnhof kan rijden. Op Flughafen heb je ongeveer 6 minuten nodig voor de overstap.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 06 mar 2020, 21:57
door Aking
Ja maar daar ging het natuurlijk niet om. Ik dacht even gratis te OV'en natuurluk :Y
Bollenstad schreef:Voor weer een gratis hotelovernachting? #kudtdb?
*O* Kudtns! *O*

Oh en net trouwens een DB Fahrgastreisendenkundenzufriedenheitsuntersuchungsdinges gehad, wel grappig hoe dat in elkaar zit hier :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: za 07 mar 2020, 01:05
door Chrysa
Bratislava Hbf ruikt wel heel erg naar pis.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: za 07 mar 2020, 01:24
door Aking
Wat doe je daar dan ook? :')

Keulen is trouwens ook best bizar, vol met daklozen en verslaafden, op een uurtje van de grens van onsch Hollandistan :X

De laatste keer dat ik iemand heroïne heb zien spuiten is toch wel een jaartje of 15 geleden geloof ik -o-