NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
De dienstregeling voor 2019 is in de reisplanner van NMBS geladen. Een aantal wijzigingen zijn:
* De weekend-IC Antwerpen - Binche wordt gesplitst in Antwerpen - Brussel-Zuid en Schaarbeek - Binche.
* De S-trein Leuven - Brussel - Braine-le-Comte gaat ook in het weekend 2x/uur rijden.
* De IC-trein Genk - Brussel - Blankenberge wordt gesplitst in Hasselt. Dit komt door werkzaamheden aan de brug over het Albertkanaal in Hasselt, waardoor een kleine vertraging meteen zorgt voor een blokkade voor twintig minuten. Richting Genk kan in Hasselt daarom de vertraging van de trein uit Brussel niet afgewacht worden.
* Er komen internationale treinen tussen Namen en Maubeuge (stopt onderweg alleen in Charleroi-Sud) en Mons en Aulnoye-Aymeries (stopt niet onderweg).
Vooruitzicht voor dienstregeling 2020: De NMBS is bezig met de toelating van de Stadler FLIRT in België, daarvoor zijn nu een aantal treinen in België aanwezig. Nadat de toelating en onderhandelingen zijn afgerond zal de treindienst Maastricht - Luik door NMBS met treinen van Arriva Limburg gereden gaan worden.
* De weekend-IC Antwerpen - Binche wordt gesplitst in Antwerpen - Brussel-Zuid en Schaarbeek - Binche.
* De S-trein Leuven - Brussel - Braine-le-Comte gaat ook in het weekend 2x/uur rijden.
* De IC-trein Genk - Brussel - Blankenberge wordt gesplitst in Hasselt. Dit komt door werkzaamheden aan de brug over het Albertkanaal in Hasselt, waardoor een kleine vertraging meteen zorgt voor een blokkade voor twintig minuten. Richting Genk kan in Hasselt daarom de vertraging van de trein uit Brussel niet afgewacht worden.
* Er komen internationale treinen tussen Namen en Maubeuge (stopt onderweg alleen in Charleroi-Sud) en Mons en Aulnoye-Aymeries (stopt niet onderweg).
Vooruitzicht voor dienstregeling 2020: De NMBS is bezig met de toelating van de Stadler FLIRT in België, daarvoor zijn nu een aantal treinen in België aanwezig. Nadat de toelating en onderhandelingen zijn afgerond zal de treindienst Maastricht - Luik door NMBS met treinen van Arriva Limburg gereden gaan worden.
Laatst gewijzigd door Suus op za 22 sep 2018, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Zo zo, in december 2020 al :X
-
- Berichten: 3590
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Nou ja, met MS80 op Maastricht-Liège is niet veel mis mee, het zijn gelukkig geen klassieke motorstellen die eerder op die lijn reden. En een frequentieverhoging naar 2x/uur op Maastricht-Liège zit er bij Arriva ook niet in, dus de reiziger heeft in mijn ogen niet veel verloren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Die trein van Namen naar Maubeuge stopt ook niet in Jeumont?
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Nee. Heeft ook weinig toegevoegde waarde, de treinen naar Parijs beginnen/eindigen in Maubeuge.en-es schreef:Die trein van Namen naar Maubeuge stopt ook niet in Jeumont?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Kan dit niet wat sneller? Of wanneer komen ze eens met een Europese toelating i.p.v. per land...dennistd schreef:Zo zo, in december 2020 al :X
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Ik heb het fout geschreven, waar december staat moet dienstregeling staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Multicourant materieel was vast geen optie, maar een Internationale trein Mons-Aulnoye-Aymeries klinkt als een bijzonder ongelukkige verbinding...* Er komen internationale treinen tussen Namen en Maubeuge (stopt onderweg alleen in Charleroi-Sud) en Mons en Aulnoye-Aymeries (stopt niet onderweg).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Hoezo dan? In Aulnoye is er een directe aansluiting op de IC naar Parijs, dus daar stap je over van een Deens Neusje (multicourant) naar loc+acht rijtuigen Corail. De capaciteit wordt dan ingezet waar hij nodig is.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Het is op zich altijd goed nieuws als er nieuwe internationale verbindingen bijkomen, maar dit lijkt me toch wel een vrij kansloos idee. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de vraag tussen Parijs en Mons, Charleroi en Namen zo groot is dat die vier losse treinen rechtvaardigt. Bovendien bestaat er al een relatief goede verbinding via Brussel en de Thalys.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Dat is het dus niet, er worden losse Deense Neusjes ingezet voor de grenstrajecten, die aansluiten op de grote IC naar Parijs met 10-15 mn overstap. Charleroi komt dan op 2u49 van Parijs te liggen, Mons op 2u26. Dat zijn prima reistijden, dus zeker niet kansloos.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Via Maubeuge kan het wel een stuk goedkoper zijn, enkeltjes Maubeuge - Parijs beginnen bij 15 euro (Prem's) en eindigen bij € 39,50 (Superflex).
Met de Carte Week-end van SNCF (vaak al te koop voor € 29) kan het zelfs nog goedkoper...
Met de Carte Week-end van SNCF (vaak al te koop voor € 29) kan het zelfs nog goedkoper...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Dat weet ik, maar onder de streep maakt het toch niet heel veel uit of het aparte treinen zijn of dat de Franse intercity's doorrijden? Een halflege trein blijft immers een halflege trein.Z2N schreef:Dat is het dus niet, er worden losse Deense Neusjes ingezet voor de grenstrajecten, die aansluiten op de grote IC naar Parijs met 10-15 mn overstap. Charleroi komt dan op 2u49 van Parijs te liggen, Mons op 2u26. Dat zijn prima reistijden, dus zeker niet kansloos.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
De Franse IC is groot genoeg voor het Franse deel, de Belgische IC is groot genoeg voor het grensoverschrijdende deel. En aangezien de Franse IC niet zomaar België in kan, is dit dus een prima aanbod.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Lijkt me wel leuk om weer op de klassieke manier naar Parijs te gaan. Nostalgie!
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Waarom niet gewoon een sneltrein Amsterdam/Den Haag-Essen inleggen dan. Daar kun je dan prima overstappen op Belgische intercity's naar de meest enerverende toeristische bestemming die de zuiderburen te bieden hebben: Charleroi. :pos:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Waarom zou je dat doen? Op Station Antwerpen centraal kan je vanuit de Benenuxtrein overstappen op dezelfde trein.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Ik bedoelde het sarcastisch
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Voorlopig kan dat natuurlijk nog altijd via Rijsel/Lille, met de trein vanuit Antwerpen (via Gent en Kortrijk). Maar daarbij wel opmerkende dat je daarbij natuurlijk via Roosendaal moet gaan en dat betekent nog best veel reistijd extra (tenzij de IC uit Breda weer eens uitvalt)en-es schreef:Lijkt me wel leuk om weer op de klassieke manier naar Parijs te gaan. Nostalgie!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
Arriva denkt toch al vanaf december doorgaand Luik-Aachen te kunnen gaan rijden: https://www.gva.be/cnt/dmf20181003_0380 ... richt-aken
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
De aanpassing van de IC dienst Genk-Blankenberge lijkt van de baan te zijn:De reisplanner geeft gewoon weer doorgaande treinen,op enkele uitzonderingen na.
Zowel op NMBS als op de HAFAS
Zowel op NMBS als op de HAFAS
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
De knip in Hasselt is uitgesteld naar april.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
De volledige wijzigingen:
2x/dag IC Namur – Charleroi – Maubeuge
2x/dag IC Mons – Aulnoye-Aymeries
De S2 Leuven - Braine-le-Comte rijdt voortaan op zaterdag 2x/uur. Om die reden wordt de weekend-IC Antwerpen - Binche gesplitst in twee treinen. Er rijdt een IC Schaarbeek - Binche en een IC Brussel-Zuid - Antwerpen. De weekend-IC Braine-l'Alleud - Brussels-Airport - Leuven stopt om dezelfde reden niet meer in Kortenberg en Herent.
De S41 Herstal – Verviers-Central krijgt twee extra spitstreinen. Wegens werkzaamheden is de dienst voorlopig ingekort tot Verviers-Central - Liège-Guillemins, daar is een korte overstap op een trein richting Herstal.
De werkzaamheden ten oosten van Verviers-Central zijn afgerond. Alle aanpassingen die in verband daarmee waren gemaakt worden teruggedraaid: Spa - Aachen is weer een doorgaande trein, Verviers-Palais wordt heropend, Dolhain-Gileppe verliest zijn IC-trein.
De S32 Puurs - Roosendaal rijdt weer zonder overstap in Essen.
In verband met werkzaamheden aan het GEN wijzigen de vertrektijden van de IC-dienst Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud tussen Nivelles en Charleroi-Sud.
Aan het eind van de dag rijden twee treinen van de S1 Antwerpen-Centraal - Nivelles verder naar Charleroi-Sud. Dat blijft zo, maar voor deze treinen vervallen voortaan de haltes Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Ukkel-Kalevoet, Linkebeek, Holleken, Sint-Genesius-Rode, De Hoek, Waterloo, Braine-l'Alleud, Lillois, Nivelles en Obaix-Buzet. In het weekend wordt alleen de laatste trein door deze maatregel aangetast.
De laatste drie treinen van de IC-dienst Antwerpen – Mol – Hamont worden voor twee jaar ingekort tot Mol wegens elektrificatiewerkzaamheden. Voor twee treinen wordt een vervangbus aangeboden.
De laatste twee treinen van de IC-dienst Brussel – Namur – Luxemburg worden voor anderhalf jaar ingekort tot Libramont wegens heraanleg van de spoorweg. Er wordt geen vervangende busdienst aangeboden...
De L-treinen Libramont – Athus – Arlon en Athus – Luxemburg krijgen op maandag een andere dienstregeling dan de rest van de week, dit in verband met werkzaamheden.
Één donderdag per maand zullen er tussen 9 en 16 uur geen treinen rijden tussen Mons en Quevy. Ook de internationale treindienst zal daardoor niet kunnen rijden.
Één donderdag per maand zullen er tussen 9 en 15 uur geen treinen rijden tussen Ronse en Oudenaarde.
2x/dag IC Namur – Charleroi – Maubeuge
2x/dag IC Mons – Aulnoye-Aymeries
De S2 Leuven - Braine-le-Comte rijdt voortaan op zaterdag 2x/uur. Om die reden wordt de weekend-IC Antwerpen - Binche gesplitst in twee treinen. Er rijdt een IC Schaarbeek - Binche en een IC Brussel-Zuid - Antwerpen. De weekend-IC Braine-l'Alleud - Brussels-Airport - Leuven stopt om dezelfde reden niet meer in Kortenberg en Herent.
De S41 Herstal – Verviers-Central krijgt twee extra spitstreinen. Wegens werkzaamheden is de dienst voorlopig ingekort tot Verviers-Central - Liège-Guillemins, daar is een korte overstap op een trein richting Herstal.
De werkzaamheden ten oosten van Verviers-Central zijn afgerond. Alle aanpassingen die in verband daarmee waren gemaakt worden teruggedraaid: Spa - Aachen is weer een doorgaande trein, Verviers-Palais wordt heropend, Dolhain-Gileppe verliest zijn IC-trein.
De S32 Puurs - Roosendaal rijdt weer zonder overstap in Essen.
In verband met werkzaamheden aan het GEN wijzigen de vertrektijden van de IC-dienst Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud tussen Nivelles en Charleroi-Sud.
Aan het eind van de dag rijden twee treinen van de S1 Antwerpen-Centraal - Nivelles verder naar Charleroi-Sud. Dat blijft zo, maar voor deze treinen vervallen voortaan de haltes Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Ukkel-Kalevoet, Linkebeek, Holleken, Sint-Genesius-Rode, De Hoek, Waterloo, Braine-l'Alleud, Lillois, Nivelles en Obaix-Buzet. In het weekend wordt alleen de laatste trein door deze maatregel aangetast.
De laatste drie treinen van de IC-dienst Antwerpen – Mol – Hamont worden voor twee jaar ingekort tot Mol wegens elektrificatiewerkzaamheden. Voor twee treinen wordt een vervangbus aangeboden.
De laatste twee treinen van de IC-dienst Brussel – Namur – Luxemburg worden voor anderhalf jaar ingekort tot Libramont wegens heraanleg van de spoorweg. Er wordt geen vervangende busdienst aangeboden...
De L-treinen Libramont – Athus – Arlon en Athus – Luxemburg krijgen op maandag een andere dienstregeling dan de rest van de week, dit in verband met werkzaamheden.
Één donderdag per maand zullen er tussen 9 en 16 uur geen treinen rijden tussen Mons en Quevy. Ook de internationale treindienst zal daardoor niet kunnen rijden.
Één donderdag per maand zullen er tussen 9 en 15 uur geen treinen rijden tussen Ronse en Oudenaarde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
heb alle IC lijnen gisteravond even qua tijd bekeken en er zijn geen schokkende minutenwijzigingen.Alleen de IC Brussel-Luxemburg en terug heeft een duidelijk ander patroon op het oostelijk deel.vooral op het deel Namur-Arlon zij er wijzigingen tot een kwartier.
Wat mij verder opvalt ,is dat veel treinen op de drukke Brusselse Noord-Zuid verbinding 1 a 2 minuten extra hebben gekregen.
Wat mij verder opvalt ,is dat veel treinen op de drukke Brusselse Noord-Zuid verbinding 1 a 2 minuten extra hebben gekregen.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: NMBS-dienstregeling 2019: kleine aanpassingen
De treinen op de Noord-Zuid as die extra tijd kregen zijn treinen die in de planning rijden met zwaarder materieel (zoals dubbeldeks met locomotief). Daar deze langzamer optrekken e.d. was de ingeplande tijd blijkbaar niet goed bij te houden, en nu wordt dat gecompenseerd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten