Deutschlandtakt

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Deutschlandtakt

Bericht door Dennenboom »

In Duitsland is door de minister van verkeer de "Alliantie Toekomst Spoor" voorgesteld. Doel is het vervoer per spoor de komende jaren te verbeteren en meer mensen en goederen te vervoeren. Wat meer informatie (onder ander over "Deutschland-Takt" in de link hieronder.
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Press ... dtakt.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Mijn hemel, er zitten zoveel verrassingen in die tekeningen. Ik geloof nooit dat dat allemaal in 2030 is gerealiseerd, maar er is tenminste ambitie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Sowieso zijn deze documenten voor een buitenstaander een enigszins ondoorgrondelijke brij van lijnen en blokken (stations). Zeker de hoofdstations nemen onevenredig veel ruimte in in het document ten opzichte van hun voorstadsstations, die dus een beetje wegvallen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Stations waar veel lijnen komen hebben nu eenmaal een groter blokje nodig om alles binnen het blokje te krijgen. Bovendien hebben alleen stations een blokje, stopplaatsen zijn met een puntje weergeven. Wat de lijnen betekenen staat op elk diagram in een legenda uitgelegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

Paar opvallende dingen voor de grensbaanvakken NRW met NL:
-1 IC per uur Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Dusseldorf-Duisburg-Oberhausen,met stop in Dulken
-De huidige RE13 verlengt van Hamm naar Munster
-De RE8 verlengt naar Venlo,met overslaan van enkele stations tussen Mönchengladbach en Köln
-2 treinen per uur uit Heerlen,1 naar Aachen de ander tot Herzogenrath
-Een stop van 2 minuten voor de IC Berlijn in Bad Bentheim,maar wel met stop in Bunde,niet in Bad Oeynhausen

Dat zou dus 3 treinen per uur voor Venlo>Duitsland betekenen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Komt dit uit het genoemde document?
Per wanneer zou dit dan allemaal ingevoerd moeten zijn?!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

2030.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door OV-Hobbyist »

RobertT schreef:1 IC per uur Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Dusseldorf-Duisburg-Oberhausen,met stop in Dulken
De IC zal niet stoppen in Dülken, maar in Viersen.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Als ik even aan mijn stuk van de grens kijk valt me op dat de RB64 op Gronau-Münster een strakke halfuursdienst krijgt. Kruisingen zo te zien in Ochtrup, Steinfurt-Burgsteinfurt, tussen Nordwalde en Altenberge (verdubbeling daar?) en in Münster Zentrum Nord. Reistijd neemt wel een paar minuten toe op Münster -> Gronau. Overigens wordt de RB51 Enschede-Dortmund een half uur verschoven.

De IC Amsterdam-Berlijn is flink versneld: van Hengelo naar Berlin Hbf doe je er nu 4:56 over, dat wordt 3:53. Meer dan een uur tijdswinst dus. Het is alleen jammer dat DB hem precies in de sprinterknoop van Hengelo wil gooien om x.47 en y.14 :X

De RE70 (Rheine-Braunschweig) wordt een vleugeltrein van de RE60 (Bielefeld-Braunschweig). Laatstgenoemde gaat straks elk uur rijden (nu elke twee uur) en de eindbestemming wordt verlegd naar Wolfsburg. Combineren/splitsen gaat in Löhne gebeuren. Volgens de NRW-kaart gaat de RE60 ook elk uur rijden op Löhne-Osnabrück en blijft Osnabrück-Rheine een twee-uursdienst, maar volgens de Nord-kaart blijft Löhne-Rheine geheel een twee-uursdienst.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

Suus schreef:
Mijn hemel, er zitten zoveel verrassingen in die tekeningen. Ik geloof nooit dat dat allemaal in 2030 is gerealiseerd, maar er is tenminste ambitie.
Ik vind het vooral knap dat ze van plan zijn om de reistijden fors in te korten, veel vaker te gaan rijden én betere aansluitingen aan te bieden. Ambitieus is het zeker, maar een beetje focus zou niet misstaan.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Puilen de treinen tussen Venlo en Mönchengladbach uit, als men van 1 naar 3 treinen per uur wil? En waarom moet de IC stoppen in Viersen?

Waarom kan de IC Berlin Bad Bentheim niet eens een keer overslaan? Als Keolis haar problemen met het personeel oplost zie ik geen enkele reden om geen werk te maken om van Bad Bentheim een RB-halte te maken.

En gaan de RE-treinen tussen Paderborn en Kassel verdwijnen? En gaat er een IC-trein tussen Düsseldorf en Köln in taktverkehr met RRX rijden?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Suus »

Nitein-Repart schreef:Puilen de treinen tussen Venlo en Mönchengladbach uit, als men van 1 naar 3 treinen per uur wil?
Bezetting is echt heel goed van die treinen, tot aan Venlo aan toe.
En waarom moet de IC stoppen in Viersen?
Ik zie een mooie aansluiting op FV 9.1 richting Krefeld en Duisburg.
Waarom kan de IC Berlin Bad Bentheim niet eens een keer overslaan?
Infrastructurele beperkingen, de trein moet in Bad Bentheim tot stilstand komen om de spanning om te kunnen schakelen.
En gaan de RE-treinen tussen Paderborn en Kassel verdwijnen?
FR 36 en RRX 2 NW rijden zo te zien om en om en vormen dan samen een uurdienst. Geen idee hoe men dat precies voor zich ziet.

@Beheer: Ik probeerde dit ook al te melden, maar kunnen de berichten over dit onderwerp (Deutschlandtakt) misschien apart gezet worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Nitein-Repart »

Ik weet dat er infrastructurele beperkingen zijn bij Bad Bentheim, maar dit is het basisplan voor 2030. In 12 jaar kun je gemakkelijk de infrastructuur in Bad Bentheim aanpassen om doorgaande treinen mogelijk te maken. Stoppen in Bad Bentheim in 2030 met een IC toont in mijn ogen weinig ambitie aan om een snellere IC-verbinding te creëeren. Ik vind gewoon dat IC’s niet op plaatsen als Bad Bentheim en ook Viersen horen te stoppen, dan haal je gelijk de kernwaarde van het concept InterCity weg.

Ik zie trouwens nu pas dat er enkele IC’s zijn zoals DDR-Aachen via Kassel, Paderborn die deels als RE rijden, dat verklaart ook de “IC” in het RRX-taktverkehr tussen Düsseldorf en Köln. Beetje verwarrend om die een rood lijntje te geven. Wel mooi dat Köln-Düsseldorf een echte “Nederlandse” kwartierdienst krijgt. Is ook hard nodig op die lijn.

En wat doen we eigenlijk met de IC’s die in Hergenrath (B) moeten gaan stoppen? Hergenrath is nou niet bepaald geschikt om met IC’s te bedienen. De perrons zijn daar een beetje kort. En ook weer jammer van die stops in Stolberg en Köln Ehrenfeld. De stop in Düren valt nog redelijk te verdedigen, aangezien het een redelijk grote plaats is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Deutschlandtakt

Bericht door cassie127 »

Valt mij wel op dat Wuppertal - Köln nog maar met één RE trein gereden gaat worden, en er geen RB meer naast gaat rijden (zoals nu 2x/uur). Ipv die RE zouden er S-Bahn treinen moeten komen... Weet nou niet echt wat ik daar van moet vinden.

Wel mooi om te zien dat de RB 64 tussen Gronau en Münster 2x per uur gaat rijden met een goede overstap op de RB 51 van/naar Enschede op de rit dit begint/eindigt in Gronau (zoals nu in de middag ook al het geval is met de spitsritten vanuit Münster).
Nitein-Repart schreef:Waarom kan de IC Berlin Bad Bentheim niet eens een keer overslaan? Als Keolis haar problemen met het personeel oplost zie ik geen enkele reden om geen werk te maken om van Bad Bentheim een RB-halte te maken.
Omdat de Nederlandser dan veel meer moeten betalen voor hun Sparpreis (A)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Suus »

cassie127 schreef:Valt mij wel op dat Wuppertal - Köln nog maar met één RE trein gereden gaat worden, en er geen RB meer naast gaat rijden (zoals nu 2x/uur). Ipv die RE zouden er S-Bahn treinen moeten komen... Weet nou niet echt wat ik daar van moet vinden.
Er rijdt daar nu toch ook maar 1x/uur een RE? En de RB rijdt daar nu tot 2x/uur, dat gaat de S-Bahn ook doen (1x/uur wordt geëindigd in Schlebusch. Andere eindpunt van die lijn (S16) is wel bijzonder, dat is een nog niet bestaand station Köln Bonntor.
Nitein-Repart schreef:En ook weer jammer van die stops in Stolberg en Köln Ehrenfeld. De stop in Düren valt nog redelijk te verdedigen, aangezien het een redelijk grote plaats is.
Keulen heeft een miljoen inwoners en een veel te klein Hbf. Door treinen ook op andere stations te laten stoppen kan men de reizigersdruk op dat station verminderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Sixhaven »

Ik zie Amsterdam-Basel zo snel niet terug op dat kaartje? Maar wellicht wordt die trein beschouwd als verlenging van Amsterdam-Frankfurt.

Het is jammer dat het kopmaken op Köln Hbf voor die trein blijft gehandhaafd. Messe-Deutz ligt aan de andere kant van de brug en een stop daar zorgt voor een reistijdbesparing van een kwartier richting Frankfurt. Zeker richting Basel kan ik dat kopmaken missen als kiespijn.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RTBS »

dennistd schreef:
De IC Amsterdam-Berlijn is flink versneld: van Hengelo naar Berlin Hbf doe je er nu 4:56 over, dat wordt 3:53. Meer dan een uur tijdswinst dus. Het is alleen jammer dat DB hem precies in de sprinterknoop van Hengelo wil gooien om x.47 en y.14 :X
Het traject Hengelo-Berlin Hbf is nu 4.18 uur en geen 4.56 uur. Ik neem aan dat het onderzoek naar versnelling van de ICB nog niet meegenomen is in die 3.53 uur.

Ze onderzoeken nu ook een alternatieve route via Arnhem/Duisburg maar dat kan nooit sneller zijn ondanks dat daar ICE's rijden, de reistijd blijft dan ongeveer net zo lang als via Hengelo. Als je echt sneller naar Berlijn wilt reizen dan is dat alleen mogelijk op het huidige traject via Hengelo maar dan zonder loc-wissel en het schrappen van vele stops.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Nitein-Repart »

Sixhaven schreef:Ik zie Amsterdam-Basel zo snel niet terug op dat kaartje? Maar wellicht wordt die trein beschouwd als verlenging van Amsterdam-Frankfurt.

Het is jammer dat het kopmaken op Köln Hbf voor die trein blijft gehandhaafd. Messe-Deutz ligt aan de andere kant van de brug en een stop daar zorgt voor een reistijdbesparing van een kwartier richting Frankfurt. Zeker richting Basel kan ik dat kopmaken missen als kiespijn.
Ik zie ook liever dat Köln Messe/Deutz het centrale station van Köln wordt, aangezien je vanuit Düsseldorf veel sneller naar Frankfurt kan dan via Köln Hbf, zonder dat je Köln overslaat. Gewoon alle treinen laten stoppen in Köln Messe/Deutz (het station heeft dan wel een verbouwing nodig, maar we spreken over 2030, dus dat kan makkelijk) en de treinen richting Aachen en Bonn, alsmede de treinen die Köln als begin-/eindpunt hebben ook nog Köln Hbf bedienen. Köln Messe/Deutz ligt redelijk gunstig in Köln (800 meter van het centrum) en heeft een prima aansluiting op stads- en streekvervoer. Dat Köln een internationaal station pal in het centrum heeft, is juist een redelijke luxe aangezien bijv. Brussel en Praag (Hlavna Nadrazi ligt iets van het centrum af, Masayori Nadrazi ligt pal in het centrum) en mogelijk straks ook Amsterdam die luxe niet hebben. Sterker nog, Brussel-Zuid en Amsterdam Zuid liggen minder gunstig in Brussel, respectievelijk Amsterdam dan Köln Messe/Deutz in Köln.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

RTBS schreef:
dennistd schreef:
De IC Amsterdam-Berlijn is flink versneld: van Hengelo naar Berlin Hbf doe je er nu 4:56 over, dat wordt 3:53. Meer dan een uur tijdswinst dus. Het is alleen jammer dat DB hem precies in de sprinterknoop van Hengelo wil gooien om x.47 en y.14 :X
Het traject Hengelo-Berlin Hbf is nu 4.18 uur en geen 4.56 uur. Ik neem aan dat het onderzoek naar versnelling van de ICB nog niet meegenomen is in die 3.53 uur.
Ik zie het al, ik heb in deze periode gepland en nu wordt er omgeleid bij Hannover. Overigens kom ik dan weer op een reistijd van 4:24. Alsnog een half uur tijdswinst dus.
Ze onderzoeken nu ook een alternatieve route via Arnhem/Duisburg maar dat kan nooit sneller zijn ondanks dat daar ICE's rijden, de reistijd blijft dan ongeveer net zo lang als via Hengelo. Als je echt sneller naar Berlijn wilt reizen dan is dat alleen mogelijk op het huidige traject via Hengelo maar dan zonder loc-wissel en het schrappen van vele stops.
Het grote probleem in Nederland is de Gooilijn die propvol die en de [serie=Sprinter|2018|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] die tussen Apd en Aml de boel moeilijk maakt.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Deutschlandtakt

Bericht door RTBS »

dennistd schreef: Het grote probleem in Nederland is de Gooilijn die propvol die en de [serie=Sprinter|2018|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] die tussen Apd en Aml de boel moeilijk maakt.
Het is aan de politiek om waar nodig eventueel een extra spoor aan te leggen voor de stoppers. Overigens is het spoor Amsterdam-Arnhem ook erg druk, laat staan rondom Duisburg/Dortmund. De ICE richting Hannover is enorm vaak zwaar vertraagd weet ik uit ervaring. Ik denk dat het traject Amsterdam-Hengelo aanmerkelijk makkelijker te versnellen is dan die richting Arnhem, zeker op de Veluwe kan de snelheid flink omhoog.

Helemaal perfect zou een nieuw stuk spoor zijn tussen Holten en Hengelo, dan hoeven al die goederentreinen ook niet meer door steden en dorpen te denderen en wordt de omweg via Almelo eruit gehaald (en geen tunnelbak meer waar alleen stapvoets doorheen gereden kan worden). Kost natuurlijk een paar centen maar het lost enorm veel problemen op.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 12 okt 2018, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gerepareerd
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

OV-Hobbyist schreef:
RobertT schreef:1 IC per uur Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Dusseldorf-Duisburg-Oberhausen,met stop in Dulken
De IC zal niet stoppen in Dülken, maar in Viersen.
Ja,Viersen had ik gezien,maar ik ging ten onrechte ervan uit de trein ook in Dülken zou stoppen omdat de lijn daar ook doorheen liep,maar ik zie nu idd dat er geen tijden bij staan,dus geen stop.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Deutschlandtakt

Bericht door IC140 »

RTBS schreef:
dennistd schreef:
De IC Amsterdam-Berlijn is flink versneld: van Hengelo naar Berlin Hbf doe je er nu 4:56 over, dat wordt 3:53. Meer dan een uur tijdswinst dus. Het is alleen jammer dat DB hem precies in de sprinterknoop van Hengelo wil gooien om x.47 en y.14 :X
Het traject Hengelo-Berlin Hbf is nu 4.18 uur en geen 4.56 uur. Ik neem aan dat het onderzoek naar versnelling van de ICB nog niet meegenomen is in die 3.53 uur.

Ze onderzoeken nu ook een alternatieve route via Arnhem/Duisburg maar dat kan nooit sneller zijn ondanks dat daar ICE's rijden, de reistijd blijft dan ongeveer net zo lang als via Hengelo. Als je echt sneller naar Berlijn wilt reizen dan is dat alleen mogelijk op het huidige traject via Hengelo maar dan zonder loc-wissel en het schrappen van vele stops.
Onderdeel van Deutschland-Takt is een HSL Hannover - Bielefeld en het traject Emmerich - Oberhausen is straks redelijk eenvoudig naar 200km/u te upgraden. Stations overslaan kun je ook via Arnhem. Als je (naast de bestaande verbinding) enkele ICE’s laat rijden met stops in alleen Berlijn, Hannover, Dortmund, Essen, Oberhausen, Arnhem, Utrecht en Amsterdam kunnen die volgens mij toch een stuk sneller zijn.

In Deutschland-Takt is Berlijn - Essen ongeveer 3 uur (met stops). Tel daar een kwartiertje naar Oberhausen en 1,5 uur Oberhausen - Amsterdam bij op en je zit in 4:45 in Amsterdam. Sterker nog: er zit al een reismogelijkheid met overstap in Duisburg in het plan van DB met een totale reistijd van 5:30 (als het pad Duisburg - Amsterdam gelijk blijft aan huidig). Dat kun je met alleen stations overslaan via Bad Bentheim niet eens halen.

Edit: Utrecht uiteraard ook.
Laatst gewijzigd door IC140 op za 13 okt 2018, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Nitein-Repart »

Het lijkt mij toch wel dat de ICE's ook in Utrecht moeten gaan stoppen (stop in Utrecht is nog veel belangrijker dan de stop in Arnhem) en de Duitsers willen hun ICE's ook graag in Bielefeld laten stoppen (daar stopt namelijk iedere trein, behalve enkele ICE-Sprinters). Maar belangrijker is de vraag: als de IC(E) Berlin via Oberhausen-Essen gaat rijden, moet er dan nog een extra treinverbinding over Oldenzaal komen, naast de huidige RB61 of kan de RB61 het vervoer tussen Nederland en Osnabrück in z'n eentje af?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Deutschlandtakt

Bericht door trolly »

Nitein-Repart schreef:[...] of kan de RB61 het vervoer tussen Nederland Hengelo en Osnabrück in z'n eentje af?
Makkelijk. En anders hangen ze er nog een wagonnetje achter.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Deutschlandtakt

Bericht door IC140 »

Nitein-Repart schreef:Het lijkt mij toch wel dat de ICE's ook in Utrecht moeten gaan stoppen (stop in Utrecht is nog veel belangrijker dan de stop in Arnhem) en de Duitsers willen hun ICE's ook graag in Bielefeld laten stoppen (daar stopt namelijk iedere trein, behalve enkele ICE-Sprinters). Maar belangrijker is de vraag: als de IC(E) Berlin via Oberhausen-Essen gaat rijden, moet er dan nog een extra treinverbinding over Oldenzaal komen, naast de huidige RB61 of kan de RB61 het vervoer tussen Nederland en Osnabrück in z'n eentje af?
Utrecht was ik vergeten op te schrijven.

Dat ligt er aan wel concept je kiest voor Amsterdam - Berlijn. Je kunt bijvoorbeeld kiezen tussen:
1. De Fernverkehr verbinding volledig (minimaal elke 2 uur) via Arnhem als ICE. Dan zit je inderdaad vast aan bijvoorbeeld ICE stops in Hamm en Bielefeld.
2. Een combinatie van IC (elke 2 uur, huidige route) en enkele ICE Sprinters via Dortmund (2-3 per dag)

Bij die laatste optie kan de ICE Sprinter via Dortmund zich volledig focussen op de langeafstandsmarkt en zijn stops op secundaire ICE stations niet nodig. Dat levert dus de kortste reistijd op, maar een mindere frequentie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten