Pagina 2 van 4

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 16:30
door marvinkok
trolly schreef:
Nitein-Repart schreef:[...] of kan de RB61 het vervoer tussen Nederland Hengelo en Osnabrück in z'n eentje af?
Makkelijk. En anders hangen ze er nog een wagonnetje achter.
Een wagon is voor goederen...
En een rijtuig er bij aan is lastig gezien het met treinstellen van 5 bakken gereden wordt..

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 16:38
door cassie127
Bestaan er eigenlijk 6-delige Flirt3 treinen? Dacht dat een 5-delige flirt het langste was wat men leverde

Edit: er bestaan 6 delige Flirts maar veel zijn er niet die die lengte hebben

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 16:39
door IC140
2x3 is ook 6

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 17:29
door ArrivaBas
cassie127 schreef:Bestaan er eigenlijk 6-delige Flirt3 treinen? Dacht dat een 5-delige flirt het langste was wat men leverde

Edit: er bestaan 6 delige Flirts maar veel zijn er niet die die lengte hebben
De Poolse spoorwegen rijden met achtdelige FLIRT's (2 helften van 4 bakken) en de Südostbahn heeft eenzelfde configuratie besteld voor de Voralpen-Express.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 18:12
door Suus
cassie127 schreef:Edit: er bestaan 6 delige Flirts maar veel zijn er niet die die lengte hebben
Jij komt toch wel regelmatig in München? De Meridian rijdt vanaf München met grotendeels zesdelige FLIRT’s, soms zelfs met drie gekoppeld.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 18:15
door cassie127
Ja klopt, heb familie daar net buiten de stad aan de kant waar Meridian ook komt. Maar toen ik op versturen drukte dacht ik ook meteen van 6 delige.... Die zijn er wel :')

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 18:18
door trolly
marvinkok schreef:
trolly schreef:
Nitein-Repart schreef:[...] of kan de RB61 het vervoer tussen Nederland Hengelo en Osnabrück in z'n eentje af?
Makkelijk. En anders hangen ze er nog een wagonnetje achter.
Een wagon is voor goederen...
En een rijtuig er bij aan is lastig gezien het met treinstellen van 5 bakken gereden wordt..
Maar het idee is helder?

Ik zit eerlijk gezegd niet elke dag in dat treintje, en ook niet in de IC-Berlijn tussen Hengelo en Osnabrugge, maar het lukt me niet om me één van beide voor te stellen met meer dan vijftien personen aan boord. Ik hoop dat ik het mis heb, maar vijf bakken lijken me nog even afdoende voor de vraag.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 19:00
door en-es
Mijn indruk is dat er in RB61 weinig mensen zitten tussen Hengelo en Bad Bentheim.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 19:24
door IC140
De IC daarentegen heeft een prima bezetting, zelfs daar op het rustigste stuk. Vooral met doorgaande reizigers natuurlijk.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 19:25
door Aking
marvinkok schreef:
trolly schreef:
Nitein-Repart schreef:[...] of kan de RB61 het vervoer tussen Nederland Hengelo en Osnabrück in z'n eentje af?
Makkelijk. En anders hangen ze er nog een wagonnetje achter.
Een wagon is voor goederen...
En een rijtuig er bij aan is lastig gezien het met treinstellen van 5 bakken gereden wordt..
Daar hebben ze toch hulpkoppelbomen en opzetstukken en koppelwagens en weet ik het wat allemaal voor grappen voor? :o

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 19:36
door trolly
:Y
IC140 schreef:De IC daarentegen heeft een prima bezetting, zelfs daar op het rustigste stuk. Vooral met doorgaande reizigers natuurlijk.
Nou, die rijden dan dus via Arnheim.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 20:55
door IC140
trolly schreef::Y


Nou, die rijden dan dus via Arnheim.
Ik dacht even dat je het over de huidige situatie had. Als er een frequente verbinding via Arnhem loopt blijft er inderdaad weinig over via Bad Bentheim. Alleen de stroom Randstad - Hamburg stelt nog iets voor en zal minder snel via Arnhem reizen. Iets meer dan 15 reizigers per trein blijven er volgens mij wel over, maar 1x per uur een RE Hengelo - Osnabrück moet dan voldoende zijn.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 21:12
door Vinny
En is er financiële dekking voor dit plan, en wordt er genoeg (en op tijd) in de infrastructuur geïnvesteerd om dit plan mogelijk te maken?

Anders zijn dit loze beloften.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 21:15
door Aking
Verpest het nou niet -o-

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 21:24
door cassie127
en-es schreef:Mijn indruk is dat er in RB61 weinig mensen zitten tussen Hengelo en Bad Bentheim.
Het aantal reizigers kan nogal behoorlijk verschillen per rit viel mij op. Zondagmiddag staan er over het algemeen best wat mensen bij spoor 11 te wachten op de RB 61

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 21:29
door RobertT
trolly schreef:
Nitein-Repart schreef:[...] of kan de RB61 het vervoer tussen Nederland Hengelo en Osnabrück in z'n eentje af?
Makkelijk. En anders hangen ze er nog een wagonnetje achter.
Vergeet niet dat Osnabruck een belangrijke overstapfunctie richting Hamburg/Bremen/Noorden heeft,ik zie daar meer mensen overstappen dan in Oberhausen,dat per ICE slechts enkele in/uitstappers heeft.Daar is Duisburg weer belangrijker

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 21:37
door trolly
Dat zal best. De vraag hier is of die overstappers ook in de hypothetische nieuwe situatie via Hengelo zullen blijven reizen, en zo ja, of dat tot staanplaatsen leidt in vijf bakken Flirt.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 21:58
door Suus
Vinny schreef:En is er financiële dekking voor dit plan, en wordt er genoeg (en op tijd) in de infrastructuur geïnvesteerd om dit plan mogelijk te maken?

Anders zijn dit loze beloften.
Veel van de noodzakelijke investeringen zijn opgenomen in het Bundesverkehrswegeplan 2030, die werkt met cyclussen. Bij de cyclus die start in 2020 zal het grootste deel van de spoorinvesteringen financiering toebedeeld krijgen, volgens het ministerie.

Oja, en in het plan is geen rekening gehouden met een snelle treindienst vanuit Nederland via Emmerich richting Dortmund en verder. Zelfs een uurdienst voor een snellere trein via Emmerich is nog niet eens in de ambities opgenomen, terwijl NS zich daar in het verleden positief over heeft uitgelaten. Misschien kan men beginnen met de treindienst uit Eindhoven die tot Oberhausen moet rijden door te laten rijden naar Arnhem?

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 22:41
door RTBS
5 bakken Flirt is op dit moment tussen Hengelo en Bad Bentheim nog wel genoeg (maar dan moet er geen ICB uitvallen want dan zit hij bomvol), toch zit hij nu al vaak erg vol, 50 reizigers is al lang geen uitzondering meer. Niet slecht voor een nieuwe lijn dat nog maar een half jaar rijdt en te maken heeft gehad met veel uitval. Vanaf Bad Bentheim zit die trein echter vaak helemaal vol en wordt er zelfs geklaagd door de Duitsers dat ze moeten staan.

Een eventuele omleiding van de ICB via Duisburg kan nooit sneller zijn, je hebt in ieder geval meer stops die gewoon niet overgeslagen kunnen worden zoals Utrecht, Arnhem, Duisburg, Dortmund, Bielefeld, dat zijn drie stops meer dan via Hengelo. Bovendien is het traject tot aan Duisburg erg langzaam, ik zie daar de komende 20 jaar geen verbetering in komen, dan zou je een compleet nieuw spoor aan moeten leggen vanaf Amsterdam. Het traject via Hengelo heeft echter wel veel mogelijkheden om te versnellen, zeker op de Veluwe en tussen Rheine en Minden. Osnabruck is ook nog eens een belangrijke overstap naar miljoenenstad Hamburg, je verliest veel reizigers als je die stad niet meer aan zou doen. Je zou natuurlijk ook nog een traject via Munchen of Interlaken kunnen onderzoeken, misschien is dat wel sneller.... ;-)

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 22:52
door en-es
Een eventuele IC of ICE naar Berlijn via Emmerich moet niet via Duisburg rijden. Dat is een omweg en je moet keren.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 23:19
door RTBS
Volgens mij is dat de enige mogelijkheid....

Het zijn trouwens liefst 8 stops tussen Amsterdam en Hannover via Duisburg en geen enkele zal DB over willen slaan.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 23:26
door en-es
Van Oberhausen naar Essen kan zonder keren en is aanzienlijk sneller dan via Duisburg.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 23:32
door RTBS
Oberhausen ligt pal naast Duisburg dus een eventuele tijdwinst zal minimaal zijn. Maar ook dat blijft een gigantische omweg vergeleken met de huidige ICB.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: za 13 okt 2018, 23:46
door Z2N
In kilometers misschien, in tijd niet. Amsterdam - Berlijn via Oberhausen kan op huidige infra in 5u30, tegen 6u22 via Hengelo.

Re: Deutschlandtakt

Geplaatst: zo 14 okt 2018, 00:07
door reisthijs
RTBS schreef:5 bakken Flirt is op dit moment tussen Hengelo en Bad Bentheim nog wel genoeg
Het moet wel genoeg zijn want het is op dit moment ook de maximale lengte die op het kopspoortje in Hengelo past.