Sachsen-Anhalt is een van de eerste deelstaten die heeft aangegeven wat ze zelf voor ambities hebben voor 2030. Sachsen-Anhalt verwacht tussen 2020 en 2030 ongeveer 10% van de bevolking te verliezen, ondanks dat de laatste jaren een bevolkingsgroei is waargenomen. Deze bevolkingsgroei is echter volledig te danken aan de grote instroom van mensen met een migratieachtergrond.
Fernverkehr- De stations Magdeburg Hbf (richting Hannover en richting Leipzig), Halle (Saale) Hbf (richting Erfurt, richting Berlijn, richting Hannover en richting Leipzig), Lutherstadt Wittenberg Hbf (richting Berlijn en richting Leipzig) en Köthen (richting Hannover en richting Leipzig) moeten minstens 1x/uur bediend worden door Fernverkehr in de genoemde richtingen.
- De stations Bitterfeld (richting Berlijn en richting Halle) en Stendal (richting Hannover en richting Berlijn) moeten minstens 1x/2 uur bediend worden door Fernverkehr.
- Graag zou men ook minstens 1x/2 uur een stop van het Fernverkehr op Dessau Hbf, Weißenfels en Naumburg (Saale) Hbf willen hebben.
- Mocht DB Fernverkehr overgaan tot nieuwe verbindingen in het Fernverkehr, dan moeten daarvoor parallel lopende concessies worden aangepast en tariefsamenwerkingen worden afgesproken. Daarbij denkt men vooral aan de nieuwe IC2-lijnen Magdeburg - Berlijn - Cottbus, Magdeburg - Schwerin en Nürnberg - Jena - Naumburg - Leipzig
Onderzoek naar bus of treinOp de verbindingen Stendal – Tangermünde en Weißenfels – Zeitz gaat men onderzoeken of de trein nog wel het juiste vervoersmiddel is.
Uitbreiding spoorvervoerOp de onderstaande verbindingen gaat men onderzoeken of het noodzakelijk is de capaciteit van het treinvervoer uit te breiden:
- Halle (Saale) – Leipzig
- Dessau – Bitterfeld
- Naumburg – Leipzig
- Merseburg – Leipzig (met nieuwe verbindingsboog bij Großkorbetha)
- Halle (Saale) – Köthen
Men denkt aan de uitbreiding van de S-Bahn Mitteldeutschland op de volgende trajecten:
- Naumburg – Halle (Saale)
- (Bernburg –) Könnern – Halle (Saale)
- Lutherstadt Eisleben – Halle (Saale)
Ook uitbreiding van de S-Bahn Magdeburg komt ten sprake, maar hiervoor zijn elektrificatiewerkzaamheden noodzakelijk.
Stations- Voor vier mogelijke nieuwe stations wordt een onderzoek gestart: Drübeck, Haldensleben Ost, Klein Schierstedt en Sennewitz
- Voor vier mogelijke stations wordt bekeken of verplaatsing naar een betere locatie mogelijk is: Güterglück, Krumpa, Vinzelberg en Leuna Werke Nord.
- Voor de volgende stations wordt sluiting overwogen: Bindfelde, Börnecke, Frenz, Hämerten, Kläden, Neundorf (Anhalt), Osternienburg, Riestedt, Steinfeld.
ElektrificatieDe deelstaat zou graag elektrificatie willen zien van de volgende spoorlijnen:
- Wolfsburg - Stendal - Rathenow/Tangermünde
- Abzw. Seehof – Barby - Güterglück
- Wolfsburg - Haldensleben - Abzw. Glindenberg
- Magdeburg - Halberstadt - Thale/Blankenburg
- Goslar - Halberstadt - Aschersleben - Halle
- Aschersleben - Güsten - Köthen - Dessau
- Schönebeck - Güsten (- Sangerhausen)
- Leipzig-Plagwitz – Zeitz – Gera
Volledige rapport, inclusief heel veel discussie over het busnet, zie hier:
https://mlv.sachsen-anhalt.de/fileadmin ... orlage.pdf (PDF)