For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door webguy »

For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing
Travis Huggett thought of the subway as a means of getting from one place to another. Then he had a son on the autism spectrum.

To Orson, now 9, a train was something more than transportation. It was soothing, endlessly fascinating, more intriguing than any destination it might reach. At his school for children with autism, other boys shared the same passion. When Mr. Huggett started photographing some of them, asking them about their interest in trains, he discovered how many different ways they were drawn.

...

At the New York Transit Museum, the staff noticed that their most enthusiastic visitors were boys on the spectrum, a phenomenon seen at similar museums around the globe. So in 2010 it created a Subway Sleuths program for autistic children in second to fifth grades that uses their common interest to help them develop social skills. This summer it added a pilot program for high school students. “Our purpose is all about communication and building friendships,” said Regina Asborno, the museum’s deputy director.

Bron: New York Times
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door Wubbo »

Zou zo'n programma voor autistische jongeren met een fascinatie voor spoor in Nederland ook werken?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door Aking »

Volgens mij heb je daarvoor een prima proeftuin binnen handbereik (A)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door ArrivaBas »

Wubbo schreef:Zou zo'n programma voor autistische jongeren met een fascinatie voor spoor in Nederland ook werken?
Hebben we Rail Away daar niet al voor qua soort publiek? (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door Hainje »

Alleen is dat een andersoortig programma als dat in het artikel bedoeld wordt.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door Wubbo »

Ik vind Rail Away niet echt een programma waarbij mensen met een afwijking in het autistisch spectrum in contact komen met elkaar. Wat ik me wel voor kan stellen is dat we in Nederland andere manieren hebben waarop deze mensen hun communicatieve vaardigheden kunnen verbeteren, maar dat weet ik dus niet.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door diederickx »

Ze met elkaar in contact brengen via een of ander medium, waarbij ze dan meteen hun spelling kunnen verbeteren, bedoel je? Tja...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door trolly »

Riep daar iemand?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door webguy »

Maar of dat helpt om communicatieve vaardigheden in de vriendschappelijke sfeer op te kunnen bouwen...
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door diederickx »

Dat valt te betwijfelen ja.

Maar nu even serieus. Volgens mij hebben veel Nederlandse railmusea (in de breedste zin van het woord) wel een soort kinderprogramma, ongeacht de mate van autisme. Dat is een begin.
Voorts lijkt het mij dat in Nederland de mogelijke kennismaking met railvervoer wat laagdrempeliger is dan in New York. In onze grote steden kom je zowat op elke straathoek trams tegen, daarvoor hoef je niet naar een museum.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: For Autistic Boys, the Subway Is Actually Soothing

Bericht door SLToilet »

In New York heb je natuurlijk veel treinen en metro's al zijn de afstanden daarmee wat groter en op veel plekken is het wat minder prominent aanwezig in het straatbeeld (behalve de ingang).

Maar juist dát, het feit dat er zo'n ingangetje is naar een groot systeem dat je naar allerlei andere bestemmingen kan brengen intrigeert me bijzonder. En het mooiste vind ik dan de Noord-Zuidlijn, hoe daarmee afstanden worden overbrugd in enkele minuten waar je vroeger met een beetje mazzel een halfuur over deed.

Het leukste is eigenlijk wel het ongebreideld kunnen verkennen én het verdwalen (ik wel althans) in zo'n systeem. Jammer dat dat laatste juist erg moeilijk is met autisme omdat (ik spreek voor mezelf) je de kaart uit je hoofd kent.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten