Andorra plant spoorverbinding

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6682
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Andorra plant spoorverbinding

Berichtdoor Z2N » Di 08 Jan 2019, 23:56

OV-nieuws uit een land waar je anders ook niets over hoort: Andorra.

Un projet de métro souterrain prévoit de relier la France et l'Andorre dans un secteur de très haute montagne
Un projet de métro souterrain prévoit de relier la France et l'Andorre dans un secteur de très haute montagne, selon les informations rapportées mardi 8 janvier par France Bleu Roussillon.

Le métro relierait la commune de Porta (Pyrénées-Orientales), en Cerdagne française, au village du Pas-de-la-Case, en Andorre, en 11 minutes sur une distance de 7 kilomètres, avec un dénivelé total de 580 mètres. L'arrivée serait prévue, comme pour un métro traditionnel, en sous-sol, au cœur du village du Pas-de-la-Case.

Le projet nécessitera la construction à Porta d'un poste de douanes et d'une nouvelle gare à proximité de la ligne actuelle de chemin de fer qui relie Paris-Austerlitz à Latour de Carol (Pyrénées-Orientales). Un viaduc de 200 mètres sera également nécessaire pour aller de la gare jusqu'au démarrage du tunnel. Le tracé de la ligne de métro sera situé dans sa quasi-totalité en territoire français.

Bron en meer: Franceinfo

Andorra wil beter verbonden worden, en plant een metro/bergbaan tussen de spoorlijn Toulouse - Latour de Carol en zijn grondgebied. Het project, dat 150 miljoen euro zou kosten, omvat een nieuwe spoorverbinding die voor het overgrote deel in een tunnel zou gaan lopen, een afstand van 7 kilometer met een hoogteverschil van 580 meter. Hiermee kan de druk op de wegen naar Andorra verminderd worden, wegen die in de winter regelmatig dicht zijn door sneeuw. Het project omvat ook een nieuw station in Porta, waar naast regionale treinen ook de nachttrein uit Parijs naar het nabijgelegen Latour de Carol zou moeten stoppen. De processen voor de publieke besluitvorming in Frankrijk zouden in de komende weken in gang gezet moeten worden.
Journey of a night time

Flickr!

waldo79
Berichten: 4702
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor waldo79 » Wo 09 Jan 2019, 07:14

Interessant, maar voldoet het bestaande vervoerssysteem met bussen dan niet? Ik zou eerst busstroken aan gaan leggen voordat je aan railvervoer gaat denken.
Mij best :)

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2263
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Delft
Contact:

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor Gekko123 » Wo 09 Jan 2019, 07:29

Als je die busbanen parallel aanlegt aan de huidige wegen die in de winter dicht zijn wegens sneeuw heb je er nog niet veel aan. Het voordeel van het huidige plan van een railverbinding in een tunnel is dat deze verbinding het hele jaar door te gebruiken is.

Post
Berichten: 401
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor Post » Wo 09 Jan 2019, 12:22

En dat voor 150 miljoen, zullen we de Amsterdamse metro bouwers eens die kant op sturen :Y

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 4630
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor trolly » Wo 09 Jan 2019, 21:04

Heerlijk simplisme.

Eerst even zien wat er wordt aangelegd voor dat budget: buisdiameter, vervoerstechniek, enkel- of dubbelspoor, voertuiglengte... Dan de haltes vergelijken: één ondergrondse en één bovengrondse halte is goedkoper dan drie bovengrondse en vijf ondergrondse haltes. Dan terrein: ik weet weinig over de omgeving, maar het lijkt me sterk dat er door veengrond geboord gaat worden.

Ook berggebied heeft zijn problemen, maar voor zover ik in de gauwigheid kan achterhalen, moet deze tunnel door massief graniet gaan. Dat dat bikkelhard is, is minder problematisch dan als dat onderbroken wordt door zachtere, mogelijk waterhoudende gesteentes. De kans op verzakking van bovenliggende bebouwing is gering, enerzijds vanwege de draagkracht van de ondergrond, anderzijds doordat er niks staat.

Ten slotte: als er één ding duidelijk is sinds de aanleg van de NZL, is dat dat er is een groot verschil tussen de prijs vóór aanbesteding, bij aanbesteding, en na voltooiing.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor erjeebee » Do 10 Jan 2019, 03:05

Welke bovenliggende bebouwing? (A)
Verder helemaal eens met Trolly.

Als ik een gokje mag wagen
- enkelspoor: ' t ritje zou 11 minuten moeten duren.. ik kan me niet voorstellen dat de vervoersvraag zodanig zal zijn dat ze dat treintje in een frequentie van meer dan 2 keer per uur laten rijden.
- kort treintje (zelfde reden: vervoersvraag)
- techniek: as simple as possible
- buisdiameter: zo klein mogelijk.

Je kunt waarschijnlijk zonder gezijk lekker boren door t graniet, dus geen extra kosten wegens wisselende en moeizame grondlagen waar je doorheen moet.

Voor 150 miljoen euro kom je een eind denk ik, maar of je t er mee redt? met een nieuw station in Porta en ondergronds station in Pas-de-la-Case en tunnel boren en rails en beveiliging aanleggen en materieel en ook nog een 200 m viaduct..... ik heb zo mn twijfels.

Maar meer twijfels heb ik over de levensvatbaarheid.
Er komen een paar treinen per dag in Porta en die een handjevol reizigers afleveren... daar ga je het niet mee redden.
Wil je dan automobilisten uit te auto zien te krijgen?
Die zijn ook blij als ze in Pas-de-la-Case worden gedropt en dan met de bus verder moeten...

Kwenie.........
Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6682
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor Z2N » Do 10 Jan 2019, 06:06

De bergweg naar Pas de la Case is de enige grensdoorgang tussen Frankrijk en Andorra, als die met een bergbaan winterproef gemaakt kan worden is dat heel wat waard. Het is echt niet zo'n gek idee hoor. (A)
Journey of a night time

Flickr!

waldo79
Berichten: 4702
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor waldo79 » Do 10 Jan 2019, 06:39

Je overschat de vervoersvraag. Ik vraag me af of hier een oplossing wordt gezocht voor een probleem wat niet bestaat.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6682
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor Z2N » Do 10 Jan 2019, 06:45

Huh?

Andorra wil gewoon ook bij sneeuw bereikbaar zijn, en aangezien de grensweg naar Frankrijk (1 van de twee wegen die naar het land leiden) over een pas van 2000 meter hoogte loopt, is dat een serieus probleem in de winter. Als de vraag ernaar er niet zou zijn zou het voorstel er niet liggen. (A)
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 4630
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor trolly » Do 10 Jan 2019, 08:27

Precies. Dit ondergrondse treintje heeft een totaal ander doel dan een "klassieke" stadsmetro. Meer tijd tussen heen- en terugreis betekent meer centen in de Andorrese economie, dus het rendement zit niet per sé in intensief gebruik door betalende passagiers.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

waldo79
Berichten: 4702
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor waldo79 » Do 10 Jan 2019, 11:03

Hoezo? Er ligt een tunnel voor het wegverkeer onder de bergpas. Het argument van bereikbaarheid in de winter wordt daarmee ondergraven.
Mij best :)

diederickx
Berichten: 803
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor diederickx » Do 10 Jan 2019, 11:41

Er ligt inderdaad een tunnel onder de bergpas door. Voor wie het niet weet: Andorra ligt voor het grootste deel aan de zuidkant van de Pyrenese Waterscheiding, maar Pas de la Casa ligt aan de linkeroever van de Ariège (op de rechteroever, in Frankrijk, ligt Pas de la Case), en watert dus op het noorden af. Beide delen van Andorra worden verbonden door een weg over de bergpas én door de genoemde tunnel. Door die tunnel rijdt elk half uur een binnenlandse bus.

Het bereikbaarheidsprobleem ligt dus waarschijnlijk elders: Ofwel de kronkelweg van l'Hospitalet naar Pas de la Case is niet altijd sneeuwvrij te houden, ofwel de Pas de la Casa heeft een parkeerprobleem dat men graag naar Porta wil verplaatsten (of een combinatie daarvan). Overigens ligt Porta dan weer aan de zuidkant van de waterscheiding, in de Franse Cerdagne, zeg maar een vallei oostelijker dan Andorra.

Tussen 'l'Hospitalet (station) en Pas de la Casa (en door naar Andorra la Vella) rijden twee bussen per dag, aansluitend op de trein. Tussen Toulouse en Andorra rijden dan nog eens dagelijks twee (in het skiseizoen drie) geliberaliseerde snelbussen die verder nergens op aansluiten. Al die bussen kunnen best goed gevuld zijn, maar van een algeheel capaciteitsprobleem in het OV is dus geen sprake, hooguit op piekmomenten.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6682
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor Z2N » Do 10 Jan 2019, 16:28

Zie je toch kans om het punt te missen: er is een tunnel, maar die begint niet in het dal. Het probleemstuk is de Franse N22 tussen dal en grens, daar is geen winteralternatief. Het gaat ook niet om de OV-capaciteit, maar om de bereikbaarheid van het land.
Journey of a night time

Flickr!

diederickx
Berichten: 803
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor diederickx » Do 10 Jan 2019, 17:15

De N22 is inderdaad de kronkelweg die ik bedoelde.

De oostelijke mond van de tunnel ligt wel degelijk in het dal hoor, vlak bij de Ariège. Lager kan ter plekke niet. Alleen ligt het dal op dat punt te hoog om sneeuwvrij te zijn.

waldo79
Berichten: 4702
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor waldo79 » Do 10 Jan 2019, 17:31

Kijk, dat zijn relevante toevoegingen.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6682
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Kort buitenlands nieuws

Berichtdoor Z2N » Do 10 Jan 2019, 19:41

Ah, ik zat nog steeds te redeneren naar het dal bij Porta en Latour de Carol, daar ligt immers wel een tunnel naar de rest van Frankrijk (tunnel van Puymorens). Porta ligt natuurlijk wel 700 meter lager dan de monding van de tunnel in Pas de la Case. (A)
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3062
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Andorra plant spoorverbinding

Berichtdoor Zugführer » Do 10 Jan 2019, 19:54

Maar even afgesplitst, er gingen wat dingen door elkaar lopen ;)
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (12-5): trein 9934 km - bus 657 km - boot 212 km - tram 94 km - metro 44 km

IC140
Berichten: 402
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Andorra plant spoorverbinding

Berichtdoor IC140 » Ma 14 Jan 2019, 08:16

Er wordt hier geredeneerd alsof het hier om een echte spoorlijn gaat, maar dit is gewoon een ski-lift. Daar waar nu alle bussen van Sunweb en conculega’s over de vaak besneeuwde N22 (ik spreek uit ervaring, over het laatste stukje heb ik met de auto weleens 2 uur gedaan) rijden en in het dorp keren kunnen ze straks iedereen afzetten in Porta. Ook de automobilisten die nu in grote parkeergarages onder het dorp parkeren kunnen dat straks beter in Porta doen. Daar is volgens mij veel meer ruimte voor uitbreiding van parkeergelegenheid dan in Pas zelf.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten