Aanbesteding Elbe-Spree

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Suus »

Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB), Nahverkehrsservice Sachsen-Anhalt (NASA) en de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern hebben gezamenlijk de vier concessies Elbe-Spree aanbesteed, die per december 2022 ingaan voor een periode van 12 jaar. Deze concessies zijn een aangepaste versie van de voorgaande concessies Stadtbahn.

Uit alle lijnen die bij deze concessie hoort zijn vier pakketten samengesteld. Vastgelegd is dat de winnaar van pakket 1 niet de winnaar van pakket 2 mag zijn. De andere pakketten hadden dergelijke eisen niet. Inmiddels zijn de winnaars van de aanbestedingen bekend gemaakt:
DB Regio: Pakket 2 en 3.
Ostdeutsche Eisenbahn (ODEG): Pakket 1 en 4.

Beide vervoerders hebben bij de vorige aanbesteding ook deze concessies toebedeeld gekregen. Er vinden echter aanzienlijke verschuivingen plaats in de werkpakketten van de vervoerders.

Pakket 1:
  • RE1 Magdeburg – Brandenburg (H.) – Berlin – Frankfurt (O.) – Eisenhüttenstadt – Cottbus;
Pakket 2:
  • RE2 Nauen – Berlin – Cottbus;
  • RE20 Berlin Hbf – Königs Wusterhausen – Cottbus
  • FEX Berlin Hbf – Berlin Ostkreuz – Flughafen BER.
  • RB10 Nauen – Berlin;
  • RB14 Nauen – Berlin;
  • RB24a Eberswalde – Berlin - Flughafen BER (Terminal 2);
  • RB24b Flughafen BER – Wünsdorf-Waldstadt;
  • RB32a Oranienburg – Berlin – Flughafen BER (Terminal 2);
  • RB32b Flughafen BER – Ludwigsfelde;
Pakket 3:
  • RE7 Dessau – Berlin – Lübbenau – Senftenberg;
  • RB20 Oranienburg - Golm – Potsdam-Griebnitzsee;
  • RB21 Potsdam – Golm – Berlin Gesundbrunnen;
  • RB22 K. Wusterhausen – Flughafen BER – Golm - Potsdam-Griebnitzsee;
  • RB23 Golm – Potsdam – Berlin – Flughafen BER;
Pakket 4:
  • RE8a Wismar – Wittenberge – Berlin – Flughafen BER;
  • RE8b Berlin – Wünsdorf-Waldstadt – Elsterwerda/Finsterwalde;
  • RB17 Wismar – Schwerin – Ludwigslust (– Wittenberge) (vanaf december 2024)
  • RB33 Potsdam – Beelitz – Jüterbog;
  • RB37 Beelitz – Potsdam-Rehbrücke (–Berlin);
  • RB51 Rathenow – Brandenburg (Havel);
In vergelijking met het huidige lijnennet zijn enkele veranderingen op te merken. Daarnaast moeten o.a. de volgende aanpassingen ten opzichte van de huidige dienstverlenging worden doorgevoerd:
  • De RE1 moet in de spits 3x/uur gaan rijden. De capaciteit van de treinen moet omhoog naar 600 zitplaatsen;
  • De RE2 moet in de spits 2x/uur gaan rijden tussen Berlin en Lübbenau. De capaciteit van de treinen moet met 130 zitplaatsen omhoog naar 550;
  • De RE7 moet 2x/uur gaan rijden tussen Bad Belzig en Berlin Wannsee. De capaciteit van de treinen moet omhoog naar 420 zitplaatsen;
  • Tussen Berlin en Nauen moeten vier treinen per uur rijden;
  • De capaciteit van de FEX moet met 250 zitplaatsen worden verhoogd naar 550 per trein;
  • De capaciteit van de RB24 moet met 250 zitplaatsen worden verhoogd naar 550 per trein;
Gebruikte treinen zijn toegelaten, maar moeten een volledige interieurrevisie ondergaan. Het aanbieden van WiFi is een verplichting. Er komt extra aandacht voor het meenemen van fietsen. Nieuwe treinen moeten een gelijkvloerse instap hebben bij perrons van 55 en 76 centimeter hoog. De VBB stelt zichzelf verplicht dat treinen die voor deze concessies nieuw worden aangeschaft, ook in de daarop volgende concessie ingezet mogen en kunnen worden.

De RB33, RB37 en RB51 hebben een route die slechts gedeeltelijk van bovenleiding is voorzien. Het is in deze concessie echter niet toegestaan met dieseltractie onder een bovenleiding te rijden, van de winnaar wordt verwacht dat ze hybride treinen inzetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Nieuwe treinen moeten een gelijkvloerse instap hebben bij perrons van 55 en 76 centimeter hoog.
Hoe dan? Treinen met een hoge en een lage bak?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Suus »

Dat denk ik, maar ik weet er ook het fijne niet van. Er zal wel meer bekend worden gemaakt als de bezwaartermijn op 21 januari voorbij is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Meltrain »

Ik vind het wel omslachtig met o.a. de RE8a en RE8b. :?
De RE1 is nu toch overigens van DB?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Suus »

Ja, de RE1 is nu van DB en de RE2 van ODEG.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Suus »

Er is geen bezwaar gemaakt, de concessies gaan definitief naar de in de startpost genoemde vervoerders.

Op 25 januari zal er een persconferentie plaatsvinden om meer details bekend te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
thejay
Berichten: 25
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 20:21

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door thejay »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Suus »

Dus zesdelige Desiro HC voor ODEG voor de RE1 en LINT54 voor deelnet 4.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Meltrain »

Voor hen die, net als ik, even het lijnoverzicht kwijt waren: hier is alles te vinden:
https://www.vbb.de/search/press/netz-el ... nformation

Blijkbaar zijn alle lijnen die met a en b eindigen tijdelijk, totdat in 2025 een nieuwe spoorlijn in het zuiden van Berlijn wordt geopend en de twee gedeeltes aan elkaar worden geknoopt.

In het overzicht mis ik overigens wel de RE4 (Stendal - Jüterborg) die momenteel ook door de ODEG wordt gereden en ook een looptijd heeft t/m december 2022.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door diederickx »

DB en ODEG hebben RE4 en RE5 geruild. Daardoor neemt DB van december 2022 tot december 2026 de dienst op RE4 over. Bron: TED.
Dit is hogere aanbesteedkunde, als iemand het duidelijker kan uitleggen houd ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Suus »

De zuidtakken van de RE4 en 5 gaan omgewisseld worden. Als beide opdrachtnemers akkoord zijn mag de opdrachtgever dat aanpassen, uiteraard moet het omdat het een vergunde opdracht is wel bekend gemaakt worden.

Verder heeft Meltrain wel een punt, ik mis een treindienst tussen iig. Rathenow en Spandau in de aanbesteding, of ik kijk er grandioos overheen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Statler Rail »

Mij is een beetje onduidelijk waarom RB24 en RB32 op BER / Schönefeld geknipt zijn, en wat dat met de opening van de Dresdener Bahn te maken heeft. RE8 gaat over de Dresdener Bahn rijden als ie geopend wordt, dat is logisch. Maar waarom kunnen de RB24 en RB32 nu dan niet doorgaand rijden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:De zuidtakken van de RE4 en 5 gaan omgewisseld worden. Als beide opdrachtnemers akkoord zijn mag de opdrachtgever dat aanpassen, uiteraard moet het omdat het een vergunde opdracht is wel bekend gemaakt worden.
Het noordelijke deel van de RE2 en het zuidelijke deel van de RE5 worden zo te zien samengevoegd tot de RE8.
Maar gaat de RE5 dan naar Jüterborg rijden?
Suus schreef:Verder heeft Meltrain wel een punt, ik mis een treindienst tussen iig. Rathenow en Spandau in de aanbesteding, of ik kijk er grandioos overheen.
Ook op de kaarten staat deze verbinding niet.
Statler Rail schreef:Mij is een beetje onduidelijk waarom RB24 en RB32 op BER / Schönefeld geknipt zijn, en wat dat met de opening van de Dresdener Bahn te maken heeft. RE8 gaat over de Dresdener Bahn rijden als ie geopend wordt, dat is logisch. Maar waarom kunnen de RB24 en RB32 nu dan niet doorgaand rijden?
Dat snapte ik ook al niet. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door diederickx »

Aan de kaartjes te zien moet er nogal wat worden omgeleid zolang de Dresdenerbahn niet beschikbaar is. Het zou zo maar eens kunnen dat er daardoor geen capaciteit meer is voor een doorgaande RB24 en RB32.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Elbe-Spree

Bericht door Suus »

ODEG heeft 21 zesdelige Desiro HC en 2 vierdelige Desiro HC bij Siemens besteld. Daarnaast zijn er 8 Coradia LINT 54 bij Alstom besteld.

ODEG heeft ook met Siemens afgesproken dat als de VBB een uitbreiding voor extra zitplaatsen inkoopt, steeds één zesdelige Desiro HC omgebouwd kan worden tot twee vierdelige Desiro HC.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten