Chauffeurs De Lijn: `Busbanen zijn te smal`
Geplaatst: zo 05 okt 2008, 13:10
Chauffeurs De Lijn: `Busbanen zijn te smal`
De vrije busbanen en stroken zijn vaak te smal. Veel buschauffeurs klagen dat ze soms sterk moeten vertragen om te voorkomen dat hun spiegels andere voertuigen raken of dat ze tegen de stoeprand zouden schuren.
Fietsers, vrachtwagens, scheefstaande vuilnisbakken of laaghangende takken maken het voor buschauffeurs vaak erg moeilijk om te passeren. Vrije busbanen en busstroken zijn zo nipt berekend dat de chauffeurs erg goed moeten mikken. Dat blijkt uit een evaluatie van busbanen in Car & Bus Magazine.
Vervoersmaatschappij De Lijn vraagt een breedte van 3,25meter op wegen waar je 50kilometer per uur mag rijden, maar de chauffeurs vinden dat te krap. Nieuwe bussen zijn 2,55 meter breed, maar daar komt nog eens de breedte van de spiegels bij. Als een fietser over de busbaan rijdt, is het vaak onmogelijk om te passeren, laat staan om een veilige afstand te bewaren.
'Zeker in stadscentra is de breedte van busbanen meestal erg nipt', zegt Geert Van Lierde, die het probleem aankaartte in Car & Bus Magazine. 'Door de ruimtelijke ordening kan je vaak niet ruimer gaan, maar het schept soms gevaarlijke toestanden. Een tram of een trein kan geen vijf centimeter uit zijn baan springen, maar een buschauffeur is een menselijk instrument. Het wordt gevaarlijk, zeker nu de nieuwe bussen breder zijn dan vroeger. Ze zijn als het ware hun baan ontgroeid.'
Vooral op busstroken waar ook fietsers mogen rijden, kan dat problemen geven. De Lijn rekent 50 tot 75 centimeter voor een fietser, maar dat is zonder veiligheidsafstand gerekend. 'Als de bus achter de fietser blijft hangen, verliest hij veel tijd', zegt Van Lierde. 'En als hij uitwijkt naar de rijweg heeft hij geen voorrang.'
Het wordt nog problematischer als bussen elkaar moeten kruisen op een dubbele busbaan. Onder andere op de Leien in Antwerpen, 6,5 meter breed, moeten chauffeurs naar eigen zeggen soms zwaar in de remmen om elkaars spiegels er niet af te rijden. In Nederland, Frankrijk en Duitsland is zo'n dubbele baan gemakkelijk zeven meter breed, Britten maken zelfs vier meter vrij per bus.
Bij de vakbonden is de breedte van busbanen een bekend probleem. 'We krijgen inderdaad klachten van chauffeurs over onveilige situaties', klinkt het bij ACV-De Lijn. 'Maar we hebben liever een te smalle busbaan dan helemaal geen. We kunnen de files voorbij en lokken op die manier klanten. Hoe meer busbanen er zijn, hoe stipter we rijden. Al zou het wel leuk zijn als ze wat breder waren. Maar ja, hoe konden ze honderd jaar geleden voorzien dat dergelijke voertuigen op de weg gingen rijden? Je kan er moeilijk voor gaan onteigenen.'
'Het minimum van 3,25 meter is breed genoeg', reageert Tom Van De Vreken van De Lijn. 'De spiegels hangen hoog genoeg om fietsers niet te storen. En desnoods wijken de chauffeurs een beetje uit naar de rijweg, want tenslotte moeten ze niet langs een muur.'
Bron: Nieuwsblad.be
De vrije busbanen en stroken zijn vaak te smal. Veel buschauffeurs klagen dat ze soms sterk moeten vertragen om te voorkomen dat hun spiegels andere voertuigen raken of dat ze tegen de stoeprand zouden schuren.
Fietsers, vrachtwagens, scheefstaande vuilnisbakken of laaghangende takken maken het voor buschauffeurs vaak erg moeilijk om te passeren. Vrije busbanen en busstroken zijn zo nipt berekend dat de chauffeurs erg goed moeten mikken. Dat blijkt uit een evaluatie van busbanen in Car & Bus Magazine.
Vervoersmaatschappij De Lijn vraagt een breedte van 3,25meter op wegen waar je 50kilometer per uur mag rijden, maar de chauffeurs vinden dat te krap. Nieuwe bussen zijn 2,55 meter breed, maar daar komt nog eens de breedte van de spiegels bij. Als een fietser over de busbaan rijdt, is het vaak onmogelijk om te passeren, laat staan om een veilige afstand te bewaren.
'Zeker in stadscentra is de breedte van busbanen meestal erg nipt', zegt Geert Van Lierde, die het probleem aankaartte in Car & Bus Magazine. 'Door de ruimtelijke ordening kan je vaak niet ruimer gaan, maar het schept soms gevaarlijke toestanden. Een tram of een trein kan geen vijf centimeter uit zijn baan springen, maar een buschauffeur is een menselijk instrument. Het wordt gevaarlijk, zeker nu de nieuwe bussen breder zijn dan vroeger. Ze zijn als het ware hun baan ontgroeid.'
Vooral op busstroken waar ook fietsers mogen rijden, kan dat problemen geven. De Lijn rekent 50 tot 75 centimeter voor een fietser, maar dat is zonder veiligheidsafstand gerekend. 'Als de bus achter de fietser blijft hangen, verliest hij veel tijd', zegt Van Lierde. 'En als hij uitwijkt naar de rijweg heeft hij geen voorrang.'
Het wordt nog problematischer als bussen elkaar moeten kruisen op een dubbele busbaan. Onder andere op de Leien in Antwerpen, 6,5 meter breed, moeten chauffeurs naar eigen zeggen soms zwaar in de remmen om elkaars spiegels er niet af te rijden. In Nederland, Frankrijk en Duitsland is zo'n dubbele baan gemakkelijk zeven meter breed, Britten maken zelfs vier meter vrij per bus.
Bij de vakbonden is de breedte van busbanen een bekend probleem. 'We krijgen inderdaad klachten van chauffeurs over onveilige situaties', klinkt het bij ACV-De Lijn. 'Maar we hebben liever een te smalle busbaan dan helemaal geen. We kunnen de files voorbij en lokken op die manier klanten. Hoe meer busbanen er zijn, hoe stipter we rijden. Al zou het wel leuk zijn als ze wat breder waren. Maar ja, hoe konden ze honderd jaar geleden voorzien dat dergelijke voertuigen op de weg gingen rijden? Je kan er moeilijk voor gaan onteigenen.'
'Het minimum van 3,25 meter is breed genoeg', reageert Tom Van De Vreken van De Lijn. 'De spiegels hangen hoog genoeg om fietsers niet te storen. En desnoods wijken de chauffeurs een beetje uit naar de rijweg, want tenslotte moeten ze niet langs een muur.'
Bron: Nieuwsblad.be