Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Het huidige traject is nog prima verder te versnellen, haal de stop in Hilversum er bijvoorbeeld uit, net als vroeger
Mag ik er op wijzen dat de trein toen langzamer reed tussen Amsterdam en Amersfoort. Hij reed op blokafstand van de toenmalige sneltrein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

En om geen andere treinen in de wielen te rijden kan net zo goed in Hvs gestopt worden.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Die ICE naar Berlijn via Emmerich is toch vooral wensdenken van een aantal mensen hier?
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Mdk »

Ik weet ook niet waarom er zo snel naar dat onderwerp geswitcht is. Het ging tenslotte over Qbuzz die zijn verbinding Amsterdam-Berlijn mogelijk via Arnhem wil inleggen met ETR1000 en vrij serieus lijkt te zijn over het uitvoeren van die plannen.

Dat verandert vooralsnog niets aan de huidige IC Berlijn, en een tijdelijke stremming van de diensten over de grens bij Bad Bentheim lijkt me ook geen geweldige reden om de ICB definitief naar een ander traject om te leggen. Laat staan dat het bij NS en DB aan de orde is.
Bij twijfel altijd klagen
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Inderdaad, het gaat om een aanvraag van QBuzz.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

en-es schreef: di 07 nov 2023, 08:42 Die ICE naar Berlijn via Emmerich is toch vooral wensdenken van een aantal mensen hier?
Ik weet weer in welk kader ik dit plan ben tegengekomen, dat was toen Almelo verdiept werd aangelegd, en er ideeën waren om de Gooilijn meerdere jaren in een bouwput te veranderen, om daar ook verdiept spoor aan te leggen. Dat plan is een stille dood gestorven. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Gamma »

Helaas. Viersporig verdiept Hilversum - Naarden-Bussum is echt extreem nodig.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Viersporigheid tussen Almelo en Hengelo ook, wil je doordeweeks in de spits meer capaciteit kunnen aanbieden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Niet om het een of ander, maar raken we niet afgedwaald?
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RTBS »

cassie127 schreef: di 07 nov 2023, 23:47 Viersporigheid tussen Almelo en Hengelo ook, wil je doordeweeks in de spits meer capaciteit kunnen aanbieden
Ik zou dan eerder Hengelo-Zutphen-Apeldoorn weer als intercity traject activeren gezien de zeer vele stremmingen op Hengelo-Almelo-Deventer-Apeldoorn. Via Zutphen is een kortere route dan via Almelo, ideaal om via dat traject de ICB verder te versnellen. Lijkt me ook goedkoper dan Almelo-Hengelo viersporig te maken (met knelpunten Borne en tunnelbak Almelo).
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Heractiveren van de route via Zutphen? Das nog nooit planmatig gebruikt voor intercity's.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

RTBS schrijft dan ook activeren en niet heractiveren. Hoe dan ook wel weer een leuk nieuw geluid, kan vast ook voor bijna gratis :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

In de 90er jaren is het toch wel eens gebeurd dat bij werkzaamheden via Zutphen gereden werd met een Oost-Duitse dieselloc ervoor?
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Intercity Berlijn

Bericht door gpvos »

RTBS schrijft wel degelijk "weer activeren".
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Klopt, ik las er even overheen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MarkNL »

en-es schreef: wo 08 nov 2023, 17:15 In de 90er jaren is het toch wel eens gebeurd dat bij werkzaamheden via Zutphen gereden werd met een Oost-Duitse dieselloc ervoor?
Jazeker, waarbij er wel via Arnhem - Zutphen en vervolgens naar Hengelo werd gereden. Dit werd gedaan met een Ludmilla.

https://www.flickr.com/photos/120261694@N07/50006483476
https://www.flickr.com/photos/dombas/49742759447/

(En met wat zoeken zijn er nog wel meer foto's te vinden.)

Een soortgelijk scenario speelde zich afgelopen zomer ook af met de European Sleeper trouwens. Deze werd met behulp van een Strukton G1206 ook omgeleid via Zutphen.

https://www.flickr.com/photos/dennistd/53051739045/
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Sinds gisteren is men beginnen om dagelijks één bistrorijtuig te vervangen voor een 1e klas rijtuig. De stammen die nu in wagen 10 al een vervangend verkooppunt hebben zullen als eerste meegenomen worden. De bistrowagens zullen vervangen worden door een 1e klas rijtuig welke van het zelfde type is als die van wagen 12. Ook wagen 9 zal dan vervangen worden.

Op 9 december zal de materieelinzet en de locomotiefwissel in Bad Bentheim afwijkend zijn, voornamelijk in de richting van Berlijn. Daarover binnenkort meer.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Intercity Berlijn

Bericht door henrivanderweijden »

Lijkt me niet zo moeilijk. De in Duitsland startende stammen zullen op 10 dec een Vectron moeten hebben dus er zullen op 9 dec al diverse stammen ri Berlin van een Vectron voorzien moeten zijn. Eventueel met een 1700 ervoor tot Bentheim misschien want de aankomende IC rijdt nog in de huidige samenstelling en heeft dus vanaf Bentheim een NS loc nodig.

Update:
Het gaat as zaterdag zo worden:
Alle inkomende Berlijners rijden planmatig met een 1700, bij de uitgaande heeft alleen de 141 een 1700.
Alle andere uitgaande treinen rijden met een 193 Asd-Berlin met tot Bentheim een 1700 achterop.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RTBS »

Ik zag er net eentje rijden, Vectron voorop en een 1700 achterop, mooi gezicht!. :)
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Durashift »

Wat is de reden hiervan? Ik bedoel: waarom kan er vanaf morgen wel met slechts een Vectron gereden worden en vandaag nog niet in NL? (toelating ofzo van de rijtuigen?)
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

1700 voor de terugrit naar Amsterdam
Vectron doorgaand naar Berlijn om daar morgen te starten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

Het levert wel een bijzondere tekst op bij de actuele vertrektijden:
"Treinstel 1761 rijdt niet verder dan Bad Bentheim"
"Laat je ledematen bewegingen maken"
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RTBS »

Voor de liefhebber heb ik net (rond 15.30 uur) een filmpje gemaakt van een ICB met Vectron + 1739:

https://www.youtube.com/watch?v=Qjsc8-XMEwU

Vlak ervoor de 1750 richting Amsterdam:

https://www.youtube.com/watch?v=3lKut7NBwPc

Als ik het goed zie de eerste met Bistro en de tweede met zonder ;)
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RTBS »

Net nog de mazzel gehad dat beide ICB's zo'n 20 minuten vertraagd binnenkwamen in Hengelo. De laatste rit naar Bad Bentheim van een 1700 en de voorlaatste richting Amsterdam. De 1746 heeft de eer om de laatste ICB-rit uit te voeren vanavond:

https://www.youtube.com/watch?v=pM_2NjW3q7E
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Zijn de rijtuignummers nu ook ineens aangepast? Voorheen was het altijd 4 t/m 12, nu zie ik op bahn.expert ineens 24 t/m 32 als rijtuigen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten