Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

cassie127 schreef: do 02 nov 2023, 22:06 Ik kom al op minstens 4 hoofdroutes uit met binnen die routes nog allerlei subroutes
Hamburg - Hannover - München
Hamburg - Berlin - München
Hamburg - Rurhrgebiet - München
Hamburg - Hannover - München:

Als je naar alle mogelijke routes kijkt krijg je het volgende, waarbij ik moet zeggen dat er tussen alle opgesomde routes op stations waar ze elkaar tegenkomen nog weer van routevoering gewisseld kan worden (waardoor je dus nog meer onderscheidende varianten hebt)

Hamburg - Hannover:
via Bremen/via Uelzen
Hannover - München:
via Fulda en Nürnberg
via Fulda, Frankfurt, Mannheim, (Heidelberg), Stuttgart
via Marburg, Frankfurt, Darmstadt, Heidelberg, Stuttgart
Via Fulda, Würzburg, Treuchtlingen, Ingolstadt/Augsburg
Waarbij je in Frankfurt via Süd/via Hbf/via Flughafen (met kopmaken) nog als opties hebt.

Hamburg - Berlin - München
Hamburg - Halle/Leipzig:
Via Wittenberge, Berlin, Halle
Via Wittenberge, Berlin, Leipzig
Via Uelzen, Stendal, Berlin
Via Uelzen, Stendal, Magdeburg, Halle

Halle/Leipzig - München
Via Erfurt, Nürnberg
Via Erfurt, Coburg, Nürnberg, Treuchtlingen, Ingolstadt/Augsburg
Via Gera, Hof, Nürnberg/Regensburg
Via Jena, Saalfeld, Nürnberg

Hamburg - Rurhrgebiet - München:
Hamburg - Köln
Via Osnabrück, Münster, Dortmund, Essen, Duisburg, Düsseldorf
Via Bremen, Osnabrück, Münster, Gelsenkirchen, Essen/Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf
Via Bremen, Osnabrück, Münster, Dortmund, Hagen, Wuppertal, Köln
Waarbij je hierbinnen nog bijvoorbeeld alternatieven over goederenlijnen hebt en je tussen Düsseldorf en Köln ook nog via Neuss kunt rijden. En in Köln kun je natuurlijk via Hbf of via Messe/Deutz

Köln - München:
Via Bonn Hbf/Bonn Beuel , Koblenz, Mainz, Frankfurt Flughafen, Frankfurt, Würzburg, Treuchtlingen, Ingolstadt/Augsburg
Via Bonn Hbf/Beuel, Koblenz, Mainz, Mannheim, Heidelberg, Stuttgart
Via Siegburg/Bonn, Frankfurt Flughafen, Mannheim, Stuttgart
Via Siegburg/Bonn, Frankfurt Flughafen, Frankfurt, Würzburg, Nürnberg, Ingolstadt

Waarbij zowel links als rechts van de Rijn kunt rijden, je in Frankfurt via Hbf/Frankfurt Süd kan rijden. Je tussen Frankfurt en Fulda twee verschillende routes mogelijk hebt
Je tussen Frankfurt en Mannheim/Heidelberg via de Riedbahn kunt of via de Weinstraße
je tussen Aschaffenburg en Würzburg via de oude route, of halverwege een stukje via de HSL rijdt
Tussen Mannheim en Stuttgart direct over de HSL kan, of via Heidelberg en Bruchsal
Tussen Stuttgart en Ulm via de NBS kan of de oude route
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Gamma »

Maar dit zijn mogelijke routes en toch geen bestaande lijnvoeringen? Want daar ging het om.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Vrijwel alle hierboven omschreven routes zijn dit jaar planmatig gebruikt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Intercity Berlijn

Bericht door baladid »

Hamburg-Hannover-Fulda-Würzburg-München
Hamburg-Lüneburg-Hannover-Fulda-Würzburg-München
Hamburg-Berlijn-Leipzig-München
Hamburg-Berlijn-Halle-München
Hamburg-Essen-Keulen-SFS-Stuttgart-München
Hamburg-Wuppertal-Keulen-SFS-Stuttgart-München
Hamburg-Hannover-Frankfurt-Stuttgart-München
Hamburg-Lüneburg-Hannover-Frankfurt-Stuttgart-München

Dit heb ik zo als directe ICEs voor volgende week uit de planner gekregen. Kan zijn dat ik nog wat gemist heb.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DingeZ »

Beetje zoeken in de planner kom ik (in DRGL 2024) uit op:
1x/u: Hamburg-Hannover-Kassel-Würzburg-Nürnberg-München
1x/u: Hamburg-Berlin-Halle/Leipzig-Erfurt-Nürnberg-München
1x/2u: Hamburg-(Bremen)-Osnabrück-Dortmund-Duisburg/Wuppertal-Köln-Frankfurt-Stuttgart-München

Waarbij de routes via Berlijn afwisselen tussen Halle en Leipzig en de routes via het Ruhrgebiet tussen Duisburg en Wuppertal.

Met als uitsmijter rit 699 (nacht-ICE):
Hamburg-Berlin-Leipzig-Erfurt-Frankfurt-Mannheim-Heidelberg-Stuttgart-München
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

baladid schreef: vr 03 nov 2023, 11:19 Dit heb ik zo als directe ICEs voor volgende week uit de planner gekregen. Kan zijn dat ik nog wat gemist heb.
En ik doel echt op heel dienstregeling 2023, waar die routes gepland zijn voorgekomen mede door werkzaamheden FLPO's etc die niet allemaal in de reisplanner verwerkt zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Gamma »

baladid schreef: vr 03 nov 2023, 11:19 Hamburg-Essen-Keulen-SFS-Stuttgart-München
Hamburg-Wuppertal-Keulen-SFS-Stuttgart-München
Wat is SFS?
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Schnellfahrstrecke
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RTBS »

En dat zijn allemaal trajecten tussen Hamburg en München ZONDER overstappen? Tussen Amsterdam en Berlijn kan ik ook wel minstens 10 trajecten opnoemen waarbij je moet overstappen.

Ik heb het over rechtstreekse trajecten ZONDER overstappen met hetzelfde begin en eindstation. Vanuit Hamburg zijn dat er twee als ik het goed heb maar die kun je niet vergelijken met een internationaal traject als Amsterdam-Berlijn. DB gaat echt niet in twee trajecten investeren.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Hoofdletters gebruiken is niet echt nodig. Er zijn inderdaad rechtstreekse verbindingen via diverse routes.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Intercity Berlijn

Bericht door baladid »

RTBS schreef: vr 03 nov 2023, 15:18 En dat zijn allemaal trajecten tussen Hamburg en München ZONDER overstappen?
Yep.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

Wat is het verschil tussen de routes Hamburg-Hannover en Hamburg-Lüneburg-Hannover? De treinen die niet in Lüneburg en/of Uelzen stoppen rijden ook via Lüneburg en Uelzen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Via Emmerich is een behoorlijke omweg en moeten er diverse ICE-stations overgeslagen worden om die omweg goed te maken. Daarnaast zou dat ten koste gaan van andere ICE-verbindingen aangezien er simpelweg geen ruimte is op dat traject. Nederland kan zoveel willen maar denk je nou echt dat DB twee verschillende trajecten wil met exact hetzelfde begin als eindstation? Gaat nooit gebeuren...
Een ICE Amsterdam-Emmerich-Dortmund-Berlijn zou als voordeel hebben dat er een goede buisnesscase ontstaat voor de uitbouw van de spoorlijn Utrecht-Arnhem-Emmericht waarbij treinverkeer tot 200 km/h mogelijk zou worden. Voor Amsterdam-Berlijn betekent dat ongeveer gelijke reistijd ten opzichte van nu; voor reizigers tussen Amsterdam en de Rhein/Ruhrregio een veel groter aanbod aan verbindingen en een kortere reistijd.

De route via Hengelo tot regionaal verkeer rekenen zou weer betekenen dat er goedkoper gereisd kan worden, omdat veel regionale vervoersbewijzen niet geldig zijn in de IC.

Of het plan (nu nog) realistisch is weet ik niet, maar ik zou het niet bij voorbaat afschieten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

RTBS schreef: do 02 nov 2023, 21:49 Via Emmerich is een behoorlijke omweg en moeten er diverse ICE-stations overgeslagen worden om die omweg goed te maken.
Amsterdam-Oberhausen-Essen-Berlijn kan in theorie in iets minder dan 6 uur (op basis van huidige reistijden van de deeltrajecten). Daar hoef je geen ICE-stations over te slaan.
Die omweg wordt goedgemaakt door hogere snelheid.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Ik vermoed dat RTBS als Tukker niet geïnteresseerd is in de route via Duisburg.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Ik ook niet. Oberhausen-Essen via Duisburg is nogal om.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Er ligt een verbindingsboog ten noorden van Duisburg, maar je gaat er niet stoppen onderweg naar Essen.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Dus kan je beter vanuit Oberhausen direct naar Essen rijden lijkt me. Niks geen keren of een boogje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

Ja, ik bedoelde inderdaad vanuit Oberhausen zonder tussenstops naar Essen rijden, en dan ga je dus door die verbindingsboog.
Zie https://www.openrailwaymap.org/
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Ja. Zodoende moet Amsterdam-Berlijn binnen 6 uur te doen zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Vinny schreef: zo 05 nov 2023, 10:38 Een ICE Amsterdam-Emmerich-Dortmund-Berlijn zou als voordeel hebben dat er een goede buisnesscase ontstaat voor de uitbouw van de spoorlijn Utrecht-Arnhem-Emmerich waarbij treinverkeer tot 200 km/h mogelijk zou worden. Voor Amsterdam-Berlijn betekent dat ongeveer gelijke reistijd ten opzichte van nu; voor reizigers tussen Amsterdam en de Rhein/Ruhrregio een veel groter aanbod aan verbindingen en een kortere reistijd.
Dan resteert alleen nog de vraag: waarom zou je via Dortmund willen rijden? Het traject tussen Arnhem en Oberhausen wordt nu al uitgebouwd, daar is de reistijdwinst echter niet meer dan 10 minuten. Daarmee zal de reistijd voor het traject Amsterdam - Dortmund - Berlijn niet snel onder de 5:45 komen, afhankelijk van de ruimte in NRW (waar het spoor tussen Essen en Dortmund al propvol zit) zelfs niet onder de 6:00. De rechtstreekse Berlijntrein rijdt Amsterdam - Berlijn in 2024 in 5:52, en indien die ritten net als in 2023 gebruik konden maken van de goederenpaden zou de reistijd naar 5:42 kunnen. De reistijdwinst van rijden via Dortmund is dan ook erg beperkt, terwijl de kosten flink hoger zijn door de extra kilometers. De vraag is of die ritten specifiek een uitbouw van de route tussen Utrecht en Arnhem rechtvaardigen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Z2N schreef:De vraag is of die ritten specifiek een uitbouw van de route tussen Utrecht en Arnhem rechtvaardigen.
In Duitsland zal er ook wat aan de infrastructuur moeten gebeuren, alleen ik betwijfel een beetje of ze in Duitsland graag extra spoor aanleggen voor Nederlandse reizigers. Juist in de Rhein-Ruhrregio heeft iedere investering vanuit Duits perspectief meer zin omdat ook eigen reizigers fors kunnen profiteren van snellere verbindingen en een beter vervoersaanbod. Het versnellen van de spoorlijn Osnabrück-Bad Bentheim lijkt mij in ieder geval veel minder toegevoegde waarde hebben voor Duitse treinreizigers. Het is een veel minder dichtbevolkt gebied, en er zijn, op Amsterdam-Berlijn na, geen echt heel streke reizigersstromen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Wat was je dan concreet van plan? Want het grootste knelpunt is de route tussen Essen en Dortmund, en daar valt niet snel een alternatief te bedenken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Intercity Berlijn

Bericht door baladid »

MaartenD schreef: zo 05 nov 2023, 10:00 Wat is het verschil tussen de routes Hamburg-Hannover en Hamburg-Lüneburg-Hannover? De treinen die niet in Lüneburg en/of Uelzen stoppen rijden ook via Lüneburg en Uelzen.
Klopt, had even een denkfoutje.
Blijven altijd nog 6. (Plus die nacht-ICE-699 die DingeZ vond en de vraag of je die die niet via Bremen rijden apart moet tellen omdat ze een klein stuk een andere route nemen.)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RTBS »

reisthijs schreef: zo 05 nov 2023, 12:00
RTBS schreef: do 02 nov 2023, 21:49 Via Emmerich is een behoorlijke omweg en moeten er diverse ICE-stations overgeslagen worden om die omweg goed te maken.
Amsterdam-Oberhausen-Essen-Berlijn kan in theorie in iets minder dan 6 uur (op basis van huidige reistijden van de deeltrajecten). Daar hoef je geen ICE-stations over te slaan.
Die omweg wordt goedgemaakt door hogere snelheid.

Klinkt leuk en aardig maar de normale ICB doet er vanaf december 5.52 uur over dus wat is de meerwaarde? En hoe gaat uw theorie er in de praktijk uit zien?

Het huidige traject is nog prima verder te versnellen, haal de stop in Hilversum er bijvoorbeeld uit, net als vroeger. Traject over de Veluwe kan ook eenvoudig versneld worden, daar heb je ook vrijwel geen last van stoppers. Het traject via Emmerich kent veel meer uitdagingen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten