Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 1656
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor en-es » wo 04 sep 2019, 22:08

Twente International Airport *O*
Blijf thuis! Blijf gezond!

waldo79
Berichten: 5145
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor waldo79 » do 05 sep 2019, 07:42

Voor zover ik weet is dat gesloten.
Forumpauze

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2658
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor marvinkok » do 05 sep 2019, 08:27

Toch knap dat er dan regelmatig vliegtuigen landen, tot 747's aan toe.. (al stijgen die dan nooit meer op)
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7304
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor trolly » do 05 sep 2019, 08:36

Er zijn wel meer plekken waar 747's zijn geland maar nooit meer opgestegen, daar heb je geen vliegveld voor nodig. Maar @waldo79: it's alive...! Zo steek je nog eens wat op op zo'n forum :Y
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

RTBS
Berichten: 72
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor RTBS » do 05 sep 2019, 08:38

waldo79 schreef:Voor zover ik weet is dat gesloten.


Dat is onjuist. De luchthaven is 7 dagen in de week open voor zakelijke vluchten en recreatievluchten. Daarnaast landen er regelmatig widebody's als 747's, A340's en A330's, deze worden vervolgens gesloopt voor bruikbare onderdelen. Zo staan er op dit moment een 747 van Kuwait Airways, A340 van Qatar Airways en A330's van TAP en Brussels Airlines. Daarmee is Twente na Schiphol de luchthaven met de meeste widebody's in ons land. :lol:

Met vliegen vanuit Twente naar Berlijn wordt bedoeld de nieuwe luchtlijn tussen de luchthaven van Munster-Osnabruck (FMO) en Berlijn. De vraag is alleen of je met de trein niet sneller bent in Berlijn.....

PHS
Berichten: 2812
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor PHS » vr 24 jan 2020, 12:00

*schop*

Duitsland vertraagt trein Amsterdam-Berlijn

De Duitse plaatsen Bad Bentheim en Rheine houden een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn tegen. Dat blijkt uit onderzoek van Reporter Radio. Bad Bentheim en Rheine liggen op het huidige traject Amsterdam-Berlijn.

Zowel de NS als verantwoordelijk minister Stientje van Veldhoven willen dat er een snellere trein van Amsterdam naar Berlijn gaat rijden. Op dit moment stopt de trein op zestien stations; zes keer in Nederland, tien keer in Duitsland. De totale reistijd is daardoor bijna zesenhalf uur.

Een voor de hand liggende oplossing om de reistijd te verkorten is het overslaan van stations, maar dat ligt gevoelig. Onderzoek van de provincie Overijssel naar een snellere verbinding is door Bad Bentheim en Rheine beïnvloed.


Lees verder op: https://www.nporadio1.nl/onderzoek/2120 ... lijn-tegen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8735
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Z2N » vr 24 jan 2020, 12:17

Een voor de hand liggende oplossing om de reistijd te verkorten is het overslaan van stations, maar dat ligt gevoelig. Onderzoek van de provincie Overijssel naar een snellere verbinding is door Bad Bentheim en Rheine beïnvloed.

Bad Bentheim kan niet worden geschrapt zonder grote investeringen in de spoortechniek daar, en Rheine is vooral een overstapstation. Ik snap het onderzoek wel. (A)

Overigens is de oplossing voor reistijdverkorting erg simpel: Apeldoorn, Almelo en misschien zelfs Hilversum schrappen, de stop in Deventer inkorten, en meerspanningslocomotieven gebruiken zodat de stop in Bad Bentheim tot twee minuten beperkt kan worden. Dan zit je al aan een half uur.
Watch a sunrise at least once a day.
Flickr!

Gebruikersavatar
quakkerillo
Berichten: 56
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Breda / Brussel

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor quakkerillo » vr 24 jan 2020, 12:36

Was dit ook niet naar de toekomst toe, waarbij al gewerkt zou worden met locomotieven/treinen die probleemloos (hopelijk) de grens over zouden moeten kunnen? Want wat voor investeringen zouden dan nog nodig zijn in Bad Bentheim?

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2658
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor marvinkok » vr 24 jan 2020, 12:51

Je moet nu stoppen in Bad Bentheim voor de spanningswissel, dat kan vanuit de beveiliging van het emplacement niet rijdend.
2 minuten is krap overigens, dan moet je echt alles mee hebben. 4 minuten is al een stuk reëler weet ik uit ervaring :Y
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43747
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Suus » vr 24 jan 2020, 13:11

Zover ik weet worden in Duitsland voor de IC Berlijn de wisselende stop in Bünde/Bad Oeynhausen en Minden geschrapt. Ter compensatie gaat in Minden de ICE Berlijn - Düsseldorf elk uur stoppen (met 1x/2 uur een treindeel naar Keulen).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8735
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Z2N » vr 24 jan 2020, 13:12

Dan kom je alsnog aan dat half uur aan rijtijdwinst naar Hannover. :wink:
Watch a sunrise at least once a day.
Flickr!

Jeroen78
Berichten: 56
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Jeroen78 » vr 24 jan 2020, 15:29

Overijsselse statenfracties eisen opheldering over onderzoek naar IC Berlijn.
https://www.tubantia.nl/hengelo/overijs ... ~a8501fc4/

Rheine overslaan kan niet want het is een regionaal knooppunt. (IC2 naar Emden, IC2 naar Keulen, RE naar Braunschweig, RE naar Emden, RE naar Münster ) Bad Bentheim wordt voorlopig lastig ivm lokwissel.

Eerlijk gezegd ben ik een voorstander van het schrappen van Almelo, Deventer, Apeldoorn en Hilversum als stopplaats van de IC Berlijn. Verder zou ik het toejuichen om van de IC Berlijn een een EC te maken zodat NS daar een toeslag kan vragen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8735
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Z2N » vr 24 jan 2020, 15:32

Deventer zou ik wel behouden, vanwege de overstap vanuit de 3600. Ook behoud je daarmee voldoende binnenlandse reizigers, wat nodig is om de Berlijntrein 12 maanden per jaar rendabel te krijgen. Een toeslag lijkt mij dan ook geen verstandig idee, maar het labeltje EC heeft ook mijn voorkeur.
Watch a sunrise at least once a day.
Flickr!

Reiziger Delft
Berichten: 1139
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Reiziger Delft » vr 24 jan 2020, 16:24

Jeroen78 schreef:Verder zou ik het toejuichen om van de IC Berlijn een een EC te maken zodat NS daar een toeslag kan vragen.

Waarom wil je het tariefsysteem weer ingewikkelder maken?

en-es
Berichten: 1656
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor en-es » vr 24 jan 2020, 17:11

Opzouten met die toeslag. Dat is zo 80er jaren.
Blijf thuis! Blijf gezond!

gpvos
Berichten: 122
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor gpvos » vr 24 jan 2020, 17:16

Ik zou liever Deventer behouden als aansluiting voor Oost-Nederland, en dan kan je evt. zowel Hengelo als Amersfoort laten vallen. Al las ik in een van de artikelen van vandaag dat 20% van de reizigers die met deze IC de grens over gaan uit Twente komt (en 60% uit de Randstad en 20% uit de rest van het land), dus dan is Hengelo nog wel een zinvolle stop.

Als je Hengelo overslaat, zou er wel een sneltrein (RE) Hengelo-Bentheim-Rheine-Osnabrück bij moeten komen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34113
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Daniel » vr 24 jan 2020, 17:25

Voor die 60% uit de Randstad is Amersfoort wel een veel logischer station om in te stappen dan Deventer. Alleen al omdat er meer opties om vandaan over te stappen zijn (in een deel van de gevallen levert Deventer een extra overstap in het voortransport op terwijl de trein wel langs Amersfoort komt.

Hengelo is daarentegen vanuit een groot deel van oost Nederland goed te bereiken, minstens even goed als Deventer. De uitzondering is vanuit Arnhem, maar daar is de ICE de grens over allicht toch al logischer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Cas
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Cas » vr 24 jan 2020, 17:33

Het lijkt me dat grote stukken van Zuid-Nederland ook baat hebben bij Deventer. Amsterdam/Amersfoort/Deventer/Hengelo is m.i. de beste verdeling.
請勿靠近車門

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7304
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor trolly » vr 24 jan 2020, 18:38

Reiziger Delft schreef:
Jeroen78 schreef:Verder zou ik het toejuichen om van de IC Berlijn een een EC te maken zodat NS daar een toeslag kan vragen.

Waarom wil je het tariefsysteem weer ingewikkelder maken?


Om de trein een beetje leger te krijgen?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

reisthijs
Berichten: 5139
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor reisthijs » vr 24 jan 2020, 18:41

Cas schreef:Het lijkt me dat grote stukken van Zuid-Nederland ook baat hebben bij Deventer.
Niet als Zuid-Nederland straks in Arnhem in een ICE naar Berlijn kan stappen. Of in Düsseldorf met de directe trein uit Eindhoven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

PHS
Berichten: 2812
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor PHS » vr 24 jan 2020, 19:52

Z2N schreef:Bad Bentheim kan niet worden geschrapt zonder grote investeringen in de spoortechniek daar,

Waren er niet ooit plannen om voor Bad Bentheim een spanningssluis aan te leggen, zodat treinen gewoon kunnen doorrijden over de grens? En ik kan me niet voorstellen dat een spanningssluis aanleggen nou zo duur is.

Maar een stop in Bad Bentheim is natuurlijk ook een uitgelezen mogelijkheid voor de (grens)politie om even een goede controleronde te doen. Bij grenstrajecten van/naar Nederland zit er toch altijd een hoop vreemd volk in de trein, iets met drugs kopen in Nederland enzo :')

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4702
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor isadora » vr 24 jan 2020, 20:09

Schiphol-Amsterdam-Hannover-Berlijn.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12636
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Vinny » vr 24 jan 2020, 20:12

Als je een snelle verbinding wilt dan is dat wel het meest voor de hand liggende bedieningspatroon. De bestaande IC gewoon degraderen tot RE. :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12673
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Wubbo » vr 24 jan 2020, 20:14

PHS schreef:Maar een stop in Bad Bentheim is natuurlijk ook een uitgelezen mogelijkheid voor de (grens)politie om even een goede controleronde te doen. Bij grenstrajecten van/naar Nederland zit er toch altijd een hoop vreemd volk in de trein, iets met drugs kopen in Nederland enzo :')
Als Arnhem - Oberhausen (47 minuten met de ICE zonder stop) dan kan Hengelo - Osnabrück (nu 1:08 incl 12 minuten stop in Bentheim en 2 minuten in Rheine) ook zonder stop voor de grenscontrole.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12636
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Vinny » vr 24 jan 2020, 20:22

Een stop op een grensstation is sinds 1992 niet meer nodig #Europese Unie :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten