Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
dennistd
Berichten: 3346
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor dennistd » Wo 13 Mar 2019, 15:20

Instap is gewoon op 76cm volgens mij. Bentheim is sowieso aangepast een tijdje terug. Andere stations weet ik niet zo.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14536
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Meltrain » Wo 13 Mar 2019, 15:27

Dus tóch een trein die duidelijk herkenbaar is als een locomotief met rijtuigen. :D
Ik dacht even dat het een soort ICE 2 zou worden, waarbij dat minder duidelijk is.

Ik had wel verwacht dat het ontwerp van het stuurstandrijtuig wat gestroomlijnder zou zijn (zoals Mark 5A), maar ik vind het niet onaardig. :) Ik ben erg benieuwd naar deze treinen.

Is de gelijkvloerse instap ook geschikt voor de Nederlandse stations?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7194
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Z2N » Wo 13 Mar 2019, 15:41

Ja, want overal op de route zijn de perrons op 76 cm.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4611
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 13 Mar 2019, 15:45

Is toch de Europese norm?
En verder vind ik de cabines erg veel op een metro lijken.
Ik heb niets tegen hetero's, zolang ze maar normaal doen.

reisthijs
Berichten: 4954
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor reisthijs » Wo 13 Mar 2019, 16:01

De Europese norm is 55 of 76 cm, elk land mag zelf kiezen, in dit geval komt het goed uit dat Duitsland tegenwoordig ook 76 cm toepast.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Durashift
Berichten: 3680
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Durashift » Wo 13 Mar 2019, 21:23

Z2N schreef:Kwestie van uitleggen lijkt me, de Britten doen eigenlijk niet anders en ook in Franse TER's is het vaak de bedoeling dat je ze ophangt. (..).


Tja, met zo'n mooie, lichtgewicht, designfiets zal ophangen een peuleschil zijn. Maar de voor en achter goed bepakte reisfiets lijkt mij een ander verhaal. Eigenaar moet wel ff boven de macht tillen. :shock:

Een klem in een takel lijkt mij dan handiger, zeker ook met de zwaardere, elektrische, fietsen in de toekomst.

Wél een mooi model trein, wat mij betreft. :pos:


Meltrain schreef: (..)

Ik had wel verwacht dat het ontwerp van het stuurstandrijtuig wat gestroomlijnder zou zijn (zoals Mark 5A), (..)


:shock: Zó, da's een lelijke voorkant (wat mij betreft). :X
Laatst gewijzigd door Durashift op Wo 13 Mar 2019, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10859
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contact:

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Aking » Wo 13 Mar 2019, 21:26

Volgens mij moet je je bagage sowieso al van je fiets halen, dat niemand dat doet is een ander verhaal natuurlijk :')

Aan de andere kant kan zoiets dan juist helpen dat te bewerkstelligen :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40835
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Suus » Wo 13 Mar 2019, 22:06

Belangrijkste reden waarom het Talgo werd: Niemand anders had een aanbod dat aan de eisen van DB voldeed. En met een prijs van 24 miljoen euro per 17-delige trein zijn het ook nog ware koopjes te noemen: https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 96804.html

Dat belooft nog wat voor de bestelling van de DSB...
Rame à l'approche

en-es
Berichten: 1087
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor en-es » Zo 01 Sep 2019, 11:18

Volgens de Rheinische Post voert NS overleg met de provincie Noordrijn Westfalen over een snelle treinverbinding naar Berlijn via Arnhem.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7331
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor regenmaker » Zo 01 Sep 2019, 11:33

Kom maar op met die HSL Oost dan. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - o.a. Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Mönchengladbach --> vanwege S-Bahn wijzigingen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40835
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Suus » Zo 01 Sep 2019, 11:48

Die HSL Oost gaat er niet meer komen. HSL is een politiek besmet woord in Nederland en bovendien gaat zo’n HSL de eerstkomende dertig jaar na aanleg doodlopen op de rijksgrens.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 6625
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Klaasje » Zo 01 Sep 2019, 14:04

Utrecht-Arnhem naar 200 km/h lijkt al erg onwaarschijnlijk maar zou eventueel nog kunnen als er veel geld is.

Post
Berichten: 499
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Post » Zo 01 Sep 2019, 15:16

Als er veel geld is kunnen we natuurlijk ook een maglev aanleggen *trein*

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2831
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Nitein-Repart » Zo 01 Sep 2019, 16:11

en-es schreef:Volgens de Rheinische Post voert NS overleg met de provincie Noordrijn Westfalen over een snelle treinverbinding naar Berlijn via Arnhem.

Als je in Essen of Duisburg een trein uit Amsterdam kan combineren met een stel uit Düsseldorf kan het nog wel eens interessant worden
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Jef400
Berichten: 4843
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Jef400 » Zo 01 Sep 2019, 16:43

Ware het niet dat de IC-Berlijn nu al capaciteitsproblemen begint te naderen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Klaasje
Berichten: 6625
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Klaasje » Zo 01 Sep 2019, 16:55

Je kan prima een goedkopere, tragere en ontsluitende verbinding over de huidige route rijden en daar bovenop een trein rijden die sneller en duurder is (en minder capaciteit heeft) mits het totaalaanbod goed bij de reizigersaantallen en reispatronen past.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40835
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Suus » Zo 01 Sep 2019, 16:57

In de zomermaanden is het al een aantal jaar erg druk inderdaad, maar in de diepe wintermaanden valt het aantal grensoverschrijdende reizigers nog best mee.

Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2831
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Nitein-Repart » Zo 01 Sep 2019, 18:13

Is er zo'n grote reizigersvraag tussen Nederland en Bremen/Hamburg?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7331
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor regenmaker » Zo 01 Sep 2019, 18:23

Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.


Dat kan tegen die tijd prima via Groningen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - o.a. Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Mönchengladbach --> vanwege S-Bahn wijzigingen.

Moshi
Berichten: 226
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Moshi » Zo 01 Sep 2019, 19:14

Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.

Nee en ja. Het is wel ontzettend om, maar de kortste rijstijd Amsterdam->Hamburg is nu al via Oberhausen en dat zal alleen nog maar meer zo zijn als die route wordt verbeterd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40835
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Intercity Berlijn

Berichtdoor Suus » Zo 01 Sep 2019, 19:40

Uh nee, de kortste reistijd Amsterdam - Hamburg is met overstap in Osnabrück 5:14. Via Oberhausen kan ik niets vinden wat sneller is dan 5:36.

regenmaker schreef:
Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.


Dat kan tegen die tijd prima via Groningen.

Heb je wel eens in een Intercity (of RE) gezeten tussen Leer en Bremen? Kan het aanraden, dan kan je zien dat er heel veel geld bij moet voordat het ooit een serieuze route wordt van bestemmingen buiten Noord-Nederland naar Bremen en Hamburg.

Nitein-Repart schreef:Is er zo'n grote reizigersvraag tussen Nederland en Bremen/Hamburg?

Er stappen er in ieder geval voldoende over dat de IC Berlijn richting Nederland regelmatig wordt tegengehouden om overstappers mee te nemen. Bovendien is de IC Berlijn onderdeel van een netwerk en niet zoals bij een low-budgetvlucht een losstaande verbinding.
Rame à l'approche

Moshi
Berichten: 226
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Moshi » Zo 01 Sep 2019, 19:53

Suus schreef:Uh nee, de kortste reistijd Amsterdam - Hamburg is met overstap in Osnabrück 5:14. Via Oberhausen kan ik niets vinden wat sneller is dan 5:36.

Toch, bijvoorbeeld maandag vertrekken om 14:38 geeft een rijstijd van 5:08 via Oberhausen. Sowieso is het door jou gevonden verschil al niet 'veel korter'.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40835
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Suus » Zo 01 Sep 2019, 19:55

Wow, één keer per dag...
Rame à l'approche

Bollenstad
Berichten: 70
Lid geworden op: Wo 19 Jun 2013, 16:55

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor Bollenstad » Zo 01 Sep 2019, 20:15

Moshi schreef:
Suus schreef:Uh nee, de kortste reistijd Amsterdam - Hamburg is met overstap in Osnabrück 5:14. Via Oberhausen kan ik niets vinden wat sneller is dan 5:36.

Toch, bijvoorbeeld maandag vertrekken om 14:38 geeft een rijstijd van 5:08 via Oberhausen. Sowieso is het door jou gevonden verschil al niet 'veel korter'.


22 minuten op dik 5,5 uur vind ik best wel veel korter. En in ieder geval is de route via Osnabrück dus doorgaans sneller dan, wat jij beweert, via Oberhausen.
Laatst gewijzigd door Bollenstad op Zo 01 Sep 2019, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Nickname "Bollenstad" stamt nog uit een (ver) verleden in de Bollenstreek; "Lingedorp" zou nu een betere nickname zijn...

reisthijs
Berichten: 4954
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Berichtdoor reisthijs » Zo 01 Sep 2019, 20:17

Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee.
Waarom zou dat in plaats van de bestaande route moeten komen?
Zo'n extra snelle verbinding lijkt me eerder een aanvulling op het bestaande aanbod, dan een vervanging.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten