Spoordienstregeling Duitsland 2020

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40238
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor Suus » Do 20 Jun 2019, 05:44

Op veler verzoek nu alvast een overzicht van wijzigingen in de spoordienstregeling in Duitsland met ingang van december 2019. Houd er rekening mee dat de meeste wijzigingen pas in het vierde kwartaal van 2019 bekend zullen worden.

Fernverkehr
Er zijn veranderingen gepland in de Eurocity-dienst tussen Dresden en Praag. Verdere details volgen later.

De voortschrijdende instroom van ICE4 en IC2 heeft gevolgen voor de inzet van materieel. Ook nog steeds in afwachting is de toelating van de ICE3 serie 407 in België.

Baden-Württemberg
In Baden-Württemberg beginnen de gevolgen van de enorme golf aanbestedingen van de groen-zwarte regering nu echt zichtbaar te worden.
  • Rondom Freiburg im Breisgau gaan twee concessies voor de Breisgauer S-Bahn in die profiteren van een enorm elektrificatieproject. De eerste concessie is die van DB Regio, die drie lijnen gaat rijden: Endingen - Gottenheim - Freiburg, Breisach - Freiburg - Seebrugg en Freiburg - Neustadt - Donaueschingen - Villingen. Ingezet wordt Coradia Continental. Een deel van de elektrificatie zal niet op tijd gereed zijn, op trajecten waar dat het geval is rijden bussen.
  • De tweede concessie rondom Freiburg gaat naar de SWEG, en betreft de lijnen Freiburg - Münstertal, Breisach - Endingen - Denzlingen en Freiburg - Elsach. Ingezet wordt Talent III van Bombardier (ik ben nog in afwachtingen van berichten over leveringsproblemen...).
  • Go-Ahead breidt haar activiteiten op het Stuttgarter Netz uit, erbij komen de RB Stuttgart - Ulm en meer diensten tussen Stuttgart en Crailsheim. Verder gaan de RE's vanaf Stuttgart naar Würzburg, Nürnberg en Aalen naar Go-Ahead over. De dienstregeling zal flink worden aangepast. Al het nieuwe materiaal bestaat uit FLIRT's.
  • Naar Abellio gaat de diensten vanaf Stuttgart via Heilbronn naar Heidelberg/Mannheim (via twee routes) en Osterburken rijden. Abellio weet nu al dat er niet voldoende Talent 2 zal zijn geleverd door Bombardier, en zal DB Regio in de beginperiode als onderaannemer inschakelen.

Mecklenburg-Vorpommern
  • De RE9 Rostock - Velgast - Stralsund - Ostseebad Binz/Sassnitz gaat over naar de Ostdeutsche Eisenbahn. Er komt ook een nieuwe RE10 van Rostock via Velgast en Stralsund naar Züssow. Het materieel voor deze korte concessie van twee jaar is nog niet bekend.
  • Het voortbestaan van de RB13 Rehna – Schwerin – Parchim en RB 14 Parchim - Ludwigslust - Hagenow Land - Hagenow is voor de komende zes jaar verzekerd, de ODEG blijft deze rijden met RegioShuttle's.
  • In afwachting zijn nog de aanbestedingen van de RB15 Waren (Müritz) – Inselstadt Malchow, RB16 Neustrelitz – Mirow (beide nu gereden door de Hanseatische Eisenbahn) en RB25 Velgart - Barth (nu gereden door de Usedomer Bäderbahn).

Nordrhein-Westfalen
Van alle deelstaten in Duitsland verandert er het meeste in Nordrhein-Westfalen. Ik heb de veranderingen in delen opgedeeld om het overzichtelijk te houden.
  1. S-Bahn Rhein-Ruhr. De lijnen van Keolis gaan rijden met Baureihe 422, de lijnen van Abellio met Flirt3XL.
    • De S1 Solingen - Düsseldorf - Duisburg - Essen - Dortmund gaat over naar Keolis/Eurobahn. Het trajectdeel Solingen - Duisburg wordt op werkdagen tussen 6 en 19 3x/uur gereden, de rest van de tijd 2x/uur. Het trajectdeel Essen - Dortmund wordt op werkdagen tussen 6 en 19 4x/uur gereden, de rest van de tijd 2x/uur. Tussen Duisburg en Essen wordt altijd 2x/uur gereden.
    • De S2 Dortmund - Herne - Recklinghausen (1x/uur)/Essen (1x/uur) gaat over naar Abellio en gaat 2x/uur rijden. De nu nog bestaande tak naar Duisburg vervalt (vervanging is de RB32). Op werkdagen wordt tussen 6 en 9 en 13 en 19 4x/uur gereden tussen Dortmund Hbf en Dortmund-Mengede. Voortaan wordt ook na 19 uur en in het weekend naar Recklinghausen gereden.
    • De S3 Oberhausen - Essen - Hattingen gaat over naar Abellio en 2x/uur rijden.
    • De S4 Dortmund-Lütgendortmund - Dortmund-Dorstfeld - Unna gaat over naar Keolis en gaat 2x/uur rijden. Op werkdagen wordt tussen 6 en 9 en tussen 13 en 19 op het traject Unna-Königsborn en Dortmund-Lütgendortmund 4x/uur gereden.
    • De S8 Mönchengladbach - Düsseldorf - Wuppertal - Hagen van DB Regio rijdt voortaan nog maar 1x/uur tussen Wuppertal-Oberbarmen en Hagen Hbf, in plaats van 2x/uur. De vervallen rit wordt overgenomen door de S9.
    • De S9 Haltern - Gladbeck - Essen - Wuppertal gaat over naar Abellio en 2x/uur rijden. De frequentie van 1x/uur tussen Gladback en Haltern blijft, de tweede rit gaat vanaf Gladback naar Recklinghausen rijden over een spoorlijn die nu alleen door goederentreinen wordt gebruikt. Aan de andere kant van de lijn wordt de lijn 1x/uur vanaf Wuppertal Hbf verlengd naar Hagen. In Hagen wordt de trein gekoppeld aan de RB40 Hagen - Witten - Essen.
    • Om de verlaagde frequentie van de S1 tussen Duisburg en Essen te compenseren wordt de RB33 Aachen - Mönchengladbach - Duisburg van DB Regio verlengd naar Essen Hbf, met stops in Mülheim-Styrum en Mülheim Hbf.
    • Om de vervallen rit van de S2 tussen Gelsenkirchen en Duisburg te compenseren wordt een nieuwe lijn RB32 Dortmund - Gelsenkirchen - Duisburg van Abellio geïntroduceerd. Deze trein rijdt via de hoofdlijn tussen Dortmund Hbf en Dortmund-Mengede en dient daar als versterker van de RE3.
    • Om de vervallen rit van de S3 tussen Oberhausen en Essen en de vervallen rit van de S9 tussen Essen en Wuppertal te compenseren komt er een nieuwe lijn RE49 van Abellio. Deze rijdt van Wesel via Oberhausen en Essen naar Wuppertal.
    • Door de introductie van de RE49 is de RB35 Mönchengladbach - Duisburg - Wesel van Abellio overbodig geworden tussen Oberhausen en Wesel. Deze lijn gaat daarom vanaf Oberhausen verder rijden naar Gelsenkirchen Hbf. Daardoor krijgen de stations tussen Oberhausen en Gelsenkirchen een betere bediening dan voorheen.
  2. Aanpassingen dieseltreindiensten Nordwestbahn
    • De RE14 Essen - Dorsten - Borken gaat op werkdagen tussen 6 en 19 en op zaterdagen tussen 9 en 19 2x/uur rijden tussen Essen en Dorsten.
    • De RB31 Xanten - Moers - Duisburg blijft in de ochtendspits 2x/uur rijden tussen Moers en Duisburg, de rest van de dag vervalt de extra rit tussen Moers en Duisburg, deze gaat over naar de RE44.
    • De RB44 Dorsten - Oberhausen wordt hernoemd in de RE44. Het traject tussen Dorsten en Bottrop vervalt (zie de RE14), aan de andere kant wordt de lijn op elk moment verlengd naar Duisburg Hbf. Daarna wordt op werkdagen naar Moers verder gereden. In de ochtendspits wordt 2x/uur gereden tussen Moers en Duisburg.
    • De RB45 Dorsten - Coesfeld gaat bijna altijd gesplitst en gecombineerd worden met de RE14 Borken - Essen.
  3. Overige wijzigingen
    • De RB32 Wesel - Bocholt wordt, in afwachting van elektrificatie en het splitsen en combineren in Wesel, voorlopig vernummerd in RE19a. Het huidige lijnnummer is elders nodig.
    • De RE2 Düsseldorf - Essen - Münster gaat niet meer stoppen in Sythen, Buldern, Nottuln-Appelhülsen, Bösensell en Münster-Albachten. Vanaf Münster wordt de trein verlengd naar Osnabrück, met 1x/2 uur stop op alle stations en 1x/2 uur met enkele overgeslagen stations voor aansluiting op de RE70 Rheine - Hannover - Braunschweig.
    • De RE6 Köln/Bonn Flughafen - Düsseldorf - Dortmund - Bielefeld - Minden gaat over naar National Express met inzet van de Desiro HC.
    • De RE8 Mönchengladbach - Köln - Koblenz is opnieuw aanbesteed, DB Regio gaat deze lijn rijden met Coradia Continental. De lijn rijdt voortaan niet meer via Köln/Bonn Flughafen en tussen Neuwied en Koblenz via Koblenz Stadtmitte in plaats van via Ehrenbreitstein.
    • De frequentie van de RB25 Köln - Lüdenscheid wordt op diverse manieren verbeterd. Tussen Köln en Engelskirchen wordt voortaan ook in het weekend een halfuursdienst gereden, op zaterdag- en zondagmiddag is dat zelfs tot Gummersbach. Tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid gaat de frequentie omhoog naar 1x/uur, met de nieuwe stations Kierspe en Halver-Oberbrügge.
    • De RB27 Koblenz - Köln - Mönchengladbach rijdt voortaan met Baureihe 425. De lijn rijdt voortaan altijd naar Mönchengladbach en via Köln/Bonn Flughafen. Tussen Neuwied en Koblenz wordt voortaan via Ehrenbreitstein gereden.
    • De RB37 Duisburg Hbf - Duisburg-Entenfang wordt opgeheven. Een alternatief is de stadsbus.
    • De RE42 Mönchengladbach - Essen - Münster gaat tussen Essen Hbf en Münster Hbf 2x/uur rijden, ter compensatie van de versnelde RE2. Spitsversterkers tussen Essen en Haltern komen voor zover die niet in de halfuursdienst worden ingepast te vervallen.
    • De RB43 Dorsten - Herne - Dortmund gaat voortaan op zaterdagmiddag en zondag 1x/uur rijden in plaats van 1x/2 uur.
    • De RB66 Münster - Osnabrück rijdt nu tijdens de brede spitsuren 2x/uur. Al deze spitsritten komen te vervallen, er wordt nu de gehele dag 1x/uur gereden.

Saarland
  • De diverse elektrische RB-diensten in Saarland zijn aanbesteed. Het eerste deelnet gaat naar DB Regio en betreft de RB70 Merzig - Saarbrücken - Homburg - Kaiserslautern en RB71 Trier - Merzig - Saarbrücken - Homburg. Gereden zal worden met Coradia Continental.
  • Het tweede deelnet is naar Vlexx gegaan, dit betreft de RB72 Saarbrücken - Illingen - Lebach-Jabach, RB73 Saarbrücken - Neunkirchen - Neubrücke, RB74 Illingen - Neunkirchen - Homburg en RB76 Saarbrücken - Neunkirchen - Homburg. Er zal gereden worden met Talent III. Omdat de lijn tussen Illingen en Lebach nog niet is geëlektrificeerd, komt op de RB72 in eerste instantie Desiro Classic te rijden.

Sachsen
  • Na een hectische aanbesteding krijgt Trilex een tweede periode op het Ostsachsen vanaf Dresden richting Görlitz en Zittau. De dienst in Duitsland blijft grotendeels hetzelfde: 1x/2 uur RE1 Dresden - Görlitz, 1x/2 uur RE2 Dresden - Zittau, 1x/2 uur RB60 Dresden - Görlitz en 1x/2 uur RB61 Dresden - Zittau. De RB60V Bischofswerda - Görlitz van de ODEG vervalt en wordt vervangen door een 1x/2 uur rijdende RE1V op hetzelfde traject. Op werkdagen rijdt de RE2 2x/dag door van/naar Liberec, in het weekend echter bijna alle ritten. De RE1 wordt meermaals per dag verlengd naar Zgorzelec, waar op een elektrische trein van het Poolse KD naar Wroclaw kan worden overgestapt. In Zittau wordt een volledige knoop voorzien, zodat overstappen van een half uur of meer vervallen. Het bestaande materieel (Desiro Classic) gaat mee naar de nieuwe concessie en krijgt een renovatie. Deze zal door de hectische aanbesteding nog niet zijn afgerond in december 2019.
  • De L7 Liberec - Zittau - Varnsdorf - Seifhennersdorf/Rybniště maakt geen onderdeel uit van de concessie Ostsachsen, maar blijft wel bij Trilex. De tak Varnsdorf - Rybniště wordt door de Tsjechische opdrachtgever los aanbesteed en maakt geen onderdeel meer uit van de grensoverschrijdende verbinding.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 2105
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor julsteren » Do 20 Jun 2019, 10:23

Voor de veranderingen in NRW kan ik in december wel een weekendje uit trekken :shock: wat een wijzigingen en het lijkt op papier nog beter ook.. we gaan het zien.

R.I.P. de klassieke Höllentalbahn tussen Freiburg en Donaueschingen. Vooral het stuk na Neustadt met een BR611 langs telegraafpalen boemelen was super gaaf 8-)

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5317
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor ArrivaBas » Do 20 Jun 2019, 10:58

Het zou me niets verbazen als de telegraafpalen blijven staan. Duitsland heeft het namelijk niet zo op oude meuk opruimen. De Allgäu staat overigens ook nog redelijk vol met telegraafpalen langs de nevenlijntjes.
20-06-2019: Trein 298,4 km, Bus 8 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40238
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor Suus » Do 20 Jun 2019, 11:06

Inmiddels is bekend gemaakt dat ook Vlexx last krijgt van de problemen bij Bombardier. Naar verwachting zullen slechts 6 treinstellen beschikbaar zijn bij aanvang van de concessie in december.

Ik ving ook geruchten op dat er 425 uit Saarland naar de S-Bahn Frankfurt gaat verhuizen om de dienst nog verder te versterken, maar ik weet nog niet wat dat daar gaat doen.
Rame à l'approche

samsam538
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor samsam538 » Do 20 Jun 2019, 11:16

Suus schreef:De voortschrijdende instroom van ICE4 en IC2 heeft gevolgen voor de inzet van materieel. Ook nog steeds in afwachting is de toelating van de ICE3 serie 407 in België.


Is de ICE3 serie 407 toegelaten in Nederland? Wordt deze ooit toegelaten? Ze zijn wel geschikt namelijk.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40238
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor Suus » Do 20 Jun 2019, 11:31

Nee, de 407 krijgt geen toelating in Nederland.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3978
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor cassie127 » Do 20 Jun 2019, 11:58

Suus schreef:[*]De RE2 Düsseldorf - Essen - Münster gaat niet meer stoppen in Sythen, Buldern, Nottuln-Appelhülsen, Bösensell en Münster-Albachten. Vanaf Münster wordt de trein verlengd naar Osnabrück, met 1x/2 uur stop op alle stations en 1x/2 uur met enkele overgeslagen stations voor aansluiting op de RE70 Rheine - Hannover - Braunschweig.

RE 60 :X
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 22232,5 km, Bus: 2027,7 km, Metro: 71,1 km, Tram: 35,6 km 13-05

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3978
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor cassie127 » Do 20 Jun 2019, 12:06

julsteren schreef:Voor de veranderingen in NRW kan ik in december wel een weekendje uit trekken :shock: wat een wijzigingen en het lijkt op papier nog beter ook.. we gaan het zien.

R.I.P. de klassieke Höllentalbahn tussen Freiburg en Donaueschingen. Vooral het stuk na Neustadt met een BR611 langs telegraafpalen boemelen was super gaaf 8-)

Net even alles op het regionalverkehrsplan van NRW gezet... Als je het dan zo voor je ziet valt het nog best mee met wat er echt gaat veranderen. En de meeste veranderingen tot nu toe zitten rondom Duisburg/Oberhausen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 22232,5 km, Bus: 2027,7 km, Metro: 71,1 km, Tram: 35,6 km 13-05

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3107
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor Zugführer » Do 20 Jun 2019, 12:29

Er is al het een en ander over geschreven, volgens o.a. Kieler Nachrichten gaat de EuroCity Hamburg - Kopenhagen met ingang van de nieuwe dienstregeling via Odense rijden. Of valt dat niet onder het Duitse Fernverkehr? :p
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (16-6): trein 11824 km - bus 753 km - boot 213 km - metro 67 km - tram 8 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40238
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor Suus » Do 20 Jun 2019, 12:37

Ik denk ook dat dat doorgaat, maar als ik er wat over schrijf wil ik ook aangeven hoe het veranderd. Komen er meer/minder treinen, wat wordt de reistijd etc.

We zitten overigens pas in juni, vroeger maakte ik deze topics pas in september/oktober en dan is er gewoon al veel meer duidelijk.
Rame à l'approche

dennistd
Berichten: 3276
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor dennistd » Do 20 Jun 2019, 13:03

Suus schreef:Nordrhein-Westfalen
  • De RE2 Düsseldorf - Essen - Münster gaat niet meer stoppen in Sythen, Buldern, Nottuln-Appelhülsen, Bösensell en Münster-Albachten. Vanaf Münster wordt de trein verlengd naar Osnabrück, met 1x/2 uur stop op alle stations en 1x/2 uur met enkele overgeslagen stations voor aansluiting op de RE70 Rheine - Hannover - Braunschweig.
  • De RB66 Münster - Osnabrück rijdt nu tijdens de brede spitsuren 2x/uur. Al deze spitsritten komen te vervallen, er wordt nu de gehele dag 1x/uur gereden.
Ik ben benieuwd wat die voor gevolgen heeft voor de aansluiting in Dülmen op de trein van/naar Enschede. Die is nu ongeveer een kwartier op de RE2.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 2105
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor julsteren » Do 20 Jun 2019, 16:08

Ik mag aannemen dat ie in Münster in de knoop blijft, zo niet, is de kans groot dat die aansluiting verloren gaat.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3978
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor cassie127 » Do 20 Jun 2019, 17:58

Ach daarvoor zit er nog een RE 42 tussendoor die straks 2× per uur gaat rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 22232,5 km, Bus: 2027,7 km, Metro: 71,1 km, Tram: 35,6 km 13-05

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2724
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor Nitein-Repart » Do 20 Jun 2019, 18:17

dennistd schreef:
Suus schreef:Nordrhein-Westfalen
  • De RE2 Düsseldorf - Essen - Münster gaat niet meer stoppen in Sythen, Buldern, Nottuln-Appelhülsen, Bösensell en Münster-Albachten. Vanaf Münster wordt de trein verlengd naar Osnabrück, met 1x/2 uur stop op alle stations en 1x/2 uur met enkele overgeslagen stations voor aansluiting op de RE70 Rheine - Hannover - Braunschweig.
  • De RB66 Münster - Osnabrück rijdt nu tijdens de brede spitsuren 2x/uur. Al deze spitsritten komen te vervallen, er wordt nu de gehele dag 1x/uur gereden.
Ik ben benieuwd wat die voor gevolgen heeft voor de aansluiting in Dülmen op de trein van/naar Enschede. Die is nu ongeveer een kwartier op de RE2.

Vijf stations overslaan betekent 10 minuten reistijdverkorting. Dülmen ligt in het midden dus van/naar Münster zou de overstaptijd met een minuut of zes verkort worden. De andere kant op zou hij zes minuten langer worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2724
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Berichtdoor Nitein-Repart » Do 20 Jun 2019, 18:20

cassie127 schreef:
julsteren schreef:Voor de veranderingen in NRW kan ik in december wel een weekendje uit trekken :shock: wat een wijzigingen en het lijkt op papier nog beter ook.. we gaan het zien.

R.I.P. de klassieke Höllentalbahn tussen Freiburg en Donaueschingen. Vooral het stuk na Neustadt met een BR611 langs telegraafpalen boemelen was super gaaf 8-)

Net even alles op het regionalverkehrsplan van NRW gezet... Als je het dan zo voor je ziet valt het nog best mee met wat er echt gaat veranderen. En de meeste veranderingen tot nu toe zitten rondom Duisburg/Oberhausen

Kan ik beamen. Het zijn vooral frequentieveranderingen om zo de S-Bahn in een 15/30-takt te krijgen in plaats van een 20-takt. Daardoor wijzigen er veel lijnen. Ik zie niet echt nieuwe lijnen waar eerder nooit een trein reed in NRW.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast