Spoordienstregeling Duitsland 2020

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Voor elektrische treinen naar Moers moet slechts de spoorlijn tussen Millingen en Xanten geëlektrificeerd te worden, de rest van de lijn is al volledig voorzien van een bovenleiding. Een bovenleiding zal ook veel goedkoper zijn dan de batterijtreinen die men bedacht heeft, helaas is het kopen van nieuwe treinen in Duitsland een stuk makkelijker dan een klein stukje waslijn trekken. Aan de andere kant zou de treindienst namelijk ingekort worden van Dorsten naar Bottrop Hbf zodat je aan die kant niet meer onder de draad vandaan komt.

Overigens ken ik nog wel meer zogenaamde Großstädte in Duitsland die een zeer matige treindienst hebben. Bergisch Gladbach heeft een S-Bahn tot de rand van de stad en misschien een paar meter verder. Chemnitz heeft al 15 jaar geen Fernverkehr. In Bremerhaven hopen ze ook al zeer lang op een terugkeer van het Fernverkehr. In Remscheid hebben ze nog nooit een elektrische trein gezien en de treindienst in Salzgitter mag gerust zeer versnipperd genoemd worden en waar er bovenleiding is, is dat voor kolen en ijzererts.
Is de bediening door Fernverkehr een soort van status voor deze steden? Ik weet namelijk niet wat beter is, enkele keren per dag een IC of ICE, of 1 a 2 keer per uur (of zelfs vaker) een snelle RE naar een groter knooppunt. Zowel Bremerhaven als Chemnitz hebben snelle RE-treinen naar Bremen, Leipzig en Dresden die toch een heel aantal kleine stations overslaan. Bergisch Gladbach en Remscheid hebben enkel stoptreinen. Moers een zonetrein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:en de treindienst in Salzgitter mag gerust zeer versnipperd genoemd worden en waar er bovenleiding is, is dat voor kolen en ijzererts.
Enigszins off-topic, maar toch: hoe zit het met de verlenging van Salzgitter-Lebenstedt naar Salzgitter-Fredenberg, de derde (en laatste) te reactiveren spoorlijn in Niederschsen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

De opdrachtgever voor het spoorvervoer in die regio, ZGB, heeft geen interesse getoond in de verlenging van de treindienst. Het project voor reactivatie van spoorlijnen in Niedersachsen is daarmee afgerond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Meltrain »

Dat is ook bijzonder. :shock: Er was immers al besloten dat de spoorlijn verlengd zou worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Aufgrund der Brückensanierungsmaßnahme „Deutz-Mülheimer-Str.“ in Köln-Deutz ist die Zufahrt zum Betriebsbahnhof Köln Deutzerfeld und damit zur Werkstatt für die Fahrzeuge des Kölner Dieselnetzes im Zeitraum Juni 2020 bis Dezember 2021 nur teilweise möglich. Hierzu siehe
auch die Vorlage „Baumaßnahmen 2020“ (Ds.-Nr. NVR-45/2019) zur Sitzung des Hauptausschusses am 07.06.2019

https://sdnet.nvr.de/sdnetrim/UGhVM0hpd ... 4-2019.pdf

Vanaf juni 2020 komen er 12 extra BR644 (originele diesel-Talents) om het Dieselnet van Keulen te versterken. Het Dieselnet omvat de lijnen Köln-Lüdenscheid (RB25), Köln-Kall(-Trier) (Re22/RB24) en Bonn-Euskirchen-Bad Münstereifel (RB23).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door RobertT »

cassie127 schreef:Ik zie zojuist dat de RE 10 voortaan in ieder geval 1× per uur naar Duisburg gaat ipv naar Düsseldorf
Er wordt tot April gewerkt aan het nieuwe perron van Düsseldorf Bilk,hierdoor zijn er maar 2 sporen beschikbaar(S Bahn)ipv 4.Een aantal Regionale treinen rijden dan niet tussen Neuss Hbf en Düsseldorf Hbf.Zo gaat de RE6 stoppen in Köln Messe/Deutz(onder)en rijdt dan direct naar Düsseldorf Hbf resp Köln/Bonn Flughafen.De RE6 rijdt dan dus ook niet via Köln Hbf!
De treinen uit Bedburg/Grevenbroich eindigen in Neuss Hbf en alleen de RE4 en RE13 rijden wel vanuit Neuss Hbf direct naar Düsseldorf.
Na de voltooiing in april gaan er ook regionale treinen stoppen in Bilk
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door RobertT »

[quote="Suus"][station=Opheusden]


[*]De RE8 Mönchengladbach - Köln - Koblenz is opnieuw aanbesteed, DB Regio gaat deze lijn rijden met Coradia Continental. De lijn rijdt voortaan niet meer via Köln/Bonn Flughafen en tussen Neuwied en Koblenz via Koblenz Stadtmitte in plaats van via Ehrenbreitstein.
.
[*]De RB27 Koblenz - Köln - Mönchengladbach rijdt voortaan met Baureihe 425. De lijn rijdt voortaan altijd naar Mönchengladbach en via Köln/Bonn Flughafen. Tussen Neuwied en Koblenz wordt voortaan via Ehrenbreitstein gereden.

Qua tijd worden beiden ook nog eens omgedraaid,de RB27 wordt hierdoor de Stamlijn tussen Mönchengladbach en Köln,de RE8 wordt dan de toevoeger.Op zondag en sávonds na 20.00 rijdt de RE8 dan ook niet tussen Rommerskirchen en Mönchengladbach.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door ICE11 »

Er rijden overigens voortaan aanvullende treinen tussen Koblenz en Neuwied via Ehrenbreitstein, zodat op dit traject een halfuurdienst is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

De ODEG gaat de treindienst Rostock - Sassnitz - Rügen rijden met 6 Desiro ML's die van de ÖBB worden gehuurd. Het schijnt een tijdelijke situatie tot maart 2020 te zijn, maar ik heb nog geen idee waarmee de ODEG daarna gaat rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Updates van Hessen, Rheinland-Pfalz en Mecklenburg-Vorpommern toegevoegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door henrivanderweijden »

Suus schreef:Op veler verzoek nu alvast een overzicht van wijzigingen in de spoordienstregeling in Duitsland met ingang van december 2019. Houd er rekening mee dat de meeste wijzigingen pas in het vierde kwartaal van 2019 bekend zullen worden.

Fernverkehr

[*]De treindienst op de Rollbahn Hamburg - Ruhrgebied wordt gedurende het jaar flink uitgebreid. Naast de bestaande treindienst gaan een flink aantal nieuwe IC en ICE's ingelegd worden, waarvan ook een aantal zonder stop tussen Essen en Hamburg. De meeste andere treinen zullen ook een zeer beperkt aantal stops krijgen (meestal alleen Münster Hbf), in bijna alle gevallen wordt buiten Bremen omgereden, zodat er ook een significante tijdwinst geboekt kan worden.
[/list]
Volgens de DB-app klopt bovenstaande info maar gedeeltelijk. De huidige dienst blijft bestaan en wordt wisselend IC of ICE (met dezelfde rijtijd) en stopt gewoon op Münster Osnabruck en Bremen. Daarnaast komt er bijna elke twee uur een snelle IC Duisburg - Essen - non stop - Hamburg.
Laatst gewijzigd door henrivanderweijden op wo 20 nov 2019, 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Dan klopt toch wat er staat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door henrivanderweijden »

De meeste andere ic's zullen een beperkt aantal stops krijgen , meestal alleen Münster. Maar alle huidige treinen blijven voor zover ik het kan zien overal stoppen waar ze dat nu ook doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Die tekst slaat op de extra treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door henrivanderweijden »

Dan heb ik dat verkeerd opgevat. Ik dacht dat je met andere treinen de huidige IC's bedoelde maar zoals je het nu uitlegt bedoel je de nieuwe IC's die niet nonstop rijden.
Excuses !
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Visgraatmodel »

marvinkok schreef:S-Bahn RheinRuhr:
De rechtzaak van Keolis over het opzeggen van het contract en verlengen van het contract met DB Regio AG door de VRR voor de S1 en S4 loopt nog. De rechtbank heeft meer tijd nodig en heeft besloten dat tot 28 februari 2020 geen nieuwe contracten ingaan. DB Regio zal dus tot die tijd nog het vervoer verzorgen op deze lijnen.
Rechtzaak? Is er weer eens drama in het Duitse aanbestedingswereldje? Kan iemand mij inlichten terwijl ik popcorn pak?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door marvinkok »

Even Googlen op S-Bahn rhein rhur en er gaat een wereld voor je open :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door umbusko »

RobertT schreef:
cassie127 schreef:Ik zie zojuist dat de RE 10 voortaan in ieder geval 1× per uur naar Duisburg gaat ipv naar Düsseldorf
Er wordt tot April gewerkt aan het nieuwe perron van Düsseldorf Bilk,hierdoor zijn er maar 2 sporen beschikbaar(S Bahn)ipv 4.Een aantal Regionale treinen rijden dan niet tussen Neuss Hbf en Düsseldorf Hbf.Zo gaat de RE6 stoppen in Köln Messe/Deutz(onder)en rijdt dan direct naar Düsseldorf Hbf resp Köln/Bonn Flughafen.De RE6 rijdt dan dus ook niet via Köln Hbf!
De treinen uit Bedburg/Grevenbroich eindigen in Neuss Hbf en alleen de RE4 en RE13 rijden wel vanuit Neuss Hbf direct naar Düsseldorf.
Na de voltooiing in april gaan er ook regionale treinen stoppen in Bilk
Dit heeft ook tot gevolg dat tot april de spitstoevoegers Aachen-Düsseldorf van de RE4 niet tussen Mönchengladbach en Düsseldorf zullen rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Het is volgens mij een iets groter project dan alleen een nieuw perron. Tot mijn eigen verbazing (ik wist het lange tijd ook niet) was de hoofdlijn Neuss - Düsseldorf nog gedeeltelijk voorzien van klassieke beveiliging met armseinen. Volgens mij wordt dat nu ook meteen opgeruimd. Anders heb je niet vier aaneengesloten maanden nodig voor het bouwen van een nieuw perron.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door RobertT »

heb het nog even opgezocht,het is inderdaad een uitgebreider project:Sinds februari wordt er al gewerkt.
Spoor 4(meest linkse)wordt geheel opgeschoven,ruim 2 km sporen vernieuwd samen met 9 wissels,46 bovenleidingsmasten,800 meter geluidscherm,een nieuw perron met lift,en ombouw van de beveiligingstechnieken
kosten zouden ruim 33 miljoen bedragen
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door OV-Hobbyist »

Voor de liefhebbers: het NRW-spoorboekje 2020
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Ik wil zo graag de spoorkaart zien, maar alleen die van 2018 en 2019 staan online. En het KC ITF NRW heeft hem ook nog niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door OV-Hobbyist »

Speciaal voor Suus: de spoorkaart is onder aan deze pagina te vinden en te downloaden.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Super! Ik heb weer een nieuw station gevonden: RK-Klein Reken tussen Lembach en Reken. Van Kierspe en Halver-Oberbrügge wist ik al dat ze (her)opend werden.

Ook zijn de twee overgebleven spookstations van de RE17 (Messinghausen en Beringhausen) op de kaart verschenen. Het andere spookstation, Hoppecke, verscheen al eerder op de kaart en wordt nu 1x/2 uur bediend.

En verder is op diverse plekken het nieuwe naamgevingsstelsel voor stations op de kaart verschenen. Onder andere in de regio Reken, Lünen, Hoxter
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door diederickx »

Het duurde even voordat ik doorhad dat DB met "bisherigen AST der S2" geen belbus bedoelde :mrgreen: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten