Pagina 6 van 8

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: wo 04 dec 2019, 23:53
door umbusko
Ik vind het ook wel mooi dat ze nu hebben aangegeven dat je op de RS15 tussen Heerlen en Kerkrade sommige NRW-kaartjes kunt gebruiken. Dat was voorheen alleen in een weggestopte tabel te vinden. (Al was het allerbeste geweest als ze ook die drie stations Egh, Cvm en Krd even hadden ingetekend.)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: do 05 dec 2019, 01:08
door Ardan
Goeiendag, het wordt elk jaar erger met het propwerk op die kaart :')
En ik vraag me ook af wat stations als Heerlen Woonboulevard erop doen, met een zwarte lijn is toch aangegeven dat die buiten het geldigheidsbereik van NRW-tickets vallen? Zwarte lijnen die, net als de stippellijnen, volgens mij ook elk jaar om-en-om op de kaart voorkomen..

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: do 05 dec 2019, 02:19
door Suus
Die stippellijnen en zwarte lijnen zijn toch al een aantal jaar vaste prik. Al gaat het ook dit jaar weer fout, tussen Lengerich en Osnabrück Hbf zijn de treindiensten niet gestippeld terwijl dat wel zou moeten. En dit jaar is de RE18 tussen Osnabrück Hbf en Osnabrück Altstadt niet ingekleurd maar zwart, die heb ik ook wel eens wel ingekleurd gezien.

Heerlen Woonboulevard staat overigens op de kaart vanwege de IKEA aldaar. In Aachen hebben ze geen filiaal (al zou het handig zijn als Heerlen eventjes genoemd zou worden op Ikea.de)

De treindienst in België is nu aangepast zodat deze klopt aan de praktijk. Jammer van de spelfout bij Dolhain-Gileppe. Engers ten zuiden van Neuwied staat op de verkeerde lijn. Op de lijn van Erndtebrück naar Marburg zijn drie stations in Hessen aan de kaart toegevoegd. Sowieso is de omgang naar andere deelstaten niet consequent. Waarom wel helemaal tot Kreiensen de RB84 op de kaart zetten, maar de RE78 niet even tot Nienburg?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: do 05 dec 2019, 11:14
door umbusko
Volgens mij hangt het ook van de precieze kaart af. Ik weet in ieder geval zeker dat ik de kaart dit jaar in minstens twee vormen heb gezien: een met zwarte lijnen en stippellijnen en een zonder (waarop je dus niet in een oogopslag kon zien waar je kaartje geldig was).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: do 05 dec 2019, 14:33
door gpvos
Heerlen Woonboulevard staat er waarschijnlijk expliciet bij om duidelijk te maken dat het niet onder het NRW-tarief valt, ondanks dat het wel tot het Großraum Heerlen behoort.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: za 07 dec 2019, 02:46
door cassie127
Heerlen woonboulevard kun je gewoon tickets in het AVV en NRW tarief bij de Arriva automaat kopen. Deze verkopen ze alleen op stations waar dit ticket ook geldig is.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: za 07 dec 2019, 18:31
door RobertT
En voor de duidelijkheid,hier de link met het geldigheidsgebied voor NRW Tickets buiten NRW
https://infoportal.mobil.nrw/nrw-tarif/ ... ckets.html

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: za 07 dec 2019, 23:08
door gpvos
OK, dan klopt die zwarte lijn op die kaart dus niet.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: zo 08 dec 2019, 21:22
door en-es
Ik weet niet of het al aan de orde is gekomen maar vanaf 8 maart gaat er een nacht-IC rijden tussen Warnemünde en Wien Hauptbahnhof.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: zo 08 dec 2019, 23:32
door Vinny
Een werkelijk fantastische verbinding. Wanneer wordt er een nachttrein Mariënberg-Amsterdam Centraal ingelegd door de spoorwegen? :mrgreen:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: zo 08 dec 2019, 23:38
door Aking
Heb je al een aanvraag ingediend bij het "aanvraagloket voor nieuwe nachttreinen van NS"?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 09 dec 2019, 00:34
door cassie127
:') _O-

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: zo 15 dec 2019, 09:24
door Suus
Toch nog een allerlaatste aanvulling:

De RB86 tussen Einbeck-Salzderhelden en Einbeck Mitte stopt met ingang van vandaag ook op het nieuwe station Einbeck Otto-Hahn-Straße.

*Insert hoop getier in Delfshaven :X *

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 12:04
door henrivanderweijden
Op dit moment rijdt ik met IC2402 van Duisburg naar Hamburg.
Op het trein samenstelling bord in Duisburg zag ik dat deze IC in april vervangen wordt door een ICE. Echter, deze ICE zou moeten bestaan uit 2 1e klasse een restaurant en 6 2e klasse rijtuigen. Totaal 9 dus. Maar ik ken geen ICE met 9 rijtuigen. Iemand een idee welk type dit moet zijn?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 12:16
door Z2N
Aldus Grahnert: IC 2402 wordt ICE 736, en gaat met ICE 1 kurz rijden. Daar had ik her en der al wel iets over gehoord, maar Hamburg - Keulen wordt dus het premièretraject.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 12:27
door henrivanderweijden
Bedankt.
Had er niet aangedacht om daar te zoeken.
Wist ook niet dat ICE 1 werd ingekort.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 14:16
door Suus
DB overweegt een dergelijke operatie ook met de ICE2's uit te gaan voeren, waarbij uit de 44 ICE2's circa twintig negendelige ICE's met twee motorwagens worden gemaakt. Vooral omdat de stuurstanden erg onderhoudsgevoelig zijn, de stuurstanden dan geen ETCS ingebouwd hoeven te krijgen en hun belangrijkste inzetgebied (de lijn NRW - Berlijn) sowieso al vervalt met de instroom van de zevendelige ICE4's.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 14:54
door henrivanderweijden
Dat is dus bij ICE 2 een soort back-to-basic dus. Na de aflevering hebben ze ook eerst een tijdje als "langzug" gereden met twee motorwagens.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 16:24
door T-hijs
Maar dan neemt het aantal inzetbare ICE-treinstellen toch af? Of heb ik iets niet begrepen?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 17:21
door Z2N
Het aantal inzetbare ICE 2-stellen neemt dan af, maar door de instroom van ICE4 neemt de algehele materieelcapaciteit fors toe. Een deel van de overcapaciteit wordt dus gebruikt om bestaande met loc rijdende IC-stammen te vervangen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 17:26
door T-hijs
Oké... DB heeft blijkbaar geen last van een tekort aan materieel?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 18:00
door cassie127
Tja blijkbaar niet nee... Instroom van ICE-4 doet al een hoop... Daarmee kunnen ze dan o.a. weer IC stammen mee aanpakken door die met oudere ICE treinen te gaan rijden. En als dat klaar is volgen ook nog de nieuwe IC treinen voor o.a. van en naar Amsterdam... Dus denk dat ze voorlopig ruim zitten in het IC(E) materieel

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 18:27
door Z2N
Dat gaat ook te hard van stapel: DB wil (onder druk van het BMWI) het langeafstandsverkeer flink laten groeien. Daar is natuurlijk veel extra materieel voor nodig.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 20:09
door Meltrain
Suus schreef:DB overweegt een dergelijke operatie ook met de ICE2's uit te gaan voeren, waarbij uit de 44 ICE2's circa twintig negendelige ICE's met twee motorwagens worden gemaakt. Vooral omdat de stuurstanden erg onderhoudsgevoelig zijn, de stuurstanden dan geen ETCS ingebouwd hoeven te krijgen en hun belangrijkste inzetgebied (de lijn NRW - Berlijn) sowieso al vervalt met de instroom van de zevendelige ICE4's.
Maar de belangrijkste taak van ICE2 is toch het rijden van vleugeltreinen? Dat kan dan toch niet met ICE4?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 13 jan 2020, 20:13
door Suus
Tot nog toe zijn inderdaad alleen twaalf- en dertiendelige ICE4's geleverd, die kunnen niet gecombineerd rijden. Maar de zevendelige ICE4's waarvan eind dit jaar de instroom begint kunnen wel gekoppeld rijden. De huidige ICE2's zijn ook zevendelig (exclusief motorwagen).