Pagina 2 van 2

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Ma 12 Aug 2019, 09:38
door webguy
Nou zijn Breng en allGo nou niet de beste namen, maar Rolph? Beetje 'rofl' niveau.

Suus schreef:Nee, de 407 krijgt geen toelating in Nederland.

Eurostar is een tweelingzusje toch, dus mocht DB dat willen, is dat vast wel te regelen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Ma 12 Aug 2019, 09:44
door Suus
De naam is gebaseerd op RLP, de afkorting van de deelstaat. De o staat voor een wiel, wat je bij mobiliteit nodig hebt. De letter h zorgt ervoor dat het een uitspreekbare naam wordt. (Ik heb dit niet zelf bedacht...).

Het is wel wat herkenbaarder dan VRM, VRT, RNN, VRN of KVV, de vijf namen van de verkeersverbonden actief in Rheinland-Pfalz.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 15:13
door Dennenboom
De DSB ontwerpdienstregeling 2019/2020 toont in tabel 81 de voorgestelde tijden voor de treinen Kopenhagen - Padborg - Hamburg v.v.
https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k20/udkast-dsb-k20-pr12aug19.pdf

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 16:23
door reisthijs
Waarbij een rit Kopenhagen-Hamburg dan 4:36 gaat duren, da's 5 minuten sneller dan via de Fogelfluglinie.

Dat hele gedoe met die boot blijkt dus eigenlijk gewoon overbodig te zijn :o

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 16:29
door Chrysa
Waarom wordt er nu dan over de Fogelfluglinie gereden? Is dat nog iets van vroeger, en is de route via Kolding nu pas sneller? Of er iets wat veel reizigers genereert op de route? Ik had nou niet de indruk dat Lübeck veel reizigers van/naar Denemarken genereerde toen ik deze trein nam.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 16:48
door PHS
reisthijs schreef:da's 5 minuten sneller dan via de Fogelfluglinie.

Komisch, want eigenlijk is het dus even snel. Die vijf minuten lagere reistijd komt namelijk door de opening van de HSL Ringsted - Kopenhagen, waardoor Kopenhagen - Odense nu 1:11 duurt in plaats van 1:16.

Chrysa schreef:Waarom wordt er nu dan over de Fogelfluglinie gereden?

Het zal wel een geldkwestie zijn. Ik kan me voorstellen dat de Vogelfluglinie de voorkeur heeft boven de route via Jutland en Funen omdat de route korter is (dus minder infrastructuurheffingen) en omdat je minder goederentreinen in de weg hebt zitten. En daarnaast hebben de treinen ook een regionale functie, waar dus nu extra treinen voor ingelegd moeten worden.

Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 17:05
door Suus
Zo te zien stoppen de meeste rechtstreekse treinen ook niet in Flensburg, waardoor ze de boog vlak buiten de stad kunnen gebruiken. Dat scheelt ook nog enige minuten.

Volgens mij verliest Lübeck hiermee wel zijn laatste Fernverkehr. De IC’s naar Rostock rijden vanuit Hamburg via Büchen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 17:25
door Chrysa
Er rijdt nog eenmaal daags een IC van/naar Fehrman-Burg via Lübeck, maar die rijdt dacht ik ook alleen in de zomer.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 18:52
door Nitein-Repart
DB kan toch enkele IC/ICE-treinen die nu naar Hamburg-Altona rijden door laten trekken naar Lübeck, zoals Kiel dat nu ook heeft? Dan krijgt Lübeck ook nog eens aansluiting met de rest van Duitsland.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 18:55
door Z2N
Technisch kan dat ja, of er vraag voor is is een tweede. Bovendien moet je dan keren op Hamburg Hbf, en daarbij kan dat daar door de sporenlay-out erg beperkt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 19:06
door PHS
Nitein-Repart schreef:Dan krijgt Lübeck ook nog eens aansluiting met de rest van Duitsland.

Anders dan bijv. Frankrijk en Spanje, is het niet de bedoeling van het Duitse Fernverkehr om iedere provinciestad aan te sluiten op het landelijke netwerk. Van Lübeck Hbf gaat 2x/u een RE naar Hamburg Hbf, dat is voor de meeste reizigers een prima alternatief.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 20:08
door Nitein-Repart
In Duitsland rijden diverse lijnen in een vaste frequentie tussen grote stations, maar enkele keren per dag worden deze lijnen verlengd naar noordelije en zuidelijke eindpunten als Westerland, Kiel, Oberstdorf en Garmisch-Partenkirchen. De frequente dienst eindigt dan in Hamburg, respectievelijk München. Lübeck past dan perfect in het lijstje van noordelijke eindpunten.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Di 13 Aug 2019, 20:32
door en-es
Er heeft een ICE München-Lübeck en terug gereden tot half juni. Wegens werkzaamheden rijdt die ICE voorlopig niet tussen Hamburg en Lübeck volgens Deutsche Bahn.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Wo 14 Aug 2019, 22:25
door bobo17
Over 10 jaar hebben ze er sws weer een *trein*

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Wo 14 Aug 2019, 23:29
door Z2N
Zeg dat nou niet te hard, de spoorverdubbeling in het Rijndal duurt ook al bijna 30 jaar. :X

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Do 15 Aug 2019, 07:21
door Nitein-Repart
Wat dacht je van Dortmund-Münster dan? Daar wacht men ook nog steeds op een tweede spoor.

Z2N bedoelt toch het traject Karlsruhe-Freiburg-Basel met het Rheindal? Niet Köln-Koblenz-Mainz. Die laatste is wel een dure grap om 4 sporen van te maken.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Do 15 Aug 2019, 09:12
door julsteren
Rheintalbahn is Mannheim-Basel, die tot Offenburg 4-sporig is, en daarna een kronkelroute aan de voet van het zwarte woud volgt, en een hele sloot fernverkehr en goederenvervoer moet eroverheen.

Köln-Koblenz-Mainz kan via 2 lijnen, de linker en rechter Rheinstrecke, dus die zal hij wel niet bedoelen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Do 15 Aug 2019, 09:35
door Suus
Er is ook zuidelijker al een stukje viersporig, waar de Katzenburgtunnel tussen Schliengen en Eimeldingen het stuk via Rheinweiler afsnijdt. Het stukje tussen Rastatt en Baden-Baden is niet viersporig trouwens. Dat wil men oplossing met een tunnel rondom Rastatt. Dat is die tunnel waardoor de bestaande spoorlijn vlak boven de zuidelijke tunnelmond in de zomer van 2017 verzakte, met als gevolg twee maanden ellende in het Europese reizigers- en goederenvervoer :X

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: Do 15 Aug 2019, 12:45
door julsteren
Sinds 2013 niet meer geweest :@