Pagina 1 van 1

Twintig miljoen euro voor lege trein?

Geplaatst: di 07 okt 2008, 22:53
door Daniel
Twintig miljoen euro voor lege trein?

BRUSSEL - Nederland wil graag een hogesnelheidsverbinding over het spoor van Brussel via Breda naar Den Haag. Maar bij de NMBS willen ze niet weten van zo'n verlieslatend plan.

De bevoegde ministers zoeken een uitweg. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

De Nederlanders vroegen compensaties om in te stemmen met de uitdieping van de Westerschelde. Eén eis betrof een hst-verbinding Brussel-Breda-Den Haag. Toenmalig minister Johan Vande Lanotte stemde daarmee in.

Maar de NMBS werkt niet mee. De spoorwegen krijgen géén subsidies voor internationale verbindingen. Die moeten zelfbedruipend zijn. En de NMBS heeft uitgerekend dat een hst-lijn Brussel-Breda-Den Haag niet rendabel te krijgen is, zeker niet wanneer men daarvoor een bijkomend treinstel van 20 miljoen euro moet kopen.

Bij de Belgische spoorwegen blijven ze herhalen dat ze pas willen meewerken wanneer ze gecompenseerd worden voor het verlies. De Nederlanders blijven ondertussen aandringen op de realisatie van de verbinding. Deze week is er overleg tussen de administraties van beide landen.

Bron: Belga via htmfoto.net

Re: Twintig miljoen euro voor lege trein?

Geplaatst: wo 08 okt 2008, 00:09
door Ruben
Hadden ze bij NMBS niet ook al een verroestend Eurostar treinstel? :)

Re: Twintig miljoen euro voor lege trein?

Geplaatst: wo 08 okt 2008, 11:08
door playertwo
Niet meer (onderstaand is bericht is van 2 maanden terug):
Roestige Eurostar rijdt weldra weer
Het Eurostar-treinstel van de NMBS dat al sedert 2003 in Vorst stond te roesten, is vertrokken. Treinspotters zagen het stel in de richting van het noorden van Frankrijk rijden, getrokken door een locomotief van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF.
Eurostar gaat de trein inzetten op de bestemming Londen nu de hogesnelheidslijn aan populariteit wint. Eerst wordt het stel opgelapt.

Voor de NMBS komt daarmee een eind aan een zware verliespost. Het treinstel werd gehuurd maar stond sedert vijf jaar roest te vergaren. Het huurgeld over die periode wordt geraamd op 23,7 miljoen euro. (red)
Bron: De Standaard

Voor de rest zou ik daarop zeggen: laat de 'stophsl' vanuit Noorderkempen/Brecht (vanuit Antwerpen) doorrijden naar Breda.

Re: Twintig miljoen euro voor lege trein?

Geplaatst: wo 08 okt 2008, 15:42
door Karl
Is er tenminste nog één partij verstandig.