Pagina 19 van 20

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 12 dec 2023, 11:20
door Suus
Ik heb zojuist voor half maart een enkeltje Rotterdam - Wenen met de ICE voor € 59,90 en een viersterrenhotel in Wenen voor € 74,70 per nacht gevonden en ik ben vier minuten bezig geweest. Wat win ik?

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 12 dec 2023, 11:22
door Jultar
umbusko schreef: di 12 dec 2023, 11:16 [..]
Ik vraag me echt af welk bedrijf zonder blikken of blozen zo’n bedrag betaalt, no questions asked. Al zullen dergelijke bedrijven vast bestaan.
Zolang bedrijven zonder problemen ook duizenden tot tienduizenden euro's aftikken voor business class-vliegtickets, denk ik niet dat er moeilijk over gedaan wordt. Meestal hangt het af van je salarisschaal of je 1e of 2e klas mag boeken (lees: economy of business voor vliegtuigen). Ik schat in dat hier ook wel zoiets zal gebeuren.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 12 dec 2023, 11:59
door Nitein-Repart
Suus schreef: di 12 dec 2023, 11:20 Ik heb zojuist voor half maart een enkeltje Rotterdam - Wenen met de ICE voor € 59,90 en een viersterrenhotel in Wenen voor € 74,70 per nacht gevonden en ik ben vier minuten bezig geweest. Wat win ik?
De meeste mensen gaan niet medio maart op stedentrip naar Centraal-Europa vanwege de wintertijd en nog het redelijk koude weer. Daarom zijn treinen en hotels medio maart een stuk goedkoper als in de periode medio april tot medio oktober.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 12 dec 2023, 13:15
door waldo79
Wat voor discussie probeer je nu te voeren? Stedentrips hangen bij mij niet af van lenteweer. Zolang het niet de hele dag regent, ga ik op stap.

Zo heb ik begin januari een midweek München geboekt in combinatie met een Sparpreis 1e klas. Alleszins betaalbaar, iets meer dan €500 voor 5 dagen in een degelijk 3*** hotel.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 12 dec 2023, 13:57
door Z2N
Ik heb van februari tot juli alleen de weekenden en feestdagen vrij, en dus ga ik in januari op reis. (A)

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 12 dec 2023, 15:17
door waldo79
Gelijk heb je _O_

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 12 dec 2023, 21:53
door PHS
-

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 08:25
door DovaModaal
PHS schreef: di 12 dec 2023, 21:53 Het meest bizarre aan de nieuwe tarieven is misschien nog wel dat de Nederlandse overheid het traject Amsterdam - grens subsidieert omdat de nachttrein verlieslatend zou zijn. Verlieslatend, met 800 euro enkele reis voor twee personen (bron) :')
Van die subsidie was toch al aangekondigd dat die eenmalig was?

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 09:35
door Jultar
De subsidie was voor drie jaar (tot eind dit jaar) en alleen voor de NJ naar Wenen op het moment dat die met verlies gereden zou worden, als ik het mij goed herinner. Bij zwarte cijfers zou er dus geen subsidie zijn. De NJ naar Zürich heeft nooit subsidie gehad.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 13 dec 2023, 17:46
door umbusko
Ik vind ook verbindingen waarbij het Standardticket Flex goedkoper is dan de Sparschiene Non-Flex... Hopelijk komt men snel op deze onzin terug.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 15 dec 2023, 18:10
door DovaModaal
MetroRET schreef: di 12 dec 2023, 08:34 Succes met de goudpot vinden, sinds de nieuwe dienstregeling zijn de prijzen van de NightJet ook variabel gemaakt, prijs afhankelijk van behoefte/aanbod.
Met prijzen die tot boven de €1000,- uit schieten. :shock:
umbusko schreef: wo 13 dec 2023, 17:46 Hopelijk komt men snel op deze onzin terug.
De hoge prijzen schijnen een onbedoeld kortetermijneffect te zijn van het nieuwe algoritme dat op hol sloeg :)
Kunnen we dus beter inschatten binnen enkel weken.
https://www.railforums.co.uk/threads/ni ... st-6540669

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 15 dec 2023, 18:21
door en-es
Een duur en slecht product prijst zich vanzelf wel uit de markt.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 15 dec 2023, 19:50
door MaartenD
Zoals ik het daar lees betekent dat dat die hoge prijzen geen fout zijn, er was alleen veel vraag. Dus als er veel vraag is, zal de prijs nog altijd hoog zijn.
Als ze bijvoorbeeld in vakantieperiodes veel interesse zien dan kunnen we deze prijzen gewoon weer terug zien komen. De tijd zal het leren.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 15 dec 2023, 20:07
door en-es
Op treinreiziger.nl gaat men ook verder in op deze materie.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 16 dec 2023, 10:15
door gpvos
Dus als je alleen de prijs opzoekt, maar geen kaartje koopt, gaat de prijs toch omhoog? Ik weet niet of dat nou zo gewenst is.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 16 dec 2023, 10:28
door en-es
Volgens mij is het hoe meer er verkocht wordt hoe hoger de prijs.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 16 dec 2023, 10:48
door gpvos
Dat zou je hopen, maar zowel het Oostenrijkse citaat op het Britse railforum ("prices shown in the system shot up at short notice due to a large number of price queries") als de Xweet in het artikel van Van Kuijeren ("Ik had de prijs per ongeluk opgedreven, waardoor systeem kennelijk dacht dat er heel veel mensen wilde boeken") suggereren het tegendeel.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 16 dec 2023, 10:49
door Z2N
Ook zoektochten naar treintickets kunnen een algoritme beïnvloeden, alle zoektochten in boekingssystemen worden immers gemeten om vraag af te lezen.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 16 dec 2023, 10:51
door en-es
Okee, dan weet ik voldoende.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 16 dec 2023, 11:06
door sirvinniei
en-es schreef: vr 15 dec 2023, 18:21 Een duur en slecht product prijst zich vanzelf wel uit de markt.
Maar het is wel zonde als we dat dure en slechte product subsidieren.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 16 dec 2023, 12:00
door en-es
In Nederland t/m 2024 toch? Daarna maar ermee stoppen.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 21 dec 2023, 12:48
door Mdk
Nitein-Repart schreef: di 12 dec 2023, 08:24 Weet iemand wanneer de nieuwe NightJet gaat rijden tussen Amsterdam en Wien/Innsbruck? Zou wel eens de mini-cabins willen uitproberen namelijk. De mini-cabins zijn in tegenstelling tot de slaapcoupés goedkoper dan de ICE+hotelovernachting in Wien voor een stedentrip naar Budapest.
Om hier even op terug te komen; voor de voorzienbare toekomst nog niet.
Zoals eerder in deze thread is aangegeven dienen de nieuwe nightjets niet als vervanging maar ter aanvulling van het bestaande materieelpark.

Er zijn er 33 stammen besteld die tot einde 2025 (volgens de laatst gevonden planning) in dienst moeten komen. De bedoeling was om te starten op verbindingen van München naar Italië, dit is door uitlopende toelatingsperikelen in Italië niet gebeurd. Ook de toelating voor NL is nog niet geregeld. Uiteindelijk moeten de stammen toelatingen krijgen voor Ö, DE, CH, FR, NL, BE, IT, hoewel niet alle stammen alle toelatingen zullen krijgen. Toelatingen voor België en Frankrijk zullen als laatste aangevraagd worden.

Ze rijden nu op Hamburg - München/Innsbruck/Wien en spelen daarmee materieel vrij voor de Paris/Brussel-Berlin. De daarop volgende verbindingen schijnen alsnog die naar Italië te worden, mits de toelating dan dus geregeld is.

Ook bouwt de ÖBB binnen het programma "nightjet upgrade" oude Sitzwagen om naar slaapwagens volgens het moderne concept, deze zouden onderweg zijn op de volgende routes:
Hamburg – Wien/Innsbruck
Hamburg – Zürich
Berlin – Zürich
Wien – Zürich
Graz – Zürich

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 21 dec 2023, 13:01
door DDietzen
Die oude zitrijtuigen werden toch omgebouwd tot ligrijtuigen (couchettes), niet tot slaaprijtuigen?

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 21 dec 2023, 13:40
door reisthijs
Ze zijn omgebouwd tot "comfort-ligrijtuigen" nieuw concept met 4-persoonscoupés.
https://www.nightjet.com/nl/komfortkate ... et-upgrade

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 21 dec 2023, 13:58
door Nitein-Repart
Mdk schreef: do 21 dec 2023, 12:48
Nitein-Repart schreef: di 12 dec 2023, 08:24 Weet iemand wanneer de nieuwe NightJet gaat rijden tussen Amsterdam en Wien/Innsbruck? Zou wel eens de mini-cabins willen uitproberen namelijk. De mini-cabins zijn in tegenstelling tot de slaapcoupés goedkoper dan de ICE+hotelovernachting in Wien voor een stedentrip naar Budapest.
Om hier even op terug te komen; voor de voorzienbare toekomst nog niet.
Zoals eerder in deze thread is aangegeven dienen de nieuwe nightjets niet als vervanging maar ter aanvulling van het bestaande materieelpark.

Er zijn er 33 stammen besteld die tot einde 2025 (volgens de laatst gevonden planning) in dienst moeten komen. De bedoeling was om te starten op verbindingen van München naar Italië, dit is door uitlopende toelatingsperikelen in Italië niet gebeurd. Ook de toelating voor NL is nog niet geregeld. Uiteindelijk moeten de stammen toelatingen krijgen voor Ö, DE, CH, FR, NL, BE, IT, hoewel niet alle stammen alle toelatingen zullen krijgen. Toelatingen voor België en Frankrijk zullen als laatste aangevraagd worden.

Ze rijden nu op Hamburg - München/Innsbruck/Wien en spelen daarmee materieel vrij voor de Paris/Brussel-Berlin. De daarop volgende verbindingen schijnen alsnog die naar Italië te worden, mits de toelating dan dus geregeld is.

Ook bouwt de ÖBB binnen het programma "nightjet upgrade" oude Sitzwagen om naar slaapwagens volgens het moderne concept, deze zouden onderweg zijn op de volgende routes:
Hamburg – Wien/Innsbruck
Hamburg – Zürich
Berlin – Zürich
Wien – Zürich
Graz – Zürich
Als Siemens aan ÖBB genoeg nieuwe NightJet-stammen heeft geleverd, maar de toelating voor Nederland is nog niet in orde dan kan ÖBB de NightJet Wien/Innsbruck-Amsterdam ook inkorten tot Wien/Innsbruck-Oberhausen. Ik dacht dat het laatste stuk tussen het Ruhrgebiet en Amsterdam ook niet rendabel was, terwijl de NightJet tussen het Ruhrgebiet en Wien/Innsbruck wel rendabel is. Dan is inkorten van de NightJet tot Oberhausen wellicht één optie. In Oberhausen is er namelijk genoeg ruimte om de nachttrein te laten keren.