Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door PatrickM »

De Lijn voert een beleid dat elke routevariant een eigen lijnnummer krijgt. In Limburg leidt dat ertoe dat één lijn met onmogelijk veel routevarianten wordt opgesplitst in onmogelijk veel lijnen met elk één routevariant (zie ook de voormalige 20a, die tegenwoordig onder een stuk of 8 lijnnummers rijdt). Of dat wenselijk is kun je je afvragen, maar het is in mijn ogen beter als alles maar hetzelfde nummertje geven zoals met de 20a of 39b gebeurde.
Die nieuwe lijnen zijn inderdaad allemaal verbindingen die vroeger onder de 39 of 39b vielen. De TEC blijft overigens nog wel door de Voerstreek heen rijden met lijn 139 (Wezet-Aubel).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

De weekenddienst van De Lijn in de Voerstreek vervalt wel, maar de haltes waarvoor je nu moet bellen krijgen wel een vaste bediening op werkdagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Tom024 »

In sommige folders staan zelfs spelfouten, nogal slordig.

Benieuwd wat de gevolgen van deze basisbereikbaarheid zijn voor het busvervoer in Vlaanderen. Het wordt verkocht als een verbetering, maar grote groepen reizigers zullen langer onderweg zijn naar een halte.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Plutona »

Op de site van De Lijn kun je inmiddels wel zien dat er - inderdaad - haltes zijn gepland voor Flexvervoer naar Eijsden, Mheer en Noorbeek.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door PatrickM »

Suus schreef: do 16 nov 2023, 16:25 De weekenddienst van De Lijn in de Voerstreek vervalt wel, maar de haltes waarvoor je nu moet bellen krijgen wel een vaste bediening op werkdagen.
Die haltes hebben nu ook al een vaste bediening, maar alleen met de schoolritten die nu onder de nieuwe lijnnummers gaan rijden. In feite verandert daar dus niks aan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door umbusko »

Plutona schreef: do 16 nov 2023, 16:46 Op de site van De Lijn kun je inmiddels wel zien dat er - inderdaad - haltes zijn gepland voor Flexvervoer naar Eijsden, Mheer en Noorbeek.
En Slenaken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Ik snap de plannen voor het tramnet van Gent nog niet zo goed: lijn T1 gaat dus in eerste instantie naar Gentbrugge rijden, maar als de werkzaamheden zijn afgerond naar Muidebrug? En voor lijn T4 geldt min of meer hetzelfde?
Verder vind ik het stom dat er buslijnen met letters komen, zoals 9a en 9b en 12a en 12b. -0-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door PatrickM »

Het idee achter die letters is dat routevarianten onder hetzelfde nummer, maar wel met een afwijkende letter. Dat wordt alleen niet helemaal consequent doorgevoerd, want lijn 20a is 20a en 20b geworden, terwijl lijn 45 opgesplitst wordt in lijn 44 en 45.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Welke lijnen 20a, 20b, 44 en 45?
Vlaanderen is vrij groot, dus het zou wel helpen om de (vervoer)regio erbij te vermelden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door PatrickM »

20a was Hasselt-Bilzen-Lanaken/Maastricht. 20a rijdt enkel nog naar Maastricht terwijl de 20b naar Lanaken rijdt.
45 is nu Hasselt-Genk-Maasmechelen/Maastricht. 44 gaat naar Maasmechelen rijden en de 45 naar Maastricht.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door huibf »

Vanaf 6 januari wordt Hoppin (de flexbusjes) massaal ingevoerd. Ook in Zuidoost Brabant komen wat haltes van bij als reisalternatief.
Budel, Bergeijk, Borkel en Schaft.

Ik voel er wel wat voor om te starten met de gebieden.
Een hoofpagina Hoppin en daarin de gebieden opgenomen. Ik wil iig starten met de gebieden die ook in Nederland een halte krijgen. Hiermee wordt i.i.g. het grensoverschrijdend vervoer in Nederland (het is immers een OVinNederland pagina.

Het is me alleen nog niet duidelijk hoe groot het flexgebied limburg is. Is dat een flexgebied of worden dat er meer.
In de app kan pas begin december ritten geboekt worden en dan zie je denk ik ook het flexgebied.

https://www.delijn.be/nl/lijnen/4950/?richtingCode=0




Ik zie namelijk dat diverse organisaties de data in de wiki gebruiken in rapporten.
Ik kan hier dinsdag of woensdag wel mee starten. Zit nu lekker in Argentinië:-)
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door huibf »

Tom024 schreef: do 16 nov 2023, 16:44 Het wordt verkocht als een verbetering, maar grote groepen reizigers zullen langer onderweg zijn naar een halte.
Dat is in NL toch niet anders ?
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door PatrickM »

huibf schreef: vr 17 nov 2023, 20:04 Vanaf 6 januari wordt Hoppin (de flexbusjes) massaal ingevoerd. Ook in Zuidoost Brabant komen wat haltes van bij als reisalternatief.
Budel, Bergeijk, Borkel en Schaft.

Ik voel er wel wat voor om te starten met de gebieden.
Een hoofpagina Hoppin en daarin de gebieden opgenomen. Ik wil iig starten met de gebieden die ook in Nederland een halte krijgen. Hiermee wordt i.i.g. het grensoverschrijdend vervoer in Nederland (het is immers een OVinNederland pagina.

Het is me alleen nog niet duidelijk hoe groot het flexgebied limburg is. Is dat een flexgebied of worden dat er meer.
In de app kan pas begin december ritten geboekt worden en dan zie je denk ik ook het flexgebied.

https://www.delijn.be/nl/lijnen/4950/?richtingCode=0




Ik zie namelijk dat diverse organisaties de data in de wiki gebruiken in rapporten.
Ik kan hier dinsdag of woensdag wel mee starten. Zit nu lekker in Argentinië:-)
Dat is nog niet helemaal duidelijk. In het verleden werd gesproken over 6 flexgebieden op operationeel gebied (Flex Voerstreek, Flex Zuidwest, Flex Zuidoost, Flex Noordoost, Flex West, Flex Noord) , maar zo lijkt het nu niet op de website te staan. Zoals het nu op de site staat is heel Limburg één flexgebied, want in andere vervoerregio's zijn de flexgebieden wel opgesplitst. Als het één gebied wordt komen er waarschijnlijk wel restricties aan het gebruik (maximale ritafstand/tijd o.i.d.) want het lijkt me niet de bedoeling om met zo'n busje van Remersdaal naar Luyksgestel gereden te worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Heel Limburg is toch ook één vervoerregio, waar andere provincies zijn opgedeeld in meerdere vervoerregio's?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

Ja, dat was eigenlijk ook al niet de bedoeling maar de provincie Limburg heeft net zo lang doorgezaagd totdat ze niet meer werden opgedeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door PatrickM »

Meltrain schreef: za 18 nov 2023, 11:27 Heel Limburg is toch ook één vervoerregio, waar andere provincies zijn opgedeeld in meerdere vervoerregio's?
Klopt, maar de vervoerregio Gent heeft bijvoorbeeld drie flexgebieden, Gent West, Gent Oost en Maldegem-Sluis. Limburg is ingevoerd als één gebied, wat mij doet vermoeden dat er ook maar één flexgebied zal zijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door huibf »

Volgensmij kan je niet van bijvoorbeeld: Luyksgestel naar St. St. Remersdaal boeken.
Zoals ik het nu in de app zie in de huidige gebieden bepaald de app hoe je reist. Dus meestal van een flexhalte naar een hoppinpunt en dan met de trein/bus verder en vervolgens van hoppinpunt naar de flexhalte.

Ik ben ook benieuwd naar de lijnfolders/kaarten.
Ik heb er voor de grensregio een aantal besteld.
Wat ik lees is dat ze in december online komen.

En bushalte Suske en Wiske keert weer terug :-)
Dit keer als naam: Suske en Wiske Museum.

Owja over Remersdaal gesproken. Lijn 39b wordt ook vereenvoudigd en krijgen extra nummers voor de afwijkende ritten...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Maar lijn T1 in Gent gaat dus in eerste instantie naar Gentbrugge rijden, maar als de werkzaamheden zijn afgerond naar Muidebrug? Weet iemand ook wanneer dat dan het geval is?
Bij lijn T4 staat dat die wegens werkzaamheden in eerste instantie alleen tussen UZ Gent en Sint-Pietersstation rijdt, maar na afronding van de werkzaamheden naar Muidebrug en Lange Steenstraat gaat rijden. In tegenstelling tot de route van lijn T1 staat de definitieve route van lijn T4 al wel op de lijnennetkaart.
Wordt lijn T4 dan ook weer ingekort tot Muidebrug als lijn T1 eindelijk zijn definitieve route gaat rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door huibf »

Ik heb inmiddels een hoppin pagina gemaakt.

Met het archief in De Lijn weet ik dat er 4 testgebieden zijn en ook de startdata.
(Deze startdata zijn ook de opheffing van de belbusgebieden, hoewel ze officiële nog wel bestaan).

Die gebieden staan ook mooi in de Hoppin-app

Maar ik loop tegen wat problemen.


Het gebied Klein Brabant loop gelijk met de grenzen van dat gebied. (Ff zoeken in google).
Dat is vrij duidelijk.

Het gebied Vlaams Brabant zoals ze dat noemen is direct al lastig. Het zijn in de Hoppin-app 2 gebieden die tegenelkaar liggen. Je kan niet van het ene naar het andere gebied reizen.
Het 'echte gebied' Vlaams brabant is vele malen groter. Maar de twee gebieden zijn ook weer niet de grenzen van een enkele of meerdere gemeenten. Sommige gemeenten worden niet geheel bediend.
Het flexgebied Vlaams Brabant omkaderd dan weer wel de 6 'oude' belbussen.

Bij Aarschot-Diest is het wel wat duidelijker, maar ook hier is het niet helemaal de gemeentegrenzen.

Hoe zou je zoiets kunnen inrichten?
Als iemand een idee heeft, graag. Dan kan ook de verouderde info (vervallen belbussen) over de belbussen worden aangepast.

Het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat de belbusnummers wel blijven bestaan maar dat er meerdere worden samengevoegd. Echter op de website vd lijn worden sommige 'nieuwe' halten weer afgebeeld met een flexlogootje (en geen belbusnummertje)
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Etienne »

Ik vindt dit lastig te zeggen en zou voor de Hoppin een bestaande belbuspagina als basis gebruiken en dan kijken in hoeverre dat bruikbaar is.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door huibf »

Dat flexvervoer van De Lijn moet toch niet te betalen zijn voor de overheid.
Hiet twee voorbeelden van flexvervoer zonder overstap op regulier ov.
En dat voor 2.50.
*bus*

Afbeelding


Afbeelding


Budel-Lommel daarintegen is we moet een overstap op regulier ov.... en stukken korter.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door ArrivaBas »

Ik zie dat een gedeelte van de kaart donkerder is dan de rest. Is dat laatste het gebied waarin je Hoppin (wat een draak van een naam trouwens :') ) kan reserveren?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door huibf »

Als je de app hebt en je kiest een halte (via kies op kaart) tekent zich een gebied af van het beschikbare Flexgebied.
Heel de Provincie Limburg is een groot gebied. Maar dat is een uitzondering. Sluis-Maldegem is bijvoorbeeld ook een gebied..

Dat de zone zo groot is wil niet zeggen dat je in het gebied ook de hele rit met een flexbusje aflegt.
Jevwordt waar mogelijk gedropt op een halte met aansluitend vervoer. Maar van Kanne naar Remersdaal (km of 50) is uberhaubt regulier OV.

Sluis-Maldegem is een piepklein streepje als flexgebied.

Klaarblijkelijk kan je ook van Sluis naar Eede (beide in Nederland) worden vervoert
Wie van de aanwezigen hier durft dat eens te boeken...
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door waldo79 »

Behalve bij hobbyisten lijken me die grensgebieden bij weinigen bekend.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Vinny »

Dat zijn misschien uitzonderingen. Voerstreek is natuurlijk sowieso bijzonder, omdat het stukje Vlaanderen omsloten wordt door Wallonië en Nederland. Het is een soort exclave.

Toen de treintaxi nog bestond ooit een keer een rit gemaakt voor 5 gulden*, terwijl de commerciële ritprijs (volgens de meter) zo rond de 125 gulden zou bedragen (A)

* Was nog voor de invoering van de euro :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten