NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Berichtdoor Daniel » Ma 10 Nov 2008, 21:50

NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië
Gepubliceerd: 10 november 2008 13:55 | Gewijzigd: 10 november 2008 13:55
Door onze correspondent Floris van Straaten

Londen, 10 nov. De internationale poot van de Nederlandse Spoorwegen, NedRailways, stapt in het Tsjechische busvervoer via de overname van het regionale busbedrijf Probo Trans Beroun.NedRailways, dat tot dusverre alleen actief is op de Engelse spoormarkt, wordt volledig eigenaar van Probo met zijn 120 bussen en 70 busroutes. Er werken 188 mensen bij het bedrijf, dat buslijnen in een gebied ten westen van Praag verzorgt. Het heeft een omzet van 10 miljoen euro.

Anton Valk, directeur van NedRailways, ziet de overname nadrukkelijk als een eerste stap. Hij hoopt de activiteiten van zijn bedrijf in Tsjechië in de toekomst uit te breiden.

Voorlopig kan dat echter alleen in delen van het busvervoer. De Tsjechische spoorwegen blijven tot nader order in overheidshanden. NedRailways wil niet onthullen hoeveel het betaalt voor Probo Trans Beroun.

De ambities van NedRailways reiken verder. Het ziet ook mogelijkheden op de transportmarkt in onder meer Duitsland en Scandinavië. Valk: „Maar we willen ons in Tsjechië eerst concentreren op Probo en dat tot een succes maken, zoals we dat ook met onze Engelse projecten hebben gedaan.”

NedRailways verzorgt sinds 2003 met een partner, het Britse bedrijf Serco, lokale treinverbindingen in Liverpool en omgeving met Merseyrail. Ruim een jaar later kregen NedRailways en Serco ook Northern Rail in handen, dat regionale treinlijnen in noordwestelijk Engeland exploiteert, onder meer tussen Manchester, Leeds en Sheffield.

Op het ogenblik dingt NedRailways voor het eerst zelfstandig mee naar een concessie in een deel van Londen en Zuid-Engeland. Dit omvat onder andere de railverbinding vanuit de Britse hoofdstad met het vliegveld Gatwick. Naar verwachting wordt komend voorjaar duidelijk of het bedrijf dit contract in de wacht sleept.

Bron: NRC Handelsblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Berichtdoor Ruben » Ma 10 Nov 2008, 21:57

Wat is dit nu weer voor een gekke zijstap. :?:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Berichtdoor playertwo » Di 11 Nov 2008, 12:46

Als er geld is te verdienen (net zoals ze in Engeland hebben gedaan) is het zo gek nog niet. Hier is concurrentie van buitenlandse ondernemingen, dus waarom zou NS niet mogen concurreren in het buitenland?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Berichtdoor Vinny » Wo 12 Nov 2008, 13:39

Zuid-Frankrijk is natuurlijk wel een mooier gebied om internationale activiteiten te ontplooien. En wat dacht je van Dubai? 8-)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Berichtdoor reisthijs » Wo 12 Nov 2008, 14:18

playertwo schreef:Als er geld is te verdienen (net zoals ze in Engeland hebben gedaan) is het zo gek nog niet.

Verschil is alleen dat Nedrailways in Engeland ook daadwerkelijk treinen laat rijden, en niet alleen maar bussen. NS zal het Tsjechisch avontuur wel zien als voorproefje, hebben ze daar vast een sterkere positie voor als de spoormarkt daar ooit een keer vrij wordt.

playertwo schreef:Hier is concurrentie van buitenlandse ondernemingen, dus waarom zou NS niet mogen concurreren in het buitenland?
Tuurlijk mag dat ook wel, 't is hoogstens opmerkelijk dat het een spoorbedrijf is dat in de busmarkt stapt. Maar goed, andersom komt natuurlijk ook voor, dus inderdaad: waarom ook niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Berichtdoor Ruben » Wo 12 Nov 2008, 15:38

playertwo schreef:Als er geld is te verdienen (net zoals ze in Engeland hebben gedaan) is het zo gek nog niet. Hier is concurrentie van buitenlandse ondernemingen, dus waarom zou NS niet mogen concurreren in het buitenland?

Van mij mag het allemaal, maar zoals al gezegd door reisthijs, het zijn bussen. Bussen behoren niet tot de kern van NS, dus dan is het voor een groot deel niet mogelijk om kennis uit te wisselen om op die wijze schaalvoordelen te behalen. Van mij mag NS koekjes gaan bakken, nagelstudio's openen of een illegale walvishandel beginnen, als daar geld mee te verdienen is. Busvervoer ligt er natuurlijk dicht tegenaan, maar vind het een aparte beslissing om in Tsjechië zo'n bedrijf te gaan leiden, en in Nederland een minderheidsbelang in een soortgelijk bedrijf te hebben. Misschien is het een voorproefje van grootschaliger busvervoer door NS.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Berichtdoor Karl » Wo 12 Nov 2008, 15:42

Maar wat is het verschil in proces tussen treinen en bussen dan?

Om een trein te laten rijden heb je materieel nodig, personeel en een dienstregeling voor dat materieel en het personeel, daarnaast nog enkele faciliteiten: schoonmaak, opstapplaatsen en dergelijke.

Om een bus te laten rijden heb je materieel nodig, personeel en een dienstregeling voor dat materieel en het personeel, daarnaast nog enkele faciliteiten: schoonmaak, opstapplaatsen en dergelijke.

Overigens verdient NS het meeste geld met koffie, patat en broodjes. ;)
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Berichtdoor Ruben » Wo 12 Nov 2008, 15:47

Onderhoud is natuurlijk een erg verschillende zaak, maar dan kan je er als NS voor kiezen dit bij het busvervoer enkel uit te besteden.
Voor de rest denk ik dat je met busvervoer anders kan omgaan omtrent dienstregelingen en marketing dan met treinvervoer, en heb je bijvoorbeeld ook niet de mogelijkheid stations te beheren (op een eventueel busstation na), waar je dus ook niet van je kennis gebruik kan maken als spoorvervoerder.

Opeens herinner ik me wel dat NS een multimodale Europese vervoerder wil zijn, dus de keuze voor dit bedrijf is dan al veel beter te begrijpen. Het wordt meer een soort Veolia ofzo. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Berichtdoor Karl » Wo 12 Nov 2008, 15:53

Lees hier wel dat het gaat om de dochter van NS: Nedrailways. Ik ken dat bedrijf niet zo goed, dus ik zou niet weten of die het eigen materieel zelf onderhouden en of die übehaupt wel stations beheren...

Daarnaast worden steeds meer concessies (in binnen- en buitenland) waar mogelijk multimodaal aangeboden.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Berichtdoor Ruben » Wo 12 Nov 2008, 15:57

Mjah volgens mij is het feit dat het Nedrailways is slechts een miniem accentverschil. NS zal al haar internationale operaties wel willen vatten onder het kopje Nedrailways. Verder staat dat ding niet echt buiten de organisatie van NS ofzo, dus in die zin maakt het niet uit onder wat je het gooit.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten