Pagina 1 van 1

NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Geplaatst: ma 10 nov 2008, 21:50
door Daniel
NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië
Gepubliceerd: 10 november 2008 13:55 | Gewijzigd: 10 november 2008 13:55
Door onze correspondent Floris van Straaten

Londen, 10 nov. De internationale poot van de Nederlandse Spoorwegen, NedRailways, stapt in het Tsjechische busvervoer via de overname van het regionale busbedrijf Probo Trans Beroun.NedRailways, dat tot dusverre alleen actief is op de Engelse spoormarkt, wordt volledig eigenaar van Probo met zijn 120 bussen en 70 busroutes. Er werken 188 mensen bij het bedrijf, dat buslijnen in een gebied ten westen van Praag verzorgt. Het heeft een omzet van 10 miljoen euro.

Anton Valk, directeur van NedRailways, ziet de overname nadrukkelijk als een eerste stap. Hij hoopt de activiteiten van zijn bedrijf in Tsjechië in de toekomst uit te breiden.

Voorlopig kan dat echter alleen in delen van het busvervoer. De Tsjechische spoorwegen blijven tot nader order in overheidshanden. NedRailways wil niet onthullen hoeveel het betaalt voor Probo Trans Beroun.

De ambities van NedRailways reiken verder. Het ziet ook mogelijkheden op de transportmarkt in onder meer Duitsland en Scandinavië. Valk: „Maar we willen ons in Tsjechië eerst concentreren op Probo en dat tot een succes maken, zoals we dat ook met onze Engelse projecten hebben gedaan.”

NedRailways verzorgt sinds 2003 met een partner, het Britse bedrijf Serco, lokale treinverbindingen in Liverpool en omgeving met Merseyrail. Ruim een jaar later kregen NedRailways en Serco ook Northern Rail in handen, dat regionale treinlijnen in noordwestelijk Engeland exploiteert, onder meer tussen Manchester, Leeds en Sheffield.

Op het ogenblik dingt NedRailways voor het eerst zelfstandig mee naar een concessie in een deel van Londen en Zuid-Engeland. Dit omvat onder andere de railverbinding vanuit de Britse hoofdstad met het vliegveld Gatwick. Naar verwachting wordt komend voorjaar duidelijk of het bedrijf dit contract in de wacht sleept.

Bron: NRC Handelsblad

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Geplaatst: ma 10 nov 2008, 21:57
door Ruben
Wat is dit nu weer voor een gekke zijstap. :?:

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Geplaatst: di 11 nov 2008, 12:46
door playertwo
Als er geld is te verdienen (net zoals ze in Engeland hebben gedaan) is het zo gek nog niet. Hier is concurrentie van buitenlandse ondernemingen, dus waarom zou NS niet mogen concurreren in het buitenland?

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Geplaatst: wo 12 nov 2008, 13:39
door Vinny
Zuid-Frankrijk is natuurlijk wel een mooier gebied om internationale activiteiten te ontplooien. En wat dacht je van Dubai? 8-)

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Geplaatst: wo 12 nov 2008, 14:18
door reisthijs
playertwo schreef:Als er geld is te verdienen (net zoals ze in Engeland hebben gedaan) is het zo gek nog niet.
Verschil is alleen dat Nedrailways in Engeland ook daadwerkelijk treinen laat rijden, en niet alleen maar bussen. NS zal het Tsjechisch avontuur wel zien als voorproefje, hebben ze daar vast een sterkere positie voor als de spoormarkt daar ooit een keer vrij wordt.
playertwo schreef:Hier is concurrentie van buitenlandse ondernemingen, dus waarom zou NS niet mogen concurreren in het buitenland?
Tuurlijk mag dat ook wel, 't is hoogstens opmerkelijk dat het een spoorbedrijf is dat in de busmarkt stapt. Maar goed, andersom komt natuurlijk ook voor, dus inderdaad: waarom ook niet.

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Geplaatst: wo 12 nov 2008, 15:38
door Ruben
playertwo schreef:Als er geld is te verdienen (net zoals ze in Engeland hebben gedaan) is het zo gek nog niet. Hier is concurrentie van buitenlandse ondernemingen, dus waarom zou NS niet mogen concurreren in het buitenland?
Van mij mag het allemaal, maar zoals al gezegd door reisthijs, het zijn bussen. Bussen behoren niet tot de kern van NS, dus dan is het voor een groot deel niet mogelijk om kennis uit te wisselen om op die wijze schaalvoordelen te behalen. Van mij mag NS koekjes gaan bakken, nagelstudio's openen of een illegale walvishandel beginnen, als daar geld mee te verdienen is. Busvervoer ligt er natuurlijk dicht tegenaan, maar vind het een aparte beslissing om in Tsjechië zo'n bedrijf te gaan leiden, en in Nederland een minderheidsbelang in een soortgelijk bedrijf te hebben. Misschien is het een voorproefje van grootschaliger busvervoer door NS.

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Geplaatst: wo 12 nov 2008, 15:42
door Karl
Maar wat is het verschil in proces tussen treinen en bussen dan?

Om een trein te laten rijden heb je materieel nodig, personeel en een dienstregeling voor dat materieel en het personeel, daarnaast nog enkele faciliteiten: schoonmaak, opstapplaatsen en dergelijke.

Om een bus te laten rijden heb je materieel nodig, personeel en een dienstregeling voor dat materieel en het personeel, daarnaast nog enkele faciliteiten: schoonmaak, opstapplaatsen en dergelijke.

Overigens verdient NS het meeste geld met koffie, patat en broodjes. ;)

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Geplaatst: wo 12 nov 2008, 15:47
door Ruben
Onderhoud is natuurlijk een erg verschillende zaak, maar dan kan je er als NS voor kiezen dit bij het busvervoer enkel uit te besteden.
Voor de rest denk ik dat je met busvervoer anders kan omgaan omtrent dienstregelingen en marketing dan met treinvervoer, en heb je bijvoorbeeld ook niet de mogelijkheid stations te beheren (op een eventueel busstation na), waar je dus ook niet van je kennis gebruik kan maken als spoorvervoerder.

Opeens herinner ik me wel dat NS een multimodale Europese vervoerder wil zijn, dus de keuze voor dit bedrijf is dan al veel beter te begrijpen. Het wordt meer een soort Veolia ofzo. :P

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Geplaatst: wo 12 nov 2008, 15:53
door Karl
Lees hier wel dat het gaat om de dochter van NS: Nedrailways. Ik ken dat bedrijf niet zo goed, dus ik zou niet weten of die het eigen materieel zelf onderhouden en of die übehaupt wel stations beheren...

Daarnaast worden steeds meer concessies (in binnen- en buitenland) waar mogelijk multimodaal aangeboden.

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Geplaatst: wo 12 nov 2008, 15:57
door Ruben
Mjah volgens mij is het feit dat het Nedrailways is slechts een miniem accentverschil. NS zal al haar internationale operaties wel willen vatten onder het kopje Nedrailways. Verder staat dat ding niet echt buiten de organisatie van NS ofzo, dus in die zin maakt het niet uit onder wat je het gooit.