Spoordienstregeling België 2024

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Plutona »

Zomaar een aantal zaken die me opgevallen zijn door een beetje speuren in de Duitse railplanner:
- RE18 wordt hier op zijn beurt wel weer aangeduid als Aachen - Liege, maar zonder stop in Eijsden
- S43 Hasselt - Luik wordt gekoppeld aan S41 Luik - Verviers
- S44 Waremme - Luik rijdt voortaan naar Visé i.p.v. Flémalle
- S42 rijdt 2x per uur naar Liers

Ik vraag me wel af in hoeverre dit weer verandert als RE18 inderdaad niet naar Luik gaat rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door reisthijs »

Volgens de Belgische reisplanner is het enige verschil dat er een losse L-trein Luik - Maastricht rijdt. (Serie 16900 ipv 18900).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind het jammer dat de NMBS niet meer creativiteit toont om de IC12 Welkenraedt-Kortrijk en de L-trein Liège-Aachen in Welkenraedt toch op elkaar aan te laten sluiten. Nu missen beide treinen elkaar op zo'n vijf minuten wat erg jammer is. De aansluiting van en naar Eupen op de trein van en naar Aachen in Welkenraedt wordt vanaf december ook heel slecht, maar tussen Eupen en Aachen rijdt 1x per uur een rechtstreekse bus (lijn 14).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Z2N »

Voor die relatie zou het waarschijnlijk nodig zijn om de IC naar Eupen 8 minuten langer in Welkenraedt te houden, en dat zou het niet waard zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door cassie127 »

Nitein-Repart schreef: wo 11 okt 2023, 19:34 Ik vind het jammer dat de NMBS niet meer creativiteit toont om de IC12 Welkenraedt-Kortrijk en de L-trein Liège-Aachen in Welkenraedt toch op elkaar aan te laten sluiten. Nu missen beide treinen elkaar op zo'n vijf minuten wat erg jammer is. De aansluiting van en naar Eupen op de trein van en naar Aachen in Welkenraedt wordt vanaf december ook heel slecht, maar tussen Eupen en Aachen rijdt 1x per uur een rechtstreekse bus (lijn 14).
Ik zie een aankomst om .50 uit Aachen en een vertrek van de IC naar Kortrijk om .49. Die is inderdaad wel jammer ja.

En volgens mij kan die trein zonder al te grote problemen te veroorzaken 3 tot 5 minuten later rijden. Moet je alleen de stoptijd in Ans en Leuven (en bij 5 minuten ook Liège-Guillemins) met 1 tot 2 minuten verkorten. In Luik heb je dan alleen de regionale treinen naar Liers en Waremme niet meer als aansluiting.

Maar ook de aansluiting vanuit Welkenreaedt op de trein na Spa is slecht te noemen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Nitein-Repart »

Een andere oplossing was wellicht dat de Eupener IC voortaan gaat stoppen in Angleur en Pepinster en dat de IC Kortrijk-Welkenraedt deze stations zou overslaan. De Spa-trein zou je dan een half uur kunnen draaien om de aansluiting in Pepinster te behouden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door ICE11 »

Nitein-Repart schreef: wo 11 okt 2023, 19:34 maar tussen Eupen en Aachen rijdt 1x per uur een rechtstreekse bus (lijn 14).
Ma t/m za overdag 2x per uur. ;)

En wat de rest betreft....het wordt alweer duidelijk dat verbindingen met het buitenland in Belgie niet echt top-prioriteit hebben....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten