Wegvoorschriften DB

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Wegvoorschriften DB

Bericht door gpvos »

Bij nieuwe Sparpreis-boekingen valt me op dat de wegvoorschriften een nieuwe vorm hebben: voorheen werden alleen de treinen waar je treinbinding voor had vermeld, en de trajecten waar je regionale treinen moest nemen werden met *NV* gemarkeerd. Maar mijn nieuwe boekingen (na 10 december jl.) zijn voorzien van een wegvoorschrift dat ook voor de niet-treingebonden trajecten de stations langs de route voorschrijft (gelukkig met een vrij ruime ruimtebegrenzing voor de routes die ik neem), en de treinbindingen staan nu in een aparte sectie.

Als ik de regels voor de wegvoorschriften goed begrijp, ben ik dus op de trajecten waar ik geen treinbinding heb nu niet meer gebonden aan regionaal vervoer (er staat immers geen *NV* voor Nahverkehr), en mag ik dus daar ook naar wens ook IC-treinen nemen (en met een ICE-kaartje ook ICE), zolang ik maar op de aangegeven route of binnen de aangegeven ruimtebegrenzing blijf, en de op de trajectdelen waarvoor ik wèl treinbinding heb alleen de aangegeven treinen gebruik.

Klopt dit, of zijn de reisvoorwaarden ook aangepast om dit "gat" in de regels te dichten? Op het kaartje staat hier verder niets over, alleen "Sie können alle Züge nutzen, die auf Ihrer Fahrkarte angegeben sind. Für Züge des Nahverkehrs (z.B. RE, RB, S) besteht keine Zugbindung". Er staat niet dat dat de enige IC-/ICE-treinen zijn die je mag nemen.

Voorbeelden van nieuwe wegvoorschriften (datums afgeschermd):

Via: <1184>Arnhem Centraal*IC*ICE/IC*EMMG<1080>Emmerich*K*KO*(F/DA)*WUE*(HO/N)*MAK*Cheb(Gr)<1154>Cheb*Plzen
Zugbindung ICE 121, 06:38 Uhr am xx.xx.2024 / ICE 121, 07:37 Uhr am xx.xx.2024 / ICE 27, 09:27 Uhr am xx.xx.2024 / ICE 625, 13:23 Uhr am xx.xx.2024

Via: <1181>Poechlarn*St. Valentin*LINZ*Wels*PA<1080>(M*UL*S/N*GELN*F)*LM*K*DU*EMM*Emmerich(Gr)<1184>ICE/IC*IC*Arnhem Centraal
Zugbindung ICE 228, 07:13 Uhr am xx.xx.2024 / ICE 228, 09:34 Uhr am xx.xx.2024 / ICE 120, 19:28 Uhr am xx.xx.2024 / ICE 120, 22:29 Uhr am xx.xx.2024

Relevante links met algemene informatie over wegvoorschriften:
- https://bahnreise-wiki.de/wiki/Wegevors ... begrenzung
- https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:9 ... uerzel.pdf
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
KvR
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 feb 2024, 15:55
Locatie: Berlijn

Re: Wegvoorschriften DB

Bericht door KvR »

Het zijn inderdaad de vervoersvoorwaarden van de DB die in § 3.3.1.2 uitsluitsel geven:
DB schreef:Sie [tickets uit de aanbiedingen Sparpreis, Super Sparpreis, Sparpreis Young, Sparpreis Senior, Super Sparpreis Young, Super Sparpreis Senior] sind zur einfachen Fahrt bzw. zur Hin- und Rückfahrt innerhalb eines Monats nur an den Reisetagen, in den Zügen der Produktklasse ICE oder IC/EC (Zugbindung) und in der Wagenklasse gültig, die auf der Fahrkarte bezeichnet sind. Sie gelten in Zügen der Produktklasse C [IRE, RE, RB, S-Bahn, MEX en FEX] im Vor- und Nachlauf zu den in der Fahrkarte eingetragenen Zügen am jeweils eingetragenen Geltungstag sowie bis 10:00 Uhr des Folgetages.
Ofwel:
DB schreef:Ze [tickets uit de aanbiedingen Sparpreis, Super Sparpreis, Sparpreis Young, Sparpreis Senior, Super Sparpreis Young, Super Sparpreis Senior] zijn voor enkele reizen of retouren binnen een maand alleen geldig op de reisdagen, in treinen van de ICE- of IC/EC-productklasse (treinbinding) en in de vervoersklasse die op het ticket vermeld staan. Ze zijn in treinen van productklasse C [IRE, RE, RB, S-Bahn, MEX en FEX] geldig voor en na de treinen die op het ticket vermeld staan op de aangegeven dag van geldigheid en tot 10.00 uur de dag erna.
De nieuwe tekst op de tickets geeft nu duidelijk de ruimbegrenzing aan, die was buiten de treinbinding vroeger moeilijk vast te stellen. Maar aangezien bij treinen met treinbinding de tijd en het station van aankomst niet meer worden aangegeven, zien tickets voor bijvoorbeeld deze en deze verbinding er nu hetzelfde uit.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Wegvoorschriften DB

Bericht door gpvos »

Dank, dat was de informatie die ik zocht.

Ik vraag me nog wel af of "auf der Fahrkarte bezeichnet" op de sectie Zugbindung direct na het wegvoorschrift slaat, of ook op de Reiseverbindung daaronder. Ik dacht dat die laatste puur informatief was (al staan de reserveringen dan wel weer daar).*

Zo heb ik een kaartje Asd-Berlijn waarmee ik het eerste stuk tot Hannover met de IC 141 had geboekt, maar die staat niet vermeld bij de Zugbindung; een latere ICE wel. Ik vermoed dat dit een bug in het systeem is.

* En er zijn ook sommige regionale vervoerders (in elk geval niet DB) die bij een Sparpreis als voorwaarde stellen dat het traject waarover je reist in de Reiseverbindung moet staan.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OV-Hobbyist en 98 gasten