Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door Vinny »

In de discussie over de bediening van Stolberg kwam ik tegen dat er een reactivering van het spoor is gepland; een soort Vehnbahn 2.0:
Afbeelding
Weet iemand wat de status is van dit plan?

Persoonlijk denk ik niet dat het een zinvolle operatie is. Van Eupen naar Aken lijkt me een snelle busverbinding effectiever en andere vervoersrelaties worden hiermee niet aangeboden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door en-es »

Zou een mooie verbinding zijn voor een dagje Euregio ticket.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door Z2N »

In hoeverre is dit gepland? Is het iemands idee of zijn er vanuit een overheid voorstellen voor gedaan? Want het lijkt mij niet heel waarschijnlijk, zeker omdat de directe verbinding Eupen - Aken hiermee niet eens mogelijk is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door IIVQ »

^^ ahum
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door Z2N »

Direct als in zonder keren, vanuit Eupen zou je dan nog steeds via dat keerspoortje in Stolberg moeten rijden. Erg aantrekkelijke reistijden levert dat niet op, tegenover de route met overstap in Welkenraedt is er sowieso geen reistijdwinst.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door ICE11 »

Uiteindelijk is dit een lievelingsproject van sommige politici waar al jaren over wordt gesproken. Zoals hierboven al geschreven heeft dit voor de verbinding Eupen-Aachen geen zin, aangezien de bus sneller blijft en dat betreft ook de verbinding van Walheim naar Aachen. Het gaat meer om sneller van Eupen richting Köln te komen (overstap in Stolberg Hbf.). Ik heb echter ook mijn twijfels of de verbinding de moeite waard is, gezien de zeer schaarse bevolking langs de route. En als het om de implementatie gaat, zie ik nog steeds enkele moeilijkheden, vooral omdat de ervaring leert dat de belangstelling voor grensoverschrijdende verbindingen aan Belgische kant geen bijzondere prioriteit krijgt.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door IIVQ »

Op zich is het een leuke route, maar ik denk niet dat het veel gaat trekken. Tussen Eupen en Stolberg ligt hoegenaamd niets. Walheim is de enige plek van betekenis. Maar dan zou je beter vanaf daar de lijn via Brand en Rohte Erde kunnen reactiveren, dan bedien je nog een grote spoorloze buitenwijk en heb je wél een rechtstreekse verbinding met Aken. Maar hoewel ik altijd voor nieuwe hoogwaardige verbindingen ben kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit met 1 bus per uur al behoorlijk bediend wordt.
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door jjasloot »

Na Stolberg Altstadt loopt de lijn nu nog door tot Breinig. Tot daar "zouden" eind 2024 al de treinen verlengd moeten worden. Op sommige dagen is er in het verleden al tot Breinig gereden. Ritten met advent 2018 volgens wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrec ... of_Breinig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door Suus »

Ja. Ik ben in juni 2018 al eens met de trein op station Breinig geweest, maar toen stond er geen stationsbordje -0-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door RobertT »

Volgens de website van euregiobahn is nu alleen de verlenging tot Breinig gepland,een verdere verlenging is voorlopig niet gepland.
Tevens zou de hele lijn geelectrificeerd moeten worden.
Waren er geen problemen met een brug die vervangen moest worden tussen Alstadt en Breinig,waardoor de hele operatie vertraging oploopt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door Suus »

Ja, dat was het oorspronkelijke probleem. Inmiddels zijn er door de overstromingen van 2021 extra gelden beschikbaar gekomen voor elektrificatie en daarvoor is een aanpassing aan de lijn tussen Stolberg Rathaus en Stolberg Altstadt nodig, pas als dat gereed is komt ook de verlenging naar Breinig in dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door MarkNL »

Overigens klein detail: het deel op België tussen Eupen en Raeren - spoorlijn 49 - is vanuit Infrabel gezien in dienst en is reactivering in dat op zicht niet nodig. Op een enkel transport voor die vage museumclub in Raeren na rijdt er echter compleet niks.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: zo 07 jan 2024, 09:15 Ja, dat was het oorspronkelijke probleem. Inmiddels zijn er door de overstromingen van 2021 extra gelden beschikbaar gekomen voor elektrificatie en daarvoor is een aanpassing aan de lijn tussen Stolberg Rathaus en Stolberg Altstadt nodig, pas als dat gereed is komt ook de verlenging naar Breinig in dienst.
Volgens de huidige stand van zaken zal de route naar Breinig 2025 in gebruik worden genomen (het perron in Breinig is al langer gereed), maar in eerste instantie op diesel. Voor dit doel wordt Stolberg-Altstadt herbouwd, zodat in de toekomst twee treinen aan hetzelfde perron kunnen kruisen (het perron wordt verlengd en er komt middenin een wissel - iets wat wij in Duitsland in tegenstelling tot Nederland maar nauwelijks kennen). En omdat daarvoor het hele emplacement op de schop gaat wordt tegelijk het spoor onder de voor elektrificatie te lage brug dieper gelegd.
IIVQ schreef: za 06 jan 2024, 22:29 Op zich is het een leuke route, maar ik denk niet dat het veel gaat trekken. Tussen Eupen en Stolberg ligt hoegenaamd niets. Walheim is de enige plek van betekenis. Maar dan zou je beter vanaf daar de lijn via Brand en Rohte Erde kunnen reactiveren, dan bedien je nog een grote spoorloze buitenwijk en heb je wél een rechtstreekse verbinding met Aken. Maar hoewel ik altijd voor nieuwe hoogwaardige verbindingen ben kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit met 1 bus per uur al behoorlijk bediend wordt.
Van Walheim naar Aachen heb je vijf buslijnen met doordeweeks overdag tot acht ritten per uur en met alle lijnen heb je een doorgaande verbinding naar of Aachen Hbf. of station Rothe Erde met de snelste verbinding (lijn SB66) in 19 minuten. Dus voor de verbinding tussen Walheim en Aachen is een trein echt overbodig.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door IIVQ »

Ik doelde op Raeren-Walheim.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door ICE11 »

Tussen Raeren en Walheim bestaat geen verbinding. Je moet met de belgische bus 722 (alleen ma-vr overdag) naar het belgische deel van Lichtenbusch, te voet de grens over en dan aan de Duitse kant verder met bussen 11 of 16 naar Walheim.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door IIVQ »

Dat bedoel ik.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Reactivering Eupen-Walheim-Stolberg

Bericht door ThatPCDude »

MarkNL schreef: zo 07 jan 2024, 14:11 Overigens klein detail: het deel op België tussen Eupen en Raeren - spoorlijn 49 - is vanuit Infrabel gezien in dienst en is reactivering in dat op zicht niet nodig. Op een enkel transport voor die vage museumclub in Raeren na rijdt er echter compleet niks.
Je zou kunnen zeggen dat het een Raeren museumclub is... :X :X _O- _O-
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten