KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door michiel71 »

Op het Duitse traject van lijn 58 geldt het Duitse km tarief. Dit tarief wordt door NIAG vastgesteld.
Voor 2024 is het Duitse tarief 40,8 cent per km.

Het Nederlandse deel heeft een km-tarief dat door de Provincie wordt vastgesteld.
Hier is het tarief € 0,186. Daarnaast is er een basistarief van € 1,08.

Op het Duitse traject wordt ongeveer 18 km gereden, op het Nederlandse traject ongeveer 6 km. Mij is niet helemaal duidelijk waar de tariefgrens precies ligt en waar het km tarief wisselt, maar dit verschil in tarieven verklaart de prijs die door 9292 wordt afgegeven.


Bron: Concessiemanager Openbaar Vervoer (OV-Oost)
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door huibf »

Hoi,

Die constatering had ik zelf ook al, 40.8 cent
==================
Uit eerdere posts:

Ik heb de prijzen uit 9292 eens bekeken en ze in een excel ingezet. Check: Excel lijn SB58
vervang KM prijs DLD door 0,408 en dan zal je zien dat het verschil wat 9292 aangeeft nihil is.
==============

Omslagpunt ligt op halte Landesgrenze. Dat klopt dat ook pecies met 9292 (en mijn berekening in excel)
Ik denk eerlijk gezegd dat die 40,8 cent simpelweg een systeemfout is, 4 jaar geleden was het nog maar 18 cent.

Deze laatste mening/constatering ligt inmiddels bij Breng/Niag en de OV autoriteit Gelderland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door regenmaker »

Ik denk niet dat het een systeemfout is aangezien het km tarief dan goedkoper is als een enkeltje Nijmegen - Kleve van de NIAG dat 7 euro kost. Ik zou als ik de NIAG was ook de chipkaart ontmoedigen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door umbusko »

Dat verklaart dan ook meteen waarom geen van de partijen zich geroepen voelt het tarief te publiceren…
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door huibf »

regenmaker schreef: di 27 feb 2024, 21:54 Ik denk niet dat het een systeemfout is aangezien het km tarief dan goedkoper is als een enkeltje Nijmegen - Kleve van de NIAG dat 7 euro kost. Ik zou als ik de NIAG was ook de chipkaart ontmoedigen.
Onzin natuurlijk. Ritkaartjes zijn over het algemeen als goedkoper na X kilometer.
Deze tariefstelling is absurt !
De chipkaart op deze lijn is destijds ingevoerd om studenten te kunnen vervoeren op deze lijn.
Nu is het een melkkoe.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door regenmaker »

Dit is een Duitse vervoerder die de chipkaart als een extra service ook op Duits grondgebied aanbiedt. Je moet nu 2 systemen onderhouden en dus dubbele kosten. Op het Nederlandse grondgebied kan je tegen voordelig Nederlands tarief reizen. Naar Duitsland kan je beter een Duits vervoersbewijs kopen. Studenten reizen toch gratis met studentenreisproduct. Op zich is deze situatie niet zo vreemd.

De provincie Gelderland kan hier niets aan doen omdat dit niet hun verantwoordelijkheid is en ik denk dat ook de NIAG niets gaat doen omdat de lijn niet onder de verantwoordelijk van de Kreis Kleve valt maar zonder financiële compensatie deze lijn exploiteert, dus succes!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Kun je dan tenminste wel met je pinpas betalen?
Want anders is het kopen van een los kaartje erg lastig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8690
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door Milco »

Waarom is dat lastig? Geld uit je portemonnee pakken en betalen, toch?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
KvR
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 feb 2024, 15:55
Locatie: Berlijn

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door KvR »

Helemaal niet moeilijk, gewoon de VRR app installeren. Lijkt me zinvol als je vaker in het VRR-gebied (incl. Arnhem, Zevenaar ‚s-Heerenberg, Nijmegen/Groesbeek en Venlo op bepaalde lijnen) onderweg bent. Wel de eezy-functie gebruiken want anders wordt het toch wel vrij duur.
Of een Deutschlandticket kopen als je echt vaak hier onderweg bent.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: wo 28 feb 2024, 11:58 Waarom is dat lastig? Geld uit je portemonnee pakken en betalen, toch?
Het is lastig als je geen geld in je portemonnee hebt. ;)

Ik blijf het raar vinden dat er tussen Nederland en Duitsland zo'n groot verschil zit wat betreft betalen in de bus.
Hier is contant geld afgeschaft omdat het onveilig was, maar is dat in Duitsland dan geen probleem?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door waldo79 »

Het meenemen van voldoende contanten hoort bij de voorbereiding van een reis naar Duitsland.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door en-es »

Eens!
KvR
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 feb 2024, 15:55
Locatie: Berlijn

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door KvR »

Meltrain schreef: wo 28 feb 2024, 19:41 Ik blijf het raar vinden dat er tussen Nederland en Duitsland zo'n groot verschil zit wat betreft betalen in de bus.
Hier is contant geld afgeschaft omdat het onveilig was, maar is dat in Duitsland dan geen probleem?
Contant geld was een tijdje vies in Duitsland maar het is weer helemaal terug in de bus. De gemiddelde Duitser hecht veel waarde aan privacy en vinden dat contant geld dit ondersteunt.
Je hebt het dus echt nodig in Duitsland, sommige winkels en restaurants accepteren alleen Duitse pinpassen met een girocard-logo.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door Djeez »

KvR schreef: wo 28 feb 2024, 16:18 Helemaal niet moeilijk, gewoon de VRR app installeren. Lijkt me zinvol als je vaker in het VRR-gebied (incl. Arnhem, Zevenaar ‚s-Heerenberg, Nijmegen/Groesbeek en Venlo op bepaalde lijnen) onderweg bent. Wel de eezy-functie gebruiken want anders wordt het toch wel vrij duur.
Of een Deutschlandticket kopen als je echt vaak hier onderweg bent.
Dus Nijmegen-grens ov-chipkaart en dan vanaf grens-Kleve inchecken met Eezy? Op hoeveel euro zit je dan totaal?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door nvdw »

Eezy rekent met € 1,64 basistarief en vervolgens 27 cent per kilometer (hemelsbreed, niet over de weg). Op basis van 20 km, even snel met ome Google opgemeten tussen de centra van Nijmegen en Kleve, kom je dan op € 7,04. Da’s dus het volledige traject.

Van de landsgrens tot het centrum van Kleve is het hemelsbreed 13 km (iets minder, maar ik rond het voor het gemak naar boven af). Dan zit je voor alleen het Duitse deel op € 5,15. Voor het Nederlandse deel zit je aan afgerond 8,5 km (over de weg) dus 1,08 basistarief plus 1,58 afstandtarief is € 2,66. Bij elkaar opgeteld dus nog duurder dan de hele rit op eezy of een Einzelfahrschein bij de chauffeur.

Op basis van de volle mep, uiteraard: heb je studenten-ov of Gelderland Oost Tweede Paasdag Extragratis Korting dan mag je je eigen sommetje maken.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 113 gasten