Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8860
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door ArrivaBas »

Het zat er al een tijdje aan te komen dat VDL in ieder geval een deel van het bedrijf zou overnemen, maar wel slim dat ze een partner hebben gestrikt voor de bedrijfstak die vrachtwagenopleggers bouwt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Mr-W »

Had ook een ander bedrijf kunnen zijn geweest dat Van Hool had overgenomen, naar mijn weten liepen er voorheen geen gesprekken met VDL over overname ;)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... o-6519383/
Edit: Guido Dumarey heeft een nieuw bod gedaan samen met de Amerikaanse partner van Van Hool de ABC Group.
https://www.hln.be/binnenland/bedrijven ... ~a133ba84/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door The Greyhound »

Interessante ontwikkelingen met dit artikel over contacten tussen VDL en ABC in het achterhoofd:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/vd ... 37164.html
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Mdk »

Een volledige overname door vdl van beide takken was opzich ook niet vreemd geweest, VDL is tenslotte een breder concern van allerlei industriebedrijven waar een opleggertak opzich niet heel vreemd gestaan had, en de opleggertak op zichzelf is winstgevend. Maar gezien de lastige financiële situatie op het moment met Nedcar en Bus & Coach is het het niet oppakken van een nieuwe bedrijfstak wel relevant voor de stabiliteit.

Zoals al in de artikelen aangegeven wordt, en al eerder in de media is besproken heeft VDL inderdaad een contract met ABC, een touringcar exprteur/dealer met een groot netwerk in de VS. Dit kwam tot stand juist door de instabiliteit bij Van Hool, ABC wilde een extra Europese aanbieder aantrekken om haar aanbod te kunnen blijven garanderen. Volgensmij is het echter wel zo dat bussen in de VS door andere regelgeving wel flink aangepast moeten worden, maar ik heb nog niet gezien dat VDL VS-specifieke modellen of aangepaste modellen in het gamma heeft. Of dat ze ook gaan proberen stadsbussen via ABC te slijten.


De aankoop van Van Hool door VDL roept wel een aantal interessante vragen op, waaronder;
- Gaat VDL de (nogsteeds niet commercieel levensvatbare) waterstoftechnologie van Van Hool overnemen en verder doorontwikkelen voor het langeafstandsvervoer?
- Gaat VDL de touringcars van Van Hool doorbouwen? Specifiek de VS-modellen, of gaat ze haar eigen modellen aanpassen?
- Gaat VDL het stadsbusgamma van Van Hool overnemen, het 24-m segment is een aanvulling, de a-serie is een splinternieuw model/platform. Indien dit niet het geval is, worden de huidige orders wel afgebouwd, of gaan ze deze proberen om te zetten in bijv. Citea's? - sowieso wordt over het stadsbusgedeelte met geen woord gerept in de media, men heeft het continue over coaches/touringcars.
- Wat gaat VDL doen met de productielocaties in Vlaanderen en N-Macedonië? Worden hier in de toekomst weer Van Hools of Citea's gebouwd? Wordt de locatie in Vlaanderen herontwikkeld voor een ander soort productie, zien we Citea's uit N-Macedonië komen ivm de lagere lonen, zeker met het oog op de achterblijvende winstgevendheid van de bus & Coach tak.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8860
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door ArrivaBas »

Als ik goed de laatste berichtgeving lees betekent de doorstart die ze nu voor ogen hebben niet dat de hele toko geliquideerd wordt en alle orders die nu nog openstaan omgezet worden naar producten van VDL of, in het geval van de opleggers, Schmitz Cargobull. De twee kopers krijgen zo te zien wel (een groot deel van) de aandelen in handen en ze gaan wel het een en ander reorganiseren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door The Greyhound »

Mdk schreef: di 09 apr 2024, 09:54 Zoals al in de artikelen aangegeven wordt, en al eerder in de media is besproken heeft VDL inderdaad een contract met ABC, een touringcar exprteur/dealer met een groot netwerk in de VS. Dit kwam tot stand juist door de instabiliteit bij Van Hool, ABC wilde een extra Europese aanbieder aantrekken om haar aanbod te kunnen blijven garanderen. Volgensmij is het echter wel zo dat bussen in de VS door andere regelgeving wel flink aangepast moeten worden, maar ik heb nog niet gezien dat VDL VS-specifieke modellen of aangepaste modellen in het gamma heeft. Of dat ze ook gaan proberen stadsbussen via ABC te slijten.
OV bussen slijten in de VS is lastig tenzij je ze daar bouwt. Anders vervalt de aankoopsubsidie van de landelijke overheid. Van Hool heeft dit wel gedaan. Ik vraag mij af hoeveel geld ze op die orders moesten toeleggen om enigzins concurerend te blijven.
Mdk schreef: di 09 apr 2024, 09:54 De aankoop van Van Hool door VDL roept wel een aantal interessante vragen op, waaronder;
- Gaat VDL de (nogsteeds niet commercieel levensvatbare) waterstoftechnologie van Van Hool overnemen en verder doorontwikkelen voor het langeafstandsvervoer?
- Gaat VDL de touringcars van Van Hool doorbouwen? Specifiek de VS-modellen, of gaat ze haar eigen modellen aanpassen?
- Gaat VDL het stadsbusgamma van Van Hool overnemen, het 24-m segment is een aanvulling, de a-serie is een splinternieuw model/platform. Indien dit niet het geval is, worden de huidige orders wel afgebouwd, of gaan ze deze proberen om te zetten in bijv. Citea's? - sowieso wordt over het stadsbusgedeelte met geen woord gerept in de media, men heeft het continue over coaches/touringcars.
- Wat gaat VDL doen met de productielocaties in Vlaanderen en N-Macedonië? Worden hier in de toekomst weer Van Hools of Citea's gebouwd? Wordt de locatie in Vlaanderen herontwikkeld voor een ander soort productie, zien we Citea's uit N-Macedonië komen ivm de lagere lonen, zeker met het oog op de achterblijvende winstgevendheid van de bus & Coach tak.
Ik heb eerder begrepen dat VDL vooral geïnteresseerd is in de toerwagens. Naar waterstof is weinig vraag en als die er is is Solaris een geduchte concurrent op dit moment.
Macedonië is inderdaad een interessante vraag. Tot nu toe is VDL volgens mij niet veel actief in lageloon landen.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Mdk »

Totaal niet juist, in elk geval VDL Bus & Cosch is juist gericht op productie in de BeNeLux. De locatie in Koningshooikt zou in dat opzicht zeer welkom zijn als capaciteitsuitbreiding gezien de leveringsproblemen die VDL ervaart, en sluit mooi aan bij de huidige geografische spreiding. Tegelijkertijd kun je je afvragen of de productie van bussen hier überhaupt wel rendabel te krijgen is, gezien het Van Hool, Ebusco & VDL tot noch toe allemaal niet lukt. De hoge lonen spelen daar zeker in mee. Eventuele productie in de Balkan zou misschien de winstmarge kunnen helpen, maar betekent wel (deels) afstappen van de huidige strategie, terwijl er juist enorm is geinvesteerd de locatie in Roeselare.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Minister van Mobiliteit Peeters: "Faillissement Van Hool kan 'heel groot probleem' zijn voor De Lijn"

Bericht door Mr-W »

Als de uiteindelijke overnemer van busbouwer Van Hool stopt met de productie van stadsbussen, zou dat "een heel groot probleem" voor De Lijn zijn. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) gezegd. Bij De Lijn horen we dat het dossier van een eventuele doorstart van Van Hool op de voet gevolgd wordt.
De Vlaamse vervoersmaatschappij heeft zo'n 1.200 bussen in dienst die zijn gebouwd bij Van Hool
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/10 ... ol-kan-he/

De Nederlandse busbouwer VDL eist vandaag nog duidelijkheid over het dossier-Van Hool. Aan een biedstrijd wil VDL niet meedoen. "Als er vanavond geen besluit wordt genomen of geen besluit in ons voordeel, dan eindigt het voor ons", zegt senior vice president Rolf-Jan Zweep.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/10 ... rs-eindig/

Een neef van de CEO, een afgewezen West-Vlaming en een bandenmiljardair: dit zijn de nieuwe kandidaten in de biedstrijd om Van Hool
Een Nederlander en een Duitser, een Belg en een Amerikaan, een Van Hool-neef, of nog iemand anders? Er zijn nu plots meerdere kandidaten voor de failliete busbouwer uit Koningshooikt. Wie zijn ze, en wat is hun plan?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240409_95663708
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door ThatPCDude »

De ironie terwijl ze Van Hool nou net in keihard hun rug hebben gestoken met een gigantische order aan die Chinese UFO-fabrikant...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
flipje
Berichten: 1258
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door flipje »

VDL neemt Van Hool over.

"De curatoren bij Van Hool hebben woensdagavond de knoop doorgehakt: het busbedrijf uit Koningshooikt wordt overgenomen door de Nederlandse VDL Groep en GRW/Schmitz Cargobull. De overnemers voorzien in een eerste fase werk voor zo’n 650 à 950 medewerkers"
Bron
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door The Greyhound »

Mdk schreef: wo 10 apr 2024, 10:46 Tegelijkertijd kun je je afvragen of de productie van bussen hier überhaupt wel rendabel te krijgen is, gezien het Van Hool, Ebusco & VDL tot noch toe allemaal niet lukt. De hoge lonen spelen daar zeker in mee.
Op een beperkt aantal 3.0 bussen na zijn alle EBUSCO bussen in China gebouwd. Voor de 3.0 wordt daar nu ook weer op teruggegrepen.
Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Station Luchtbal »

De Tijd, VDL's nieuwe busfabriek in Roeselare: lichtjaren voor op die van Van Hool:
(...)

Dat maakt een zeer efficiënte en snelle productie mogelijk. Hoewel de nieuwe fabriek aanzienlijk kleiner is dan de oude, kunnen er - zodra ze op kruissnelheid is - 800 stadsbussen per jaar gemaakt worden. Dat is twee keer zoveel als in de oude fabriek in Beveren en met evenveel werknemers.
Archive-link
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten