Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Mr-W »

De Vlaamse regering is vanmorgen samengekomen om te bekijken hoe ze honderden ontslagen kan vermijden bij Van Hool, in Koningshooikt. De busbouwer zit in slechte papieren omdat de productie van bussen hier niet rendabel blijkt. Bij Van Hool zelf hebben de arbeiders het werk neergelegd en wordt gelaten gewacht op slecht nieuws. Na afloop van de Vlaamse regeringsbijeenkomst is het nog altijd niet duidelijk of en wat Vlaanderen wil/kan doen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/08 ... -reacties/
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door en-es »

Tja, als De Lijn al bussen in China gaat kopen dan houdt het wel op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Suus »

Dat is deels ook populisme.

Er zijn meerdere factoren waarom het bij Van Hool niet goed gaat:
* De afgelopen vijftien jaar heeft Van Hool zich steeds meer gespecialiseerd in touringcars en niche-producten. Dat ging lang goed, totdat de markt voor touringcars instortte vanwege de pandemie.
* Van Hool heeft heel erg lang gewacht met het vernieuwen van hun line-up aan lijnbussen. De NewA3xx-bussen werden al bijna 20 jaar verkocht.
* Van Hool heeft gewed op het verkeerde paard. Van Hool dacht dat waterstofbussen de toekomst waren, en is pas recentelijk tot de conclusie gekomen dat elektrische bussen beter in de markt liggen. Er zijn nu wel elektrische lijnbussen, maar concurrenten hebben veel marktaandeel gewonnen.

Het gevolg: trouwe klanten in de thuismarkt zijn sinds 2015 grotendeels overgestapt op andere merken voor hun bestellingen, met als gevolg dat je nu in België steeds meer bestellingen bij andere fabrikanten ziet, zelfs bij bedrijven die Van Hool heel lang trouw waren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Daniel »

Er speelt nog meer: Volvo ging jaren eerder naar Polen, Mercedes jaren eerder naar Turkije.
Van Hool opende pas begin deze eeuw een fabriek in Macedonië, waardoor de loonkosten ook lang hoger waren dan bij de concurrentie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door en-es »

We worden te duur in West Europa. Dus gaat men naar landen waar werknemers minder rechten hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Suus »

Ik snap die conclusie, maar vind het wel makkelijk. Er is de laatste decennia teveel aandacht voor shareholder value ten opzichte van R&D. Een vernuftig ontworpen kwaliteitsproduct kan je ook gewoon in de Benelux bouwen, maar het is makkelijker om kwaliteitsverlies door off-shore productie voor lief te nemen, want we zijn ondertussen geconditioneerd dat dat nu eenmaal een fact of life is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Mr-W »

en-es schreef: za 09 mar 2024, 10:17 We worden te duur in West Europa. Dus gaat men naar landen waar werknemers minder rechten hebben.
Met de andere bussenbouwer in Vlaanderen gaat het ook niet persé goed.
https://hightechsystems.nl/artikel/nog- ... usdivisie/
Suus schreef: za 09 mar 2024, 09:35 Dat is deels ook populisme.

Er zijn meerdere factoren waarom het bij Van Hool niet goed gaat:
* De afgelopen vijftien jaar heeft Van Hool zich steeds meer gespecialiseerd in touringcars en niche-producten. Dat ging lang goed, totdat de markt voor touringcars instortte vanwege de pandemie.
* Van Hool heeft heel erg lang gewacht met het vernieuwen van hun line-up aan lijnbussen. De NewA3xx-bussen werden al bijna 20 jaar verkocht.
* Van Hool heeft gewed op het verkeerde paard. Van Hool dacht dat waterstofbussen de toekomst waren, en is pas recentelijk tot de conclusie gekomen dat elektrische bussen beter in de markt liggen. Er zijn nu wel elektrische lijnbussen, maar concurrenten hebben veel marktaandeel gewonnen.

Het gevolg: trouwe klanten in de thuismarkt zijn sinds 2015 grotendeels overgestapt op andere merken voor hun bestellingen, met als gevolg dat je nu in België steeds meer bestellingen bij andere fabrikanten ziet, zelfs bij bedrijven die Van Hool heel lang trouw waren.
De Van Hool touringcarbussen waren altijd wel bij de tijd, maar inderdaad de New A3XX hebben te lang meegedraait.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door trolly »

Suus schreef: za 09 mar 2024, 10:30 Ik snap die conclusie, maar vind het wel makkelijk. Er is de laatste decennia teveel aandacht voor shareholder value ten opzichte van R&D. Een vernuftig ontworpen kwaliteitsproduct kan je ook gewoon in de Benelux bouwen, maar het is makkelijker om kwaliteitsverlies door off-shore productie voor lief te nemen, want we zijn ondertussen geconditioneerd dat dat nu eenmaal een fact of life is.
Van die dingen.VDL produceert ook alleen in de Benelux, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door en-es »

Ik dacht dat ze onlangs veel mensen ontslagen hebben en dat er niks meer geproduceerd wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Suus »

Dat is bij VDL Nedcar. VDL Bus & Coach heeft een orderboek ter waarde van een half miljard euro, en zover ik weet inderdaad geen productielocaties buiten de Benelux.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: za 09 mar 2024, 10:04 Er speelt nog meer: Volvo ging jaren eerder naar Polen, Mercedes jaren eerder naar Turkije.
Van Hool opende pas begin deze eeuw een fabriek in Macedonië, waardoor de loonkosten ook lang hoger waren dan bij de concurrentie.
Volvo heeft Polen inmiddels alweer verlaten en werkt nu o.a. samen met een Egyptische partner.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door The Greyhound »

Suus schreef: za 09 mar 2024, 09:35 Dat is deels ook populisme.

Er zijn meerdere factoren waarom het bij Van Hool niet goed gaat:
* De afgelopen vijftien jaar heeft Van Hool zich steeds meer gespecialiseerd in touringcars en niche-producten. Dat ging lang goed, totdat de markt voor touringcars instortte vanwege de pandemie.
* Van Hool heeft heel erg lang gewacht met het vernieuwen van hun line-up aan lijnbussen. De NewA3xx-bussen werden al bijna 20 jaar verkocht.
* Van Hool heeft gewed op het verkeerde paard. Van Hool dacht dat waterstofbussen de toekomst waren, en is pas recentelijk tot de conclusie gekomen dat elektrische bussen beter in de markt liggen. Er zijn nu wel elektrische lijnbussen, maar concurrenten hebben veel marktaandeel gewonnen.

Het gevolg: trouwe klanten in de thuismarkt zijn sinds 2015 grotendeels overgestapt op andere merken voor hun bestellingen, met als gevolg dat je nu in België steeds meer bestellingen bij andere fabrikanten ziet, zelfs bij bedrijven die Van Hool heel lang trouw waren.
Een belangrijke reden lijkt ook de aansturing van het bedrijf te zijn. De aandelen zijn in handen van de familie Van Hool, waarbij inmiddels een derde generatie het voor het zeggen heeft die in verschillende clans uiteenvalt en waarbij voor de rechter o.a. gelijke rechten voor mannen en vrouwen afgedwongen moesten worden.
Je zou er een prachtige TV soap van kunnen maken.
https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 30679.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door ArrivaBas »

Min of meer dus wat er in bovenstaand filmpje verteld wordt.

Van Hool is naast Europa ook groot in de VS en Canada, waar zij ook veel touringcars voor produceren. Bij de reisbussen is ook meer dan vijftien jaar dezelfde basis gebruikt en de verkoop liep door de goede kwaliteit ook al die jaren als een trein. Alleen is die branche door corona een beetje ingestort, want de toerboeren hadden minder bussen nodig doordat de vraag naar internationale busreizen twee jaar lang erg moeilijk en onvoorspelbaar was.
Maar wat naast het gebrek aan eensgezindheid binnen de familie Van Hool en de wereldwijde problemen met de aanvoer van onderdelen speelt, is ook dat de vakbonden in België nog altijd oppermachtig zijn. Als de vakbonden zo'n grote machtspositie hebben, wordt in eigen land produceren vanzelf duur. Bombardier heeft ook kosten noch moeite gespaard om de voormalige BN-fabriek in Brugge aan te houden, omdat het sluiten van fabrieken in België hand in hand gaat met onrust, zeker als er een Belgische historie achter de locatie zit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door The Greyhound »

De activiteiten van Van Hool in de USA zullen ook bijdragen aan het fiasco. Om te kunnen voldoen aan de Buy American regels waarmee ov bedrijven een aanschafsubsidie kunnen krijgen voor bussen moet de productie in ieder geval deels in de USA plaatsvinden. Anders kan je in die markt niet concurrerend werken. Er zijn in beperkte aantallen Van Hool lijn bussen geëxporteerd naar de USA. Oakland was zo’n 15 jaar geleden een grote afnemer. In de pers verschenen toen artikelen over gemeenschappelijke vakanties van de familie Van Hool en de directie van het busbedrijf…….Ook nam Oakland een aantal waterstof bussen af.
In 2018 werd de bouw aangekondigde van een fabriek in Tennessee waarmee men weer de OV markt op wilde. Die zou in 2020 opengaan. Dat werd 2022 en daarna 2025.
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Etienne »

Staatssecretaris Bertrand (Open Vld) vindt niet dat regering geld moet pompen in Van Hool: “Het is altijd een pijnlijk verhaal”

De liberalen vinden niet dat de Vlaamse regering geld moet pompen in Van Hool als ook er geen private investeerders zijn en als de banken niet met geld over de brug komen. Dat heeft staatssecretaris voor Begroting Alexia Bertrand (Open Vld) zondag gezegd in de studio van VTM NIEUWS. “De rol van de overheid is om de werknemers te begeleiden en niemand achter te laten.”

“Het is altijd een pijnlijk verhaal als een industrieel bedrijf in de problemen komt, in de eerste plaats voor de werknemers en de gezinnen. Maar het is de vraag of het de rol is van de overheid om daarin belastinggeld te investeren als de aandeelhouders dat niet willen doen, als de banken dat niet doen en als er geen externe investeerders zijn”, reageert Bertrand. “Ik denk van niet. Ik denk wel dat het de rol is van de overheid en van de VDAB om de mensen te begeleiden en om niemand achter te laten.”

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Mr-W »

Bij busbouwer Van Hool verdwijnen 1.100 jobs in de komende jaren
Bij busbouwer Van Hool zullen dit jaar 830 jobs verdwijnen en zullen de komende 3 jaar nog eens bijna 300 mensen moeten vertrekken. Dat heeft de directie aangekondigd tijdens een bijzondere ondernemingsraad. "We begrijpen de impact die dit plan heeft op medewerkers en hun families, en het valt ons zwaar om deze stap te zetten", zegt co-CEO Marc Zwaaneveld.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/11 ... -van-hool/
Bij Het Laatste Nieuws tevens een liveblog over de situatie bij Van Hool
https://www.hln.be/binnenland/live-van- ... ~a60fc528/
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Lange_Dre »

Ergens vind ik het wel opvallend dat VDL bus & Coach er zo veel beter voor staat, terwijl dat bedrijf alleen in Nederland en België bussen produceert. Bij van Hool is het denk mede mis gegaan door op gebied van stad en streek bussen te lang heeft stil gestaan. Waar een bedrijf als VDL wel bleef doorontwikkelen. En daarnaast lijkt van Hool inderdaad op het verkeerde paard gewed te hebben en vervolgens pas te laat zijn ingestapt in electrische aandrijving naast waterstof.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Mr-W »

Er zijn grote problemen bij de Belgische busbouwer Van Hool, een rechtstreekse concurrent van VDL in Eindhoven. Het concern heeft last van de impact van corona, hoge energiekosten, inflatie en wereldwijde problemen bij de levering van onderdelen. VDL herkent de problemen waar Van Hool mee kampt en heeft die zelf ook. “De bussensector is tijdens de corona periode heel hard geraakt, er reed geen touringcar meer rond, er werd geen bus meer besteld.”
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/443 ... -problemen
Lange_Dre schreef: do 14 mar 2024, 15:37 Ergens vind ik het wel opvallend dat VDL bus & Coach er zo veel beter voor staat, terwijl dat bedrijf alleen in Nederland en België bussen produceert.
VDL is ook niet winstgevend en de fabriek in Roeselare heeft jarenlang slechte cijfers gehad.
https://hightechsystems.nl/artikel/nog- ... usdivisie/
https://www.tijd.be/ondernemen/logistie ... 39088.html
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door The Greyhound »

Lange_Dre schreef: do 14 mar 2024, 15:37 Ergens vind ik het wel opvallend dat VDL bus & Coach er zo veel beter voor staat, terwijl dat bedrijf alleen in Nederland en België bussen produceert. Bij van Hool is het denk mede mis gegaan door op gebied van stad en streek bussen te lang heeft stil gestaan. Waar een bedrijf als VDL wel bleef doorontwikkelen. En daarnaast lijkt van Hool inderdaad op het verkeerde paard gewed te hebben en vervolgens pas te laat zijn ingestapt in electrische aandrijving naast waterstof.
Het lijkt erop dat de problemen bij Van Hool voor een (belangrijk) deel te maken hebben met een combinatie van mismanagement en familie.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240301_97238818
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Mdk »

In de vlaamse media wordt druk verdergespeculeerd over het lot van Van Hool.
In verband met de grote schuldenberg van de onderneming lijken er geen overnamekandidaten te zijn voorafgaand aan een fallissement. Het feit dat het bedrijf een uitstel van betaling heeft aangevraagd duid erop dat zij deze schulden niet meer kunnen voldoen, ook niet op de lange termijn. Dat zou dus 3 opties geven; 1. Een akkoord met de schuldeisers (+ evt nieuwe investering) om een doorstart te realiseren. 2. Een 'flitsfallissement' waarin met potentiëlke investeerders voorafgaand aan het officiele fallissement afspraken worden gemaakt voor overname van de fallite boedel om werkonderbreking te voorkomen en een doorstart zonder schuldeisers mogelijk te maken. of 3. Een fallissement.
Een dorostart ná fallissement zonder 'flits' is bij ditsoort 'lean' industriebedrijven vaak niet mogelijk omdat een werkonderbrekning té veel schade aanricht.

Als ik het goed begrijp zijn er vooralsnog geen productieonderbrekingen, maar de productie van uitstaande orders zou nog wel in de problemen kunnen komen. Volgensmij zijn er een aantal Nederlandse orders die bij Van Hool uitstaan. Heeft iemand scherp wat dit zou kunnen betekenen voor de vervoerders hier?

Een snelle google brengt me enkel op het volgende lijstje:
  • 56 a15's voor Qbuzz ZHN (R-net 15m), moeten per concessiewissel 2024 in dienst.
  • 56 a15's voor Qbuzz ZHN (SnelBuzz 13m), moeten per concessiewissel 2024 in dienst.
  • 54 a15's voor Qbuzz groningen (Q-liner), geplande levering laatste kwartaal 2024.
Of mis ik dan nog iets?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door ICE11 »

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Lijn 45 »

VDL zou interesse hebben om de touringcartak van Van Hool over te nemen.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Bericht door Durashift »

Ja, VDL zit ook vol in zijn capaciteit, dit jaar, las ik in de krant.

Was een artikel dat de touringcar reisbranche vreest voor een tekort aan touringcars aankomend seizoen.. nou nou..
Alsof die branche jaarlijks nieuwe touringcars inzetten en weer terug inleveren einde seizoen... Zo werkt het toch niet?

Natuurlijk, de financiële tak van de firma, welke veel inzet van bussen mogelijk gemaakt heeft zal het moeilijk krijgen maar denk dat een curator die leasecontracten toch eerst laat doorlopen zodat er inkomsten komen dan dat de bezittingen direct teruggeroepen worden. Als alle, door Van Hool gefinancierde, bussen stil gezet moeten..ja..dán kan ik mijn een tekort aan bussen wel voorstellen.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

VDL-baas blijft geloven in bussen

Bericht door Mr-W »

EINDHOVEN - Kunnen twee zwakke broeders samen sterk zijn?
VDL waagt een opmerkelijke poging om bussenconcurrent Van Hool over te nemen. Terwijl het ‘scherpe’ investeringskeuzes moet maken.

https://www.ed.nl/eindhoven/vdl-baas-bl ... ~a0c06fff/
Laatst gewijzigd door Tom024 op zo 07 apr 2024, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort ivm copyright
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Busbouwer Van Hool wordt overgenomen: zeker 1.600 mensen verliezen hun job

Bericht door Mr-W »

Bij Van Hool zullen zeker 1.600 mensen hun werk verliezen. Dat verneemt VRT NWS uit goede bron. De busbouwer zou vrijdag al het faillissement hebben aangevraagd. Er zal een doorstart volgen, maar dat zal gepaard gaan met een groter jobverlies dan werd verwacht.
Daarna volgt een doorstart. De Nederlandse busbouwer VDL en de Duitse trailerbouwer Schmitz Cargobull zouden Van Hool overnemen, maar zouden minder werknemers kunnen behouden. Zeker 1.600 mensen zouden hun werk verliezen. 600 tot 900 werknemers zouden kunnen blijven.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/08 ... enverlies/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten