ÖBB Railjet

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

ÖBB Railjet

Berichtdoor Daan » Di 16 Dec 2008, 13:15

Sinds kort rijdt de ÖBB Railjet. Zie hier voor foto's: http://www.railpage.net/modules/news/ar ... oryid=1892

Het is dus wel mogelijk om in een vrij korte tijd een fatsoenlijke hogesnelheidstrein af te leveren... :roll: :)

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Jurjen » Di 16 Dec 2008, 13:32

Nouja, hogesnelheidstrein. De dingen kunnen 230 km/h rijden. Goed, ze zijn allicht sneller dan het normale werk, maar het blijft natuurlijk gewoon een snelle loc+rijtuigen-combi en geen match voor de 330 km/h rijdende TGV.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor reisthijs » Di 16 Dec 2008, 14:29

Natuurlijk is het niet te vergelijken met een ICE of TGV, zie het eerder als het Oostenrijks equivalent van de Nederlandse Albatros. Dat is een "echte hogesnelheidstrein' die toch ook maar 250 km/u kan rijden, dat scheelt niet eens zo heel veel met deze Railjet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Stefan » Di 16 Dec 2008, 14:44

Wat een prachtige trein is het toch. ;) De kleuren staan ook goed! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Caspar » Wo 17 Dec 2008, 12:24

Vind het ook wel mooie treinen geworden.
Het is dus wel mogelijk om in een vrij korte tijd een fatsoenlijke hogesnelheidstrein af te leveren...
Het Taurus concept is natuurlijk al jaren oud, en is dit gewoon een verder door ontwikkelde versie van. Begrijp ik goed dat 2 stellen aan elkaar 400 meter zijn? Dat komt overeen met 16 bakken Ddar ongeveer in lengte. Vorig jaar werd met 5 bakken gereden in de EC Wenen- Budapest, en zat ie misschien net half vol. Lijkt me wel wat fors ingezet in capaciteit?

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Jurjen » Wo 17 Dec 2008, 12:47

Ik heb aardig wat verhalen gehoord over juist overvolle treinen op die relatie! (Wien-Budapest) Het rijden met 2 gekoppelde RJ-stellen vindt echter slechts plaats op enkele treinen, meen ik. Lang niet bij alle!

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Daan » Wo 17 Dec 2008, 14:02

Caspar schreef:Vind het ook wel mooie treinen geworden.
Het is dus wel mogelijk om in een vrij korte tijd een fatsoenlijke hogesnelheidstrein af te leveren...
Het Taurus concept is natuurlijk al jaren oud, en is dit gewoon een verder door ontwikkelde versie van.
Uiteraard, maar blijkbaar kan men wel vrij snel rijtuigen en een stuurrijtuig bouwen die zo luxe zijn als het maar kan en volledig geschikt zijn voor 230 km/h.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Suus » Wo 17 Dec 2008, 14:32

Dat kan al langer, zie de ICE 2, die in feite ook bestaat uit een locomotief en een stuurstand.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor JeePee » Vr 19 Dec 2008, 11:31

Jurjen schreef:Ik heb aardig wat verhalen gehoord over juist overvolle treinen op die relatie!

Dat is wel aardig de praktijk ja. Als je niet minstens een week van tevoren gereserveerd hebt, dan heb je eigenlijk weinig kans op een plekkie. Vooral de slag naar München is altijd erg druk.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Caspar » Vr 19 Dec 2008, 12:33

Dan had ik blijkbaar erg geluk, op een doordeweekse ochtend in januari was ie dus nog niet half vol met 5 bakken :D

Bovengenoemde situaties gaan zeker voornamelijk op tijdens het toeristen seizoen?

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Jurjen » Vr 19 Dec 2008, 18:55

Caspar schreef:Dan had ik blijkbaar erg geluk, op een doordeweekse ochtend in januari was ie dus nog niet half vol met 5 bakken :D

Bovengenoemde situaties gaan zeker voornamelijk op tijdens het toeristen seizoen?
Vooral ook rond feestdagen en weekends.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Caspar » Di 23 Dec 2008, 22:47

Waar wordt er eigenlijk 230 gereden met die RJ? In februari ga ik een treinreis maken, en zit toch sterk te twijfelen, vooral omdat op de dagen dat ik wil er nog een Sparangebot is van 39 euro voor de RJ van Munchen naar Budapest.
Maarja vliegen naar Roemenie kost 120 euro voor een retourtje en dan kan ik daar een mooi rondje maken, zonder eerst al 2 dagen onderweg te zijn.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Fles » Vr 26 Dec 2008, 17:29

Jurjen schreef:Nouja, hogesnelheidstrein. De dingen kunnen 230 km/h rijden. Goed, ze zijn allicht sneller dan het normale werk, maar het blijft natuurlijk gewoon een snelle loc+rijtuigen-combi en geen match voor de 330 km/h rijdende TGV.


In Zweden gaat de X2000 niet harder dan 200 km/h. En die wordt ook hogesnelheidstrein genoemd :idea:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: ÖBB Railjet

Berichtdoor Caspar » Za 27 Dec 2008, 00:03

Traxx met ICRm wordt ook hogesnelheidsmat genoemd 8-)


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten