Omleiding benelux trein

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Omleiding benelux trein

Bericht door racingweirdo »

Hallo,


Ik ben vandaag in brussel geweest, erg leuk enzo.

Echter bij het vertrekken werd er omgeroepen dat de benelux trein naar nederland niet reed vanwegen een ongeval in nederland.

We werden geadviseerd om de trein naar antwerpen te nemen en vanaf daar de trein naar nederland te nemen.

Ik ben op advies naar antwerpen gereden om daar te horen dat de trein naar nl niet reed(duhh, maar ik hoopte op iets anders).

IK vroeg mij af mag ik in zo`on geval ook in brussel op de maastricht-brussel express stappen en in nederland op de s800 serie?


Daarnaast zag ik vanochtend rond 11:30 een thalys rijden van van brussel noord naar zuid, die helemaal donker was(geen enkel licht aan) Er zaten wel duidelijk een heleboel mensen in, deze thalys werd getrokken door 2 groene(met gele strepen) locs, weet iemand wat er aan de hand was?


gegroet
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door Daan »

racingweirdo schreef:Daarnaast zag ik vanochtend rond 11:30 een thalys rijden van van brussel noord naar zuid, die helemaal donker was(geen enkel licht aan) Er zaten wel duidelijk een heleboel mensen in, deze thalys werd getrokken door 2 groene(met gele strepen) locs, weet iemand wat er aan de hand was?
Dat zal wel een gestrande Thalys zijn geweest, die werd weggesleept, vanwegen een defect bijvoorbeeld.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door racingweirdo »

Daan schreef:
racingweirdo schreef:Daarnaast zag ik vanochtend rond 11:30 een thalys rijden van van brussel noord naar zuid, die helemaal donker was(geen enkel licht aan) Er zaten wel duidelijk een heleboel mensen in, deze thalys werd getrokken door 2 groene(met gele strepen) locs, weet iemand wat er aan de hand was?
Dat zal wel een gestrande Thalys zijn geweest, die werd weggesleept, vanwegen een defect bijvoorbeeld.
en dan laat je de mensen niet even overstappen op een ander treinstel :|
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door M57 »

Omreizen via een ander grenspunt dan op je biljet staat, mag alleen bij hoge uitzondering. De regels daarvoor zijn strenger dan voor binnenlands omreizen. Er is in ieder geval een aantekening van een baliemedewerker of een grootscheepse aankondiging voor nodig.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door Daan »

racingweirdo schreef:
Daan schreef:
racingweirdo schreef:Daarnaast zag ik vanochtend rond 11:30 een thalys rijden van van brussel noord naar zuid, die helemaal donker was(geen enkel licht aan) Er zaten wel duidelijk een heleboel mensen in, deze thalys werd getrokken door 2 groene(met gele strepen) locs, weet iemand wat er aan de hand was?
Dat zal wel een gestrande Thalys zijn geweest, die werd weggesleept, vanwegen een defect bijvoorbeeld.
en dan laat je de mensen niet even overstappen op een ander treinstel :|
Tja, hoe wou je dat doen, als die trein in de middle of nowhere strandt...?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door Karl »

Ander Thalysstel er naast, deuren open, enterhaken uit en loopplank neerleggen. :wink:
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door Caspar »

Even een Thalys stel ergens vandaan plukken kost meer tijd dan deze oplossing allicht. Stel dat ding ging stuk bij Mechelen, en daar stonden 2 diesellocs in de buurt klaar, dan zitten de mensen korter in de kou/donker dan dat er eerst een Thalys vanuit Brussel naar Mechelen moet rijden om de reizigers over te laten stappen met al hun bagage en (hut)koffers over een of ander loop plankje. Om maar te zwijgen van een eventuele rolstoeler aan boord :wink:
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door treinbruno »

*toppickkick*

die dieselloc's zijn speciale locomotieven met het beveiligingssysteem TVM (ligt op L1)
er staan er altijd in brussel klaar om te vertrekken als er een trein in panne zou vallen, en ze hebben ook speciale koppelingen enzo om het zo snel mogelijk te laten verlopen...

effe een andere trein laten komen gaat echt niet...
L1 wordt intensief gebruikt (thalys,TGV,eurostar) en er zijn niet zomaar thalys of eurostarstellen vrij om effe een andere trein te gaan ophalen!
1: er moet een bestuurder zijn die dat kan regelen
2: er zijn thalys stellen in onderhoud, andere zijn dan weer weg voor instalatie van ECTS
3: zo'n verandering van trein duurt al snel een uur, en die tijd kan de hogesnelheidstrein niet versperd worden, en de thalys moet nog altijd weg + dat het ook nogal onveilig kan zijn om te veranderen van trein...

kortom: het beste is gewoon de trein afslepen, en ook de snelste manier :wink:

op L2 (hogesnelheidslijn leuven-luik) hebben ze ook speciale diesellocomotieven om gestrande treinen af te slepen...
Reiziger MT
Berichten: 19
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 23:17

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door Reiziger MT »

Maar op de Brusselexpress word het wel even krap.. Als je de 800 wilt gaan halen.
De B- Express komt op .49 aan en heeft bijna altijd wel 5 min vertraging.. En de 800 vertrekt om .56 ;)
Als je die mist moet je weer gaan wachten op de .04 die om .26 vertrekt ;)
De 800-serie Mt/Hrl-Amr, De route van Nederland!
Thalys 9409
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 20:50
Locatie: FGSP

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door Thalys 9409 »

Indien men een biljet internationaal verkeer heeft bv . zone Brussel > Den Haag Agglo via Roosendaal dan is het verboden om op eigen houtje de andere trein te nemen .

Ik ga nog een voorbeeldje geven ivm grensverkeer Noord-Frankrijk

Je hebt een biljet Kortrijk - Lille Flandres Via Tourcoing Frontière
en er gebeurt iets mag men niet een andere reigweg nemen ,
bv mocht er een groot accident gebeuren dat de sporen gesperd zijn . dan gaat men hier een regeling treffen

want men kan met heel goede verbinding (tijdens de week )

Kortrijk > Moeskroen > Tournai(Doornik)> Baisieux > Ascq > Lille Flandres reizen IC komende uit Luik Paleis

en die Diesels zijn zoals hier iemand al zei speciale Diesel die zelfs een speciale koppeling hebben om een Thalys stel te kunnen wegslepen .

de Diesels zijn 2 x2 55HLD TVM voor lijn 1 Standplaatsen Vorst rijtuigen , Schaarbeek Vorming en ik denk dat er nog ergens 2 te velde staan . in Wallonnie Doornik of die kanten (ik heb daar geen zicht op)
Voor Lijn 2 zijn dat 2x2 62 HLD standplaats Leuven en 1x2 HLD 62 Kinkempois (Luik Vorming )
125 jaar Kusttram in 2010
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door Fles »

Nou is Brussel - Den Haag via Maastricht wel een "iets" grotere omweg dan wat jij noemt he ;)
Thalys 9409
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 20:50
Locatie: FGSP

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door Thalys 9409 »

Ik nam dit traject ter voorbeeld 8-)
125 jaar Kusttram in 2010
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door treinbruno »

ik dacht wel dat tourcoing en blandain frontiere als gemeenschappelijk grenspunt worden aanzien :)
maar dat was een uitzondering...
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door IC3 »

Hmm, ik heb hier een kaartje Doornik-Rijsel liggen met een enkele grensovergang, nl. Blandain. Voor de terugweg kreeg ik van de SNCF wel de keuze om over Tourcoing danwel Blandain te reizen.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Omleiding benelux trein

Bericht door M57 »

Voor zover ik me het herinner, is het zo: Tourcoing(fr) en Blandain(fr) zijn af te gevan als afzonderlijk of als gemeenschappelijk grenspunt. In het laatste geval heet de grensovergang Blan-Tour(fr). Ik kan me in ieder geval herinneren wel eens biljetten met al die varianten gezien te hebben.

Als ik afga op deze dubieuze calculator, wordt in alle gevallen hetzelfde aantal kilometers berekend.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten