Ook rampdag voor spoor in Leuven
Geplaatst: wo 07 jan 2009, 12:47
Ook rampdag voor spoor in Leuven
LEUVEN - Het treinverkeer vanuit Leuven liep dinsdagmiddag ernstige vertraging op. 'Rond 13uur raakte een trein die het Leuvense station verliet een bovenleiding. Dat had vertragingen van een uur tot gevolg', zegt Christiaan Clapuyt van Infrabel.
Grote problemen voor het treinverkeer vanuit Leuven naar zowat alle belangrijke bestemmingen in het land gisteren. Oorzaak was een ongeval met een trein die het station van Leuven omstreeks 13uur had verlaten. Net buiten het station raakte de trein een bovenleiding met grote schade tot gevolg. 'De trein was op weg naar de luchthaven van Zaventem', zegt Christiaan Clapuyt, woordvoerder van Infrabel, de beheerder van het spoorwegennet. 'Door de aangerichte schade aan de bovenleiding ontstonden er vertragingen op de lijnen naar Aarschot, Antwerpen, Brussel en Ottignies. Gelukkig moesten we geen treinverbindingen annuleren, maar het is wel zo dat er slechts drie sporen konden gebruikt worden nadat de schade was opgemeten. De vertragingen liepen op tot een uur.'
Door de moeilijk bereikbare plaats waar de bovenleiding werd geraakt, duurde het bijna een uur om de gestrande reizigers over te brengen naar de hal van het Leuvense station. 'Pech gehad', reageert een van de passagiers die snel een taxi induikt richting Zaventem. 'Het ging om een twintigtal reizigers', aldus Frédéric Petit van Infrabel die zelf meteen ter plaatse kwam. 'De mensen werden opgevangen en stonden letterlijk en figuurlijk niet in de kou. Gelukkig gebeurde het ongeval op het rustigste moment van de dag. Als dit was gebeurd tijdens de piek dan is de situatie ernstiger omdat er pas 45minuten na het ongeval opnieuw treinen konden vertrekken vanuit Leuven. Over de oorzaak is er nog geen uitsluitsel, maar het lijkt erop dat de vriestemperaturen wel degelijk een rol hebben gespeeld.'
Even na 17 uur kreeg Infrabel af te rekenen met een tweede probleem. Tussen Schaarbeek en Brussel Noord negeerde een treinbestuurder een rood stoplicht. 'Volgens de procedure moet de trein in zo'n geval stoppen en moet de bestuurder vervangen worden. Gezien de weersomstandigheden duurde dat iets langer dan normaal. Al die tijd kon het betrokken spoor niet worden gebruikt, alweer een vermindering van de capaciteit en een slechte zaak voor de reeds opgelopen vertragingen', besluit Frédéric Petit. (bmk)
Bron: Nieuwsblad.be
LEUVEN - Het treinverkeer vanuit Leuven liep dinsdagmiddag ernstige vertraging op. 'Rond 13uur raakte een trein die het Leuvense station verliet een bovenleiding. Dat had vertragingen van een uur tot gevolg', zegt Christiaan Clapuyt van Infrabel.
Grote problemen voor het treinverkeer vanuit Leuven naar zowat alle belangrijke bestemmingen in het land gisteren. Oorzaak was een ongeval met een trein die het station van Leuven omstreeks 13uur had verlaten. Net buiten het station raakte de trein een bovenleiding met grote schade tot gevolg. 'De trein was op weg naar de luchthaven van Zaventem', zegt Christiaan Clapuyt, woordvoerder van Infrabel, de beheerder van het spoorwegennet. 'Door de aangerichte schade aan de bovenleiding ontstonden er vertragingen op de lijnen naar Aarschot, Antwerpen, Brussel en Ottignies. Gelukkig moesten we geen treinverbindingen annuleren, maar het is wel zo dat er slechts drie sporen konden gebruikt worden nadat de schade was opgemeten. De vertragingen liepen op tot een uur.'
Door de moeilijk bereikbare plaats waar de bovenleiding werd geraakt, duurde het bijna een uur om de gestrande reizigers over te brengen naar de hal van het Leuvense station. 'Pech gehad', reageert een van de passagiers die snel een taxi induikt richting Zaventem. 'Het ging om een twintigtal reizigers', aldus Frédéric Petit van Infrabel die zelf meteen ter plaatse kwam. 'De mensen werden opgevangen en stonden letterlijk en figuurlijk niet in de kou. Gelukkig gebeurde het ongeval op het rustigste moment van de dag. Als dit was gebeurd tijdens de piek dan is de situatie ernstiger omdat er pas 45minuten na het ongeval opnieuw treinen konden vertrekken vanuit Leuven. Over de oorzaak is er nog geen uitsluitsel, maar het lijkt erop dat de vriestemperaturen wel degelijk een rol hebben gespeeld.'
Even na 17 uur kreeg Infrabel af te rekenen met een tweede probleem. Tussen Schaarbeek en Brussel Noord negeerde een treinbestuurder een rood stoplicht. 'Volgens de procedure moet de trein in zo'n geval stoppen en moet de bestuurder vervangen worden. Gezien de weersomstandigheden duurde dat iets langer dan normaal. Al die tijd kon het betrokken spoor niet worden gebruikt, alweer een vermindering van de capaciteit en een slechte zaak voor de reeds opgelopen vertragingen', besluit Frédéric Petit. (bmk)
Bron: Nieuwsblad.be