Geldigheid kaartje buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Geldigheid kaartje buitenland

Bericht door Dubbele P »

Vorige week ben ik van Heerlen naar Aken gereisd en heb daarvoor een kaartje gekocht vanaf de grens tot Aken (omdat ik OV heb). Ik ben tijdens die reis niet gecontroleerd en wilde het kaartje na afloop weggooien. Toen ik het nog eens bekeek, viel me iets op.

Afbeelding

Nu vraag ik me het volgende af:

Op het kaartje staat dat het geldig is van 1 mei (de dag waarop ik het kocht) tot en met 30 juni. Betekent dit dat ik met dit kaartje kan blijven reizen, totdat ik gecontroleerd ben en er een stempel op staat? Waarom werken buitenlandse kaartjes niet met het vandaag geldig/kaartje zonder datum (dus stempelen voor vertrek) principe?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geldigheid kaartje buitenland

Bericht door Daniel »

Een internationaal retourtje (of enkeltje) is inderdaad gedurende 2 maanden geldig. Officieel mag je natuurlijk maar één keer ermee reizen, maar zolang je niet gecontroleerd wordt is niet zichtbaar dat je het kaartje al gebruikt hebt en kan je het dus blijven gebruiken.
Het waarom van de twee maanden, geen idee...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geldigheid kaartje buitenland

Bericht door Fles »

Dat is al heel lang zo. En vooral op korte stukjes kan je dat lang volhouden idd :pos:
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Geldigheid kaartje buitenland

Bericht door Reiziger Delft »

Zo'n internationaal ticket is 2 maanden geldig, omdat je zo lang over het traject mag doen. Als je bijvoorbeeld een ticket Amsterdam --> Vladivostok koopt is het wel handig als je dit niet in 1 dag moet doen. :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geldigheid kaartje buitenland

Bericht door Fles »

Reiziger Delft schreef:Zo'n internationaal ticket is 2 maanden geldig, omdat je zo lang over het traject mag doen. Als je bijvoorbeeld een ticket Amsterdam --> Vladivostok koopt is het wel handig als je dit niet in 1 dag moet doen. :wink:
Dat kan nochtans heel wat sneller :P

Narvik - Faro via Saigon, dat wil ik weleens zien lukken binnen een maand :idea:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Geldigheid kaartje buitenland

Bericht door Jurjen »

Fles schreef:Dat kan nochtans heel wat sneller :P
Ongetwijfeld, maar waar leg je de grens? En zijn internationale kaartjes alleen voor een snelle reis van a naar b, of maken mensen wellicht ook stops onderweg?

En tsja, één regel voor internationale kaartjes. Zo is het nu eenmaal, dus alle kaartjes 2 maanden geldig. Uiteraard zijn er wel speciale tarieven met andere geldigheid, zoals het Superdagretour België, maar dat is dan ook goedkoper dan het TCV-tarief, dus die voordelen weeg je dan tegen elkaar af.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Geldigheid kaartje buitenland

Bericht door Caspar »

Ik had paar maanden terug een retourtje Emmerich grens- Duisburg, heenweg niet gecontroleerd, en op de terugweg ben ik expres tot aan Arnhem in de bistro gaan staan, omdat die conducteurs daar nooit naar een kaartje vragen als ze langslopen is mij eens opgevallen. Dus ik ging paar weken later nog eens naar Duisburg 8-)
Echt eerlijk is het in ieder geval niet, maar ik had een geldig kaartje op zak, en ze mogen me best controleren onder het genot van een biertje :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten