Drie minuten metro voor 320 miljoen euro (Berlijn)

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Drie minuten metro voor 320 miljoen euro (Berlijn)

Berichtdoor Daniel » Za 08 Aug 2009, 18:07

Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Geplaatst op: zaterdag 8 augustus 2009 om 18:06
Laatst bijgewerkt: zaterdag 8 augustus 2009 om 18:07

BERLIJN - In Berlijn wordt zaterdag de kortste metrolijn van Duitsland geopend: 1,8 kilometer van het centraal station naar de Brandenburgse Poort. De aanleg van de lijn met een reistijd van drie minuten heeft 320 miljoen euro gekost en duurde dertien jaar.
Uniek is dat lijn U55, met maar drie haltes, geen verbinding heeft met de rest van het metronet.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Meltrain » Za 08 Aug 2009, 19:40

Moest deze lijn eigenlijk al niet klaar zijn voor het WK van 2006? :P
Maar goed, leuk dat lijn U55 nu toch in dienst wordt gesteld.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Fles » Za 08 Aug 2009, 20:07

Pfffff wie kan er ZO goed lobbyen? :lol:

Toch gauw een kleine 1800 euro per strekkende centimeter :mrgreen: Daarvoor kan je misschien wel 12 Betuweroutes naast elkaar aanleggen :lol:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Suus » Za 08 Aug 2009, 20:49

Afbeelding
Deze man. Komt hij je bekend voor? Dat kan kloppen, dat is de oud Bundeskanselier Helmut Kohl, die er voor zorgde dat de metrolijn werd opgenomen in het Hoofdstadverdrag wat Oost- en Westduitsland met elkaar sloten.

Het stuk tussen Brandenburger Tor en Alexanderplatz moet maar 400 miljoen gaan kosten, wat mij nogal onmogelijk lijkt :? De andere kant op naar vliegveld Tegel is al helemaal onzeker, omdat het vliegveld gesloten wordt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Ruben » Ma 10 Aug 2009, 22:34

Hilarisch dat ze dat oude type metrotreinen die tunnel in hebben getakeld. Je zou verwachten dat op een nieuwe lijn modern materieel wordt ingezet, helemaal vanwege marketingdoeleinden e.d. Niet dat met dit oude besje iets mis is, zeker relatief met GVB bijvoorbeeld niet. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Ruben » Ma 10 Aug 2009, 22:43

Was trouwens afgelopen zaterdag, zie hier:

http://www.morgenpost.de/berlin/article ... b_auf.html

Ook voor filmpje!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Meltrain » Di 11 Aug 2009, 00:00

NS-Reiziger schreef:Hilarisch dat ze dat oude type metrotreinen die tunnel in hebben getakeld. Je zou verwachten dat op een nieuwe lijn modern materieel wordt ingezet, helemaal vanwege marketingdoeleinden e.d.

Van Ardan hoorde ik dat ze expres met een oude metro gaan rijden, aangezien er dan 'slechts' een oude metro opgeofferd is, mocht er iets misgaan op die lijn. Dan zijn ze geen nieuwe metro kwijt. :P
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Ruben » Di 11 Aug 2009, 00:31

Nou dat is dan alleen als ie in zou storten opeens, zoiets vind ik waarschijnlijker bij de NZL hier; laten we daar dus zilvermeeuwen in gaan stoppen? :lol:
Dat de lijn nooit verbonden gaat worden met de rest van het metronet is dan waarschijnlijker, in dat geval had men beter een nieuw type erin kunnen takelen, had je minder snel vervanging hoeven regelen. Als het goed is is dit voor zo'n 5 jaar, dan moet de hele lijn af zijn, dus dan kan het oude ding er weer normaal uit. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Suus » Di 11 Aug 2009, 06:20

Is zo'n type H niet misschien een beetje overkill voor die lijn? Ze zijn niet deelbaar waardoor je gedurende de hele dag dezelfde capaciteit hebt, terwijl dat 's avonds misschien uit sociaal oogpunt niet een goed idee is (ook in een stad als Berlijn zal er flink wat gespuis rondlopen)

Edit: Volgens de Duitse Wikipedia is dat inderdaad de reden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Ruben » Di 11 Aug 2009, 13:20

Misschien wel idd. H is natuurlijk ook 6 bakken lang, waar Hk vanwege perronlengte wat korter is. Voordeel van H was wel geweest dat alle bakken met elkaar verbonden zijn, dat is dan wel weer positief voor de sociale veiligheid. De lijn zal 's avonds weinig vervoeren lijkt me. Het is erg gezellig op de Pariser Platz, maar er zal weinig vandaan richting Hauptbahnhof hoeven dan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Meltrain » Di 11 Aug 2009, 17:07

Het ingezette metro-type is volgens mij gewoon F.
Hk is immers de klinprofiel versie van H en lijn U55 is een grootprofiel-lijn.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Fles » Di 11 Aug 2009, 21:45

Gaaf. Die lijn wordt doorgetrokken naar Heemskerk a 110 miljoen per kilometer? Zo zo :D

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro

Berichtdoor Ruben » Di 11 Aug 2009, 22:11

meltrain schreef:Het ingezette metro-type is volgens mij gewoon F.
Hk is immers de klinprofiel versie van H en lijn U55 is een grootprofiel-lijn.

Klopt, dat bedoelde ik ook niet met Hk. Meer hypothetisch dat als het een kleinprofiellijn was geweest.
Type is de F79.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten