Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Etienne »

Mag nog een wonder heten dat het bij deze gewonden is gebleven.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Waarschijnlijk te danken aan de gordels, het ging om besloten vervoer en daarbij is het verplicht de gordel om te doen (wat over het algemeen voor vertrek door de chauffeur gecontroleerd wordt).

Het was overigens een nog behoorlijk nieuwe bus, tien maanden oud.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Ik sprak vorige maand een chauffeur van dit vervoersbedrijf; ze rijden hier ongeveer 25 banden per jaar tegen de stoepranden stuk, het is ook wel een overdreven krappe situatie... Overigens zijn om schade aan de bumper e.d. te voorkomen twee van deze (10 meter) busjes door de fabrikant met een afwijkende bodemvrijheid gebouwd, ze hebben ongeveer 5 centimeter extra tussen het wegdek en de bodemplaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Lijn65 »

Waarom zou je dan ook in vredesnaam hier een bus langs willen rijden? Is er echt geen andere route?
Basislijn
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Mwah, je kunt wel een andere route rijden maar dat betreft een 3.5 ton weggetje en is erg smal (bussen krijgen overigens wel ontheffing voor die 3.5 ton grens), tevens moet je dan in een klein dorpje de bus zien te keren. Of dat nou echt een verbetering is?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Geert »

Waarom heeft Luxemburg zoveel van dit soort smalle wegen? Is er een asfalttekort ofzo?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Elke weg die groot onderhoud krijgt (= enkele JAREN uit de roulatie) maken ze wel breder en indien mogelijk halen ze de ergste bochten eruit. In die zin gaat het land er wel op vooruit, de snelweg van Luxemburg-stad naar het noorden van het land is twee weken geleden na een bouwtijd van ruim 25 jaar ook in gebruik genomen, toch gaat het op deze manier nog jaren duren eer alle wegen iets beter bus/vrachtwagen-geschikt zijn.

Mijn ziens is het echter meer zo dat ze in Luxemburg naar ELK hutje op de hei een buslijn willen hebben rijden, zelfs als dat weg-technisch eigenlijk niet mogelijk is. Zou je bijvoorbeeld van A naar B willen rijden sla je de piepkleine dorpjes C, D en E gewoon over en blijft zodoende op een goede weg, die geschikt is voor al het verkeer. Met een bus zou je bijvoorbeeld ook de dorpjes C en D, D en E of C en E goed kunnen aandoen maar een combinatie van alle drie de dorpen is puur en alleen mogelijk door een of ander maf weggetje in te slaan dat meer op een bospad dan een autoweg lijkt.

Het beste voorbeeld ooit vond ik toch wel toen ze net over de grens in Duitsland een afrit gedurende enkele weken gestremd hadden wegens werkzaamheden, die lijn kent twee vervoerders; eentje uit Duitsland en eentje uit Luxemburg. De Duitse bussen sloegen het dorpje tijdelijk gewoon over maar de Luxemburgse bussen moesten er heen rijden, tja ze hebben een andere opdrachtgever... De Duitsers zien gewoon in dan het te gek wordt om er dan nog een bus heen te laten rijden, de Luxemburgers vinden bereikbaarheid belangrijker dan uitvoerbaarheid. Op de eerste dag van die omleiding reed ik met een bevriende buschauffeuse mee, die wilde serieus de omleidingsroute die ze op een stenciltje had gekregen gaan rijden, ik kan wel horen dat je er totaal niet bekend zeiden zowel een collega als ik. Keer de bus op de laatste T-splitsing maar om en zet de bus een paar kilometer in zijn achteruit naar dat dorpje toe want een rondje rijden zoals op dat stenciltje getekend staat kun je echt wel vergeten. Onze bestelbus haalt een van de bochten al niet zonder te gaan steken, het lijkt me dat zoiets genoeg zegt...

Bij die foto's hierboven, dat smalle weggetje de stuwdam over heeft het betreffende vervoersbedrijf in het verleden al eens ontheffing aangevraagd om met een taxibusje te mogen rijden i.p.v. een gewone bus. Dat werd doodleuk geweigerd. Ja je zult het er ook eens makkelijker op maken...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Hainje »

Wat een grafland is dat Luxemburg eigenlijk :P
🍉
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Stéphane »

Alleen al voor zulke ritjes zou ik eens naar Luxemburg moeten gaan :)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Jef400 »

Trouwens nu we het er toch over hebben. Komende week zit ik in Reisdorf. Heb je daar een redelijk frequente bus naar Luxemburg-Stad? Ik zou best een ov ritje willen maken daar namelijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Twee keer per uur is er een bus naar de stations Diekirch en Ettelbrück; lijn 500 en 502.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Jef400 »

En vanaf daar verder met de trein? Oké. Ik zit te denken (maar dan moet ik mijn ouders mee krijgen) een ov-ronde door Luxemburg-land te doen volgende week. Zou jij me daar in ieder geval info over kunnen verschaffen? En als het mogelijk is mee willen reizen? Ik wil wel terug komen eerlijk gezegd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Ja vanaf station Diekirch of Ettelbrück verder met de trein, de nodige info kan ik je inderdaad wel verstrekken.

Om mee te reizen heb ik momenteel echt geen tijd; de afgelopen twee weken bezoek uit NL gehad waardoor ik vrijwel geen werk op de camping heb kunnen doen en deze week ben ik helaas ziek dus begin steeds verder op achter te lopen met alle vele klussen die in oktober gedaan moeten worden (o.a. winterklaar maken).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Jef400 »

Weet jij dan welke sites ik zal moeten raadplegen tot een goed rondje te komen? Welke lijnen mooi zijn bijvoorbeeld? Het lijkt mij cool in een dag Luxemburg rond te reizen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Volgens mij zijn er twee partijen totaal langs elkaar heen aan het werken; ze zijn hier momenteel bezig met zowel voor de chauffeur als reizigers displays in bedrijf te stellen (zijn ruim twee jaar geleden reeds in alle bussen ingebouwd) waarop de haltes per lijn met tijd inclusief eventueel te vroeg of te laat rijden op worden weergegeven, tot dusver niets geks want dat heb je in genoeg buurlanden al enige jaren. Nou komt het leuke:

LIGNE 14 CENTS-WASSERTUERM
-Carmel 17.42 +2

In het bovenstaande voorbeeld zal de bus twee minuten te vroeg bij de halte Carmel komen dus om 17.40 uur.

LIGNE 107 BEAUFORT HÄREWISS
-Haller Schoul 17.42 +2

In dit voorbeeld komt de bus twee minuten te laat bij de halte Haller Schoul dus om 17.44 uur.

Reden? Bij de lijnen in de reeks 1 t/m 99 (bestaan niet allemaal) is - te laat en + te vroeg. Bij de lijnen in de reeks 100 t/m 999 (bestaan ook niet allemaal) is - te vroeg en + te laat.
AVL configureert namelijk het systeem voor de lijnen t/m 99 en RGTR is verantwoordelijk voor de lijnen vanaf 100.
Ik persoonlijk vind het systeem van RGTR het meest logische maar tja als je de uitleg van AVL hoort is er ook wel weer wat voor te zeggen; AVL zegt dat - iets negatiefs is en niemand is blij als de bus te laat arriveert/vertrekt dus hebben ze voor + bij te vroeg gekozen want met name te vroeg arriveren is positief, dan ben je minder lang onderweg geweest dan gepland.

Een van de chauffeurs waarmee ik vaak mee ga valt zowel onder de AVL- als de RGTR-groep, hij moet elke keer zo goed nadenken; met wat voor lijn ben ik nu onderweg bij het zien van een - of + op het scherm.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Hainje »

STF schreef:AVL zegt dat - iets negatiefs is en niemand is blij als de bus te laat arriveert/vertrekt dus hebben ze voor + bij te vroeg gekozen want met name te vroeg arriveren is positief, dan ben je minder lang onderweg geweest dan gepland.
Laat ik het netjes zeggen: Dit is wel erg ver gezocht.
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Durashift »

Wat is dat voor waanzin, de 'AVL' methode?

Dit snapt toch geen mens / reiziger?
Het is toch 'algemeen gewoon' dat vertragingstijd in reistijden als een plus worden aangeduid.
Zie ook de schermen boven de autosnelwegen.

'te vroeg' komt bijna niet voor, of zou niet mogen, want dan mag de bus gewoon wachten totdat ie weer in het schema zit. Wat mij betreft.

Ik zou ook niet blij worden als een bus te vroeg bij de halte is, ik er nog niet ben, en de bus vrolijk doorrijdt naar de volgende halte om daar eventuele reizigers 'een goed gevoel' te bezorgen. Terwijl ik de bus gemist heb.. :evil:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Te vroeg wegrijden bij een halte doet men (normaal gesproken) ook niet maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat je niet te vroeg bij een halte kunt aankomen, regelmatig zit er simpelweg wat speling ingebouwd (al dan niet met opzet).
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Durashift »

STF schreef:Te vroeg wegrijden bij een halte doet men (normaal gesproken) ook niet maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat je niet te vroeg bij een halte kunt aankomen, regelmatig zit er simpelweg wat speling ingebouwd (al dan niet met opzet).
Klopt. Het is alleen de vraag wat de reiziger ermee opschiet om te weten dat de bus 2 minuten eerder komt..
Kijk, als je al 10 minuten vooraf de geplande vertrektijd bij de halte bent, duren 8 wachtminuten (want 2 minuten eerder) nog steeds lang. Wachten duurt nu eenmaal (vaak) lang voor het gevoel van de mens.
Wanneer je als reiziger nu geen weet hebt van de vervroeging.. ben je blij verrast om de bus 2 minuten eerder aan zien te komen.
Dán heb je de verwachting van de reiziger overtroffen.

Volgens mij is dat ook de reden van dit hele gebeuren.. Het zou mij niks verbazen als er een of andere projectmanager dit 'erin heeft gefietst' die erg bezeten is/was van het begrip 'klant(reiziger)verwachtingen overtreffen..

~~~~~~

Toevallig heb ik vanmiddag even met de bus gereisd in Nijmegen. Vanaf P+R Waalsprinter naar het centrum en weer retour.
Op de DRIS stond de 300 netjes aangegeven, over 11 minuten zou deze arriveren. Ik deed lekker even de ogen dicht, want de zon scheen mooi op de bushalte 8-)
Deed na een tijdje de ogen open.. Mooi, nog 5 minuten wachten..
Ik nog even de ogen dicht.. en iets later weer open..
Huih? Nog 7 minuten wachten..
GRRR.. vertraging. Natuurlijk, dat kan vanuit Arnhem tegen spitstijd aan..
Maar ja, ik had dan toch liever een +2 gezien, vanuit verwachtingsmanagement. :wink:
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door MarkNL »

Bij de CFL viel mijn oog op het volgende berichtje.

[quote="CFL.u"]​​Due to the lack of rolling stock adapted to the section linking Rodange to Athus, a majority of trains of the line number 70 will have to end in Rodange and will not run between Rodange and Athus Monday to Saturday from wednesday, 17 February onward, until new order.

The affected trains will be replaced by replacement busses. Considering the longer travel time by road, connecting trains in Athus cannot be guaranteed.[/quote]
Linkje (PDF) naar het nieuwe bus/treinschema van/naar Athus. Waar voorheen grofweg elk halfuur wel een verbinding naar België was, is dat nu flink gereduceerd per trein. Wat is de reden dat men opeens een stuk minder materieel beschikbaar heeft hiervoor?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

CFL heeft ETCS in de treinstellen serie 2200 ingebouwd, daarom is voor deze treinstellen nu een nieuwe toelating in België vereist en deze is tot nu toe nog niet verleend.

Zie ook http://paperjam.lu/news/faute-dhomologa ... eront-plus
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door MarkNL »

Dank, en als ik het goed begrijp is het nog niet duidelijk wanneer de toelating rond is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Met de Belgische toelatingsinstantie weet je helaas nooit precies wanneer dat rond komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Wat een geniale omleidingsroutes hebben ze toch af en toe in Luxemburg; we werden laatst met de bus hier door heen gestuurd omdat de gewone weg 's avonds enkele uren dicht was i.v.m. filmopnames:

Afbeelding

Naast het tunneltje stond een bord met 3.00 meter hoog, gelukkig reden we met een Mercedes Citaro want een Integro had er nooit onder door gepast. Zelfs die Citaro had er moeite mee, de vrije ruimte was eerder in millimeter aan te duiden dan in centimeter...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Bijzonder tunneltje, met die kromme wand links en de drempel ervoor en erna.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten