Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Bij lijn 485 is het probleem dat ze wel reservechauffeurs hebben, maar geen reservebussen, bij lijn 474 en 475 (ander vervoersbedrijf dan lijn 485) hebben ze geen reservechauffeurs maar wel reservebussen. Kortom, jouw idee gaat niet veel worden. :wink:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Tja of ze moeten tijdelijk reservebussen huren/lenen. Maar goed, dat gaat dus schijnbaar niet werken.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Dafdriver »

STF schreef:Ja vreemd genoeg in een metalen container, normaal gesproken stapelen ze boomstammen toch gewoon rechtstreeks op zo'n wagen.
Daar is niks vreemd aan. Die boomstammen gaan gewoon de halve wereld over voordat ze bij de eindgebruiker terecht komen. Zeecontainer vervoer is gewoon overzee vervoer met voor en eind transport per vrachtwagen. Wat op de bekende openwagens met rongen geladen word blijft in de buurt om het maar zo te omschrijven.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Wat een chaos vanmiddag in het centrum van Luxemburg-stad waar de eindhalte van tientallen lijnen is; het is daar een grote lange halte waar geen eind aan lijkt te komen. De lijnen hebben geen eigen plek op die lange halte, waar een plek vrij is zet je de bus neer. (Er is geen scheiding tussen een uitstap, pauze en instapgedeelte, je moet als reiziger dus maar die hele halte gaan afzoeken waar de bus staat die je moet hebben.)
Kwamen we aanrijden, de achterste bus stond half op straat met de alarmlichten aan, stond daar helemaal vol maar een stuk naar voren leken een paar plaatsen vrij te zijn. Wij rijden door naar de voorste vrije plaats, maar lieten nog even een bus van de halte vertrekken die ergens halverwege stond. Bleek die alleen maar naar de voorste vrije plek onderweg te zijn, wij dachten dat ie aan zijn rit begon... Ja leuk maar waar moeten wij nu staan, want nu zijn er alleen maar vrije plekken verder naar achter. Die weg is wel zo vreselijk druk, vooral om die tijd, om daar nou met een bus achteruit te moeten gaan rijden is ook niet echt een aanrader maar wat moet je anders? Het kost veel te veel tijd om rond te gaan rijden, overal stoplichten en files dus ja dan toch maar achteruit terug in dat drukke verkeer. Het ging eigenlijk nog vrij soepel ook. :shock:
Waarom toch al die streeklijnen de hoofdstad in moeten... Het puilt er helemaal uit van de bussen...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Z2N »

Misschien moeten ze in luxemburg-stad nog het begrip "busstation" nog uitvinden? In utrecht lukt het prima, en daar zijn de frequenties hoger. En hoort het busstation dan niet eigenlijk bij het station?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Je hebt grofweg drie grote begin/eindpunten in Luxemburg-stad:

Bij het treinstation van Luxemburg-stad; gigantisch streekbusstation waar het helemaal uitpuilt van de bussen, iets kleiner stadsbusstation waar het wel goed te doen is.

Midden in het centrum; middelgroot stads/streekbusstation, waar het helemaal zwart ziet van de bussen.

Ook midden in het centrum; twee eindeloos lange haltes (waar ik het gisteren over had), waar ook veel te veel lijnen komen.

Hoe lang staan streekbussen in Utrecht stil dan en hoeveel lijnen gaat het ongeveer om?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Daniel »

Utrecht Centraal wordt aangedaan door maarliefst 59 lijnen op het hoogtepunt van de spits, waarvan er 9 het centraal station als tussenhalte hebben dus die tellen dubbel waarmee je op 68 uitkomt.
Tegenwoordig is dit alles verdeeld over busstation Noord, Zuid en West maar in het verleden stopte alles wat op nu op West staat ook nog op Zuid. I.v.m. mindere capaciteit door de verbouwingen zijn die lijnen nu verschoven.

De doorgaande lijnen hebben er op Utrecht C. vaak buffertijd tussen zitten om de vertragingen niet van het ene op het andere lijndeel door te laten werken, waardoor ze soms een minuut of 5 staan te halteren. En daarnaast is het voor maarliefst 50 lijnen een eindpunt, hoewel het aantal lijnen dat er staat te bufferen wel meevalt doordat de bus van een chauffeur die gaat pauzeren vervolgens weer door een andere chauffeur gebruikt wordt die net z´n pauze gehad heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

In Luxemburg-stad staan er genoeg streekbussen bijna een halfuur stil, minder dan een kwartier komt zo goed als nooit voor. Het exacte aantal streeklijnen dat op een van die drie punten in Luxemburg staat weet ik niet, ik tel er zo even snel al 89...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Pff wat stond er vanmiddag in Luxemburg-stad op de busbaan een gelede-bus ontzettend vast bij een vrachtwagen die in een doodlopend weggetje bij een bouwplaats aan het lossen was. Die vrachtwagen kon niet verder de bouwplaats op, langer was dat weggetje niet dus stak net een beetje uit over de busbaan, de bus kon ook geen kant meer op omdat ie in een letter A of V (net vanaf welke kant je het bekijkt) om die vrachtwagen heen gevouwen stond. Achteruitrijpogingen met die gelede-bus waren tevergeefs, ik denk dat de knikbeveiliging ingreep. Die buschauffeur had nooit proberen om er langs te komen (het was absoluut geen twijfelgeval van past het net wel of net niet), had beter even kunnen wachten tot de vrachtwagen klaar was met lossen.
Een paar kilometer terug stond er gelukkig iemand alle bussen tegen te houden, want je kunt die busbaan namelijk niet meer af als je er eenmaal op aan het rijden bent. Nou dan is het feest hoor, want er komen over die busbaan ook elke paar minuten dubbel gelede-bussen en bussen met aanhangers gereden, zet die maar eens anderhalve kilometer in zijn achteruit. :wink
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Altijd zo fijn he; van die mensen die hun auto hopeloos parkeren zodat een bus of vrachtwagen er nauwelijks meer langs kan en dan pas komen vragen of ie in de weg staat, zodra je er net door bent...
Vanmiddag in the middle of nowhere tussen twee kleine Duitse dorpjes in stonden er in een bocht zowel links als rechts een flink aantal auto's geparkeerd (meer op de weg dan in de berm), even verderop waren ze aan het voetballen dus daar zullen die auto's wel bij hebben gehoord. De buschauffeur had een touringcar op lijndienst mee, die hebben een grotere draaicirkel doordat de bus een meter langer is vanwege het toilet. Op een gegeven moment kon hij echt niet meer in zijn spiegels zien of het nou wel of niet paste, of ik naar buiten wilde gaan om te kijken. Pff, de zijdelingse ruimte werd al krapper, van 2cm naar 1,5cm en een van de markeringslampjes aan de zijkant begon een van die auto's te naderen, 4,5 à 5cm steken zulke lampjes uit dus het leek er even op dat we klem zouden komen te staan alleen maar vanwege zo'n mal lampje. Uiteindelijk kon dat lampje er toch net wel langs, door direct nadat de bus de bocht door was en de weg weer rechtuit ging, het stuur kortdurend vol naar rechts om te gooien.
Toen we na een minuut of vijf weer konden gaan rijden en ik de bus in wilde stappen kwamen er een aantal mannen door het veld naar de weg gelopen en begonnen te roepen: "PAST DE BUS ER LANGS?" Ja laat nu maar zitten... :?

Toevallig slaat de terugrit die twee dorpjes daar over, daardoor konden we later een andere weg nemen.

De meeste buschauffeurs gaan direct minutenlang op de toeter hangen, tot de eigenaars van die auto's verschijnen maar deze buschauffeur heeft tot voor kort bij een ander vervoersbedrijf gewerkt waar hij basisschoolkinderen met een 15 meter touringcar (zonder meesturende of meedraaiende achter-assen) voor de huisdeur moest brengen/halen, al zijn de weggetjes nog zo smal en bochtig, al loopt zo'n weg dood, je moet er toch heen rijden. Veel vervoersbedrijven zetten touringcars in op schoolritten omdat zoiets maar een paar kilometer per dag is en het daarom te duur is om extra lijnbussen aan te schaffen, een lijn/bestemmingsdisplay heb je toch niet nodig bij zo'n schoolrit dus een touringcar voldoet en het is ook absoluut niet goed voor zo'n bus om dagen tot weken achter elkaar stil te staan in periodes dat er weinig vakantieritten zijn. In ieder geval heeft deze buschauffeur daardoor wel zo'n ervaring opgedaan met veel te grote bussen door veel te krappe bochten sturen, dat het wel heel erg extreem moet zijn, wil hij de moed opgeven.

Ik rij ook vaak met een blonde buschauffeuse mee, nou het is echt een wereld van verschil hoe eigenaars van onhandig geparkeerde auto's dan reageren, ten opzichte van als er een man achter het stuur van de bus zit of desnoods een vrouw met bruin of zwart haar. Iedereen komt bij haar gelijk aanrennen om hun auto's weg te zetten, een ander gaat staan gebaren dat het er door kan, etc. Ze lacht zich rot, is al bijna twintig jaar vrachtwagen/buschauffeuse en heeft nog nooit ergens een krasje in gereden...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door nvdw »

De berichten uit Luxemburg hadden ook uit Nederland kunnen komen. Ik tref ook nog wel eens een melkboer die het op een smalle dijk presteert zijn winkel exact tegenover de enige geparkeerde auto in de wijde omtrek te zetten... :wink:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Ik ken er nog wel een. In Schijndel was een aantal weken geleden op de Boschweg een oponthoud door een vrachtwagen. Vanuit 's-Hertogenbosch gezien, net voor de bushalte is een versmalling. Daar zijn twee rijbanen aanwezig met een middenstuk en in die rijbanen past een auto en een fietser (vaak maar net) tussen. De chauffeur van de vrachtwagen (of eigenlijk meer een bestelauto) zette zijn wagen midden op die versmalling/rijbaan neer. Terwijl er in het middenstuk ruimte zat was. Achter hem stond inmiddels een bus die naar 's-Hertogenbosch toe moest en een hele rij auto's en hijzelf stond op z'n gemak alles uit te laden. Toen ik zei dat hij dom bezig was om z'n wagen daar neer te zetten en dat hij die beter kon verplaatsen keek hij mij aan of ik Chinees praatte en ging op z'n gemak de wagen verder uitladen en even later zijn wagen in en reed op z'n gemak aan. De bus had toen inmiddels al minimaal +15 minuten opgelopen, want hij kon hem niet passeren omdat hij te kort op de wagen stond en achter hem al wat auto's stonden die het gevaarte wel konden passeren. Excuus van de vrachtwagenchauffeur was dat hij niet een kilometer wou gaan lopen (was hooguit 5m verder) om zijn spullen uit te laden :roll: .

Overigens had ik het over dit stuk. De vrachtwagen stond met zijn neus ongeveer bij dat verkeersbord links en die bomen staan er niet meer inmiddels.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Ik heb het al vaker over de malle dienstindeler gehad die sinds dit jaar bij het vervoerbedrijf waar ik doorgaans mee reis, werkzaam is. Nadat ze enige tijd terug van alles overhoop is gaan gooien van ochtend en avondploegen, stad en streekchauffeurs, heeft ze nu kennelijk iets nieuws bedacht: chauffeurs eindeloos inroosteren op dezelfde dienst/lijn en dan precies zo dat vrijwel iedereen zijn of haar meest gehate lijn heeft gekregen. Tuurlijk kun je als chauffeur niet altijd je favoriete lijn krijgen maar dit slaat zo onderhand nergens meer op, een van de chauffeurs waarmee ik vaak mee ga heeft nu al vijf weken achter elkaar dezelfde lijn, zes dagen per week. Bij de andere vijf chauffeurs die in zijn ploeg zitten moet die lijn dus al enige tijd ontbreken want alle ritten heeft hij (frequentie van eens in de vier uur).
Bij andere ploegen hoor ik precies dezelfde verhalen en ruilen van dienst is ineens niet meer toegestaan terwijl dat voorheen geen enkel probleem was.
Een paar chauffeurs (tien ongeveer) hebben al jaren een vaste dienst, omdat ze die vanwege een speciale reden zo graag hebben (wonen bijvoorbeeld precies bij het eindpunt waar de bus altijd een uur stil staat). Nou dat zou allemaal worden afgeschaft per 2013, niks geen vaste diensten meer, aan dat soort inflexibele chauffeurs had je niks vond de nieuwe dienstindeler. Waarom geeft dat mens dan vervolgens vrijwel elke chauffeur een vaste dienst? Als het zo verder gaat weet over een halfjaar niemand meer hoe de andere routes ook alweer waren, is iedereen inflexibel. :Y
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Wat vind de directeur/leidinggevende van dat bedrijf er eigenlijk van?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Zolang er maar een stijgende lijn in de omzet/winst zit, zal het hem waarschijnlijk een rotzorg zijn. :wink:
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door midnet »

In LUX-stad staat bij de centrale halte in het centrum 3 grote borden waarop dan alle lijnen met vertrektijden staan vanaf Centrum LUX-met een kaart waar je kan zien waar welke lijn stopt. Alleen de Belse/Waalse TEC staat er niet bij-en hun haltes zijn totaal niet aangegeven.
Dat het ''zwart'' zou zien van de bussen geldt volgens mij enkel in de echte spitsuren. verder werkt bvb het streekbusdeel naast CFL gewoon als zowat elk -nogal ouderwets- NL busstation en is duidelijk zat. Bij mijn laatste bezoek (sept '12) werd het gerenoveerd.
Nieuw bericht; de CFL: heeft nu -eindelijk- 200 kaartautomaten besteld voor de verkoop-allernieuwste model, touchscreen, 6 talen, alle bankpassen, etc. Afleveren eind dit jaar. (railwaygazette-news)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Buiten de spits is het wel iets rustiger ja, maar echt veel verschil maakt het in sommige delen van de stad niet uit, daar is het gewoon altijd filerijden met bussen. Kirchberg is een van die beruchte punten...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Vanmiddag reed een buschauffeur de halte voorbij terwijl er even daarvoor iemand naar de achterdeur was gelopen en het STOP lampje aan was, toen we een stukje na de halte alsnog stopten merkte ik zoiets op van "nou ja, dat overkomt elke buschauffeur wel een paar keer per jaar".
Nou maak daar maar een paar keer per week van, kreeg ik als antwoord. Dat leek me wel heel erg overdreven want je hoeft eigenlijk maar zelden bij een halte te stoppen als chauffeur op de Luxemburgse streekdienst, zo uitgestorven zijn de meeste lijnen/ritten.

Vervolgens reed die chauffeur een paar haltes later alweer door, terwijl die reiziger zelfs nog bij het instappen had gevraagd of de bus langs die halte kwam, tevens stond ook hij al bij de achterdeur te wachten en was het STOP lampje aan.
Duidelijk genoeg zou je zeggen want als je bedenkt dat veel Luxemburgers niet op het STOP knopje drukken, ze gaan gewoon op het allerlaatste moment bij de achterdeur staan wachten.
In ieder geval was deze chauffeur er duidelijk met zijn gedachten niet bij.

Vlak voor het eindpunt zijn wegwerkzaamheden, waar je best heel redelijk met de bus langs kunt, het is niet overdreven ruim maar ook weer geen millimeterwerk.
Nou die chauffeur had absoluut geen zin om er langs te moeten rijden, hij wist wel een alternatieve route...
Vreemd dacht ik nog, welke weg zou hij dan in vredesnaam bedoelen?
Pff wat een mafketel, stuurt ie het centrum van een stad in, hartstikke smalle en bochtige straatjes vol geparkeerde auto's, de spiegels van de bus moesten haast ingeklapt worden om er door te kunnen. Aan het einde van die straat heb je een zeer scherpe bocht, was millimeterwerk om die met de bus te nemen...
Deze zogenaamde makkelijke route was echt veel moeilijker en bovendien een stuk langer dan de normale route.

Nu herinner ik me ineens dat collega's van hem inderdaad weleens verteld hebben dat hij wel vaker van die rare routes neemt, door het bos desnoods.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Stéphane »

Ik ken iemand die ook even buschauffeur geweest is, die merkte dat hij bij een halte nog iemand vergeten, schakelde hij in achteruit en reed zo'n 300 meter terug om haar alsnog te laten instappen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Ja dat doen ze hier inderdaad regelmatig, wegen zijn toch meestal uitgestorven leeg dus niemand heeft er last van.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Stéphane »

Bij mij was het wel op een iets drukkere provinciale weg in Antwerpen-Zuid
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Vinny »

Stéphane schreef:Ik ken iemand die ook even buschauffeur geweest is, die merkte dat hij bij een halte nog iemand vergeten, schakelde hij in achteruit en reed zo'n 300 meter terug om haar alsnog te laten instappen.
Ik heb dat serieus nog nooit meegemaakt. Wel dat de bus dan zijn wagen stil zette en de reiziger alsnog liet in- of uitstappen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Ik heb het enige tijd geleden nog meegemaakt dat bij een onverlichte halte er 's avonds laat iemand stond te wachten, de bus reed met 75 km/u voorbij, kon niet meer op tijd remmen want doordat het daar zo donker is, was die wachtende reiziger pas zichtbaar op het moment dat je de halte al grotendeels voorbij bent. Chauffeur remde stevig en daarna volgas (25 km/u) achteruit terug naar de halte.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Bij mij stond een keer een buschauffeur zo'n 100m stil voorbij de halte, maar reed niet terug uit. Het was wel erg vroeg in de ochtend, maar hij had als excuses dat ik "schijnbaar" achter de haltepaal stond, terwijl ik er expres voor stond en onder de lantaarnpaal. Was op een drukke provinciale weg in de ochtendspits en ik stond daar elke ochtend op dezelfde tijdstip.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Op de Russische website fotobus.msk.ru verschijnen gek genoeg elke paar dagen wel actuele foto's van Luxemburgse bussen. Die worden er natuurlijk gewoon door Luxemburgers op gezet maar waarom nou juist een Russische website zo populair is? Je hebt ook genoeg van dat soort Duitse websites maar en daar staat bijna nooit iets actueels op van Luxemburgse bussen. In ieder geval stond er laatst een jongen met fotocamera op statief ergens in het centrum van Luxemburg-stad, hij leek zich totaal niet te interesseren voor de voorbij rijdende bussen maar toch grapte ik tegen de buschauffeur dat we hoogstwaarschijnlijk diezelfde avond nog op die Russische website te zien waren.
Nou ik zat er niet ver naast, niet wij (logisch, want werd geen foto gemaakt) maar de eerdere bus van die lijn staat er op (inderdaad precies die locatie en datum): http://fotobus.msk.ru/photo/867307/

Het is een wonder dat er bij deze foto eens een andere chauffeur achter het stuur zit dan gebruikelijk is bij de foto's die online verschijnen van dit vervoersbedrijf, niemand snapt er wat van want het zijn verschillende locaties, verschillende fotograven, etc. maar toch zit op haast iedere foto chauffeuse..... achter het stuur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten