Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Ma 31 Dec 2012, 01:53

Gisteren zag ik in Luxemburg-stad een Mercedes Sprinter-City van vervoersbedrijf Emile Weber (Luxemburg) rijden, met een Duits kenteken en alle aanwijzingen in het Italiaans (zoals "niet spreken met de chauffeur, tijdens de rit" of "achter uitstappen"). Europees samenwerkingsverband? :lol:

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Wo 02 Jan 2013, 04:04

STF schreef:Ik heb overigens nog nergens nieuwe tarieven voor 1e klas kaartjes en abbonementen, kunnen ontdekken...


Voortaan €3,00 euro voor een eerste klas 2-uurskaartje, dat was eerst €2,30.
Nou dan zal de eerste klas nog wel leger worden, dan ie altijd al was. Zelfs in de spits zie ik er nauwelijks iemand in zitten. :lol:

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9257
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Ardan » Wo 02 Jan 2013, 04:37

Hoe kan het dat het OV in Luxemburg zo schandalig goedkoop is? Zit er zo ongelofelijk veel overheidssubsidie op?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Do 03 Jan 2013, 00:56

Fahrgäste uneins über teure Tickets
Nach der Preissteigerung im öffentlichen Transport, reagieren die Passagiere recht unterschiedlich. Einige kritisierten in einer Videoumfrage die Maßnahme, andere Befragte zeigten Verständnis dafür, dass man nun tiefer in die Tasche greifen muss.

http://www.wort.lu/de/view/fahrgaeste-u ... 826903d056

Komt Ardan net met een bericht aanzetten waarom het zo goedkoop is, terwijl op de voorpagina van de krant het omgekeerde staat. :lol:

Een van de bussen waar ik vandaag in zat, had duidelijk de software-update gemist, aangezien het kaartjesprintertje er nog doodleuk €1,50 i.p.v. €2,00 op drukte. De meeste andere bussen gaven wel gewoon €2,00 aan.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Di 08 Jan 2013, 03:16

Leuk zo'n MAN Lion's Classic waarvan de instapverlichting bij de voordeur niet uit wil omdat de sensor die herkent of de deur open/dicht is kennelijk defect is. Je ziet in de avond op die onverlichte Luxemburgse wegen helemaal niks, met die felle halogeenlampjes rond de voordeur aan... Die chauffeur heeft nog het hele dashboard af lopen zoeken of er geen schakelaar te vinden was om ze handmatig uit te zetten, maar nee dat zit er niet op.

Ook nog een prachtige opmerking vanmiddag gehoord van een jongen die op de bushalte stond te wachten: "Nou zeg, is het OV ten eerste al een stuk duurder geworden, stopt de bus vervolgens ook nog een stuk voorbij de halte! Het wordt er niet beter op!"

Wat die jongen niet weet is, dat speciaal vanwege hem de bus zogenaamd de halte een tweetal meter voorbij schoot. Die jongen stapt altijd om dat tijdstip in die lijn en gaat altijd rechts-voorin zitten en irritante opmerkingen lopen maken tegen de chauffeurs. Aangezien hij zich altijd als eerste de bus in weet te wurmen (omdat ie perse rechts-voorin wil zitten) heeft een chauffeuse die deze rit vaak in haar dienst heeft een tijdje terug eens met me afgesproken dat ik aantal meter bij die jongen vandaan ga sta aan (ene keer een paar meter te ver naar achter, de andere keer een paar meter te ver naar voren) en ze de bus dan vrij plotseling exact met de voordeur voor mij stil zet, zodat ik als eerste binnen ben en dat vervelende kind niet voorin kan zitten. :lol:
Met een andere chauffeur doen we het net even anders; dan stap ik niet bij de beginhalte in, maar zit al in de bus, nog voordat de lijn begonnen is.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Z2N » Wo 09 Jan 2013, 22:51

Geniaal! _O-
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Fles » Do 10 Jan 2013, 01:41

Ik hor het al, men is vreselijk druk met enorm belangrijke zaken :D _O-

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Do 10 Jan 2013, 01:46

Ze gaan in maart de nieuwe regio-zone-1 en 2 vervoersbewijzen drukken, tot die tijd moeten de chauffeurs maar gewoon de oude tegen nieuw tarief verkopen, hebben ze bij het ministerie van transport gezegd. :?

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Do 10 Jan 2013, 03:10

Ik heb trouwens al een hoop gekke (computer)storingen in bussen gezien, maar die van vanmiddag was toch wel een hele speciale; ik zag de chauffeuse langzaam maar zeker, steeds kleiner worden of het stuur steeds hoger, een van de twee. Na een minuut of vijf stond de stoel op het allerlaagste niveau, wat haast de grond is... Het maakte niet uit welke knop de chauffeuse indrukte, de stoel kwam niet meer omhoog. Op het eindpunt de hoofdschakelaar van de bus een minuut uit, bij het terug inschakelen kwam de stoel direct weer uit de diepte omhoog. :lol:

Er is in Luxemburgse bussen normaal gesproken geen instapcontrole of je een geldig vervoersbewijs hebt, maar af en toe controleert de met die stoel wegzakkende chauffeuse eens een hele rit iedereen die instapt. Op een gegeven moment stapte er een vrouw in die hardnekkig doorliep en gewoon ergens ging zitten, de chauffeuse had al een paar keer om het vervoersbewijs van die vrouw gevraagd maar er kwam niet erg veel reactie. Alsof ze zogenaamd stokdoof was, weet je wel... De chauffeuse is toch maar gaan rijden en heeft de bus in the middle of nowhere stilgezet bij een nogal merkwaardige bushalte. (Niemand snapt waarom er daar een bushalte is want er zijn geen huizen, geen boerderij, geen bezienswaardigheid, echt helemaal niets. Gewoon een halte langs een 90 km weg door weilanden en bossen.) Heeft de deur geopend en boos naar die vrouw gekeken, nou die stapte na vijf seconden al uit en begon langs de weg te lopen. De chauffeuse had dat eigenlijk helemaal niet zo bedoeld (om nou iemand in het pikkedonker langs een onverlichte 90 km weg te laten lopen, is ook weer niet zo erg verstandig), ze had verwacht dat die vrouw alsnog snel een kaartje zou kopen, nu de bus zo in the middle of nowhere met open deuren stil stond. :mrgreen:

Laatst informeerden twee jongetjes snel per telefoon of je ook met een andere bus naar het dorp kon komen, waar ze heen wilden, aangezien er bij deze bus instapcontrole was. Lekker handige actie om in de deuropening zo'n gesprek te gaan voeren, want de andere lijn die ook naar dat dorpje gaat is van hetzelfde vervoersbedrijf. Het is dat zowel de chauffeur als ik niet wisten wie die rit moest rijden, anders was het even op de personeels-telefoonlijst het nummer opzoeken en de chauffeur inlichten over de twee zwartrijders die hij/zij kan verwachten.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Do 10 Jan 2013, 21:55

Vanmiddag stapte ik bij de beginhalte van een bus in en we gingen eigenlijk vrijwel direct al rijden, huh we moeten toch nog helemaal niet weg dacht ik. Ben ik nou zo in de war? Eerst maar even snel de dienstregeling uit me jaszak zoeken, voordat ik misschien wat verkeerds tegen de chauffeur zeg. Inderdaad, we waren veel te vroeg, toen ik dat tegen de chauffeur zei bleek die zich vergist te hebben met de vertrektijd van de beginhalte aan de andere kant van de lijn. Inmiddels hadden we er al een paar honderd meter op zitten, keren echt nergens mogelijk dus diezelfde paar honderd meter maar weer achteruit teruggereden naar de beginhalte, waar collega's uiteraard met een grijns op hun gezicht stonden toe te kijken naar de bus die al piepend en met knipperende alarmlichten naderde.
Nou goed, alsnog op het juiste tijdstip vertrokken, tot we een paar bochten verder bumper aan bumper met een andere bus in een onoverzichtelijke S-bocht stonden. Geen van beide bussen kon achteruit omdat er direct al auto's achter stonden te wachten, achter onze bus leken de automobilisten echter direct door te hebben wat er aan de hand was (ook voor het eerst zeg), want na vijftien seconden met de alarmlichten en achteruitrijlichten aan te hebben gestaan, begonnen de auto's al terug te rijden. :pos:
Na die tweede keer achteruitrijden binnen enkele minuten tijd, had die buschauffeur echt zoiets van; zal ik de hele route maar gewoon achteruit afleggen, is misschien net zo makkelijk, we zijn nu toch al bezig...

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Ronald » Do 10 Jan 2013, 22:52

STF schreef:Er is in Luxemburgse bussen normaal gesproken geen instapcontrole of je een geldig vervoersbewijs hebt


Ja, dan vraag je er ook wel een beetje om natuurlijk. Vandaar dat de chauffeurs nogal vreemd keken toen ik daar braaf steeds mijn kaartje toonde (ja, weet ik veel). De chauffeurs die ik had konden niet praten trouwens (althans dat denk ik, want groeten was er sowieso niet bij).

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Za 12 Jan 2013, 01:25

Kwam vanmiddag een buschauffeur aan me vragen of ik dinsdag even met een rit wil meerijden om de route te wijzen, aangezien die chauffeur bij uitzondering een dagje is ingedeeld op een dienst die niet in de eigen ploeg valt. Het is een lijn die ver buiten de regio valt dan waar de meeste lijnen van dit vervoersbedrijf rondrijden en kent ook maar twee ritten per dag, zodoende zijn er behoorlijk veel chauffeurs die de route niet kennen. Een paar maanden geleden kwam er ook al een chauffeur naar me toe of ik de volgende dag mee kon rijden om de route te wijzen, maar dat heeft weinig nut want ik ken die lijn ook niet. :Y
Kwam die chauffeur van vanmiddag met een voorstel; jij gaat maandag op mijn kosten met die lijn mee, let goed op de route en waar de haltes zijn, zodat je dinsdag weet hoe ik moet rijden.
Nou mij best, beetje vreemde methode, maargoed als het maar effectief is. :lol:

Die lijn zit altijd afgeladen vol, daarom rijden ze ook met 15 meter bussen maar als je dan ergens verkeerd gaat, is omkeren wel extra moeilijk. En aan de reizigers hoef je de route echt niet te vragen, dat zijn allemaal schoolkinderen, die waarschijnlijk de boel bij elkaar zitten te gillen.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Zo 13 Jan 2013, 22:26

Vanmiddag een noodstop met de trein bij station Paradiso (op de lijn tussen Kautenbach en Wiltz), er bleken twee wandelaars in de sneeuw te staan wachten en aangezien er zo weinig in/uitstappers zijn, rijden ze daar standaard voorbij zonder te stoppen. In de zomer stappen er nog wel padvinders in en uit, maar in de winter eigenlijk nooit iemand. Zodoende zal de machinist het wat laat hebben opgemerkt (die lijn is bovendien een en al bochten, dus ver vooruit kijken kun je nooit).
Het voorste deel van de trein kwam pas een paar meter na het perron tot stilstand, maar er stonden nog voldoende deuren langs het perron, dus de trein hoefde niet in zijn achteruit terug (wat ook weleens is voorgekomen bij Merkholtz en Paradiso).

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Ronald » Zo 13 Jan 2013, 22:31

Kun je de volgende keer eens opletten of er in Paradiso (weer) een bordje staat?

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Ma 14 Jan 2013, 00:17

Er is helemaal niets op dat perron te zien; geen bordjes, geen bankjes, geen vuilnisbakken, etc.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Do 17 Jan 2013, 00:49

Bij het station van Mersch vertrekken diverse buslijnen, bijna alle lijnen die daar komen hebben minstens ritten tot 19.30 uur, een enkele belangrijke lijn gaat door tot 23.30 uur.
De lijn waar ik in zat heeft echter zijn laatste rit om 18.33 uur en daar rijden op werkdagen altijd zo'n vijf tot tien mensen mee, die uit de trein van 18.29 uur komen. Vaak genoeg komt het voor dat de trein een paar minuutjes te laat binnenkomt, dus dan staan alle bussen daar nog even op te wachten. Vanavond echter stond er op de borden aangekondigd dat de trein twintig minuten vertraging had, de ene na de andere chauffeur zei dat hij/zij daar niet op ging wachten en gewoon volgens dienstregeling-tijd zou vertrekken (logisch, want een halfuur of uur later gaat er ook weer een rit en meestal moeten die chauffeurs daarna nog andere lijnen rijden). De chauffeuse van de bus waar ik in zat, begon ook de motor te starten en wilde gaan rijden, met veel moeite heb ik haar zo ver weten te krijgen dat ze motor weer uit deed en twintig minuten bleef staan wachten op de vertraagde trein. (Ze kon ook zonder problemen blijven wachten, want ze hoefde daarna geen andere lijn meer te rijden.) De reizigers in de trein kunnen er niks aan doen dat die zo vertraagd is, het vroor vijf graden en de verwarmde wachtruimte is daar op het station 's avonds gesloten en waar wil je bovendien op wachten? Thuiskomen doe je niet meer per bus, want wij waren de laatste in die richting. Zelfs met lang wachten en extra overstappen kun je diverse dorpen niet meer bereiken.
Toen de trein eindelijk kwam, bleken er inderdaad vijf reizigers voor onze bus te zijn, twee daarvan hebben de chauffeuse gelukkig uitbundig bedankt dat ze nog altijd stond te wachten.

Opmerkelijk detail: het waarschuwingslampje dat de rijtijd van de chauffeur overschreden is, ging deze keer niet een kwartier voor het einde van de rit branden, dat gaat normaal gesproken echt altijd aan omdat die dienst net iets te weinig pauze heeft. Zijn vertraagde treinen toch nog ergens goed voor. :wink:

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Fles » Do 17 Jan 2013, 01:24

Afbeelding

problem? :?:

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Do 17 Jan 2013, 01:42

Is later weer weggehaald, geen idee waarom.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Fles » Do 17 Jan 2013, 01:43

Vet jammer, maar ik hebpum *O*

En dat drama in Dudelange, is dat ooit nog goedgekomen? Volgens mij mis ik Burange en Centre nog omdat daar niks stond

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Do 17 Jan 2013, 01:43

Daar staat of hangt volgens mij nog altijd niets.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Fles » Do 17 Jan 2013, 01:44

Royal Hertogelijke Sadness -o-

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Suus » Do 17 Jan 2013, 01:52

Er staat wel iets als ik de foto's van Ronald mag geloven: viewtopic.php?p=202780#p202780
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Do 17 Jan 2013, 01:55

Ow een paar tijdelijke borden zo te zien ja.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Do 17 Jan 2013, 18:45

Ik moest vanmiddag toch in Wiltz zijn bij een bedrijfje dat brandblussers controleert, zodoende gelijk maar even op de kaart gezocht hoe Paradiso per auto te bereiken is. Paar keer per ongeluk een doodlopende weggetje in gereden en uiteindelijk via allerlei rammel de bammel weggetjes er weten te komen, nou dat bord is gewoon gestolen volgens mij:
Afbeelding

Perron van Paradiso:
Afbeelding

Gelijk maar even een bezoekje aan Merkholtz-centraal gebracht:
Afbeelding

Perron van Merkholtz:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Suus » Do 17 Jan 2013, 19:00

Klacht indienen bij de CFL, wellicht wordt het terug opgehangen :P
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten