Pagina 2 van 23

Re: Nieuws uit Luxemburg

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 00:33
door Ronald
Dan puzzelen we vrolijk verder met alleen de dienstregelingen :wink: . Zo'n "busboek" is gewoon te koop bij de stations neem ik aan? Bedankt voor het antwoord in ieder geval!

Re: Nieuws uit Luxemburg

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 01:08
door STF
Die van de regionale lijnen (RGTR) is nog wel redelijk makkelijk aan te komen bij (bus)stations maar dat kun je niet bepaald zeggen van AVL (Luxemburg-stad) en TICE (Esch sur Alzette), de verkrijgbaarheid daarvan schijnt een drama te zijn.

Re: Nieuws uit Luxemburg

Geplaatst: di 29 jun 2010, 19:22
door STF
Doppelstöckiger Personenzug prallt in Lastwagen In Lintgen prallte gegen 8.40 Uhr ein doppelstöckiger Personenzug in einen mit Betonplatten beladenen Lastwagen, der sich auf dem Bahnübergang befand. Niemand wurde verletzt.

Vertaling: Een dubbeldekstrein botste omstreeks 8.40 uur in Lintgen tegen een op de overweg stilstaande vrachtwagen die beladen was met betonplaten. Niemand raakte gewond.

Foto's van de aanzienlijke schade: http://www.wort.lu/wort/web/fotogalerie ... x.php?pg=0

Re: Nieuws uit Luxemburg

Geplaatst: za 28 jul 2012, 05:18
door STF
Tödlicher Unfall in der Fuussekaul
Bij de uitrit van een camping in het noorden van Luxemburg is het vanmiddag duidelijk helemaal mis gegaan tussen de auto van toeristen en een lijnbus van Voyages Unsen:

Wegen eines schweren Unfalls in der Fussekaul, in den ein Bus und ein Auto verwickelt waren, musste die Nationalstraße 15 am Freitagabend für längere Zeit gesperrt werden. Eine Person kam bei diesem Unfall ums Leben, eine zweite Person wurde lebensgefährlich verletzt.

Ein mit drei Personen besetztes Auto, ein Citroën C3, überquerte die N15 in Höhe des Campings "Fussekaul" in Heiderscheid. Bei diesem Manöver wurde das Auto von einem aus Niederfeulen anfahrenden Linienbus erfasst. Das Auto wurde hierauf auf die andere Straßenseite geschleudert und prallte gegen eine Mauer. Zudem fuhr das Auto einer am Straßenrand wartenden Radfahrerin über das Vorderrad. Die Radfahrerin und ihr Kind, das ebenfalls auf dem Fahrrad Platz genommen hatte, stürzten zu Boden. Beide wurden zur Kontrolle ins Krankenhaus gebracht.

Bron: http://www.wort.lu/de/view/toedlicher-u ... 58fb2677c3

Afbeelding

Afbeelding

Re: Nieuws uit Luxemburg

Geplaatst: za 28 jul 2012, 12:44
door Ardan
Zo dan :shock: Die bus lijkt me nog wel op te lappen, maar die auto..

Re: Nieuws uit Luxemburg

Geplaatst: za 28 jul 2012, 19:09
door STF
Die Integro rijdt volgende week waarschijnlijk weer rond ja, de Mercedes importeur in Leudelange (waar schadegevallen heen gaan) is altijd heel snel. Integro's hebben ook nooit echt zware schade; nieuwe bumper, radiator, koplamp en voorruit, dat is het meestal wel.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 02:33
door STF
Vanmiddag kwamen we bij toeval een stoomtrein tegen bij het station van Ettelbruck, zo te zien ging het om een rit voor o.a. verstandelijk gehandicapten.
Nou intreseer ik me totaal niet voor stoomtreinen, maar heb voor de aardigheid toch maar een paar foto's gemaakt (al viel dat niet echt mee want aan de zuidwest kant zag het zwart van de mensen, aan de noordwest kant staat het stationsgebouw, aan de zuidoost kant is geen perron o.i.d. en tot slot heb je aan de noordoost kant de zon vol in de lens staan):
Afbeelding

Even de locomotief doorsmeren:
Afbeelding

Die groene hesjes is geen nieuwe Luxemburgse kledingstijl hoor, waren gewoon de begleiders van de rit:
Afbeelding

Ze gingen een groepsfoto maken:
Afbeelding

De rijtuigen:
Afbeelding

De voorste bus bracht de mensen in een rolstoel van en naar het station, de achterste de rest van de groep:
Afbeelding

Wat is die rolstoelplank lang zeg:
Afbeelding

Ook prima te gebruiken als spitsbus:
Afbeelding

Een wel heel bijzonder geldbakje:
Afbeelding

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 10:54
door Ardan
Dat 'geldbakje' is natuurlijk voor het koffiebekertje, de buskaartjes, een asbak, flesje drinken, telefoon, boterhammetje, stressballetje en een beetje zakgeld.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 05:15
door STF
Nou hoef je daar niet perse buschauffeur/buschauffeuse voor te zijn, maar waarom geloven sommige mensen de waarheid niet, maar een leugen juist weer wel...
Maandag stapten we bij de chauffeuse in waarvan we een paar dagen eerder al hadden gemerkt dat ze ons Nederlandse gebabbel best heel aardig kan volgen, dus htm_tram begon tegen mij te vertellen dat hij vandaag geen OV-dagkaart had gekocht want hij had alle voorgaande dagen toch geen vervoersbewijscontrole gehad/gezien. Nou ze begon zich gelijk met het gesprek te bemoeien, dat ze het geen stijl vond dat htm_tram aan het zwartrijden was, dat het OV hier in Luxemburg toch juist reuze goedkoop is.
Vervolgens liet htm_tram maar snel zijn geldige dagkaartje zien...

Enige tijd later merkte ik dat ze wel erg veel vaart bleef houden met de bus, terwijl je een paar meter verderop rechtsaf moet. Ineens realiseerde ik me dat ze aan het begin van de rit had verteld, al in geen weken meer deze lijn te hebben gereden en het rechtsaf slaan is pas sinds korte tijd, wegens een nieuwe halte. Dus ik waarschuw haar nog even snel, dat de route gewijzigd is en we rechtsaf moeten. Ze geloofde er echt helemaal niets van, om we echt al bijna bij die afslag waren is ze er toch maar in gegaan, maar zelfs na het passeren van de nieuwe halte bleef ze volhouden dat dit geen onderdeel van deze route was, dat het uitsluitend voor een andere lijn is.
Zucht, het was toch echt de waarheid wat ik vertelde. Zijn al een paar klachtenbrieven bij het vervoersbedrijf binnengekomen doordat diverse chauffeurs de fout hebben gemaakt om rechtdoor te rijden en die nieuwe halte over te slaan.

Het blijft toch ook een maf gedoe dat je hier in Luxemburg bijna nergens meer stempelautomaten in bussen hebt om je vooraf gekochte vervoersbewijs geldig te maken, terwijl de verkoop van papieren vervoersbewijzen nog rustig door gaat... Alle bussen die de laatste jaren in gebruik zijn genomen, beschikken uitsluitend over E@Go apparatuur (OV chipkaart) maar de E@GO kaart kun je in mijn omgeving bijna nergens verkrijgen/opwaarderen... Chauffeurs pakken maar gewoon een pen als je met een papieren vervoersbewijs instapt en schrijven de datum en tijd erop.
Ik heb er ook nog een E@GO kaart bij die bij een opwaardeerautomaat alleen maar 1e klas supplementen erop wil zetten (om met je 2e klas kaartje in de 1e klas te mogen), die ik helemaal niet wil hebben.

Re: Nieuws uit Luxemburg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 13:07
door midnet
Ronald schreef:Dan puzzelen we vrolijk verder met alleen de dienstregelingen :wink: . Zo'n "busboek" is gewoon te koop bij de stations neem ik aan? Bedankt voor het antwoord in ieder geval!
Lees dit nu pas-was daar 2 weken terug nog. NEE-er is al jaren GEEN echt gedrukt busboek meer-ze toonden me op de mobilietscentrale in LUX een soort grote ordner, waar ze alle ''moeder''stencils in hadden en konden copieren voor de www-missers. de sites mobiliteit.lu en horaires.lu doen hun werk uitstekend.
Een kaart heb ik enkel gezien van de AVL=bussen STAD Lux, maar dat is chematisch en niet geografisch. Heb in LUX zelf nooit een kaart kunnen vinden, ook niet opgehangen.
Er is een deels-oplossing: google naar atlastransportspublics-dat is voor FR en door een vrijwliiger in elkaar gezet. Het deel Lorraine heeft de zuidelijke helft van LUX erin en is de best bruikbare alternatif.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 16:07
door TheKnitter
Fraaie foto's van de CFL 5519 op Ettelbruck.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 06 okt 2012, 11:59
door Fles
Ardan schreef:Dat 'geldbakje' is natuurlijk voor het koffiebekertje, de buskaartjes, een asbak, flesje drinken, telefoon, boterhammetje, stressballetje en een beetje zakgeld.

Stressballetjes hebben ze daar niet nodig geloof ik. Als ik de verhalen van STF zo lees is buschauffeur in Luxemburg een uitermate rustgevende bezigheid :D

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 06 okt 2012, 15:51
door STF
Qua hoeveelheid reizigers wel ja, maar qua gedonder op de weg met vrijwel-onmogelijke omleidingen en andere weggebruikers die de bus helemaal klem rijden enzo, is het een niet altijd even makkelijk beroep.
Ook zijn de werkdagen wel erg lang bij de kleinere vervoersbedrijven; 6x per week 5.30 uur beginnen en 20.00 uur klaar is doodnormaal. Uiteraard houden ze wel rekening met de rij en rusttijdenwet, maar het zit wel tegen de uiterste limieten aan...

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 10 okt 2012, 22:28
door STF
Tegenwoordig gijzelen ze hier in Luxemburg busreizigers geloof ik; vanmiddag wilde ik op het eindpunt uitstappen, begon de chauffeur te dreigen dat ik MOEST blijven zitten omdat hij nu leerlingen van een basisschool naar huis moest gaan brengen met die bus en helemaal geen zin had in dat gegil op de voorste rij zitplaatsen.
Nou vooruit, ik had toch 70 minuten overstaptijd dus heb de twee zitplaatsen rechtsvoor de 20 minuten durende schoolbusrit bezet gehouden.
In de gemiddelde speeltuin is het inderdaad stiller, dan in die bus, pff wat een volume...

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 11 okt 2012, 05:56
door STF
Al bladerend gisteren door wat oude Luxemburgse busdienstregelingen viel me op dat er in een bepaald dorpje drie haltes waren, terwijl er vandaag de dag volgens mij nog twee zijn. Toen ik echter de huidige dienstregeling erbij pakte, bleken er toch nog altijd drie op te staan. Hmm, zie ik die derde halte dan elke keer over het hoofd ofzo??? Via internet de GPS locatie van die halte nagekeken en vandaag op die plek gaan kijken; geen halte te zien. Vervolgens het bij een chauffeur nagevraagd, waarom die halte nergens te bekennen is?
Ja hij wist van de zaak af; toen jaren geleden de basisschool van dat dorpje is opgeheven hebben ze de halte daar voor de deur ook maar weggehaald (terwijl het er barst van de woonhuizen, dus genoeg gewone reizigers zou je zo denken). Vreemd genoeg staat ie tot de dag van vandaag nog altijd in de dienstregeling en de chauffeur gaf aan dat hij af en toe weleens op die voormalige bushalte-locatie een paar reizigers in/uit laat stappen.
Zoals jullie misschien nog wel weten, heb ik vorig jaar november ook een spook-bushalte opgespoord; aan de rand van een bos, met in de verste verte geen huis. Nou is het stomme dat ondanks dat die twee locaties vrij ver bij elkaar vandaan liggen, toch dezelfde buslijn er langs komt... Wel heel erg toeval, want het barst hier heus niet van de spook-bushaltes. Uiteraard zijn er wel genoeg haltes die gewoon bestaan (zowel in het echt als in de dienstregeling), maar waar nooit en te nimmer iemand in of uit zal stappen. Wat je ook vaak ziet is dat er in het echt meer haltes zijn dan in de dienstregeling voorkomen, bij bussen met halteaankondiging blijft het display dus gewoon leeg bij dat soort haltes, want ze zouden op papier totaal niet bestaan. In werkelijkheid staat er gewoon een bushokje, met een bankje, vuilnisbak, schema met vertrektijden (van een andere halte, want er bestaan tenslotte geen vertrektijden van die halte, omdat die halte op papier niet bestaat), etc.

Twee weken terug stonden htm_tram en ik nog op zo'n halte te wachten die niet in de dienstregeling voor komt, ziet er toch behoorlijk echt uit, of niet?

Afbeelding

Nergens waren vertrektijden te vinden, ook geen lijnnummer of wat dan ook. Die halte is er nu denk ik een jaar of drie maar over dertig jaar zal die waarschijnlijk nog altijd niet in de dienstregeling opgenomen zijn.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 12 okt 2012, 13:03
door Meltrain
Goede verhalen weer. :')

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 00:25
door STF
Vanavond laat, reed ik vanuit Luxemburg-stad met de een-na-laatste rit van lijn 100 mee, overdag gaat deze lijn helemaal naar Diekirch (het is een van de langste buslijnen in Luxemburg), maar in de loop van de avond gaan de ritten niet verder dan Larochette. Aangezien de halte die in de avonduren als eindpunt dient, gewoon midden op straat ligt, vraag ik me al langere tijd af hoe ze daar met die lange 15 meter bussen keren om naar de stalling te rijden. De weg blijven volgen is geen optie, dan kom je juist steeds verder bij de stalling vandaan.
Omdat ik de auto bij het busstation in Junglinster had staan, daar uitgestapt en via een kortere route snel naar Larochette gereden. De auto in een zijstraatje geparkeerd en vervolgens de hoofdweg waar de bus het dorp binnenkomt goed in de gaten gehouden.
Die bus is echter nooit gekomen, vooral op zo'n laat tijdstip heeft een bus eigenlijk nooit vertraging maar toch heb ik voor de zekerheid nog tot ruimschoots na aankomsttijd gewacht.
Meneer de chauffeur dacht zeker; niemand meer in mijn bus? Mooi, dan ga ik rechtstreeks naar de stalling en laat die laatste paar dorpjes/haltes zitten. :? :neg:

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 11:50
door Karl
Hebben die bussen daar dan geen GPS-traceersysteem en een centrale? In Nederland zou er echt schande van worden gesproken als de bus de laatste dorpjes uit gemak maar even over slaat. -o-

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 14:03
door STF
Zo'n beetje elke bus heeft een GPS systeem ja, maar bij het ene vervoersbedrijf kijkt de directie daar totaal niet naar, terwijl bij het andere vervoersbedrijf ze de GPS log tot in detail controleren.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 14:30
door BR628
Morgen gratis OV in heel Luxemburg vanwege "Prinzenhochzeit"
http://www.cfl.lu/CFLInternet/Espaces/0 ... Info=fr-FR

Voor zover het OV in Luxemburg niet al bijna gratis is met een dagkaart voor 4 euro :D

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 21:02
door STF
Dat wist ik niet eens, nou komt goed uit want wil morgenmiddag nog even een paar uurtjes op pad met het OV. Spaar ik toch weer €2,40 uit, jaja.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 20 okt 2012, 20:55
door STF
Nou je kon echt merken dat het OV vandaag gratis was zeg; ik heb het nog nooit zo stil gezien. Urenlang was ik de enige reiziger... En dat bij lijnen waar altijd een aantal reizigers in zitten.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 20 okt 2012, 22:10
door Fles
Ze weten wel wanneer ze wat weggeven natuurlijk ;)

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 15:27
door STF
Wat vier minuten vertraging toch voor een gedoe kan veroorzaken:

De bus waar ik in zat vertrok met vier minuten vertraging vanaf de beginhalte in Echternach, na een kwartiertje rijden stonden we in een smal straatje in Beaufort neus aan neus met de bus die juist richting Echternach onderweg was, normaal passeer je elkaar op een brede weg, maar door de vertraging was dat punt dus een beetje verschoven. De bus waar ik in zat is achteruit een zijstraatje ingereden, zodat we langs elkaar konden. Vervolgens een paar dorpen verder, in Heffingen; knallen we in een onoverzichtelijke bocht bijna frontaal op een tegemoet komende bus van hetzelfde bedrijf. Door hard remmen van beide chauffeurs, ging het nog net goed. Normaal kom je die bus helemaal niet tegen, omdat in dat dorp beide lijnen als snel in een andere richting gaan, maarja door die vertraging he...
Vervolgens beginnen we na een halfuurtje pauze aan de terugrit, zit er direct kilometerslang een tractor met aanhanger voor ons, die heel langzaam de berg op klom. En met een bus van 13,5 meter haal je die niet even in, veel te veel tegemoet komend verkeer. Gelijk weer vier minuten vertraging, wat denk je; in een onoverzichtelijke bocht bij Mullerthal knallen we opnieuw bijna frontaal op een tegemoet komende bus van hetzelfde bedrijf, pff weer een noodstop met beide bussen. Ook daar kom je normaal nooit een bus tegen.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 24 okt 2012, 03:55
door STF
Dit is wel mijn vreemdste busfoto van 2012 (tot nu toe)...

Afbeelding

Ik was vanaf de weg even via allerlei trapjes en laddertjes naar een uitzichtspunt omhoog geklommen, sta ik net boven; komt de bus voorbij... Zucht, die kun je daar beneden zo mooi fotograveren, waarom komt ie nou uitgerekend langs als ik heel even boven sta...

Waarom het wagennummer ook op het dak is geplakt, begrijp ik niet echt.

Het is trouwens tussen Echternach en Berdorf, een niet zo'n populair stukje bij buschauffeurs, vanwege de overhangende rotsen (het is niet de eerste keer dat er zijramen sneuvelen).

Twee jaar geleden was ik op een winterse dag met de bus op pad, toen het ineens gigantisch begon te sneeuwen (wat echt niemand had zien aankomen, geen enkel weerbericht gaf sneeuw aan). Binnen korte tijd lag er een enorm pak sneeuw op de weg, sneeuwschuivers/strooiers reden helemaal niet, omdat niemand dus sneeuw had verwacht. Pas na een paar uur verschenen die op de weg. Steeds meer auto's raakten vast in de sneeuw of zochten voortijdig een parkeerplaatsje. Alleen de bussen reden nog, we ploegden echt door een dikke laag sneeuw heen, met een kalm gangetje in de handmatige 2e bergversnelling, tussen die rotsen door. Pff, wat galmde dat zeg, bij 25 km/u in zijn 2e versnelling draait een Mercedes Integro ongeveer 2000 toeren, dat is precies het punt waar het rode vlak op de toerenteller begint.