Pagina 12 van 23

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 03:39
door STF
Diverse buschauffeurs waren benieuwd hoe krap het nou eigenlijk is als ze onder deze rots met de bus door gaan, tenslotte zitten er geen spiegels of camera's op het dak. Er komen daar slechts zes dienstritten per dag, waarvan vier terwijl het donker is (zeer vroeg in de ochtend en zeer laat in de avond) dus het is niet makkelijk om daar even een foto te maken. Bij lege ritten tussen het begin/eindpunt en de stalling mag je als chauffeur zelf kiezen welke route je neemt,
nou kiest natuurlijk (bijna) niemand deze route door de bergen heen maar aangezien de snelste en makkelijkste route momenteel afgesloten is wegens asfalteringswerkzaamheden komen er ineens gemiddeld drie bussen per uur onder die rotsen door gereden. :wink:

Afbeelding

Echt veel ruimte heb je inderdaad niet over, vorig jaar lente is het een keer mis gegaan; bus reed net om die rots heen, kwam er een auto met hoge snelheid omlaag gereden (je ziet het tegemoetkomende verkeer daar totaal niet), de buschauffeuse kon niets anders doen dan te vroeg terug naar de eigen weghelft sturen (om een frontale aanrijding te voorkomen), ja toen was de bus ineens heel luchtig, meerdere zijramen lagen er uit...

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 04 nov 2013, 03:03
door STF
Af en toe is het Luxemburgse OV ook net een "lachfilm"...
Zo stond ik gisteren met een buschauffeur te praten die bijna in slaap viel van verveling, bleek al drie uur op dat punt stil te staan omdat ie tussen de ene en de andere rit "even" een pauze had zitten, eerder op de dag had hij ook al diverse lange pauzes gehad; ritje van halfuurtje en gelijk weer een uur pauze, zo'n methode. De dagteller op het dashboard stond zodoende nog praktisch op nul terwijl hij al uren aan het "werk" was.
Nou goed, wij staan wat te kletsen over het slechte weer, komt er een collega aan rijden, parkeert de bus en komt naar ons toe lopen met de mededeling dat hij eigenlijk helemaal geen tijd heeft om te pauzeren, dat ie over iets meer dan een uur aan de andere kant van het land een lijn moet rijden maar dat de rode waarschuwingslamp op het dashboard al tijden lang aan is (=rijtijden overschreden). Ongeveer een halfuur heeft ie met ons staan kletsen, toen met gierende banden toch maar weggescheurd op weg naar het zuiden van Luxemburg, met de waarschuwingslamp van de tachograaf nog altijd aan. Zijn dienst duurde nog een kleine vijf uur en zat echt nergens meer enige pauzemogelijkheid tussen. Ja overal een paar minuten, maar daar heb je niets aan.
Heeft een kleuter van vijf die dienstroosters in elkaar gezet ofzo? De ene chauffeur valt in slaap van al die lange pauzes en de ander doet niets anders dan rijden, rijden en nog eens rijden...

Sommige van die diensten kloppen theoretisch wel qua rij en rusttijden maar zitten dermate ingewikkeld in elkaar dat ik die constructie pas begrijp na een halfuur rekenen en puzzelen, laatst nog een hele discussie gehad met een chauffeur die "mijn methode" niet wilde geloven. Pas naderhand gaf ie toe dat het inderdaad klopte, dat je alleen op die manier dat dienstnummer kunt rijden zonder de rijtijden te overschrijden.
Tja het klinkt ook tamelijk debiel om 15 minuten pauze op het stallingsterrein te houden, daarna leeg naar een bepaald punt te rijden en dan 30 minuten lang met de alarmlichten aan op een doorgaande weg stil te blijven staan. :wink:

Bij andere vervoersbedrijven is het ook niet veel beter, we werden laatst op een bochtige weg tussen de rotsen door met een noodgang ingehaald door de bus van een ander bedrijf, ja bij die dienst moet je echt naar de eindhalte racen, zodat je een paar minuten te vroeg aan komt waardoor de pauzetijd klopt.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 22:19
door Stéphane
STF schreef:...Nou goed, wij staan wat te kletsen over het slechte weer, komt er een collega aan rijden, parkeert de bus en komt naar ons toe lopen met de mededeling dat hij eigenlijk helemaal geen tijd heeft om te pauzeren, dat ie over iets meer dan een uur aan de andere kant van het land een lijn moet rijden maar dat de rode waarschuwingslamp op het dashboard al tijden lang aan is (=rijtijden overschreden). Ongeveer een halfuur heeft ie met ons staan kletsen, toen met gierende banden toch maar weggescheurd op weg naar het zuiden van Luxemburg, met de waarschuwingslamp van de tachograaf nog altijd aan. Zijn dienst duurde nog een kleine vijf uur en zat echt nergens meer enige pauzemogelijkheid tussen. Ja overal een paar minuten, maar daar heb je niets aan...
Krijgen die bedrijven dan geen problemen met de inspectiediensten?

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 22:25
door Michael 1988
Is dat soms hetzelfde bedrijf trouwens waar je het een aantal maanden ook over had over de nieuwe dienstenplanner?

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 07 nov 2013, 02:44
door STF
Ja klopt, zelfde bedrijf maar bij andere vervoersbedrijven is het ook niet echt veel beter, bij sommige zelfs slechter omdat je dan na afloop van de werkdag ook nog de bus van binnen moet schoonmaken.

In elk geval begint de dienstindeler het gezeur van de chauffeurs ook wel een beetje beu te worden dat het dienstplan voor de zaterdag zo waardeloos is, daarom heeft hij voorgesteld dat men met ideeën mag komen hoe het beter kan.
Een van de chauffeurs gaat volgende week een perfect kloppend dienstplan inleveren, zogenaamd zelf gemaakt.
Ik denk dat jullie wel kunnen raden wie dat in werkelijkheid heeft gemaakt? :wink:

Is echter niet zo verstandig om te zeggen dat een reiziger het heeft gemaakt, vooral niet als ze de naam er bij zeggen want ben eventjes iets te bekend daar op kantoor; ben de afgelopen maand twee keer getuige geweest bij de afhandeling van klachten... Reizigers die totale onzin verhalen hadden opgehangen bij de directie, precies die twee ritten ben ik meegereden (stom toeval).
Zal me niets verbazen als het in beide gevallen om dezelfde persoon gaat (die nooit met de bus mee is geweest, zat namelijk op de chauffeur en mij na helemaal niemand in die bewuste ritten en bij de halte waar men zogenaamd is ingestapt was niemand te bekennen).

Je lacht je toch af en toe rot om die klachten; zo had er laatst iemand geklaagd dat ie schade aan zijn auto had opgelopen omdat de bus plotseling met volle snelheid door de bocht was gekomen, daardoor kon de automobilist niets anders doen dan uitwijken. Ze hebben vervolgens de bus uitgelezen; gaspedaal was NIET ingetrapt gedurende de gehele bocht, bus ging op het stationaire toerental van 10 tot 15 km/u door de bocht heen.

Ook had er iemand een filmpje ingestuurd, reed met de auto achter een bus en filmde hoe de buschauffeur de hele wegbreedte opeiste.
Ja nogal logisch als die weg ongeveer de breedte van een bus heeft, rechter zijkant schuurde nog net niet tegen de vangrail aan. :lol:

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 08 nov 2013, 01:11
door Michael 1988
Wat sommige mensen wel niet doen om sommige bedrijven zwart te maken. :roll:

Laat me raden, je moeder in Nederland had het dienstplan zeker ingediend ;)?

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 08 nov 2013, 04:15
door STF
Fout! Helemaal fout!
Het was de zitmaaier die in het gras een dienstplan heeft gemaaid!

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 03:22
door STF
Vanavond op de allerlaatste rit die dat vervoersbedrijf kent ineens een aantal meter voor de bus een hert op de weg (kwam uit de struiken vandaan, liep naar het midden van de weg en bleef toen stil staan); bus reed ongeveer 60 km/u, wegdek was nat van de regen dus ondanks dat de chauffeur het rempedaal haast door de bodem heen trapte knalden we met zo'n 25 km/u tegen het hert aan, aardige dreun natuurlijk.
Alarmlichten aan, wij uitgestapt met de gedachte dat het hert wel zwaargewond of dood zou zijn en de bus schade zou hebben; niets... Het hert kwam na een halve minuut weer tot zijn positieven, liep langzaam weg en sprong even later zonder enige moeite bovenop een hoge rots. Nergens op de voorzijde van de bus ook maar een deukje of scheurtje te ontdekken.
Dat is wel heel erg goed afgelopen, met een paar minuten vertraging de rit vervolgd.
Maar blijft toch stom dat er bijna altijd wat met de laatste rit is, is het geen (motor)storing dan is het wel een aanrijding of een versperde weg waardoor de bus een halfuur achteruit terug moet rijden.

Ik begrijp overigens toch echt niet waarom Mercedes het nodig vind dat het waarschuwingsgeluid van de richtingaanwijzers/alarmlichten zo LUID is, tot ongeveer vijftien meter afstand hoor je het nog prima...

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 21:24
door STF
Bovenstaand bericht kan ik vandaag alweer vertellen, echter was de aanrijding tussen het hert en de bus nu veel vroeger op de avond en bij veel hogere snelheid, ook nog eens op een zeer drukke en brede weg (waar je zoiets echt niet verwacht); alles onder het voorraam van de bus ligt helemaal in elkaar. Bumper er half af, verlichting helemaal aan puin, ruitensproeiertank lek, etc. De bus kon niet meer verder rijden, moesten twee vervangende bus komen. Eentje om deze rit af te maken en eentje om de volgende rit te rijden.

Ik heb er wel een foto van, maar die mag ik niet op internet zetten van de chauffeur.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: di 12 nov 2013, 11:09
door Meltrain
En het hert is dood? :(

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: di 12 nov 2013, 12:42
door STF
Dat weet niemand want het is spoorloos verdwenen...

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 13 nov 2013, 23:14
door STF
Ik ben sinds kort door mijn oude voorraad 2-uurs vervoersbewijzen heen die ik destijds op een van de laatste dagen van 2012 nog even snel tegen het toemalige tarief heb gekocht.
Nu ik inmiddels enige tijd tegen het nieuwe tarief reis heb ik nog eens zitten rekenen; nou het is met de hakken over de sloot maar een maandabonnement is voortaan voordeliger met mijn reisgedrag van 17 tot 18 dagen per maand.
Voorheen moest je minstens 19 dagen per maand met het OV reizen wilde een abonnement zich renderen, dat is nu 16 dagen geworden.
Best wel raar dat de doorsnee abonnementhouder (4 tot 5 dagen per week van huis naar school/werk v.v.) vrijwel niets goedkoper uit is, dan met losse vervoersbewijzen...

Misschien houden ze de prijs van abonnementen wat aan de hoge kant omdat ze niet op naam staan, ik heb er vanavond eentje gehaald; nou zou hem zo aan mijn vader of moeder kunnen uitlenen want staat geen naam, geboortedatum of pasfoto op.
Een maandtraject-abonnement kost 25 euro en een maandnet-abonnement precies het dubbele.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 14 nov 2013, 00:10
door Suus
Bij de NS ligt het omslagpunt ook rond de 15 reizen per maand voordat een maandtrajectkaart voordeliger is, dus echt vreemd vind ik deze cijfers niet.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 14 nov 2013, 03:30
door STF
Dat is dat kennelijk veranderd want ik weet zeker dat vanaf 12 keer per maand met de trein mijn NS abonnement goedkoper was dan dat je met losse vervoersbewijzen zou werken. Maar is ook al zo'n tijd geleden, elf jaar.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 15 nov 2013, 12:29
door Wubbo
Ook in die tijd lag het omslagpunt bij 16x per maand.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 15 nov 2013, 13:35
door STF
Het valt me op dat je met een abonnement maar eenmaal (per dag? per uur? per rit?) bij dezelfde kaartlezer kunt inchecken, bij volgende pogingen krijg je het rode lampje en een lange alarmtoon die ik nog nooit eerder gehoord heb bij die E@GO apparatuur. De toon dat de kaartinhoud niet geldig of leeg is klinkt heel anders en de toon die je bij een leesfout krijgt is ook anders.
Merkwaardig, met alle andere vervoersbewijzen kun je onbeperkt blijven inchecken, heb eens een keertje een E@GO kaart waar nog drie 2-uurskaartjes op stonden eindeloos achter elkaar ingecheckt; telkens het groene lampje en toontje van goedkeuring.
Naderhand bij een automaat de kaartinhoud bekeken; was echt maar een 2-uurskaartje afgeschreven, andere twee stonden er nog gewoon als ongebruikt op.

Het stomme aan dat laatste is dat sommige reizigers denken dat je met meerdere personen tegelijkertijd op zo'n E@GO kaart kunt reizen; eerste keer inchecken voor de man, tweede keer inchecken voor de vrouw, derde keer inchecken voor hun zoon of dochter, zo we zijn allemaal ingecheckt!
De meeste buschauffeurs geloven het ook nog want ja ze hebben nooit enige uitleg over dat hele systeem gehad en aangezien telkens het groene lampje en het toontje van goedkeuring klinkt zal het wel in orde zijn, toch?
Ik geloof dat je ook rustig een E@GO kaart met 1e klas toeslag (dus uitsluitend de toeslag) voor de kaartlezer kunt houden om het groene lampje te krijgen en het toontje van goedkeuring, terwijl je dan toch echt aan het zwartrijden bent.
Het zal me niets verbazen als een trajectkaart ver buiten het toegestane traject ook een groen lampje en bijbehorende toontje oplevert.

Maarja we zullen het maar kinderziektes noemen, het E@GO systeem is pas kort geleden ingevoerd; 1998...
In 2014 gaat men er echt op overstappen, papieren vervoersbewijzen (die momenteel nog voornamelijk gebruikt worden) gaan er dan uit.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: vr 15 nov 2013, 23:52
door Michael 1988
Hetzelfde probleem dus als de OV-chipkaart. Alleen hier in Nederland snappen de chauffeurs wel hoe zo'n ding ongeveer werkt. Tenminste dat je niet voor meer dan 1 persoon kunt inchecken zoals vroeger. Alleen snappen de mensen met een OV-Chipkaart dat niet. Ik denk dat er gewoon een kleine handleiding bijgeleverd moet worden bij zulk soort kaarten en mensen laten verplichten die te lezen en met een unieke activeringscode in de handleiding de kaart laten activeren. Zo weet je dat de mensen de handleiding ook hebben gelezen en weten hoe zo'n kaart werkt. Nu weten veel mensen dat nog steeds niet en denken het vaak beter te weten dan de chauffeurs.

Maar goed dat is mijn mening. Wel raar dat het systeem in Luxemburg na 15 jaar nog steeds niet helemaal goed functioneert en dus nog steeds kinderziektes heeft.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 16 nov 2013, 01:32
door Aking
Michael 1988 schreef:Ik denk dat er gewoon een kleine handleiding bijgeleverd moet worden bij zulk soort kaarten en mensen laten verplichten die te lezen en met een unieke activeringscode in de handleiding de kaart laten activeren. Zo weet je dat de mensen de handleiding ook hebben gelezen

Alsof mensen dan niet doorbladeren naar die code en met de rest alsnog geen drol doen :')

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 16 nov 2013, 03:37
door STF
Neeeee zo zijn mensen niet Aking, alleen jij, maar de rest niet...

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 16 nov 2013, 15:44
door Aking
Ik wens je veel succes in je leven met die instelling :Y :')

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 21:58
door STF
Wat is het Luxemburgse OV ineens populair??? Vanmiddag rond 17.00 uur een heel groepje reizigers staand in de bus omdat alle 53 zitplaatsen bezet waren, de chauffeur zat ook echt te kijken van droom ik nou dat de bus zo vol is???

In Nederland natuurlijk doodnormaal maar hier echt niet, vaak is het al bijzonder dat er überhaupt iemand in zit. :lol:

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: di 19 nov 2013, 00:04
door Michael 1988
Aking schreef:
Michael 1988 schreef:Ik denk dat er gewoon een kleine handleiding bijgeleverd moet worden bij zulk soort kaarten en mensen laten verplichten die te lezen en met een unieke activeringscode in de handleiding de kaart laten activeren. Zo weet je dat de mensen de handleiding ook hebben gelezen

Alsof mensen dan niet doorbladeren naar die code en met de rest alsnog geen drol doen :')
Niet als je het niet in de inhoudsopgave vermeld en ergens midden in de tekst plaatst ;). Maar helaas kan dat nog steeds gebeuren. Maar goed als ze op die manier niet weten hoe een chipkaart werkt moeten ze ook niet klagen als het fout gaat.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 16:54
door Meltrain
STF schreef:Wat is het Luxemburgse OV ineens populair??? Vanmiddag rond 17.00 uur een heel groepje reizigers staand in de bus omdat alle 53 zitplaatsen bezet waren, de chauffeur zat ook echt te kijken van droom ik nou dat de bus zo vol is???

In Nederland natuurlijk doodnormaal maar hier echt niet, vaak is het al bijzonder dat er überhaupt iemand in zit. :lol:
Was de bus ervoor toevallig uitgevallen?

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 21 nov 2013, 02:17
door STF
Nee die had gewoon gereden, 30 minuten voor "onze" rit uit.
Vandaag was het opnieuw raak; nog meer staande reizigers dan maandag... De rit van een 30 minuten eerder en de rit van 30 minuten later moet daardoor grotendeels leeg zijn, dat kan niet anders.

Eerder op de dag zat een reizigster tijdens de rit vreselijk te mopperen over een buschauffeuse die ze laatst op deze lijn had, als je het verhaal zo aanhoorde deugde er echt helemaal niets aan dat mens...
Over wie hebben we het eigenlijk, vroeg de buschauffeur? Hoe ziet ze er uit?
We begrepen na een korte omschrijving direct wie ze bedoelde; een zeer vriendelijke vrouw die echt het visitekaartje voor het bedrijf is...
Omdat de buschauffeur daardoor acuut geen zin meer had om dat gezeik aan te horen merkte hij op dat het er maar twee konden zijn en dat een van de twee mijn partner is. :lol:
Geen idee hoe hij zo snel zoiets slims kon verzinnen (want is natuurlijk niets van waar) maar daarna geen woord meer gehoord van die reizigster, whahaha!

Ik weet al lang wat de echte reden voor dat gemopper is; die buschauffeuse wil geen zwartrijders in de bus hebben dus controleert iedereen bij het instappen. (Bijna elke andere bus in Luxemburg is voor 80 procent gevuld met zwartrijders.)
Men zou zich moeten schamen hier, het is zo goedkoop en het wagenpark is zo mooi en modern.
In Duitsland betaal je je helemaal blauw om vervoerd te worden met een roestbak uit de jaren 70 tot 80...

Dit is wagenpark bij een van die Duitse bedrijven:

Afbeelding

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: do 21 nov 2013, 02:24
door STF
Zijn jullie trouwens een grijze Mercedes Sprinter kwijt in Nederland? Kwam gistermiddag in Duitsland zo'n ding met Nederlands kenteken voorbij gereden, Luxemburgse chauffeur achter het stuur.