Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Di 11 Feb 2014, 17:25

nvdw schreef:Door weinig te eisen van het wagenpark (lijnfilm erop en een kassa erin) kan Luxemburg een lagere prijs betalen voor de ritten dan wanneer de vervoerders verplicht zouden zijn bussen in specifieke kleuren en dergelijke te kopen. Nu kunnen de bussen en chauffeurs veel flexibeler worden ingezet: streekdienst in de winter, toerdienst in de zomer, zoiets. Een beetje zoals de busbedrijven dat hier vroeger ook deden.


Kassa? Nog nooit een kassa in een Luxemburgse bus gezien... Wat bedoel je precies?

De kleuren van een bus doen er niet toe nee maar verder heeft men bij het ministerie van transport een hele lijst eisen (de meeste punten zijn totaal tegengesteld met die in Nederland) dus echt heel flexibel zijn de bussen niet inzetbaar.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor nvdw » Di 11 Feb 2014, 18:23

Kassa als in: middel om kaartjes te verkopen. Chippalen desnoods.

Wat ik bedoel te zeggen: deze busbedrijven kunnen deze bussen ook inzetten voor commerciële activiteiten. Dat lukt een ov-bedrijf met lagevloerbussen in een landelijk vastgestelde outfit niet.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 12 Feb 2014, 03:15

Je bedoelt een betaaltafel zeker? Ik noem zoiets zelf geen kassa.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor deadlock » Wo 12 Feb 2014, 09:33

Betaaltafel :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Wo 12 Feb 2014, 12:12

Er zijn maar weinig Luxemburgse vervoersbedrijven die een betaaltafel in de bussen hebben, tja waarom ook eigenlijk?
Je verkoopt als chauffeur over het algemeen niet meer dan vijf kaartjes per dag.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Meltrain » Wo 12 Feb 2014, 13:20

Nee, want iedereen reist toch zwart? :D
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Wo 12 Feb 2014, 13:30

Klopt, het overgrote deel reist zwart.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor waldo79 » Wo 12 Feb 2014, 13:31

En dat bij die miezerige prijzen in Luxemburg :N
Mij best :)

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3231
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Ronald » Wo 12 Feb 2014, 14:52

Waarom is er dan geen controle op plaatsbewijzen door de chauffeur?

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Wo 12 Feb 2014, 19:21

Dat is hier nu eenmaal niet gebruikelijk, slechts een zeer klein groepje chauffeurs controleert.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 12 Feb 2014, 19:41

deadlock schreef:Betaaltafel :')


Hoe noem jij het dan? Overigens noemen sommige busfabrikanten zoiets wel gewoon een betaaltafel (bijvoorbeeld Tribus). Anderen noemen het een loket of loketvoet of loketkast (bijvoorbeeld Mercedes-Benz). Maar ik lees bij Setra dat hun zoiets wel weer een kassa noemen. Maar hoe zoiets nu precies heet weet ik niet.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor deadlock » Wo 12 Feb 2014, 21:35

Michael 1988 schreef:
deadlock schreef:Betaaltafel :')


Hoe noem jij het dan? Overigens noemen sommige busfabrikanten zoiets wel gewoon een betaaltafel (bijvoorbeeld Tribus). Anderen noemen het een loket of loketvoet of loketkast (bijvoorbeeld Mercedes-Benz). Maar ik lees bij Setra dat hun zoiets wel weer een kassa noemen. Maar hoe zoiets nu precies heet weet ik niet.

Een ding waar geld uitkomt en een oppervlakte waar geld gewisseld wordt voor andere dingen zijn een KASSA. Het ding met geld is een geldlade.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 12 Feb 2014, 22:47

Ook goed, wat jij wil. :roll:
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor MdJ » Do 13 Feb 2014, 10:30

deadlock schreef:
Michael 1988 schreef:
deadlock schreef:Betaaltafel :')

Hoe noem jij het dan? Overigens noemen sommige busfabrikanten zoiets wel gewoon een betaaltafel (bijvoorbeeld Tribus). Anderen noemen het een loket of loketvoet of loketkast (bijvoorbeeld Mercedes-Benz). Maar ik lees bij Setra dat hun zoiets wel weer een kassa noemen. Maar hoe zoiets nu precies heet weet ik niet.

Een ding waar geld uitkomt en een oppervlakte waar geld gewisseld wordt voor andere dingen zijn een KASSA. Het ding met geld is een geldlade.

Apart.
Toonbank = oppervlakte waar geld wordt gewisseld/producten getoond worden aan de verkoper/klant.
Kassa= Apparaat waarin je geld wisselt (en tegenwoordig ook netjes bijhoud hoeveel geld er binnenkomt).
Geldlade= de vakjes waarin je het geld doet/sorteert.

Maargoed, om over zo'n nutteloze definitiekwestie te zeuren... :cry:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor deadlock » Do 13 Feb 2014, 10:51

De kassa is de plaats waar betalingen worden verricht, het kasregister is het apparaat waar het geld ingaat en uitkomt.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... vyVofl5Okk
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1460
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor marvinkok » Do 13 Feb 2014, 20:57

En toch noemen we het in de ov-wereld een betaaltafel in de bus ;)

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Di 25 Feb 2014, 02:49

Hoe krijgen ze het voor elkaar; bij die lastige omleidingsroute door die krappe, bochtige woonwijk waar ik het in de laatste paar berichten over had hoeft er vrijwel nooit vanuit beide richtingen rond hetzelfde tijdstip een 15 meter bus door, wat denk je dat elkaar midden in dat wijkje tegenkwam? Twee bussen van elk 15 meter...

Het stomme is dat het in de praktijk eigenlijk bijna altijd goed gaat, zelden dat twee bussen elkaar daar tegenkomen, maar als het dan een keertje zo is, gelijk beide met 15 meter onderweg...
Een van die bochten is voorruit rijdend al bijna niet haalbaar met 15 meter; de spiegel gaat dwars door de struiken die naast een huis staan, terwijl de achterwielen door het grasveld van een tuin rijden.
Zie dat maar eens zonder schade achteruit rijdend af te leggen...

Al het doorgaande autoverkeer gaat daar ook langs, dat is eigenlijk nog het grootste probleem voor de bussen.
Eigenlijk is het niet de bedoeling dat daar zoveel auto's rijden , de omleidingsborden staan zo dat alleen bestemmingsverkeer daar in zou horen gaan.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Wo 26 Feb 2014, 00:18

Een buschauffeur die zo'n drie maanden geleden van werkgever is gewisseld (nu bij het vervoersbedrijf werkt waar ik meestal mee reis) maakt al vanaf de eerste werkdag een chaos van het lijn/bestemmingsdisplay; meerdere keren per dag staat er een niet bestaand lijnnummer of idiote bestemming op.

Het is eigenlijk een reuze simpel paneeltje waarmee je die displays kunt bedienen dus eigenlijk zou zoiets zelfs in je proeftijd niet regelmatig fout hoeven gaan, maar omdat die nieuwe medewerker al zo ontzettend veel jaar buschauffeur is dachten diverse collega's dat het gewoon een soort automatisme is geworden bij de vorige werkgever terwijl daar hoogstwaarschijnlijk een ander soort paneeltje in het dashboard zit.
Ik bleef echter beweren dat men daar precies hetzelfde paneeltje heeft dus dat de bedieningsmethode ook zo zal zijn...

Vanavond in Luxemburg-stad bij het streekbusstation stond er een bus naast ons van het vervoersbedrijf waar die chauffeur voorheen gewerkt heeft, kom we gaan vragen hoe je het lijnnummer en de bestemming in moet stellen, grapte ik tegen de chauffeur met wie ik vandaag mee reed. Pff, hij vond het nog een goed idee ook en liep er gelijk heen...

JA GOEDENAVOND, KUNT U ONS LATEN ZIEN HOE JE BIJ JULLIE BUSSEN HET LIJNNUMMER EN BESTEMMING OP HET DISPLAY ZET?

Whahaha, die man dacht het eerst verkeerd te hebben verstaan/begrepen want wie komt er nu ooit met zo'n vraag de bus binnen stappen. :lol:
Nou goed die man heeft het aan ons uitgelegd en was zoals ik de hele tijd al beweerde exact hetzelfde paneeltje en dezelfde bedieningsmethode...

Voor fotografen misschien wel leuk dat er nu bussen voorbij komen gereden met lijnnummers die niet bestaan (nergens in Luxemburg).

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 26 Feb 2014, 18:17

Misschien moet jij steeds met die chauffeur mee gaan rijden en voor hem de bestemmingen gaan instellen dan en anders de betreffende chauffeur opnieuw training daarin geven. En anders als dat niet helpt, aparte omklap bordjes (weet niet hoe die dingen heten) geven met daarop de lijnnummering van het bedrijf en de eindbestemmingen (die versterkingsbussen hier in NL ook wel eens hebben).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Wo 26 Feb 2014, 21:43

Haha, ja dag!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 26 Feb 2014, 23:05

Nou ja, de training hoef jij dan niet te doen uiteraard, dat mag zijn werkgever doen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Wo 12 Mar 2014, 02:51

In Luxemburg komt het wel meer voor dat alle ritten van een lijn door hetzelfde vervoersbedrijf worden gereden, uitgezonderd eentje (of eventueel twee à drie).
Als slechts een zo'n rit tot een ander vervoersbedrijf behoort is de kans vrij groot dat je als chauffeur die lijn helemaal niet kent terwijl je er al jaren werkt.

Vandaag was zo'n situatie bij een chauffeur die ik goed ken, zodoende stond ik bij de beginhalte te wachten omdat ik die lijn wel ken (alle andere ritten behoren tot een vervoersbedrijf waar ik ook veel mee reis).
Kort voor vertrektijd kwam de chauffeur langs de halte rijden, nadat ik was ingestapt zegt ie verbaast tegen me; waar zijn de reizigers?
REIZIGERS? OP DEZE LIJN?
Ja maar dit is toch een lijn van een vervoersbedrijf dat uitsluitend drukke trajecten kent en ze geven me toch niet voor niets een 15 meter bus mee?

Haha, ja dat begrijpt volgens mij niemand, waarom er een vervoersbedrijf in Luxemburg is dat uitsluitend lijnen heeft waar het reizigersaanbod zeer groot is en vrijwel uitsluitend rechtdoor rijden (hoofdwegen), maar ook een lijn er bij heeft waar nooit iemand in zit en wel een van de meest idiote routes heeft die je je kunt voorstellen.

Nou goed, wij met zowaar een reiziger vertrokken, die op het allerlaatste moment nog bij de beginhalte aan kwam.
Ik de route wijzen, na een tijdje merkte de chauffeur op dat verderop het kruispunt leek te zijn waar we een kwartier geleden ook al waren...???
Ja dat klopt, maar nog niet rechtstreeks naar het kruispunt rijden hoor want je moet eerst nog de tweede weg links nemen (smal straatje) want daar achter die huizen ligt nog een bushalte.
Moet ik daar echt met dat grote gevaarte in, of maak je een grapje, vroeg de chauffeur...
Natuurlijk maak ik geen grap, ben toch de route aan het wijzen...

Zo gaat die hele route verder, bij voor de hand liggende zijwegen niet afslaan maar ergens bij een boerenlandweggetje waar volgens de verkeersborden alleen tractoren mogen rijden ineens afbuigen met zo'n 15 meter bus.
Telkens weer (bijna) op een punt terug zijn waar je een kwartier eerder ook al was, etc.

Aan het einde van de rit vroeg de chauffeur waarom hun vervoersbedrijf eigenlijk niet alle ritten van deze lijn heeft, want merkwaardige routes van niks naar nergens, met niet tot nauwelijks reizigers is tenslotte hun dagelijkse werk.
Hij dacht bij deze rit van de grote "concurrent" eens een flink aantal mensen te vervoeren via een eenvoudige route, ja als ze je bij de planning dan ook nog een extra lange bus meegeven (terwijl ze er maar een paar daarvan in het wagenpark hebben) kan ik begrijpen dat je een totaal verkeerde indruk krijgt van wat je te wachten staat. :lol:

Je kunt wel merken dat ze bij de planning kort geleden de chauffeurs weer van ploeg hebben laten wisselen want vorige week vroeg ook al een chauffeur aan mij of ik met die rit kon meerijden om de route te wijzen, toen had ik echter geen tijd om mee te gaan.
Hij zal gerust wel van de begin naar de eindhalte zijn gekomen maar heeft beslist haltes overgeslagen of de bus een paar keer in zijn achteruit moeten zetten of omkeren want deze route is zo ingewikkeld en onlogisch, dat rij je zonder hulp de eerste keer echt niet foutloos. Echter doordat er toch geen reizigers zijn, zal niemand zich beklagen dat de bus niet is komen opdagen! :Y

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Suus » Ma 28 Apr 2014, 19:17

Een vriend van mij was het weekend in Luxemburg en hield er enkele vragen aan over (en ik ook aan zijn verhaal)

Zo verkochten de kaartautomaten op het station van Luxemburg waar je met bankbiljetten kon betalen tickets waarmee je in moest checken, en de kaartautomaten elders op het station niet. Hoe zit dat?

Ook reden de stadsbussen van Luxemburg-Stad gisteren met vlaggetjes van het Rode Kruis. Enig idee waarom?

En de trein tussen Luxemburg en Arlon reed niet. De vervangbus werd gereden door een witte touringcarachtige bus met groene versierselen en rode stoelen. De bus had gewoon een oranje led-lijnfilm. Enig idee welk bedrijf dat geweest kan zijn?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Ma 28 Apr 2014, 23:22

Je hebt sinds ongeveer een halfjaar twee soorten automaten bij de grotere stations (en een soort automaat bij de kleinere stations).
Die waar je alleen met munten of pasje kunt betalen geeft papieren kaartjes welke direct geldig zijn.
De automaten waar je met munten, biljetten of pasje kunt betalen geeft een (wegwerp)E@GO kaart, waarmee je nog moet inchecken voordat je gaat reizen.

Ik weet niet waarom er met vlaggetjes van het Rode Kruis werd gereden.

Sales-Lentz is het vervoersbedrijf van het treinvervangend vervoer.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor STF » Zo 21 Sep 2014, 05:09

Schwerer Busunfall fordert fünf Verletzte
(DL) - Großeinsatz im Bahnhofsviertel: Bei einem Auffahrunfall zwischen zwei Linienbussen an einer roten Ampel in der Avenue de la Liberté wurden am Samstagmorgen gegen 7.30 Uhr fünf Personen verletzt - eine davon schwer. Ein Fahrer wurde in seinem Gefährt eingeklemmt und musste von den Rettungskräften aus dem Fahrerhaus herausgeschnitten werden. Ein Zeuge, welcher den Busfahrer aus seiner misslichen Lage befreien wollte, verletzte sich dabei leicht an der Hand.

(Bij een kop - staartbotsing tussen twee lijnbussen bij een rood verkeerslicht in de Avenue de la Liberté zijn zaterdagmorgen rond 7.30 uur vijf personen gewond geraakt, een daarvan ernstig. Een bestuurder raakte in zijn voertuig beklemd en moest door de hulpdiensten uit de cabine worden gesneden. Een voorbijganger welke de buschauffeur uit zijn benarde positie wilde bevrijden raakte licht gewond aan zijn hand.)

Afbeelding

Afbeelding

Bron: http://www.wort.lu/de/lokales/avenue-de ... 87080681f6

Meer foto's: http://www.rtl.lu/letzebuerg/568498.html


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast